متن کتاب: صـــــرف و نحـــــو زنــــدگی

تب‌های اولیه

257 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

پانزدهم مهر

[=B Mitra]نگاه به زير دست


[=B Mitra]آدم بايد به پايين تر از خود نگاه کند، نه بالاتر
نظير سخن پيامبر(ص): اُنظُروا إلي مَن هُوَ أسفَلُ مِنکم ولاتَنظُروا إلي مَن هُوَ فَوقَکم؛
به فرو دست خود بنگريد و به فرا دست خود ننگريد[1]
************
دردناك ترين بيماري
آدمي را بتر از علّت (بيماري) ناداني نيست [2]

نظير سخن امام علي(ع): اَلجَهلُ أدوَأُ الدَّاءِ؛
ناداني، دردناکترين بيماري است.[3]

تذكر: اين كه حضرت عيسي فرمودند من همه بيماران را شفا دادم مگر احمق را. تفسير شده به كسي كه خودشيفته و خودپسند است.

[=B Mitra]
1. مشکاه الأنوار، ص 161.
2. امثال و حکم ، ج 1 ، ص 28.
3.غررالحکم و دررالکلم، ح 1969.
1. مشکاه الأنوار، ص 161.
2. امثال و حکم ، ج 1 ، ص 28.
3.غررالحکم و دررالکلم، ح 1969.

:arm:

شانزدهم مهر

[=B Mitra]فضاي سايبري، فضايي حقيقي


[=B Mitra]هشدار آيت الله جوادي آملي نسبت خطرات فضاي سايبري:
جوانان بدانند فضاي مجازي فضاي مجازي نيست بلکه فضاي حقيقي است! چراکه «سيم» حقيقت نيست که «بيسيم» بشود مجاز!
هر جا انديشه و فکر و نظر منتقل مي شود فضاي حقيقت است، اين فضا را شما بايد مديريت کنيد، لذا به هر عکسي، به هر مطلبي، به هر فيلمي نگاه نکنيد، اين جز آبروبري ثمري ندارد و دشمن نيز در پي همين است.

[=B Mitra]
پايگاه اطلاع رساني اسراء

:arm:

هفدهم مهر

[=B Mitra]مهارت مقابله با استرس


[=B Mitra]بيشتر افراد، واژه استرس را با اضطراب اشتباه مي گيرند و هر دو را به يک معنا تعبير مي کنند. در حالي که اضطراب در معناي کلي کلمه، دلشوره اي مبهم بدون منبع شناخته شده و مشخص است که عموما با تپش قلب و ساير علايم بدني همراه است. استرس يا فشار رواني واژه اي کلي تر از اضطراب مي باشد. بهتر است بگوييم فرد مضطرب، خود تحت استرس (فشار رواني) مي باشد. اما واژه استرس عموما به معناي فشارهاي رواني ناشي از وقايع تلخ و ناگوار در زندگي نيستند.

فرد، در طول دوران رشد ( از کودکي تا لحظه مرگ ) تحت فشار هاي رواني گوناگون قرار مي گيرد. اين فشارها حتي مي تواند ناشي از تحولات شادي آفرين زندگي همچون موفقيت در دانشگاه، ازدواج، تولد فرزند، تغيير مکان به محله و يا شهر بزرگ تر و ... باشد. بنابراين وقايع استرس زا لزوما وقايع تلخ همچون مرگ يک عزيز، اتمام يک رابطه عاطفي، شکست هاي مالي، تحصيلي و ... نيستند.

استرس ها مي توانند کوتاه مدت يا دراز مدت باشند. کوتاه مدت همچون يک امتحان مهم، شلوغي صف، انتظار براي يک خبر مهم و يا بلند مدت و مزمن باشند. همچون بيماري مهم يکي از اعضاي خانواده و يا استرس هاي روزانه ناشي از ارتباط با يک همکار و يا يک رئيس پرخاشگر. استرس ها همچنين مي توانند شديد يا خفيف باشند.

ادامه دارد...

[=B Mitra]
ravanyab.ir

:arm:

هجدهم مهر

[=B Mitra]مهارت مقابله با استرس


[=B Mitra]مهار استرس ها و هدايت آنها به سمتي که ميزان آسيب کمتري از نظر بدني و رواني تحمل کنيم، يکي از مهمترين مهارت هايي است که هر فرد بايد بتواند آن را فراگيرد. روشهاي مهار استرس ها گوناگون مي باشند و ‌بسته به عمق، مدت و نوع استرس و همچنين تفاوت هاي فردي، مي توان از يک يا تلفيقي از چند روش استفاده کرد.

به عنوان مثال فرد مي تواند وقايع استرس زا در طول روز را در دفترچه اي يادداشت کرده و به آنها از نظر ميزان فشار رواني که تحمل مي کند رتبه اي از يک تا صد دهد.
با شناسايي عوامل استرس زا و ميزان و فراواني آنها، گام اول را در مهار آنها به خوبي برداشته است. سپس مي تواند علايم بدني خود را نيز يادداشت کند و در لحظه از حالت هاي بدني خود کاملا آگاه شود.

تغيير نگرش (شناخت) نسبت به عوامل استرس زا يکي از مهمترين راه هاي مقابله با آنهاست. بدين معني که يک واقعه مي تواند در ذهن فرد يک (فاجعه) تلقي شود و يا صرفا (يک اتفاق).
راه حل هاي رفتاري عموما به همراه تغيير نگرش، در کنترل استرس ها بسيار کمک کننده هستند. همچون نفس عميق، استفاده از روشهاي ريلکسيشن (آرام سازي) به همراه موسيقي صداي طبيعت، بيوفيدبک (آگاهي از علايم بدني و آگاهانه سعي در کنترل آنها)؛

به عنوان مثال وقتي تنفس و يا تپش قلب از ريتم اصلي خارج مي شود، فرد مي تواند با تنفس کنترل شده علايم را کاهش دهد و به ريتم نرمال درآورد. ورزشهاي رواني حرکتي همچون شنا و يا دوچرخه سواري و يا حتي پياده روي هاي کوتاه نيز مي تواند به کاهش استرس ها کمک کند.


[=B Mitra]
ravanyab.ir

:arm:

نوزدهم مهر

[=B Mitra]«معاشرت‌هاي مضر»
[=B Mitra]مقام معظم رهبري اين‌که گفته‌اند به نامحرم نگاه نکنيد؛ اين‌که به زن‌ها گفته‌اند براي غير شوهرتان آرايش نکنيد؛اينکه به مردها گفته‌اند به چهره‌ي آرايش‌کرده‌ي زن ديگري غير از همسرتان نگاه نکنيد،
و از مخالطت‌ها و «معاشرت‌هاي مضر» اجتناب ورزيد، بخش عمده‌اش اين است که محيط داخل خانواده، محيط امن و امان شود و زن و شوهر، اختصاصي هم باشند.

[=B Mitra]
كانال زندگي به رنگ خدا؛ رهبرانقلاب: 82/02/28

:arm:

بیستم مهر

[=B Mitra]"بالا نشين
(مهارت‌هاي مديريت رسانه‌ها در خانواده)


[=B Mitra]به قلم مرضيه طاهري - آمنه بختياري - بهاره نصيري
تعداد صفحات: 114
"محتوايي که ما از رسانه دريافت مي کنيم، اغلب در يکي از سه قالب خبر، آموزش و سرگرمي دسته بندي مي شود. از بين اين قالب هاي سه گانه، سرگرمي ها به دليل ارائه پيام هاي غير مستقيم و جذابيت هاي بصري و خوشايندسازي اوقات فراغت مخاطبان، از حجم و تاثيرگذاري بيشتري نسبت به دو نوع ديگر برخوردارند. به همين دليل، حتي، اخبار و برنامه هاي آموزشي نيز تلاش مي کنند از عنصر جذابيت برنامه هاي سرگرم کننده همچون طنز، موسيقي، صميميت بين مجري و عوامل سازنده برنامه و مخاطبان و ... استفاده کنند.

در تحقيقات نشان داده شده از آنجا که مردم سرگرمي ها را جدي نمي گيرند و پيام هاي سرگرم کننده رسانه ها را فقط به قصد خوشايندسازي اوقات خود تماشا مي کنند يا مي شنوند، چندان به تحليل و تفسير اين پيام ها دقت نمي کنند و در واقع ريزبيني و موشکافي و تفکر نقادانه اي که مخاطبان در قبال اخبار يا برنامه هاي آموزشي دارند، در حوزه سرگرمي ها کاملا به حاشيه رانده مي-شود.

پس بايد بگوييم: "به همان اندازه که اخبار و برنامه هاي آموزشي را جدي مي گيريم، تاثيرات برنامه هاي سرگرم کننده را بر سبک زندگي خود و فرزاندانمان نيز جدي بگيريم.

در کتاب بالانشين شما مي توانيد با خواندن اين کتاب، مهارت مديريت خانواده در استفاده از رسانه ها را بياموزيد.

yon.ir/skTr7
براي آشنايي بيشتر با کتاب ها به ادرس زير مراجعه کنيد:
https://t.me/mehrestanshop


:arm:

بیست و یکم مهر

[=B Mitra]نماز و معنويت درماني


[=B Mitra]دکتر اسماعيل اکبري، رئيس مرکز تحقيقات سرطان از نتايج شگفت‌انگيز تحقيقات مختلف درباره ارتباط نماز و معنويت درماني با سلامت جسم و روان که به همت گروهي از پژوهشگران گروه ژنتيک دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، مرکز ملي ژنتيک و گروه سايکوانکولوژي اين دانشگاه انجام شده است خبر داد و گفت: ما ژن اختصاصي معنويت را در انسان کشف کرديم و نشان داديم که با اعتقاد به ذات مقدس الهي و نيايش او، ژن‌هاي بيماري‌زا و مخرب در انسان خاموش و ژن‌هاي مربوط به سلامت و خوش رفتاري و مهرباني در انسان، فعال مي‌شوند.

وي با بيان اين که در اين تحقيق، پژوهشگران کشور از شش سال قبل از دو پروفايل ژني سروتونين و دوپامين براي رديابي مطالعات خود استفاده کرده‌اند، افزود: نتايج اين تحقيق که براي نخستين‌بار در دنيا، تغيير بيان ژني و در پي آن تغيير رفتارهاي جسمي و رواني را در افراد در پي معنويت درماني نشان مي‌دهد، به درخواست مسئولان دانشگاه کمبريج انگليس، ماه آينده در اين دانشگاه اعلام خواهد شد.

اين جراح سرطان و استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي گفت: اين تغييرات ژني در افراد معناگرا و افرادي که با اخلاص نماز مي‌خوانند، حتي مي‌تواند به نسل‌هاي بعدي اين افراد منتقل شوند و اين اعتقاد که ما براي خانواده‌هاي مومن ارزش بيشتري قائليم از نظر علمي هم واقعيت دارد چون افراد اين خانواده‌ها، اشخاص سالم تري هستند.

وي گفت: تحقيقات در زمينه معنويت درماني در اديان ديگر نيز همچون مسيحيت انجام مي‌گيرد و چند سالي است که محققان به پژوهش‌هاي مشابه ما روي آورده‌اند.

دکتر اکبري گفت: ما در تحقيقات‌مان به علاوه، تاثير معنويت يعني ايمان قلبي به وجود قدرتي مهربان و محافظ و بسيار قدرتمند را بر هورمون‌هاي بدن نيز بررسي و در پژوهشي ديگر ثابت کرديم که نماز با توجه و ايمان قلبي به بخشندگي و حمايت خداوند، ميزان هورمون کورتيزول را هم در بدن کاهش مي دهد.
ادامه دارد...
[=B Mitra]
خبرگزاري بين‌المللي قرآن‌(ايکنا)، دکتر اسماعيل اکبري، تاريخ انتشار: 21 دي 1393
سايكوآنكولوژي، موضوعي ميان‌رشته‌اي از حوزه‌هاي روانشناسي، سبك زندگي و آنكولوژي است كه به مبحث روانشناسي در بيماري سرطان گفته مي‌شود. اين رشته به فرآيند درماني جامع توجه دارد و به موضوعات رفتاري-روانشناختي در طول درمان و عوارض آن مي‌پردازد.


:arm:

بیست و دوم مهر

[=B Mitra]نماز و معنويت درماني


[=B Mitra]کورتيزول با معنويت درماني به شدت کاهش مي‌يابد
وي به روش اجراي اين تحقيق نيز اشاره کرد و گفت: در اين مطالعه، ما ميزان کورتيزول را در سه گروه از افراد، شامل مبتلايان به سرطان تحت معنويت درماني، مبتلايان به سرطان تحت درمان‌هاي متداول دارويي و افراد سالم، در مراحل مختلف سنجش و مشخص کرديم، کورتيزول با معنويت درماني به شدت کاهش مي يابد.

رييس مرکز تحقيقات سرطان به بالا بودن شديد کورتيزول يا هورمون‌هاي کورتوني در مبتلايان به بيماري‌هاي سخت مانند سرطان، هورموني که از غدد فوق کليوي در جريان بيماري‌ها ترشح مي‌شوند و موجب اضطراب بيماران مي شود‌، اشاره کرد و گفت: پايين آمدن اين هورمون به نفع درمان بيمار است و در تحقيقات ما مشخص شد اين هورمون در جريان معنويت درماني در بيماران حتي از افراد سالم نيز پايين‌تر مي‌آيد و به درمان آنها کمک مي‌کند.

وي گفت: تحقيقات نشان مي‌دهد اگر افراد در 17 رکعت نماز براي لحظاتي دل به خداوند بسپارند و به ايمان قلبي برسند، تمام اين اتفاقات از کاهش کورتيزول و حتي تغيير بيان ژن ها به سمت سلامت، در آنها اتفاق مي‌افتد.

[=B Mitra]
خبرگزاري بين‌المللي قرآن‌(ايکنا)، دکتر اسماعيل اکبري، تاريخ انتشار: 21 دي 1393
سايكوآنكولوژي، موضوعي ميان‌رشته‌اي از حوزه‌هاي روانشناسي، سبك زندگي و آنكولوژي است كه به مبحث روانشناسي در بيماري سرطان گفته مي‌شود. اين رشته به فرآيند درماني جامع توجه دارد و به موضوعات رفتاري-روانشناختي در طول درمان و عوارض آن مي‌پردازد.


:arm:

بیست و سوم مهر

[=B Mitra]بمب هاي مسير خوشبختي (علل مخرب مادي و متافيزيكي)
[=B Mitra][=B Mitra]پرسش:
چه قدر سهم شيطان و لشكر او در ناشادي و كدر شدن روابط خانوادگي دخيل است؟
[=B Mitra]
پاسخ
ناشادي و كدر شدن روابط خانوادگي علل زيستي، روان شناختي، اجتماعي و معنوي دارد. بايد هر مرد و زني خود را يك محقق بداند. روش تحقيق علمي متناسب با زندگي را يادبگيرند و سبب‌شناس شوند. لازم است مسير زندگي مين‌روبي شود اين مين‌ها را ذهن غفلت‌زده، دوستان نادان و دشمنان آگاه يعني شيطان جني و انسي در مسير ما مي‌گذارند. «نفوس بد زدن» و «ذهن‌خواني» و «استدلال‌هاي احساسي و هيجاني» از قوي ترين بمب‌هاي اين مسير است كه تركش‌هاي آن مي‌تواند دمار از خوشبختي ما درآورند. بايد اعتراف كرد كه بشر نوعا با تمام هارت و پورت و پوزي كه به حيوانات مي‌دهد روشمند زندگي نمي‌كند.

همسرگزيني و تشكيل خانوده، بخش زيادي از ايمان ما را حفظ مي‌كند. داد شيطان با ازدواج و روابط شيرين همسران بلند مي‌شود. اگر همسران ديندار هم باشد مانند مار زخم خورده مي‌شود. او و لشكرش براي اين كه مانع سرمايه‌دار شدن معنوي ما شود. يك لحظه هم از پاشيدن تخم اختلاف، بدبيني، كينه‌توزي، نااميدي، بزرگ‌نمايي عيوب‌ريز، ذره نمايي خدمات و نقاط درشت، تحريك و ترغيب به مقايسه‌گري و...دست بر نمي‌دارد. ذهن‌ نگران به پيوسته خطرگريز، سودانديش و راحت‌طلب و سعادت‌جو است، وقتي اين شايعات و شبهات و وسوسه‌هاي شيطان را دريابد با برخورد هيجاني و عجولانه و ذهني‌خواني و پيش‌گويي و نفوس بد زدن و...اوضاع را بدتر و قاراش ميش‌تر مي‌كند.

مژده اين كه خالق زوج آفرين، ما را به موشك‌هاي مختلف نزديك و دوربرد زير، عليه ذهن فريبكار و شيطان و لشكرش مجهز كرده است:
قدرت اراده، پناهگاه ايمان و ذكر و ياد خدا و توسل به ائمه، فال نيك زدن، گريز از فال بد، صدقه، انگشتر عقيق و فيروزه، دعا كردن، انسان با افراد معنوي و عالمان وارسته و آثار آنان.

[=B Mitra]
محمدحسين قديري، ماهنامه فرهنگي و تربيتي و اجتماعي خانواده شاد، سال اول، مهرماه 1396، پيش شماره پنجم، ص52 ؛ كانال زندگي آرام.

:arm:

بیست و چهارم مهر

[=B Mitra]حُسن ظن و خوش‌بيني در احاديث


[=B Mitra]11 «مولي اميرالمؤمنين (عليه‌السلام)»:
مَن لَمْ يُحِسنْ ظَنَّهُ اِستَوَحشَ مِن كُلِّ اَحَدٍ!
کسي که حسّ بدبيني دارد از همه کس وحشت دارد! (فهرست ‌غرر، ص 227)

12 «مولي اميرالمؤمنين (عليه‌السلام)»:
سُوءُ الظَّنِّ بِمَن لايَخونُ مِنَ اللُّؤْمِ.
سؤظن بردن به کسي که اهل دغل و خيانت نيست نشانة لئامت و فرومايگي است. (فهرست غرر، ص 227)

13 «مولي اميرالمؤمنين (عليه‌السلام)»:
مَن ساءَ ظَنُّهُ بِمَن لايَخونُ حَسُنَ ظَنُّهُ بِما لايَكونُ!
کسي که به شخص اميني که اهل خيانت نيست گمان بد ببرد (در عوض) به آنچه که واقعيت ندارد خوش‌گمان خواهد بود! (فهرست غرر، ص 228)

14 «امام رضا(عليه‌السلام)»:
مَن عَرَّضَ نَفسَهُ لِلتُّهمَةِ فَلايَلومَنَّ مَن أساءَ الظَّنَّ بِه.
کسي که خود را در معرض تهمت قرار مي‌دهد، ديگر حق ندارد کساني که به او بدگمان مي‌شوند ملامت نمايد. (بحار، ج 75، ص 91)

15 «امام جعفرصادق(عليه‌السلام)»:
اذاَ اتَّهمَ المُؤمنُ اَخاهُ اِنْماثَ اَلاِيمانُ في قَلبهِ كَمايَنماثُ المِلحُ في ‌الماءِ!
هرگاه مؤمن برادر ديني خود را تهمت بزند، ايمان او همانند نمک که در آب حل مي‌شود ذوب و مضمحل مي‌گردد!‌ (بحار، ج 75، ص 198)

16 «امام محمدباقر(عليه‌السلام)»:
ايّاكُم وَ الظَّنَّ، فإنَّ الظّنَ اَكذَبُ الكِذبِ!
به هوش باشيد و از گمان‌هاي بي‌پايه بپرهيزيد و بدانيد دروغ بودن گمان، بيش از هر دروغي ديگر حقيقت دارد! (بحار، ج 75، ص 252)

17 «پيامبر گرامي اسلام (صلي‌الله عليه و آله و سلم)»:
مَخرَجُ المُؤمِنِ مِنْ سُؤِ الظَّنِّ أَنْ لايُحقِّقَهُ .
مؤمن، براي رهايي از بدگماني، بايد که سؤظن خود را (هيچگاه در خارج) به فعلّيت نرساند. (بحار، ج 75، ص 21)

18 «مولي اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)»:
حُسنُ الظّنِّ أَن تُخلِصَ العَمَلَ وَ تَرجُوَمِنَ الله أَن يَعفُوَ عَنِ الزَّلَلِ.
حسن‌ظن (به خدا) آن است که تو (اوّل) عمل را خالص کني بعد اميد داشته باش که خدا از خطاهايت درگذرد. (فهرست غرر، ص 227)

19 «پيامبر گرامي اسلام (صلي‌الله عليه و آله و سلم)»:
ماكَرِهتَهُ لِنَفسِكَ فَاكرَهْ لِغَيرِكَ وَ ما اَحبَبتَهُ لِنَفسِكَ فَأَحِبَّهُ لِأَخيك.
چيزي که براي خودت خوش نداري براي ديگران هم خوش‌ مدار و آنچه براي خودت دوست مي‌داري براي برادر ديني‌ات هم دوست بدار. (بحار، ج 77، ص 67)

20 «مولي اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)»:
المُريبُ اَبداً عَليلٌ![=B Mitra]
آدم شکّاک و بدگمان هميشه مريض است! (فهرست غرر، ص 146)
احاديث ديگر با همين موضوع را در تاريخ 24 آبان تقويم مطالعه نماييد.

[=B Mitra]
شکوفه هاي حکمت

:arm:

بیست و پنجم

[=B Mitra]اسلام حامي زن


[=B Mitra]مقام معظم رهبري: تصور از زن در خانه، تصور يک موجود درجه‌ دويي است‌ که موظف به خدمتگزاري به ديگران است.
اين تصور بين خيلي‌ها هست؛ حالا بعضي‌ها به زبان مي‌آورند، بعضي‌ها هم به رو نمي‌آورند، اما در دلشان اين است. اين درست نقطه مقابل آن چيزي است که اسلام بيان کرده است.
من مکرر عرض کرده‌ام اين حديث معروف را که «المرأة ريحانة و ليست بقهرمانة» قهرمان، در تعبيرات رايج عربي، به کارگزار ميگويند؛
در اين حديث ميگويد خيال نکن زن کارگزار تو داخل خانه است که بايد کارهاي خانه را انجام دهد؛ اين‌جوري نيست.

خب ببينيد، اين خودش يک فصلي است که از آن چندين فصل گشوده مي شود:
• مسئله‌ احترام کار زن در خانه و عدم الزام او
• مجبور نبودن او
• قابل خريداري شدن اين کار يعني قابل مبادله‌ي با پول.
• اينها چيزهايي است که خب در فقه اسلام هست؛ واقعاً فقه ما فقه مترقي و برجسته‌اي است.

[=B Mitra]
سايت مقام معظم رهبري، بيانات ايشان در ديدار جمعي از بانوان برگزيده کشور، در آستانه‌ ميلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها): 1393/01/30

:arm:

بیست و ششم مهر

[=B Mitra]نعيمان شوخ طبع به دام افتاد


[=B Mitra]زماني سويبط مهاجري با نعمان بدري همسفر بود. روزي سويبط به نعيمان گفت: به من غذا بده.

نعيمان گفت: بگذار رفيق هاي ديگر از سفر بيايند.

سويبط نقشه کشيد نعيمان را به عنوان غلام بفروشد. کمي گذشته بود ديد گروهي مي آيند، پيش آنها رفت و گفت:غلامي دارم مي خواهم او را بفروشم شما حاضريد او را از ما بخريد؟
گفتند، آري.

سويبط براي فريب آنها گفت:غلام من بسيار زباندار و سخن ور است اگر بگويد من آزادم، غلام نيستم نپذيريد، اگر سخنش را قبول کنيد اخلاق او بد مي شود و ديگر خوب نخواهد شد.
سويبط با اين نقشه رفيقش نعيمان را به ده شتر به آنها فروخت.

خريداران آمدند ريسمان به گردن نعيمان انداختند و کشيدند تا او را ببرند، نعيمان گفت: من غلام نيستم، آزادم. سويبط شما را مسخره کرده، مرا به شما به نام غلام فروخته است. خريداران سخن نعيمان را نپذيرفتند، گفتند: به ما گفته اند شما اين ادعا را خواهيد کرد هرگز از شما نمي پذيريم، او را کشيدند و بردند.

سپس عده اي از دوستان نعيمان او را پس گرفته، آوردند. هنگامي که اين ماجرا به پيامبر گرامي (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل کردند حضرت بسيار خنديد.

[=B Mitra]
بحارالانوار، ج 13، ص 350 و ص 251 ؛ محمود ناصري، داستان‌هاي بحارالانوار، ج 7

:arm:

بیست و هفتم مهر

[=B Mitra]قرقره درماني


[=B Mitra]پرسيد: صلوات موقع عصبانيت چه فايده اي دارد؟! گفتم: مانند قرقره درماني و آب روي آتش است.

گفت: قرقره درماني چيه؟

گفتم: زن و شوهري نزد مشاوري رفتند. دکتر مي پرسه: چه اتفاقي افتاده؟

خانم در جواب ميگه: دکتر، ديگه نمي دونم چکار کنم. هر وقت شوهرم عصباني و ناراحت مياد خونه، منو زير مشت و لگد له مي کنه و عصبانيتش رو سر من خالي مي کنه!

دکتر گفت: خب دواي دردت پيش منه: هر وقت شوهرت عصباني و ناراحت اومد خونه، يه فنجون چاي سبز بردار و شروع کن به قرقره کردن. و اين کار رو ادامه بده.
دو هفته بعد، اون خانم با ظاهري سالم و سرزنده پيش دکتر برگشت!

خانم گفت: دکتر، پيشنهادتون فوق العاده بود. هر بار شوهرم عصباني و ناراحت اومد خونه، من شروع کردم به قرقره کردن چاي و شوهرم ديگه به من کاري نداشت!

دکتر گفت: مي بيني؟! اگه جلوي زبونت رو بگيري خيلي چيزا خود به خود حل ميشن!

تذكر: در علم بيان، ياد مي گيريم كه سخنمان را چگونه، چه وقت، در چه قالبي و ...بيان كنيم. زنان ايراني اغلب وقتي شوهرانشان دير مي‌آيد به جاي اين كه بگويند دير كردي دلواپس شدم مي‌گويند چرا دير كردي؟ كجا بودي؟ با كي بودي؟

[=B Mitra]
شوخ طبعي هاي طلبگي، نشر جمال، ص191


:arm:

بیست و هشتم مهر

[=B Mitra]حديث درباره عُمر و زندگي


[=B Mitra]11ـ «مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»:
إنَّ ماضي يَومِكَ مُنتَقِلٌ و باقيهِ مُتّهمٌ فَاغتَنِمْ وَقتَكَ بِالعَمَلِ!
ديروز که گذشت و به فردا هم اطمينان نيست، امروزت را با اعمال صالحه غنيمت شمار! (شرح غرر، ج 2، ص 507)

12ـ «امام جعفرصادق (عليه‌السلام)»:
اِنْ اُجِّلتَ في عُمرِکَ يَومَين فَاجعَل اَحَدَهُما لِأَدَبِکَ لِتَستَعينُ بِهِ علي يَومِ مَوتِک.
اگر از عمرت فقط دو روز مانده باشد يک روزش را به ادب و تربيت خود [ وفرا گرفتن معارف الهي] اختصاص بده تا تو را به روز مرگت ياري دهد. (روضه(فروع) کافي، ج 8، ص 150)

13) «امام محمدباقر(عليه‌السلام)»:
اَليَومُ غَنيمةٌ وَغداً لاتَدري لِمَن هُوَ؟
امروز را غنيمت شمار، تو چه مي‌داني فردا از آنِ که خواهد بود؟ (بحار، ج 78، ص 179)

14) «امام موسي‌كاظم(عليه‌السلام)»:
لَيسَ مِنّا مَن لَمْ يُحاسِبْ نَفسَه كُلَّ يَومٍ.
کسي که همه روزه به حساب خود رسيدگي نکند (و خوب و بد خود را بررسي ننمايد) پيرو ما نيست. (تحف‌العقول، ص 417)

15) «پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»:
حاسِبوُا أَنفُسَكُم قَبلَ أَن تُحاسَبوا!
(امروز) به حساب خود برسيد پيش از آنکه (فردا) به حساب شما برسند! (وسائل، ج 11، ص 380)

16) «مولي اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)»:
اِنّ اَنفاسَكَ أَجزاءُ عُمرِكَ فَلاتُفنها اِلاّ في طاعَةٍ تُزلِفُك.
اين نَفَس‌هاي تو، يکايک أجزاي عمر تو است، برحذر باش که آن‌ها را جز در راه اطاعتي که تو را به خدا نزديک کند به هَدَر ندهي. (شرح غرر، ج 2، ص 276)

17) «مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»:
إنَّ عُمرَكَ وقتُكَ الّذي أنتَ فيهِ.
عمر تو، همين وقت و زماني است که هم‌اكنون در آن به سر مي‌بري (آن را غنيمت بشمار). (شرح غرر، ج 2، ص 500)

18) امام موسي‌بن‌جعفر(ع):
اِِيّاكَ وَ الْكَسَلَ وَالضَّجَرَ فَاِنّهُما يَمنعاكَ حَظكَ مِن‌َ الدُّنيا وَ الآخرة.
برحذر باش! و از تن‌پروري و بي‌حوصلگي بپرهيز. اين دو خصلت به طور حتم تو را از بهره‌هاي دنيا و آخرت هر دو محروم خواهد ساخت. (مواعظ صدوق، ص 108)

19) «مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»:
قَلَّ ما أدبَرَ شيءٌ فَأقبلَ!
کمتر چيزي بوده وقتي از دست رفت دوباره بازگردد! (امالي طوسي، ج 1، ص 251)

20) «مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»:
تَدارَكْ في آخِرِ عُمرِكَ ما فاتَكَ في اَوَّلهِ.
در باقيماندة عمر خود (با اعمال صالحه) عمر از دست رفته را جبران کن. (مواعظ عدديّه، ص 21)
احاديث ديگر با همين موضوع را در 28 آبان تقويم مطالعه نماييد

[=B Mitra]
شکوفه هاي حکمت


:arm:

بیست و نهم مهر

[=B Mitra]بازيگوشي كودك نشانگر چيست؟


[=B Mitra]الإمامُ الكاظمُ (عليه‏السلام) :
تُستَحَبُّ عَرامَهُ الغُلامِ في صِغَرِهِ لِيَكُونَ حَليما في كِبَرِهِ؛ امام كاظم (عليه‏السلام) :
بازيگوشى (و شيطنت) پسر در دوران كودكى پسنديده است، براى اين‏كه در بزرگسالى بردبار شود .

[=B Mitra]
من لايحضره الفقيه، ج3، ص 493، ح4748.


:arm:

سی ام مهر

[=B Mitra]رهنمودهايي ازدواج


[=B Mitra]نويسنده: سيد علي اکبر حسيني
در اين کتاب به مباحث زير پرداخته شده است:
1. حکمت و هدف ازدواج
2. کفويت و ويژگي هاي بايسته و شايسته همسر
3. دست يابي به خصلت هاي بايسته و شايسته
4. سن ازدواج
5. تفاوت هاي سني زن و مرد در ازدواج
6. ازدواج با زنان شاغل
7.مزايا و آسيب هاي تحصيل و اشتغال زنان
7. استخاره در ازدواج
8. محورهاي گفتگوي حضوري ازدواج
و تذکرات مهم و مفيد در زمينه هاي متعدد به زوجين.

[=B Mitra]
دانلود كنيد:
https://t.me/zendegiearam110/3788

:arm:

اول آبان

[=B Mitra]تربيت جنسي کودک


[=B Mitra]اگر متوجه شديم کودک ما محتواي جنسي در اينترنت جستجو کرده است چکار کنيم؟

تمايلات جنسي جزء لاينفک زندگي هر انسان عادي است. خيلي طبيعي ست که کودک شما به واسطه جوک هاي جنسي که از اطرافيان و يا دوستانش شنيده و يا ديدن يک فيلم در گوشي دوستش و يا هر چيز ديگربه اين موضوع کنجکاو شده باشد.

محدود کردن دسترسي به محتواي جنسي راه حل خوبي است و بهتر است که آن را اجرا کنيد، هر چند اکنون ديگر چندان کارآمد نيست و هيچ تضميني وجود ندارد که کودک شما راهي براي دسترسي به اين محتواها پيدا نکند، خصوصا اينکه دسترسي به هر نوع اطلاعاتي با وجود تکنولوژي هاي در دسترس، براي هر سني ممکن است.

شما قطعا نگران سلامتي و امنيت فرزندتان هستيد و بهترين راه اين است که کودکي آگاه پرورش دهيد. اگر متوجه شديد کودک شما در هر سني، محتواي جنسي در اينترنت جستجو کرده است شما مي بايست درباره مسائل جنسي و اطلاعاتي که برايش ضروري است با او صحبت کنيد.

اطلاعاتي که نياز است يک کودک 13 ساله از مسائل جنسي بداند متفاوت است از اطلاعاتي که يک کودک 7 ساله نياز است بداند. قطعا پيچيده ترين نکته نيز همينجاست که چه اطلاعاتي بايد به کودک بدهيم.

براي دادن اين اطلاعات سه اصل را در نظر بگيريد: ابتدا اينکه با توجه به مرحله رشدي که کودک شما در آن قرار دارد چه اطلاعاتي ضروري است بداند تا از سلامت اش محافظت کند، دوم اينکه امنيت روحي، جسمي و جنسي اش را حفظ کند و سوم اينکه چه سوالاتي در اين مورد براي کودک شما پيش آمده است. کافي بودن اطلاعات و نوع اطلاعات کاملا بستگي به اين سه اصل دارد.

فراموش نکنيد که صحبت کردن درباره مسائل جنسي با کودک به شما اين فرصت را مي دهد تا ارزشها و باورهايي خود را در اين مورد با کودک خود در ميان بگذاريد. ممکن است بعضي وقت ها پاسخ دادن به سوالات کودکان يا صحبت کردن در مورد برخي موضوعات براي شما بسيار خجالت آور و سخت باشد اما ضروري است که کودک هميشه شما را بيش از اينترنت به عنوان قابل اعتمادترين و امين ترين فردي که مي تواند به سوالاتش پاسخ دهد، بشناسد.

معرفي منبع
- تربيت جنسي كودك، نشر حديث راه عشق
- كانال حجت الاسلام و المسلمين دكتر رضا مهكام
[=B Mitra]
کانال تلگرامي «خانه خوبمان»


:arm:

دوم آبان

[=B Mitra]موانع گوش کردن فعال


[=B Mitra]موانع گوش کردن فعال ما را از درک درست فرآيند و محتواي رابطه باز مي دارد اين عوامل بازدارنده عبارتند از:
1) مقايسه کردن: گاهي اوقات گوش کردن دچار انحراف مي شود، صرفا به اين دليل که تمام تمرکز شنونده معطوف مقايسه تجربه يا موقعيت خود با گوينده و شرايط اوست .

2) ذهن خواني: اين عامل، تعامل را مخدوش مي کند چون تمام فکر و ذکر شنونده اين است که افکار واحساسات «واقعي » گوينده را شناسايي کند، نه آنچه او خودش مي گويد.

3) مرور ذهني: اين عامل فرد را از گوش کردن باز مي دارد، چون ذهنش مشغول چيزهايي است که بايد در پاسخ به گوينده مطرح کند.

4) فيلتر کردن: اين مانع زماني پيش مي آيد که شنونده موضوع خاصي را مي شنود يا با شيوه برخوردي روبرو مي شود که خوشايندش نيست. در چنين شرايطي شنونده بلافاصله گوش کردن را متوقف مي سازد يا به ذهنش مجال مي دهد ميدان داري کند.

5) قضاوت کردن: وقتي شنونده شتاب زده و عجولانه درباره موضوع گفتگو ،دست به قضاوت مي زند ،خود را از زحمت گوش کردن خلاص مي کند و بخش عمده موضوع يا معناي آن را از دست مي دهند . بدين ترتيب پيام گوينده تحريف مي شود.

6) روياپردازي: اين عامل، تعامل و گفتگوي طرفين را به دلي خيال پردازي شنونده مخدوش مي سازد.

7) يکسان سازي: گاهي اوقات شنونده مکالمه را قطع مي کند تا تجربه خودش را در ميان بگذراد .

Dirol در حالي که گوينده هنوز موفق به تکميل صحبت هايش نشده است. همين عامل ، بسياري اوقات باعث مي شود فرد احساس کند طرف مقابل ، حرفش راگوش نمي کند.

9) نصيحت کردن: اين عامل، ارتباط را مختل مي سازد ،صرفا به اين دليل که شنونده قبل از اتمام صحبت هاي گوينده، مکالمه را قطع مي کند و شروع به نصيحت و پند و اندرز مي نمايد.

10) مخالفت جويي: در اين مورد، شنونده بدون هيچ گونه درنگي به مخالفت و مجادله با گوينده مي پردازد .

11) حق به جانب بودن: اين مانع زماني پيش مي آيد که شنونده به هيچ وجه زيربار اشتباه خود نمي رود و هر نوع شکايت يا انتقاد مطرح شده را رد مي کند.

12) از بحث خارج شدن: شنونده مي تواند با عوض کردن موضوع گفتگو ، مکالمه را از روند طبيعي خود خارج کند و بدين ترتيب ارتباط را آشفته سازد.

13) تسلي بخشي: اين عامل به اين دليل مانع از گوش کردن مي شود که هدف اصلي شنونده اين است که خوب، مهربان و حمايتگر به نظر برسد. در حالي که اصلا گوش نمي کند.
همه ما طبق عادت، برخي اوقات از اين عوامل بازدارنده استفاده مي کنيم . البته اين عادت، عادت خوبي نيست و ما را از رابطه اي سالم و کارآمد محروم مي سازد.

[=B Mitra]
ميشل اسکين، خلع سلاح همسر انتقادگر، ترجمه دکتر اندوز و دکتر حميدپور، ص211


:arm:

سوم آبان

[=B Mitra]افزايش عزت نفس و احساس ارزشمندي


[=B Mitra]راه‌هاي افزايش عزت نفس و احساس ارزشمندي در کودکان
1. اشتباه‌ش را ببخشيد. بيش از مقدار خطايش تحريم رفتاري و تنبيه كلامي اش نكنيد.
2. رفتار خوب ريز و درشت و خوبيهاشو برجسته و بزرگ کنيد.
3. به حرفاش خوب و با دقت و با نگاه كردن به او گوش بديد
4. هر روز لحظاتي با او بازي كنيد و برايش قصه بگيد.
5. گاهي بي دليل بغلش کنيد و ببوسيد و نوازشش كنيد.
6. كمكش كنيد با بدن و ذهن و روح خود رفيق باشد.
7. روابطتان را با همسرتان ترميم و تصحيح کنيد.
8. براي تفريح و بازي وقت بزارين
9. با ديگران مقايسه ش نکنيد
10. اگه نکني واي بحالت" رو نگيد.
11. اگر اشتباه کرديد راحت عذرخواهي کنيد.
12. بهش نگيد" تو ديگه بزرگ شدي بچگي نکن"
13. در سفر تلفن کنيد و به او بگوييد دلتان تنگ شده.
14. گاهي باهاش کارتون هايي که دوست داره ببينيد
15. بهش القاي بينش کنيد: ميدونم از عهده انجام آن بر ميايي
16. دوست داشتن و عشق به او را مشروط به انجام كارها نكنيد.
17. رفتار بدش را به حساب شخصيتش نگذاريد و هرگز نگوييد دوستت ندارم. بگوييد اين رفتارت را دوست ندارم.

[=B Mitra]
منبع
https://t.me/Osveh_Zendegi


:arm:

چهارم آبان

[=B Mitra]معني دوزخ


[=B Mitra]عارفي معروف به نانوايي رفت و چون لباس درستي نپوشيده بود، نانوا به او نان نداد و عابد رفت.
شخصي به نانوا گفت: اين مرد را مي شناسي؟
گفت: نه.
مردگفت: فلان عابد بود.
نانوا گفت: من از مريدان اويم،
پي عابد دويد و گفت: مي خواهم شاگرد شما باشم.
عابد قبول نکرد.
نانوا گفت: اگر قبول کني من امشب تمام آبادي را طعام مي دهم.
عابد قبول کرد.
وقتي همه شام خوردند، نانوا گفت: سرورم دوزخ يعني چه؟
عابد پاسخ داد: دوزخ يعني اينکه تو براي رضاي خدا يک نان به بنده خدا ندادي ،ولي براي رضايت دل بنده خدا يک آبادي را نان دادي.

[=B Mitra]
انجمن گفتگوي ديني: http://www.askdin.com


:arm:

پنجم آبان

[=B Mitra]استفاده از استعداد براي خشونت زدايي


[=B Mitra]رنگ آميزي مدرسه از چند روز قبل شروع شده است. امروز بچه ها شروع کردند به رنگ کردن ديوارها.بعد فوتبال بازي کردند موقع فوتبال يکي از بچه ها که بزرگتر بود خيلي بچه ها را اذيت مي کرد، در بازي خطاهاي خشن مي کرد و اگر کسي توپ بهش نمي داد کتکش مي زد.
- صداش کردم و باهم قدم زديم. گفتم هفته پيش نقاشي هات رو که ديدم خيلي قشنگ نقاشي مي کردي، مي تواني روي چندتا ديوار نقاشي بکشي؟ قبول نکرد.
- رفتم از داخل ماشين يک بسته مداد رنگي خيلي شيک، و تعدادي کاغذ و يک کتاب طراحي آسان براش آوردم و هديه بهش دادم. خوشش آمد.
- گفتم تا هفته آينده تمرين کن، من هم تعدادي قلم مو مخصوص نقاشي برات مي خرم که نقاشي هات قشنگ تر کشيده شوند.
- اميد دارم با جهت دادن و شکوفا شدن استعدادش بتوانم مقداري از خشونتش را کاهش بدهم.
- با محيط فاسد و فضاي آلوده اي که در آن تنفس مي کنند از آنان بيش از اين انتظاري ندارم.
- تمرکز را بر ارتباط، دوستي و احترام قرار داده ايم.

[=B Mitra]
كانال قصه.رنگ.توپ، حجت الاسلام و المسلمين اسماعيل آذري نژاد
https://t.me/qesekodak
https://instagram.com/smaeel_azari96


:arm:

ششم آبان

[=B Mitra]ويژگي هاي فضاي مجازي


[=B Mitra][=B Mitra]ويژگي‌هاي فضاي مجازي چه ويژگي‌هايي دارد. اين ويژگي‌ها براي بشر مخرب است يا سازنده؟
[=B Mitra]
پاسخ: اينترنت شمشيري دو لبه است؛ هم نيش دارد و هم نوش. ما بايد از نوش‌ها و سودها و فرصت‌هاي آن حداكثر استفاده را براي ارتقا بهداشت جسمي، رواني و معنوي بكنيم. خيلي ها نگاهي ابتدايي به فضاي مجازي مي کنند، در حالي كه اين فضا آن‌قدر بزرگ است که به گفته برخي از انديشمندان در وضعيت دو دنيايي هستيم؛ با کمي مسامحه، متناظر با هر چيز در دنياي واقعي مانند کتاب خانه، کتاب فروشي، نمايش گاه، دانش گاه، گردش گري، بانک، پليس، مجرم و متخلف و ولگرد، همان چيز هم در فضاي مجازي نيز وجود دارد.

عمده ترين ويژگي هاي فضاي مجازي عبارتند از:
1- نامتعادل‌سازي حواس پنجگانه: نسبت به ارتباط چهره به چهره کمتر از حواس مختلف در روابط انساني استفاده مي کنيم.

2- دگرگون سازي ادراک: فعال تر شدن قوه تخيل و روياگونه کردن فضاي ارتباطي به خاطر ابهام در هويت افراد و... .

3- فضايي نامحدود: فشرده سازي زمان و مکان و حذف فاصله ها و مرزهاي جغرافيايي، سياسي و فرهنگي.

4- آزادي بيان: براي نشر يک مقاله، کتاب يا مجله محدوديت هاي زماني، مجوزي، نظارتي و مالي داريم، ولي با وبلاگ، سايت، تلگرام و اينستاگرام شخصي اغلب اين محدوديت ها رفع مي شود.

5- انعطاف هويتي: هويت هاي تخيلي يا آرماني، پنهان‌سازي هويت، قابليت گمنامي و ناشناس ماندن کاربران اينترنت. افراد مي توانند نقش بازي کنند و به نوعي هنرپيشه شوند. فيلم بازي کنند و خودشان شخصيت اول را بازي کند. زن در نقش مرد، پسر در نقش دختر، دزد در نقش عارف و... .

6- کاهش مسؤليت اجتماعي: اين ويژگي بيشتر متأثر از انعطاف‌پذير بودن هويت است.

7- برابرسازي پايگاه اجتماعي:ايجاد و گسترش دمکراسي شبکه يا مساوات شبکه و کم شدن تبعيض نژادي و مليتي و ديني.

8- قابليت هاي مشابه ذهن: فضاي مجازي، فضاي ديجيتال در برابر فضاي آنالوگ است.
فضاي مجازي در واقع ادامة فضاي ذهن است و همان قابليت‌هايي که ذهن دارد در فضاي مجازي نيز وجود دارد، ذهن محدود به مکان نيست و خيلي سريع پرواز مي‌کند و از يک نقطه به نقطه ديگر حرکت مي‌نمايد و از قدرت تغيير بسيار بالايي برخوردار است، همچنين ذهن از جنس نرم است و منعطف مي‌باشد و بر خلاف فضاي فيزيکي و فضاي سخت که مثلا نمي‌توان يک صندلي را به راحتي تبديل به يک ميز کرد ولي در ذهن مي‌توان اين کار را انجام داد و در آن واحد 500 ميز با هم به وجود آورد.
9- توليد، توزيع و مصرف اعجاب‌انگيز: در فضاي مجازي هر توليد و توزيع و مصرف به مثابه بي نهايت توليد و توزيع و مصرف است. گزيده اي از همين كتاب را براي مركزي نوشته ام بيش از يك سال است كه ارزيابي شده ولي هنوز به دست ويراستار نرسيده است. در حالي كه اين كتاب كه در حال مطالعه ان هستيد جلد اولش ظرف مدت كمتر از سه ماه با احتساب ايام تعطيلات نوروز، نزديك 25 هزار بازديد كننده داشته و دو مسابقه از آن در فضاي مجازي برگزارشده است.

10- حوزة خصوصي بيشتر: در کل «حوزه خصوصي» در فضاي مجازي بالاتر از حوزه خصوصي فضاي واقعي است.

11- ابزاري چند رسانه اي: اينترنت ابزار ارتباطي چندرسانه اي (ملتي مديا) است يعني هم زمان مي‌توان ارتباط ديداري، شنيداري، نوشتاري و گفتاري داشت. ويژگي هاي رسانه هاي سرد و گرم را با هم در اين فضا مي‌توانيم ببينيم. البته اينترنت رسانة بسيار گرمي است، يعني قدرت ايجاد کنش‌هاي رفتار اجتماعي زيادي بر افراد دارد؛ خيلي راحت با تبليغات و شرطي‌سازي مي‌توان باورها، ارزش‌ها و ايده‌هايي را به کاربران القا كرد.

برخي از ويژگي هاي ديگر فضاي مجازي عبارتند از:
قدرت زياد در برانگيختن حس کنجکاوي به دليل بداعت و تازگي و تنوع،
قدرت سرگرم کنندگي اعجاب‌انگيز براي همه سنين و جنسيت ها،
منبع غني براي تحقيق و پژوهش علمي و ديني،
انعطاف و قابليت دسترسي در هر زمان،
سرعت انتقال ايده ها و اطلاعات،
سخت بودن ايجاد امنيت.

[=B Mitra]
صد هزاران دام و دانه، ج1، ص 6-12، کانال زندگي آرام


:arm:

هفتم آبان

[=B Mitra]تغيير نگرش


[=B Mitra]دو سطل يکديگر را در ته چاهي ملاقات مي کنند.يکي از آنها بسيار عبوس و پژمرده دل بود؛ به همين دليل سطل دوم براي ابراز همدردي از او پرسيد:"ببينم چته؟ چرا ناراحتي؟"
سطل عبوس و دلگير پاسخ مي دهد:"آنقدر مرا ته چاه انداختند و بالا کشيدند که ديگر خسته شده ام.ميدوني پر بودن اصلا برايم مهم نيست. هميشه خالي به اينجا برمي‌گردم."
سطل دومي خنده‌کنان گفت:"تو چرا اين طوري فکر ميکني؟من هميشه خالي اينجا مي‌آيم و پر برمي‌گردم.مطمئن هستم اگر تو هم مثل من فکر ميکردي مي توانستي شادتر زندگي کني!"

[=B Mitra]
ز مثل...زندگي (داستان هايي الهام بخش براي يک زندگي شادو موفق)، مسعود لعلي، ص19


:arm:

هشتم آبان

[=B Mitra]در مقايسه با افراد بي دين


[=B Mitra]وَلَا تَهِنُوا فِى ابْتِغَاءِ لْقَوْمِ إِن تَكُونُوا? تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا (نسا 104) رك: نسيم حيات معنادرماني
و در تعقيب دشمن سستى نكنيد. اگر شما [از زخم‌هاى جنگ‌] درد مى‌كشيد، بى‌گمان آنها نيز مثل شما درد مى‌كشند [با اين تفاوت كه‌] شما اميدى به خدا داريد كه آنها ندارند، و خداوند دانا و حكيم است
معنادرماني
و در تعقيب دشمن سستى نكنيد. اگر شما [از زخم‌هاى جنگ‌] درد مى‌كشيد، بى‌گمان آنها نيز مثل شما درد مى‌كشند [با اين تفاوت كه‌] شما اميدى به خدا داريد كه آنها ندارند، و خداوند دانا و حكيم است
وَلَا تَهِنُوا فِى ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِن تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا (نسا 104)
***
دکتر فرانکل روان‌شناس معروف مي گويد: «من با گروهي از افراد در اردوگاه وحشتناک آدم سوزي هيتلر اسير بودم و شکنجه مي شدم که هر لحظه با مرگ تلخي گلاويز بودم. يک وقت با کمال تعجب متوجه شدم که يکي دو روز است هم بند من از نوعي نشاط برخوردار شده است و گويي رنجي احساس نمي کند با اين که او هم مثل من شکنجه مي شد. من راز اين قدرت تحمل او را جويا شدم. او محرمانه گفت خواب عجيبي ديده ام. در خواب ندايي به گوشم رسيد که گفت: تا آخر اين ماه جنگ تمام مي شود و هيتلر شکست مي خورد و ما همه آزاد مي شويم. من مي ديدم هر چه به آخر ماه نزديک تر مي شويم دوست من شکفته تر مي شود و مقاومت بيشتري پيدا مي کند. اما آن ماه به پايان آمد ولي هيتلر همچنان بر سر قدرت باقي بود و خواب تعبير نيافت. پس از اين بود که ديدم دوستم به سرعت رو به افول و خاموشي گذاشت و مقاومت خود را از دست داد و بر اثر شدت يافتن نااميدي، چراغ عمرش به زودي خاموش گرديد. من که در رشته روان پزشکي تحصيل کرده بودم با مشاهده اين حادثه به اين نتيجه رسيدم که چيزي که رنج را براي او آسان و قابل تحمل کرده بود، اميدواري او به آينده اي مطلوب بود و چون اميد به آينده را از دست داد احساس کرد به آخر خط رسيده و يأس بر او مستولي شده و تحمل رنج را از وي گرفت و او را کشت. يکي از مشکلات اصلي کساني که خودکشي مي کنند همين است؛ يعني آن ها اميد به آينده را از دست مي دهند. معمولا عده اي از روان شناسان وقتي مي خواهند علت بيماري رواني را کشف کنند علت آن را در گذشته بيمار جستجو مي کنند تا از اين راه به نقطه اي برسندکه آن نقطه، نقطه شروع عقده يا بيماري بوده است. لکن من معتقدم بيماري رواني بيش از آن که به گذشته مربوط باشد به آينده مربوط است. ما بايد ببينيم آيا اين بيمار اصولاً اميد و دلبستگي به داشتن آينده اي دارد يا نه. وقتي زندگي عاري از هدف و آينده شد بي معنا و پوچ مي گردد.»

بررسي ها نشان داده است که آمار خودکشي در ميان مذهبي ها در حد صفر يا خيلي کم است، مگر اين که ابتدا اعتقادات خود را از دست بدهند. به دليل اين که آنان وقتي اميد خود را نسبت به آرزوهايي دنيوي از دست مي دهند احساس نمي کنند که به آخر رسيده اند، زيرا آن ها به زندگي اساسي بعد از مرگ و خداي زنده جاويد که پشتيبان آن هاست باور دارند! واقعاً جاي بسي شگفتي است و انسان روز به روز به عظمت قرآن بيش از پيش پي مي برد و مي بينيم آيه 104 سوره نساء مي گويد: «اِن تَکُونُوا تَألَمُونَ فَاِنَّهُم يَألَمُونَ کَما تَأَلَمُونَ وَ تَرجُونَ مِنَ اللهِ ما لا يَرجُونَ»؛ يعني اگر شما درد و رنج مي کشيد مشركان نيز همانند شما در رنج هستند، ولي شما اميدوار به خداوند هستيد در حالي که آنان چنين اميدي ندارند و اميد به آينده را از دست داده اند، لذا دو چندان رنج احساس مي کنند. اما شما چون به خدا و آينده اميد داريد سختي هاي جنگ را براي شما قابل تحمل مي کند و اگر اين رنج، دشمن بي اعتقاد شما را از پاي در بياورد يک امر طبيعي است زيرا آن ها از نعمت اميد به خدا محرومند. و قرآن به مؤمنان آموخته است که زنده ماندن در جهاد يا شهيد شدن در آن هر دو زيباست و تو هر وضعي پيدا کردي به يکي از دو زيبايي رسيده اي (قُل هَل تَرَبَّصُونَ بِنا اِلّا اِحدَي الحُسنَيَينِ- توبه/آيه52)

[=B Mitra]
ابوالفضل بهرام پور، تفسير نسيم حيات، سوره نساء آيه 104


:arm:

نهم آبان

[=B Mitra]آموزش آداب معاشرت به کودکان


[=B Mitra]آداب معاشرت، نه‌تنها جزو لاينفک زندگي ما هستند، بلکه هر پدر و مادري هم آرزو دارد بچه مبادي آدابي داشته باشد ولي چه‌طور مي شود اين ريزه‌کاري‌ها را به آن‌ها آموخت؟ اولين نکته براي آموختن آداب معاشرت به کودکان اين است که شما به‌عنوان پدر يا مادر بپذيريد که اين اتفاقي يک‌شبه نيست و به‌تدريج بايد در فرزند شما اتفاق بيفتد. بچه‌ها، به‌خصوص اگر کم‌تر از چهار سال داشته باشند، نمي‌توانند يک‌باره، همه آداب را به‌جا بياورند و شما، با گفتن پي در پي «الان بايد چي بگي؟» يا «کلمه جادويي‌مون چي بود» و...، بيش‌تر او را گيج و سردرگم مي‌کنيد.

دوصد گفته چون نيم کردار نيست!
بعد از يک روز کاري خسته‌کننده، وارد خانه مي‌شويد، کيف و روزنامه را به گوشه‌اي پرت مي‌کنيد و شايد زير لبي غر هم بزنيد که چرا اين بچه اسباب‌بازي‌هايش را روي زمين، ولو کرده است. خب در چنين شرايطي، نبايد انتظار داشته باشيد که کوچک‌ترها، به استقبال‌تان بيايند، سلام کنند و خسته نباشيد بگويند. کودکان، براي آموختن آداب معاشرت، به يک الگوي عملي احتياج دارند و والدين، در اين زمينه نقش مهمي دارند. پس اگر دوست داريد فرزندتان بلند سلام کند وقتي از سر ميز يا سفره غذا بلند مي‌شود، با کلمات رسا و شمرده، تشکر کند،ميان حرف ديگران نپرد، از کلمه «لطفا» استفاده کند و...، خودتان پيش‌قدم شويد و اين الفاظ را در صحبت کردن با او، زياد به کار ببريد.

[=B Mitra]
كانال روانشناسى نوين خانواده

:arm:

دهم آبان

[=B Mitra]مهارت ها و آداب دوستي


[=B Mitra]نياز به دوست و فضاي صميمانه دوستي در انسان‌ها انکارناپذير است.
احساس تنهايي يکي از شکننده‌ترين حالات رواني است.
دوستي و دوستان تحمّل پذيري آدمي را در برخورد با سختي‌هاي زندگي بالا مي‌برند .
طبق تحقيقات پژوهشگران بيماراني که دچار يک نوع بيماري لاعلاج هستند، اگر دوستان اندکي داشته باشند، در مقايسه با بيماران پرارتباط و بيماراني که خانواده‌هاي شاد و حمايت‌گر دارند، زودتر مي‌ميرند.
روابط دوستانه باعث مي‌ شود تا احساس کنيم که به گروهي تعلّق داريم و احساس عضويت در گروه نماييم. چنين عضويتي امتيازات خاصي دارد، از جمله اتحاد قابل اطمينان؛ يعني وجود پيوندي که در صورت لزوم و در هنگام بروز مشکل مي‌‌توان بدان تکيه کرد.[1]

.......................
1. مهارت ها و آداب دوستي
نويسنده: سيد محمود مرويان حسيني
انتشارات: دانشگاه علوم اسلامي رضوي
تهيه کننده ها: دانشگاه علوم اسلامي رضوي
قيمت: 5000 ريال
خريد :
http://l1l.ir/3a59


:arm:

یازدهم آبان

[=B Mitra]بازي‌هايي براي رفع و دفع خجالت کودکان


[=B Mitra]مادر و پدر گرامي!
اين بازي‌ها را مي‌توانيد با توجه به سن و توانمندي‌هاي کودکان در فرصت‌هايي که تمايل به بازي کردن دارند، انجام دهيد.
1. مسابقه گويندگي
2. بازي «معلم بودن»
3. بازي «تکميل جملات»
4. بازي «پاسخ به پرسش‌ها»
5. بازي «مصاحبه تلويزيوني»
6. بازي «کامل کردن يک شعر»
7. بازي «کامل کردن يک داستان»
8. بازي «داستان سازي با تصاوير»
9. بازي «چه کسي مي‌تواند ديگران را بخنداند»
10. بازي «نقل خاطره، داستان، شعر، معما و لطيفه»
11. بازي كردن در نقش شخصيت هاي مختلف با ماسك در جمع.

بازي هايي براي کاهش هراس اجتماعي و رفع خجالت و کمرويي کودکان
1 - مسابقه گويندگي:
در اين بازي هر کودکي سعي مي کند متني را که از قبل تنظيم شده است بدون اشتباه بخواند (به تقليد از گويندگان اخبار تلويزيون و راديو). برنده کسي است که مسلط تر از ديگران بوده و کمتر اشتباه داشته باشد.

2 - بازي «مصاحبه تلويزيوني»:
يکي از کودکان نقش فيلمبردار را با گذاشتن يک شي بر دوش ايفا مي کند و فرد ديگر نقش مصاحبه گر را با گرفتن يک شي به عنوان ميکروفن بازي مي کند و از بچه هاي ديگر در رابطه با موضوعاتي که از قبل تنظيم شده است، سوالاتي مي کند ازجمله در زمينه بهداشت دهان و دندان، رفتار در خانواده، رفتار در مدرسه، اطلاعات عمومي و...

3 - بازي «نقل خاطره، داستان، شعر، معما و لطيفه»:
از کودکان خواسته مي شود با آرامش کامل، يکي از خاطرات خود يا داستان و شعري را که ياد دارند براي ديگر اعضاي گروه تعريف کنند نتيجه گيري از خاطرات و داستان ها با هدايت بزرگ ترها و توسط اعضاي گروه انجام مي شود.

4 - بازي «چه کسي مي تواند ديگران را بخنداند»:
يکي از کودکان موظف مي شود با انجام حرکات خنده دار، ديگر افراد را بخنداند. از ديگر افراد خواسته مي شود در مقابل خنديدن مقاومت کنند چون برنده کسي است که افراد بيشتري را بخنداند.

5 - بازي «کامل کردن يک داستان»:
يک نفر ابتداي يک داستان را تعريف مي کند و از کودکان مي خواهد که آن داستان را ادامه دهند. مثال: يک روز يک شکارچي در جنگل با يک شير برخورد کرد... حالا بقيه داستان را يک نفر از کودکان ادامه مي دهد و به همين ترتيب بقيه داستان را ساير کودکان ادامه مي دهند.

6 - بازي «کامل کردن يک شعر»:
يک مصرع از يک شعر خوانده مي شود و از کودکان خواسته مي شود که مصرع و بيت هاي بعد را به نحوي که وزن و قافيه به هم نخورد بگويند. برنده کسي است که شعرش نزديک تر به مضمون اصلي باشد.

7 - بازي «تکميل جملات»:
براي کودکان يک سري جملات ناقص مي خوانيم و آنها بايد حدس بزنند که در جاي خالي، چه کلمات و جملاتي را قرار دهند (اين موارد مي تواند در ابتدا، وسط يا آخر جمله باشد) مثال: ....... باريد و تمام لباس هايم خيس شد.
امروز با آنکه ........ راه مي رفتم به زمين خوردم.
هر کسي که دوست دارد موفق شود بايد...........

8 - بازي «پاسخ به پرسش ها»:
- کودکان بايد به سوالات مطرح شده پاسخ صحيح دهند.
مثال: - وقتي هوا سرد مي شود چه مي کنيم؟
- وقتي هوا گرم مي شود چه کاري مي کنيم؟
- وقتي بنزين خودرو تمام مي شود چه بايد کرد؟
- وقتي که هوا تاريک مي شود چه بايد کرد؟
-وقتي مي خواهيم خط صاف رسم کنيم از چه وسيله اي بايد استفاده کنيم؟ و سوالاتي از اين قبيل.

9 - بازي «داستان سازي با تصاوير»
- يک سري از تصاوير مختلف را به کودکان نشان مي دهيم و از هر کودک مي خواهيم براي آن تصوير، يک داستان تعريف کند.

10 - بازي «معلم بودن»:
اين بازي با توجه به هدف هاي آن مي تواند به شکل هاي مختلف اجرا شود ازجمله شيوه برخورد با بچه هاي تنبل و درس نخوان، روش هاي تشويق، روش هاي تنبيه، مشخصات يک معلم خوب، اخلاق و رفتار کلاسي و مواردي از اين قبيل، که همه به شکل نمايشي قابل اجراست.
کودکان بايد نقش هاي مختلف را بازي کنند تا به درک احساسات ديگران نائل شوند.

11- نقش بازي كردن با ماسك مقابل جمع

[=B Mitra]
علي رضا واقف، سايت ميگنا
http://www.migna.ir


:arm:

دوازدهم آبان

[=B Mitra]خوگيري سريع
[=B Mitra]آيا تا به حال به اجبار به دستشويي عمومي رفته ايد که بوي بد بدهد بطوري که حالت خفه شدن به شما دست بدهد؟ دقت کرده ايد که بعد از 5 دقيقه، ديگر به آن شدت بوي بد را احساس نمي کنيد ؟! و اگر تصادفا يک ساعت آنجا گير بيفتيد ممکن است بگوييد: انگار اصلا بوي بدي نمي آيد .

قانوني در اين جا داريم که صادق است: ما به محيطمان عادت مي کنيم. اگر با آدم‌هاي بدبخت نشست و برخواست کنيد، کم کم به بدبختي عادت مي کنيد و فکر مي کنيد که اين طبيعي است! اگر با آدم هاي غرغرو همنشين باشيد عيب جو و غرغرو مي شويد و آن را طبيعي مي دانيد. اگر دوست شما دروغ بگويد، در ابتدا از دستش ناراحت مي شويد، ولي در نهايت شما هم عادت مي کنيد به ديگران دروغ بگوييد. اگر مدت طولاني با چنين دوستاني باشيد، به خودتان هم دروغ خواهيد گفت. اگر با آدم‌هاي خوشحال و پر انگيزه و معنوي دمخور شويد شما هم خوشحال و پرانگيزه مي شويد و اين امر برايتان کاملا طبيعي است. تصميم بگيريد به مجموعه افراد مثبت ملحق شويد وگرنه افراد منفي شما را پايين مي کشند و اصلا متوجه چنين اتفاقي هم نمي شويد.

حواسمان باشد به چه رفتارها، افراد و مكان‌هايي عادت ميکنيم شايد بوي گند اطرافمان، اطرافيان ما را از ما دور کند و چشم باز کنيم و ببينيم خودمان هستيم در يک لجنزار که به آن عادت کرديم.

[=B Mitra]
برگرفته از كتاب يک روز را 365 بار تکرار نکنيم، مسعود لعلي

:arm:

سیزدهم آبان

[=B Mitra]حرف حسابي از دكتر حسابي
[=B Mitra]پرسيدم: بهترین راه تربیت کردن چیست؟
گفت: فرزند خود را مثل فرزند همسایه بزرگ کن !
گفتم:چگونه؟
گفت: وقتی فرزند همسایه در خانه تو میهمان است به او احترام میگذار?،
حالش را میپرسی،
وقتی از مدرسه برگشت ابتدا سراغ کیف و نمرات او نمیروی،
در رابطه با نوع غذا نظرش را میپرسی،
درباره زمان خوابیدن با او مشورت میکنی،
نظر او را خیلی از مواقع جویا میشوی،
نزد او با همسرت دعوا نمیکنی،
بدان که فرزند تو و فرزند همسایه هر دو در خانه تو میهمان هستند، یکی چند روز و آن دیگری چند سال .
فقط کافی است بدانی احترام، احترام می آفریند نه احساس مالکیت

[=B Mitra]
منسوب به پروفسورحسابى، كانال همسران خوب

:arm:

چهاردهم آبان

[=B Mitra]نوعِ نگاه
[=B Mitra]پيش چشمت داشتي شيشه کبود زان سبب عالم کبودت مي نمود
يکي از مهمترين موضوعات مؤثر در زندگي، نوع نگاه انسان به هستي و پديده هاي موجود در آن است. چگونه ديدنِ هستي و نوع نگرش انسان به حيات و به خود، تعيين کننده نوع زندگي اوست. انسان به ميزاني که به عالم و هر آنچه در آن است وسيع و عميق بنگرد، به همان ميزان برداشت هاي نو و تازه اي از آن در مي يابد و دريافت واقعيات و حقايق در شيوه زندگي او تأثيري عميق مي گذارد. اگر انسان جهان را تيره و تار و پر از زشتي و پليدي ببيند و قواعد و قوانين آن را نشناسد و آن را بي مبدأ و بي مقصد بداند، اين نوع نگاه در وجود او انعکاس مي يابد و ناآرامي و بدخلقي و اضطراب و افسردگي را در وجودش پديدار مي سازد و زندگي را برايش تنگ و تاريک مي کند.

احساس خوشبختي و بدبختي، به نوع نگاه انسان به هستي باز مي گردد. همانگونه که اگر انسان با عينک کبود به پيرامون خود بنگرد، همه اشياء و حتي خود نور را تيره و کبود مي بيند و چنين مي پندارد که همه چيز سياه و هولناک است.


[=B Mitra]
هزار قانون زندگي (برگرفته از مثنوي معنوي)، محمود قنبري و همكاران، قانون 106

:arm:

پانزدهم آبان

[=B Mitra]تمرين مراقبه لبخند واقعي(لبخند داچن)

[=B Mitra]راهي براي افزايش شادکامي
همه ما به ارتباط دو سويه ذهن و بدن واقف هستيم. از آنجايي که کنترل ذهن براي افراد عادي کار مشکلي است، ما معمولا سعي مي کنيم از طريق مديريت بدن به طور غيرمستقيم بر ذهنمان تاثير بگذاريم. زماني که ما لبخند مي‌زنيم، لبخند ما پيامي را به مغز مخابره مي‌کند که بسته به نوع لبخند متفاوت است.

«خنده عصبي» که گاهي اوقات به آن پوزخند مي‌گوييم، به مغز مي‌گويد که ما در حال پنهان کردن يا پوشاندن چيزي (احساس، هيجان) هستيم.

در مقابل «لبخند واقعي» که با بالا رفتن گوشه لب‌ها و چهره‌اي آرام مشخص مي‌شود، پيام آرامش و شادي را به مغز مخابره مي‌کند. سعي کنيد هميشه لبخندي واقعي به لب داشته باشيد، زيرا اين کار مانع ارسال پيام‌هاي حاوي استرس و ناراحتي به مغزتان مي‌شود. براي اينکه هميشه لبخند واقعي به لب داشته باشيد، نياز به تمرين داريد. سعي کنيد در هر بار تمرين حداقل سه مرتبه طوري لبخند بزنيد که گوشه‌هاي لبتان کمي بالا بيايد و ماهيچه‌هاي صورتان فعال شوند، بعد از هر بار تمرين براي چند ثانيه به ماهيچه‌هاي صورتتان استراحت بدهيد.

تمرين‌هاي لبخند واقعي :
1. صبح وقتي چشمتان را باز مي کنيد، لبخند واقعي بزنيد.
براي يادآوري مي توانيد تصوير يک صورتک خندان را روي سقف، ديوار روبرويتان يا هر جاي ديگري که به محض باز کردن چشمتان به آن مي افتد، بچسبانيد، اگر نقاشي تان خوب است بهتر است کمي خلاقيت به خرج دهيد و طرح يک چهره خندان را بکشيد. نوشتن جمله "لبخند بزن" به جاي استفاده از تصاوير هم مي تواند جالب باشد. قبل از بيرون آمدن از رختخواب چند نفس عميق بکشيد و در همان حال لبخند بزنيد.

2. در اوقات بيکاري لبخند واقعي به لب داشته باشيد.
هر وقت ديديد که براي لحظه اي بيکار شديد، مثلا زماني که در صف يا در حال صرف چاي هستيد، لبخند بزنيد. براي عميق تر شدن لبخندتان مي تواند از اشيا کمک کنيد. مثلا دقت کردن به يک نقاشي زيبا، آسمان آبي، افتادن يک برگ از درخت و لذت بردن از تماشاي آنها يا توجه کردن به طعم چايي که در حال نوشيدنش هستند، مي تواند موجب عميق تر شدن لبخند شما شوند.

3. هنگام عصبانيت لبخند بزنيد.
هر وقت احساس عصبانيت کرديد، سعي کنيد تمرين لبخند زدن را انجام دهيد. اين کار را حداقل سه مرتبه تکرار کنيد. يعني لبخند بزنيد، اندکي به ماهيچه هاي صورتتان استراحت دهيد و باز لبخند بزنيد، همرا کردن اين تمرين با تنفس عميق موجب فروکش کردن خشم شما مي شود.

4. به شخصي که بيش از همه موجب آزار شما شده فکر کنيد و لبخند بزنيد.

در جاي راحتي بنشينيد. نفس عميق بکشيد و لبخند واقعي بزنيد. چهره فردي را که باعث ناراحتيتان شدن مجسم کنيد. سعي کنيد چهره او را به منفورترين وضعيتي که ديده ايد تجسم کنيد. به اين فکر کنيد که چه اتفاقاتي در زندگي روزمره اين فرد ممکن است وي را خوشحال يا ناراحت سازد. در مورد نحوه ادرک شخص مورد نظر فکر کنيد: سعي کنيد به الگوي فکري و تبيين هاي وي دست يابيد. ببينيد انگيزه اين فرد از اعمال و رفتارش چيست. سرانجام، آگاهي او را مد نظر قرار دهيد. ببينيد که آيا ديدگاه ها و بينش اين فرد خالص و باز است، يا اينکه از پيشداوري ها، قضاوت هاي عجولانه، کوته فکري يا عصبانيت تاثير مي پذيرد. به اين فکر کنيد که آيا اين فرد‌ بر خودش تسلط دارد يا خير. اين کار را تا زماني ادامه دهيد که در دلتان نسبت به وي احساس شفقت و دلسوزي کرده و احساس خشم و عصبانيتتان از بين برود. براي اثربخش بودن اين تمرين بايد آن را بارها در مورد يک فرد اجرا کنيد.

اقسام لبخند
الف. داچن: به نام كاشف آن داچن، اصيل و صادقانه – مثل پاي كلاغ.
ب. لبخند مهماندار هواپيما و تبليغات تلويزيوني (غير اصيل، سفارشي)
بشنويد:
https://t.me/sepidehdanaei/3208


[=B Mitra]كانال روان شناسي مثبت گرا، زهره قرباني
https://t.me/positivepsychologyy

:arm:

شانزدهم آبان

[=B Mitra]كانال ها و سايت هاي ي روان شناختي


[=B Mitra]كانال هاي روان شناختي

همسان گزيني تبيان
https://t.me/TebyanHamsangozini

سپيده دانايي
https://t.me/sepidehdanaei

مبارزه با وسواس (سمت خدا)
https://t.me/samtekhoda3_vasvas

پرسمان
https://t.me/porseman

خانه خوبمان
https://t.me/khanehkhobeman

سبك زندگي اسلامي، دكتر نورعليزاده
https://t.me/Nooralhyat

ماهنامه خانه خوبان
https://t.me/m_khooban
https://instagram.com/khanehkhooban

قصه، توپ، رنگ: حجت الاسلام و المسلمين آذري نژاد
https://instagram.com/smaeel_azari96
https://t.me/qesekodak

مشاوره خانواده، مركز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني
https://t.me/pasokhgoo3

دكتر افروز
https://t.me/drafrooz

آيت الله حائري شيرازي
https://t.me/haerishirazi

پرسمان روان شناختي و مشاوره: حجت الاسلام دکتر رضامهکام
https://telegram.me/mahkampsy

زندگي به رنگ خدا
https://t.me/brangekhodair

گروه تخصصي روان‌شناختي اسوه زندگي :
https://t.me/Osveh_Zendegi

روان شناسي مثبت‌گرا
https://instagram.com/zohresaadatmand

خانواده خوب
https://t.me/Khanevade_khoob

دكتر ابراهيم اخوي
https://t.me/EAkhavi

سلامت نيوز
https://t.me/salamatnews

روان شناسي مثبت گرا
https://t.me/positivepsychologyy

قالي زندگي
https://t.me/ghaliezendegi

فرزند پروري مثبت
https://t.me/farzandparvari_mosbat

زندگي آرام:
https://t.me/zendegiearam110
اينستاگرام:
https://instagram.com/zendegie_aram110

از زبان مشاور:
https://t.me/mazaheriesfahani_ir

به سوي كمال (اصغر كيهان نيا)
https://t.me/besooiekamal

استادعباسي ولدي
https://t.me/abbasivaladi
https://www.instagram.com/abbasivaladi.ir

انجمن روان شناسي اسلامي دارالحديث
https://t.me/islpsychology

استاد محمد شجاعي
https://t.me/jalasate_ostad

احكام روان شناختي
https://t.me/psy_feQh

داستان‌هاي واقعي مشاوره‌اي
https://t.me/dastan_psy

ميگنا
https://t.me/MignaChannel

كانال پژواك هنر و انديشه
https://t.me/pejvake_honar

***********************
سايت‌هاي روان شناختي

سايت همسان گزيني تبيان
http://hamsan.tebyan.net/
انجمن روان شناسي اسلامي
http://islamicpa.com/fa/node/743

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (ر.ك: بخش روان شناسي)
http://www.rihu.ac.ir/

مركز مشاوره و روان درماني مأوا
http://moshavere.org/

گروه روان‌شناسي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)
http://psy.iki.ac.ir/

نشريات مؤسسه موزشي و پژوهشي امام خميني ( معرفت، خانه خوبان و..)
http://nashriyat.ir/

معاونت فرهنگي موسسه امام خميني
http://farhangi.iki.ac.ir/

موسسه آموزش عالي اخلاق و تربيت
http://ueae.ir/

پژوهشکده اخلاق و روانشناسي اسلامي
http://riqh.ac.ir/category
http://psychology.riqh.ac.ir/

نهاد رهبري ( مشاوره)
http://www.moshavereh.porsemani.ir/

انديشه قم (بخش مشاوره و تربيت)
http://www.andisheqom.com/

انجمن گفتگوي ديني، بخش مشاوره و تربيت
http://www.askdin.com/

پاسخگوي آنلاين بخش مشاوره
http://javab.ir/09640/

پاسخگو، بخش مشاوره
http://www.pasokhgoo.ir/

سايت ميگنا
Www.migna.ir

پرتال جامع علوم انساني روانشناسي
www.ensani.ir

راديو معارف، بخش هاي مشاوره و تربيت
http://radiomaaref.ir/

مجموعه پادكست صوتي
http://shenoto.com

مشاور فا
http://www.moshaverfa.com/

استادعباسي ولدي
www.abbasivaladi.ir

******************************************
كتابخانه‌هاي مفيد

كتابخانه ديجيتالي قائميه(بيش از 16000 كتاب)
http://www.ghbook.ir

كتابخانه غدير
http://www.ghadeer.org

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، نشر ديجيتال
http://pajoohaan.ir
http://montazer.ir

كتابخانه تبيان ( بيش از 100000 منبع رايگان)
https://library.tebyan.net/

كتابخانه مدرسه فقاهت
http://lib.eshia.ir/

كتابخانه دارالحديث
http://www.hadithlib.com

مركز تعليمات اسلامي واشنگتن
http://ketaab.iec-md.org

مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي
http://www.noorlib.ir

كتابخانه ديجيتال موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت (ع)
http://lib.ahlolbait.com

دانشنامه اسلامي
http://wiki.ahlolbait.com

هفدهم آبان

[=B Mitra]سيره رضوي


[=B Mitra]امام رضا (عليه السلام) فرمودند:
عقل انسان مسلمان کامل نمي شود مگر اينکه در او 10 خصلت باشد.
1. مردم از او اميد خير داشته باشند.
2. مردم از شر او در امان باشند.
3. خير کم مردم‌ را زياد بشمارد.
4. خير زياد خود را کم بشمارد.
5. از مراجعات مردم دلتنگ نشود.
6. از طلب دانش تا آخر عمرش خسته نشود.
7 . فقر در راه خدا براي او محبوب تر از دارا بودن باشد.
8. ذلت در راه خدا براي او از عزيز بودن پيش دشمن محبوب تر باشد.
9. گمنامي براي او شيرين تر از شهرت باشد.
10 .سپس فرمود: دهمين که خيلي مهم است آن است که: کسي را نمي بيند مگر اينکه مي گويد او از من بهتر و با تقوا تر است.

[=B Mitra]
تحف العقول، ص 443



:arm:

هجدهم آبان

[=B Mitra]مهارت حل مساله را بياموزيد
[=B Mitra]زندگي يک فرصت بزرگ و شايد يک مسئله بزرگ است که روزانه مسايل کوچک را براي ما به ارمغان مي آورد که ما آن ها را مشکلات مي ناميم. دنياي واقعيت هاي ما انسان ها مملو از مسايل و مشکلاتي است که هر روز با آن مواجهه مي شويم و يا آنها با ما مواجهه مي شوند. زندگي را مي توان روند پياپي مواجهه شدن با مسايل و تلاش براي حل آنها دانست. حل مشکلات فراروي انسان تاثير سازنده اي در ايجاد اعتماد به نفس و کسب آرامش دارد و به انسان نيروي ويژه و انگيزه اي مناسب براي مواجهه سازنده با مشکلات هديه مي نمايد. حل موفقيت آميز مسايل زندگي به اعتماد به نفس بيشتر و آرامش فرد منجر مي شود،در حالي که حل ناقص يا گره هاي ناگشوده بهداشت روان شخص را به طور جدي تهديد خواهد کرد.

به نظر مي رسد انسان ها خيلي اوقات مي توانند مشکلات خويش را حل نمايند بي آنکه حل مسئله را به صورت مدون و يا در کارگاه مهارت هاي زندگي آموخته باشند. اما از سوي ديگر خيلي اوقات نيز انسان ها نمي توانند مسئله خود را حل کنند، چون حل مسئله را به صورت يک مهارت نياموخته يا تمرين نکرده اند. حل مساله از نظر انديشمندان در بالاترين سطح از فعاليت هاي شناختي انسان قرار دارد. و نيازمند يک سلسله فعاليت هاي تخصصي و داشتن بسياري از توانمندي هاي شخصيتي است.

با تعريف حل مساله آشنا شويم
روش حل مساله فرايند تفکر منطقي و منظمي است که به فرد کمک مي کند تا هنگام رويارويي با مشکلات راه حل هاي متعددي را جستجو کند و سپس بهترين راه حل را انتخاب نمايد. به اين ترتيب حل مساله يک فرايند آگاهانه- منطقي- تلاش بر و هدفمند است.
حل مساله عبارت است از فرايند شناختي- رفتاري که توسط خود فرد هدايت مي شود و فرد سعي مي کند با کمک آن راه حل هاي موثر يا سازگارانه اي براي مسايل زندگي روزمره خويش پيدا کند.
مسئله مي تواند ناشي از يک مشکل بيروني(مثل يک امتحان سخت) و يا از درون فرد نشات گرفته باشد(مثل اهداف، نيازها، تعهدات شخصي).

حل مساله ماهرانه مستلزم عبور گام به گام از اين مراحل است

انتخاب رويکرد صحيح نسبت به مشکلات
در اين مرحله لازم است باورهاي غلط نسبت به مشکل شناسايي و اصلاح گردد مثلاً اين باور (نبايد در زندگي با مشکل روبرو شد).( مشکل نشانه ضعف، بي لياقتي و ناتواني است.
زندگي بدون مشکلات انسان را به آب راکدي تبديل مي کند که مي ماند، مي گندد و متعفن مي شود. هر مشکلي در زندگي در حکم فرصتي است براي ارتقاء، بزرگ شدن، براي با تجربه شدن و براي استوار کردن وجود راست قامتي براي مواجهه با مسايل آتي زندگي.

ادامه دارد...

[=B Mitra]
تبيان

:arm:

نوزدهم آبان

[=B Mitra]مهارت حل مساله را بياموزيد


[=B Mitra]تعريف دقيق مسئله
معمولاً وقتي مشکلي در زندگي پيش مي آيد آدم ها آن را خيلي گنگ، مبهم، پراکنده و غير دقيق ادراک مي کنند. در اين مرحله بايد به سوال هاي زير پاسخ داده شود.مشکل چيست؟ کي مشکل شروع شد؟ مشکل کجا شروع شد؟ چه کسي در اين مشکل نقش دارد؟
هدف اين گام ارايه تعريف مشخص و دقيق از مسئله است تا آنجا که ابهامات و نامفهومي هاي فوق ذکر تا جاي ممکن از بين برود.

توليد، خلق و پيدا کردن راه حل هاي متعدد و متفاوت
يک روش عيني و عملي براي پيدا کردن راه حل ها، روش بارش ذهني است.روش بارش ذهني يعني سعي کنيم بدون هيچ نوع قضاوت، بازداري، ارزش گذاري خوب و بد و يا جلوي فکر خود را گرفتن، راه حل هاي متعدد، متنوع و غير قضاوتي براي مسئله ارايه بدهيم.نکته بسيار مهم در اين مرحله آن است که کميت و تعداد راه حل ها مهم تر از کيفيت آن هاست.

ارزيابي سود و زيان و معايب و محاسن راه حل ها و انتخاب از بين راه حل ها
در اين مرحله راه حل هاي ارايه شده در گام 3 را مورد ارزيابي قرار دهيد و سود و زيان هر کدام را بررسي کنيد. سپس بر اساس غلبه نسبي مزايا و معايب در مورد آن راه حل تصميم گيري کنيد. يعني در نهايت راه حلي را انتخاب کنيد که بيشترين سود و کمترين زيان را داشته باشد.

اجراي راه حل و بازبيني
در اين مرحله راه حل انتخابي خود را اجرا کنيد و آثار و نتايج آن را بر خودتان و ديگران نظاره کرده و آثار واقعي روش انتخابي را با پيامدهاي پيش بيني شده مقايسه کنيد. در اين مرحله زمان بندي از اهميت خاصي برخوردار است. بعد از اجراي راه حل و مفيد بودن آن به خودتان پاداش دهيد و اگر مسئله حل نشد، موانع را شناسايي کرده و برطرف کنيد. در صورت لزوم مي توانيد مراحل حل مساله را مجدداً تکرار کنيد. احتمالاً اشکالي در جريان حل مساله پيش آمده است. مثلاً ممکن است مشکل به خوبي و دقيق تعريف نشده، اهداف واقع بينانه نبوده و...

[=B Mitra]
تبيان

:arm:

بیستم ابان

[=B Mitra]راهنماي نامزدي (دوره چهار جلدي)
[=B Mitra]
راهنماي نامزدي، ج 1: کليات، مراسم‌ها و قرارها

[=B Mitra]راهنماي نامزدي،ج 2: بايسته‌هاي ارتباطي
راهنماي نامزدي، ج 3: برخي چالش‌ها
راهنماي نامزدي، ج 4: مهارت‌ها
مولف: عباس علي هراتيان
ويراستار: روح الله سلماني
ناشر کتاب: انتشارات موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
سال نشر: 1396
تعداد صفحات: 86
معرفي کتاب
عده کمي از انسان ها، معصوم، کامل و دور از نقض و خطا هستند. رسيدن به فردي که داراي همه معيار هاي ما باشد، احتمالي نزديک به صفر دارد. پس بايد تلاش کنيم، تا نيل به حداکثر داشته باشيم و در مورد حداقل باقي مانده، راهي آرامش بخش تر از پذيرش نيست. اگر مي خواهيم از جنگ هاي دروني و بيروني، هشيار و ناهشيار در امان بمانيم ضروري است که طرف مقابل را آن گونه که هست ببينيم و بپذيريم، نه آن گونه که مي خواهيم... .
.....
رابطه همسري مانند باغچه اي نيازمند مراقبت و نگهداري دائمي است و مي بايست مورد رسيدگي و توجه ماهرانه قرار گيرد. اين رابطه گاهي با تعارض ها و اختلاف نظرها روبه رو مي شود. احتمالا مواقعي پيش آمده که از دست نامزدتان ناراحت يا عصباني شده ايد، اما به دلايلي توان بازگو کردن کردن اين احساس هاي منفي را نسبت به او نداشته ايد، يا دوست داشته ايد که بتوانيد اين عصبانيت را مهار کنيد تا به رابطه شما آسيبي نزند، يا آرزو کنيد که اي کاش بيشتر همديگر را درک مي کرديم، يا... .
....


:arm:

بیست و یکم آبان

[=B Mitra]هورمون شادي


[=B Mitra]نکات زير در خصوص افزايش يا کاهش سروتونين جهت اطلاع و انديشه‌ خوانندگان قابل ذکر است:
1- نان جو بيشتر از ساير غلات باعث سنتز سروتونين مي‌شود.
2- غذاهاي رنگي بيشتر باعث سنتز سروتونين مي‌شوند به همين دليل ايرانيان باستان با تمدن 7هزارساله‌ي خود که اخيراً در جيرفت کرمان به اثبات رسيده از غذاهاي رنگي به خصوص استفاده از زعفران روي برنج استفاده کرده‌اند.
3- سروتونين اثر حفاظتي روي سلولهاي مغزي داشته و از تخريب مغز در دوران پيري جلوگيري مي‌کند.
4- کاهش سروتونين باعث زياد‌شدن اشتها و افزايش آن باعث کاهش اشتها و در نتيجه باعث لاغري مي‌شود.
5- افزايش نور باعث افزايش سروتونين آزادشده در مغز مي‌شود.
6- ديابت دوران بارداري مستقيماً تحت کنترل سروتونين است.
7- آستازي باعث افزايش ترشح سروتونين مي‌شود و عيب آن اين است که باعث دژنره شدن سلولهاي ترشح‌کننده‌ي سروتونين در مغز مي‌شود.
8- زعفران باعث افزايش سنتز سروتونين مي‌شود.
9- در اثر لبخندزدن سروتونين در مغز آزاد مي‌شود پس بهتر است همه جا بنويسيم با لبخند وارد شويد.
10- در مغز افراد عاشق پس از شکست در عشق سروتونين کاهش مي‌يابد، اشتها افزايش مي‌يابد، بداخلاق مي‌شوند، زياد مي‌خوابند و در نهايت از معشوق متنفر مي‌شوند.
11-در بيماري آلزايمر ميزان سروتونين مغز کاهش مي‌يابد.
12-کساني که به نوعي کم‌خوابي دارند ميزان سروتونين مغزشان 20درصد کاهش پيدا مي‌کند.
13- وقتي ملخها به صورت گروهي سامان پيدا مي‌کنند ميزان سروتونين در مغزشان سه‌برابر مي‌شود.
14- موقعي که سروتونين مغز افزايش مي‌يابد به هر دليل در ادراک زماني، بينايي و گفتاري تغييراتي ايجاد مي‌شود به همين دليل قديمي‌ها مي‌گفتند در مراسم خواستگاري افراد مسن را حتماً همراه خود
در رژيم غذايي افراد افسرده بايد روزانه مقداري بستني گنجانده شود و همچنين شکلات و شيريني نيزي شادي آور است.
ببريد چون ميزان سروتونين مغز آنها به اين سادگيها در اثر محيط تغيير نمي‌کند و به اصطلاح جوگير نمي‌شوند و واقعيات را همانگونه که هست مي‌بينند.
15-کاهش ميزان سروتونين مغز باعث انزال زودرس مي‌شود.
16- عاشق‌شدن به علت پايين بودن هورمون سروتونين در مغز ايجاد مي‌شود.
17- بالارفتن سن باعث کاهش ترشح سروتونين در مغز مي‌شود.
18- کم‌شدن سروتونين در مغز باعث کمرنگ‌شدن خاطره‌ها مي‌شود.
19- خواب نيمروزي باعث افزايش ميزان سروتونين مغز مي‌شود.
20- استرس و يا حملات عصبي از خبرهاي ناگوار يا اتفاقاتناخوشايند در زندگي باعث کاهش ميزان سروتونين مغز مي‌شود.
21- ورزش موجب بهبودي خلق و خو مي شود و افسردگي را درمان مي کند. در گذشته پزشکان مي گفتند که چند بار ورزش کردن در هفته، موجب کاهش اثرات افسردگي مي شود. اما امروزه آنان بر اين باورند که 40 دقيقه ورزش کردن باعث تاثيرات خوبي بر خلق و خو مي شود.ميگنا دات آي آر، برخي بر اين باورند که ورزش کردن موجب افزايش مقدار سروتونين مي شود، اما هنوز به اثبات نرسيده است.
22- مصرف مواد غذايي غني از کربوهيدرات، باعث آزادسازي انسولين مي شود و تمام اسيدهاي آمينه موجود در خون به جز تريپتوفان، جذب بدن مي شوند. در نتيجه مقدار زياد تريپتوفان در جريان خون باقي مي ماند و به مغز وارد مي شود و مقدار سروتونين را افزايش مي دهد.
23- مصرف مقدار کافي ويتامين B6 مي تواند سرعت تبديل تريپتوفان به سروتونين را افزايش دهد.

[=B Mitra]
سايت ميگنا:
http://migna.ir

:arm:

بیست و دوم آبان

[=B Mitra]بيماران در احاديث
[=B Mitra]11ـ امام سجاد(ص):
حُمّي لَيلَةٍ كفّارةُ ذُنوبِ سَنَةٍ.
يك شب تب كردن، كفارة يك سال گناهان است. (وسائل، ج 2، ص 624)

12ـ «امام جعفرصادق(عليه‌السلام)»:
صُداعُ لَيلَةٍ تَحُطُّ كُلَّ خَطيئَةٍ اِلّا الكبائِرَ.
يك شب سردرد گرفتن تمام خطاها را پاك مي‌كند. جز گناهان كبيره. (بحار، ج 81، ص 184)

13ـ «امام جعفرصادق(عليه‌السلام)»:
أنينُ المُؤمنِ تَسبيحٌ و صِياحُهُ تهليلٌ وَ نَومُهُ عليَ الفِراشِ عبادةٌ و تَقَلُّبُهُ مِن جَنبٍ الي جَنبٍ جهادٌ في سبيل‌ِالله.
نالة مؤمن مريض (به منزلة) «سبحان‌الله» گفتن و فرياد او «لا اله الالله» و خوابيدن او در بسترش، «عبادت» و از پهلو به پهلو شدن «جهاد در راه خدا» است. (وسائل، ج 2، ص 623)

14ـ «پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»:
مَن قامَ علي مريضٍ يَوماً و لَيلَةً بَعثَهٌ اللهُ تعالي مَعَ ابراهيمَ الخليلِ عليه‌السلام فَجازَ علي الصّراطِ كَالبَرقِ اللّامِعِ.
كسي كه يك شبانه روز از يك بيمار پرستاري كند خداوند متعال او را (فردا) همراه با ابراهيم خليل عليه‌السلام مبعوث مي‌گرداند و مانند برق جهنده از پل صراط خواهد گذشت. (ثواب‌الاعمال، ص 669)

15ـ «پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»:
لا تَمُدّوُا النّظَرَ الي اَهلِ البَلاءِ وَالمَجذومينَ فَاِنّهُ يَحْزُنهُم.
به افراد معلول و مبتلايان و جذاميان زياد چشم ندوزيد، اين عمل باعث حزن و اندوه آن‌ها مي‌شود. (سفينه، ج 1، ص 107)

16ـ «مولي اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)»:
مَن لَم يَحتَمِلْ مَرارَةَ الدّواءِ دامَ اَلَمُهُ.
كسي كه تلخي و ناگواري دارو را تحمل نكند درد و بيماري او به درازا خواهد كشيد. (ميزان الحكمة، ج 3، ص 637)

17ـ «امام محمدباقر(عليه‌السلام)»:
سَهَرُ لَيلةٍ مِن مَرضٍ اَو وَجَعٍ اَفضلُ و اَعظمُ اَجراً مِن عبادةِ سَنَةٍ.
يك شب با درد و بيماري بيداري كشيدن، ثواب آن از يك سال عبادت افضل و بالاتر است. (وسائل، ج 2، ص 622)

18ـ «پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»:
اذا مَرِضَ المُسلِمُ كَتَبَ اللهُ لهُ كَأحسَنِ ما كانَ يعمَلُهُ في صِحَّتِهِ و تساقَطَتْ ذُنوبُهُ كما يَتساقَطُ وَرقُ الشَّجَرِ.
زماني كه يك مسلماني مريض مي‌شود، خداوند براي او بهتر از آنچه در حال سلامتي عمل مي‌كرد أجر و پاداش مي‌نويسد و گناهانش مانند برگ درختان فرو مي‌ريزد. (بحار، ج 78، ص 18)

19ـ «مولي اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)»:
مَن أكَلَ الطَّعامَ عليَ النَّقاءِ و اَجادَ الطّعامَ تَمَضُّغاً و تَرَكَ الطّعامَ و هُوَ يَشتَهيِهِ و لَمْ يَحبِسِ الغائِطَ اِذا أتي، لَمْ يَمرَضْ الّا مَرَضَ المَوتِ.
كسي كه در وقت گرسنگي غذا بخورد و آن را خوب بجود و قبل از سير شدن دست از غذا بردارد و اجابت مزاج را به تعويق نيندازد چنين كسي جز به بيماري مرگ مريض نخواهد شد. (مكارم‌الاخلاق، ص 146)

20ـ «پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»:
اِنّ المَرَضَ يُنَقّيِ البَدَنَ مِنَ الذُّنوبِ.
بيماري‌ها، بدن انسان را از گناهان تصفيه مي‌كند. (بحار، ج 81، ص 197)
احاديث ديگر با همين موضوع را در 22 آذر تقويم مطالعه نماييد.

[=B Mitra]
شکوفه هاي حکمت

:arm:

یست و سوم آبان

[=B Mitra]خودارضايي كودك
[=B Mitra][=B Mitra]سلام خانم 37 ساله هستم؛ فوق ليسانس و داراي دو فرزند پسر و دختر 4 و1 ساله. سوالم در ارتباط با دست کاري آلت تناسلي پسرم هست. با آگاهي از اينکه مي‌دانستم نبايد تنبيه اش کنم اما متاسفانه نتوانستم خودم را کنترل کنم و چندين بار به شدت تنبيه اش کردم.اما بيشتر وقتها حواسش را پرت کردم و مي کنم. من خيلي نگران ادامه دار بودن اين مساله و مشکلات بعدي در آينده فرزندم هستم. خواستم لطف کنيد در زمينه خودارضايي کودکان بيشتر من را راهنماي بفرمائيد و در ضمن با توجه به اينکه چند بار تنبيه شده و حتما تاثير منفي روي فرزندم گذاشته، براي جبرانش چه راهکارهايي رو پيشنهاد مي دهيد؟[=B Mitra]

پاسخ:
نکته مهم در مورد سوال شما اين است که آيا فرزند شما دچار کنجکاوي جنسي شده است و يا به تکرار رفتارهاي جنسي بزرگسالان روي آورده است.همه کودکان در فاصله سني 3 تا 5 سال به دليل کشف خود و تفاوت‌هايشان با ديگران دچار کنجکاوي‌ مي‌شوند که به منزله بيداري جنسي نيست.

خود ارضائي در کودکان دلايل گوناگوني دارد:

عفونت هاي ادراري
– کودکان خصوصا دختران ، مستعد عفونت هاي ادراري هستند. عفونت باعث التهاب، سوزش و خارش ناحيه ي تناسلي مي شود و ممکن است کودکان با خاراندن اين ناحيه به احساس لذت برسند. تکرار اين مسئله ممکن است ايجاد خود ارضائي در کودکان کند.

نوازش هاي بي مورد و غلط
– بعضي از مادران و بزرگترها براي خنده ي کودکان، شديدا آنها را قلقلک مي دهند. نوازش زياده از حد ناحيه ي شکم، ناحيه ي تناسلي و کشاله ي ران‌ها مي‌تواند ايجاد تحريک ناحيه ي تناسلي و احساس لذت در کودک شود و زمينه را براي شروع خود ارضائي فراهم کند.

مالش دادن بدن
– حرکاتي مانند خوابيدن روي شکم و ماليدن خود به زمين يا روي اشياي سخت مثل عروسک، تشک و بالش در کودکان امري عادي و معمولي است. هر چند اين حرکات بيشتر اتفاقي و جهت سرگرمي و بازي انجام داده مي شود ولي در صورت عدم ممانعت والدين و اصطکاک و مالش افراطي ناحيه ي جنسي، کودکان ممکن است به تحريک جنسي برسند و تشويق به تکرار اين کار شوند و نهايتا منجر به خود ارضائي شود.

شست و شوي افراطي ناحيه جنسي
– بعضي از والدين، خصوصا آنهائي که وسواس دارند، ممکن است جهت شست و شوي کودکان در دست شوئي يا حمام، بيش از حد وسواس به خرج دهند. تماس و لمس بيش از حد دست با اندام جنسي کودکان ممکن است باعث تحريک جنسي آنان شود.

مشاهده صحنه هاي جنسي
– کودکاني که شاهد روابط جنسي والدين هستند يا صحنه هاي جنسي را از طريق ديدن فيلم مشاهده مي کنند و همچنين کودکاني که مورد سوء استفاده ي جنسي، توسط کودکان ديگر يا بزرگسالان قرار مي گيرند، بيشتر مستعد انجام دادن خودارضائي هستند

محروميت عاطفي
– کودکاني که به هر دليل، مثل فوت والدين، جدائي و طلاق، غيبت هاي طولاني والدين در منزل، بيماري هاي جسمي و روحي شديد آن‌ها از عاطفه، عشق و محبت والدين، خصوصا مهر مادري محروم باشند ، عشق و محبت را در خود جست و جو مي کنند و براي تسکين و آرامش خود، به دنبال راهي مي‌گردند که يکي از اين راه‌ها، خودارضائي است.

اختلالات روحي
کودکاني که دچار اضطراب، افسردگي و خشم هستند، ممکن است براي رهائي از اين احساسات به خودارضائي روي بياورند.

راهکار
– به خاطر داشته باشيد که خودارضائي به اين معني نيست که کودک شما دچار انحراف جنسي يا بي‌مبالاتي شده است.
– هرگونه رفتار قهري و تنبيه کودک تاثيرات بدي در پي خواهد داشت و باعث مي‌شود که کودک دچار آسيب هيجاني و احساس گناه شود و در خلوت خود به تکرار و تشديد آن رفتارها روي بياورد.
– هرگونه محرک را از کودک دور نگه‌داريد و مراقب باشيد کودک شما با ديدن رفتارهاي جنسي در بزرگسالان از آن الگو برداري نکند.
– همچنين درصورتي که کودک شما سوالي در اين زمينه از شما مي‌پرسد متناسب با سن او (و نه بيشتر) به او پاسخ‌گو باشيد.
خود ارضائي را درحين خواب يا چرت زدن ناديده بگيريد و به آن واکنش نشان ندهيد.
– در ساير موارد خوب است مادر و اطرافيان با سرگرم‌ کردن و بازي کردن با کودک خود، ذهن او را از اين امر منحرف کنند .

[=B Mitra]
سايت سپيده دانايي

:arm:

بیست و چهارم آبان

[=B Mitra]حُسن ظن و خوش‌بيني در احاديث
[=B Mitra]21 امام جواد(ع):
مَن لَم يَرضَ مِن اَخيهِ بِحُسنِ النَّيَّةِ لَم يَرضَ مِنُه بِالعَطِيَّةِ.
کسي که از حُسن نيّت برادر ديني‌اش خشنود نباشد از محبّت و عطاهاي او نيز خوشنود نخواهد بود. (بحار، ج 78، ص 365)

22 «مولي اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)»:
لادينَ لِمُسيءِ الظَّنِّ!
کسي که حسّ بدبيني دارد، دين و ايمان ندارد! (فهرست غرر، ص 228)

23 «امام رضا(عليه‌السلام)»:
اِعلَمْ أَنّ الجُبنَ وَ البُخلَ وَ الحِرصَ غريزةٌ يَجمَعُها سُؤُالظَّنِّ.
اين را بدان که (اين سه صفت) ترس و بخل و طمع، غريزه‌هايي هستند که منشأ همة آن‌ها سؤظن و بدبيني است. (مواعظ صدوق، ص 109)

24 «مولي اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)»:
لايَغلِبَنَّ عَلَيك سُؤُالظَّنِّ فاِنَّهُ لايَدَعُ بَينَك وَ بَينَ خَليلٍ صُلحاً!
هيچ‌وقت به سؤ‌ظن و بدگماني گرفتار مشو و الّا با هيچ دوست و رفيقي جاي آشتي برايت نخواهد گذاشت! (تحف‌العقول، ص 77)

25 مولي اميرالمؤمنين (ع):
مَن ساءَ ظَنُّهُ ساءَت طَوِيَّتُهُ!
آن کس که حس بدگماني دارد از بدي باطن خود حکايت مي‌کند! (فهرست‌ غرر، 162)

26 «امام جعفرصادق(عليه‌السلام)»:
لاتَطلُبَنَّ بِكَلِمَةٍ خَرجَتْ مِنَ أخيكَ سُؤاً و اَنتَ تَجِدُلَها في‌الخَيرِمَحمِلاً.
سخن برادرت را مادامي که حمل بر خيرخواهي تواني کرد هيچگاه آن را بر بدبيني و غرض‌ورزي حمل مکن. (بحار، ج 78، ص 251)

27 «مولي اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)»:
اِيّاكَ أَن تُسيءَ الظَّنَّ فَإنَّ الظّنَّ يُفسِدُ العبادَةَ و يُعْظِمُ الوِزرَ.
برحذر باش و به کسي سؤظن مَبَر. سؤظن عبادت‌ها را فاسد مي‌کند و بار باعظمت گناه را سنگين مي‌نمايد. (فهرست غرر، ص 227)

28 «مولي اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)»:
مَن دخَل مداخِلَ السُّوءِ اُتُّهِمَ.
کسي که در اماکن نامطلوب و بدنام قدم بگذارد مورد اتّهام و سؤظن قرار خواهد گرفت. (نهج‌البلاغه، کلمة 341)

29 «امام جعفرصادق(عليه‌السلام)»:
لاتَطلُبِ النُّصحَ مِمَّن صَرَفتَ سؤَظَنِّكَ بِه.
از کسي که نسبت به او سؤ‌ظن داري نصيحت و خيرخواهي مخواه. (بحار، ج 78، ص 369)

30 «مولي اميرالمؤمنين(عليه‌السلام)»:
اَلطِّيَرةُ لَيسَتْ بِحقٍّ.
فال بد زدن حقيقت ندارد. (نهج‌البلاغه، كلمة 392)
احاديث ديگر با همين موضوع را در تاريخ 24 آذر تقويم مطالعه نماييد.

[=B Mitra]
شکوفه هاي حکمت

:arm:

بیست و پنجم آبان

[=B Mitra]-دلايل افزايش آمار طلاق
[=B Mitra]از ديدگاه جامعه‌شناسان، مسئله طلاق مربوط به گذر از جامعه سنتي به مدرن است. آن‌ها اين افزايش را نسبتاً طبيعي و جزء اقتضائات زندگي مدرن مي‌دانند. يک بخش از اين تحليل درست است. زنان نسبت به نسل قبل مطالبات اجتماعي بيشتري دارند، تن به هر نوع ازدواج و زندگي نمي‌دهند و ديگر نمي‌گويند بايد سوخت و ساخت. انتظاري که زنان از مساوات دارند نيز سبب ناهماهنگي در زندگي مشترک مي‌شود؛ چون زنان ما مدرن‌تر شده‌اند و بخش عمده‌اي از مردان ما سنتي باقي مانده‌اند.

يکي ديگر از اقتضائات زندگي مدرن اين است که طلاق براي بخشي از زنان جوان مسئله خيلي نگران‌کننده‌اي نيست. از طرف ديگر، فاصله وضعيت تحصيلي بين زنان و مردان به انتظارات اجتماعي زنان دامن مي‌زند. 68 تا 70 درصد دختران داراي تحصيلات دانشگاهي مي‌شوند. در صورتي که مردان بايد هم در تلاش براي کسب معاش باشند و هم انگيزه‌اي به‌اندازه دختران براي ادامه تحصيل ندارند. اين دو عامل باعث مي‌شود توازن تحصيلي به هم بخورد. همه اينها عوامل جامعه‌شناختي طلاق هستند.

اما از زاويه روان‌شناختي بحث‌هاي ديگري شده است. در گزارشي که سازمان ثبت احوال از عوامل اصلي طلاق بر اساس شکايت‌هاي زوج در دادگاه داده است، دخالت خانواده‌ها بزرگترين و اولين عامل طلاق است. يعني پدر و مادرها با اين که مي‌خواهند به فرزندانشان محبت کنند، اما گاهي اين محبت را به‌صورت دخالت انجام مي‌دهند. اعتياد مردان، بيکاري و بي‌مسئوليتي مردان، روابط فرازناشويي مردان و گاهي زنان، به ترتيب، مسائل بعدي بوده است. در اين آمار، مشکلات جنسي، برخلاف نظر بسياري از متخصصان که آن را عامل اصلي طلاق مي‌دانند، در رتبه هشتم است.

[=B Mitra]
محمود گلزاري، بايد از زندگي مثل نوزاد مراقبت کرد، ماهنامه سپيده دانايي شماره97و98


:arm:

بیست و ششم آبان

[=B Mitra]خودگويي
[=B Mitra]خودانگاره و خودگويي‌هاي ما
دقيقا تو همان چيزي هستي که در طول روز به آن فکر مي‌کني، همان چيزي که در طول روز به خودت مي گويي. اگر در طول روز مدام به خودت بگويي که خسته و پير هستي، اين مانترا، در واقعيت ظاهري و بيروني تو هويدا خواهد شد. اگر بگويي ضعيفي و شور و اشتياق نداري، اين نيز در ماهيت دنيايت بروز خواهد کرد، ولي اگر بگويي که سالم و پويا و کاملا سرزنده اي، زندگي ات دگرگون خواهد شد. همانطور که مي‌بيني کلماتي که به خودت مي‌گويي بر خودانگاره ي تو تاثير خواهد گذاشت و اين خودانگاره و تصور تو نسبت به خود توست که تعيين مي‌کند چه کارهايي بايد انجام بدهي.

براي مثال، اگر خودانگاره تو، شخصي فاقد اعتمادبه نفس است که جز کارهاي پست از دستش برنمي آيد، تو تنها قادر به انجام کارهايي خواهي بود که با اين خصلت تناسب داشته باشد. از طرف ديگر، اگر خودانگاره تو شخصي سرزنده و نترس باشد، باز هم تمامي اعمال تو با چنين خصلتي متناسب خواهد بود. خودانگاره تو در واقع نوعي پيشگويي کامبخش است."

[=B Mitra]
راهبي که فراري اش را فروخت، رابين شيلپ شارما، حميده شاكرطاهري و پرستو نبي پور، نشر سايه سخن، ص188


:arm:

بیست و هفتم آبان

[=B Mitra]
چيز خاصي نگفت

[=B Mitra]سخنراني براي اين كه بسنجد چه قدر مستمع مطالب او را با ذوق و شوق دنبال مي‌كنند به صورت ناشناس نيم ساعت قبل از جلسه سخنراني وارد جمعيت شد. به سخنان افراد درباره سخنران و مباحث گوش مي داد. در اين موقع فردي از ديگري پرسيد: ببخشيد هاااا من ديشب نبودم سخنران چه مباحثي بيان كرد؟
او در پاسخ گفت: چيز خاااااااااصي نگفت.

سخنرانكه ديگر تاب مستوري نداشت با با لبخند گفت: اي فلان فلان شده من يك ساعت ديشب گلويم را پاره كردم و اين همه مطلب گفتم چه طور چيزي نگفتم؟!

حكايت بالا داستان افرادي است كه بدون اراده جدي وارد جلسات مشاوره مي‌شوند. در بحث تمركز ندارند، انتظار اعجاز از روانشناس و مشاور دارند و يادداشت برداري و تمريني نمي كنند. در نتيجه بعد چيز زيادي از مباحث و روش هاي مشاور و روان درمانگر به خاطر ندارند. اين امر درباره بيماران وسواسي خيلي شيوع دارد. وقتي سؤال شود در جلسات مشاوره اي كه رفته ايد چه روشهايي و مطالبي بيان شده است بخش كمي از آن را هم به ياد ندارد و اينجا مشاور نگون بخت قبلي محكوم ميشود كه اهمالكار بوده است. در حالي كه اگر مطالب يادداشت برداري مي شد و تمرينات خانگي و تكاليف خودياري انجام مي شد هم بيمار حال و روز بهتري مي داشت و هم مشاوره پيشين محكوم نمي شد.


[=B Mitra]
نرم افزار بي خيال درماني(نگاهي ديني روان شناختي به وسواس) به نقل از كانال احكام روان شناختي
https://t.me/psy_feQh/527

:arm:

[=B Mitra]بیست و هشتم آبان
[=B Mitra][=B Mitra]
عُمر و زندگي در احاديث

[=B Mitra]21) «امام جعفرصادق(عليه‌السلام)»:
مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا مَضي مِن عُمرِه لَم يُؤاخَذْ بِما مَضَي مِن ذَنبِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فِيمَا بَقِيَ مِن عُمرِه أُخِذَ بِالأَوَّلِ وَ الآخِرِ!
کسي که در باقيماندة عمر خود اعمال خود را نيکو کند از گناهان گذشته‌اش بازخواست نمي‌شود و اگر با همان کردارهاي بد عمر خود را به پايان ببرد از تمامي اعمال او از اول تا به آخر بازخواست خواهد گرديد! (بحار، ج 77، ص 113)

22) «مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»:
بقيّةُ عُمرِ الـمَرءِ لاثَمَن لَهُ، يُدرِكُ بها مافاتَ و يُحيي بِها ما أَماتَ.
بقيه عمر آدمي (آنقدر گرانبها است که‌) قابل ارزيابي نيست، انسان مي‌تواند خوبي‌هاي از دست رفته را جبران کند و فضائلي که در وجود خود سرکوب کرده را احيا نمايد. (مجموعة وراّم، ج 1، ص 36)

23) «مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»:
مَن اشتَغَل بِالفُضول فاتَهُ مِن مُهِمِّهِ الَمأْمولُ.
کسي که خود را به مسائل بيهوده سرگرم کند از خواسته‌هاي واقعي زندگي خود باز خواهد ماند. (شرح غرر، ج 5، ص 336)

24) «امام محمدباقر(عليه‌السلام)»:
اُغدُ عالِماً اَو مُتعلِّماً و اِياكَ أَنْ تَكُونَ لاهياً مُتَلَذِّذاً.
روز خود را طوري بگذران که يا عالم باشي يا دانش‌آموز، و برحذر باش از اينکه عمرت در غفلت هوسراني‌ها و کامجوئيهاي زيانبخش سپري گردد. (مشکوة‌الانوار، ج 1، ص 301)

25) امام حسن مجتبي(ع):
يا ابنَ آدَم! إنّكَ لَم تَزَلْ في هَدمِ عُمرِك مُنذُ سَقَطْتَ مِن بَطنِ أُمِِّكَ فَخُذ مِمّا في يَدَيكَ لِما بَينَ يَدَيك.
اي آدميزاد! از آن زمان که از شکم مادر بيرون شدي مرتب در حال انهدام و ويراني عمر خود بودي، تو (امروز را غنيمت بدار) و آنچه در وُسع واختيار داري براي بعد از مرگ خود توشه بردار. (تحف‌العقول، ص 112)

26) «مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»:
ا‌ِنّما اَنتَ بَعضُ ايّامِك، فكُلُّ يَومٍ يَمضيِ عَلَيكَ يَمضيِ بِبَعضِكَ!
اين را بدان که وجود تو همان شمارش روزهاي عمر تو است، هر روزي که بر تو بگذرد قسمتي از وجود تو را به همراه خود مي‌برد! (شرح غرر، ج 3، ص 77)

27) «امام جعفرصادق(عليه‌السلام)»:
اَلأيّامُ ثلاثةٌ: فيومٌ مَضي لايُدْرَكُ و يومٌ اَلناسُ فيهِ فَيَنبَغِي أَن يَغتَنِموُهُ وَ غدٌ اِنّما في اَيديهم اَمَلُه.
ايام زندگي سه روز است: يک روز که گذشت و ديگر دسترسي بدان نيست، ديگر روزي است که اکنون مردم در آن به سر مي‌برند و بايد که آن را غنيمت بدارند و ديگر فردايي است که آرزوهاي خود را تنها بدان بسته‌اند. (تحف‌العقول، ص 324)

28) «مولي اميرالمؤمنين عليه‌السلام»:
يا ابن آدم! كُن وَصِيَّ نفسِكَ وَاعْمَل في مالِكَ ما تؤثِرُ أَنْ يُعَمَل فيه مِن بَعِدك.
اي آدميزاد! تو خود وَصيّ خود باش و آنچه مي‌خواهي که بعد از خودت (ديگران) در مال (و ترکة) تو اِعمال کنند آن را به دست خود اجرا نما. (نهج‌البلاغه، کلمة 246)

29) «امام جعفرصادق(عليه‌السلام)»:
لاتَقطَعِ النّهارَ بِكذا وَ كذا فَاِنّ مَعَكَ مَن يَحْفَظُ عليكَ.
روز خود را بيهوده با چنين و چنان از دست مده، و اين را بدان که در کنارت (فرشته) کسي است که تمام رفتارها و گفتارهاي تو را ثبت و ضبط مي‌کند. (لئالي‌الاخبار، ج 1، ص 14)

30) «پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم»:
اِنّ اَهلَ الجَنَّةِ لايَندِمونَ عَلي شَيءٍ مِن اُمورِ الدُنيا اِلاّ علي ساعَةٍ مرَّتْ بِهِم في‌الدّنيا لَمْ يَذكُروا اللَّهَ فيها.
بهشتيان، (فردا) بر هيچ يک از امور دنيا اظهار ندامت و پشيماني نمي‌کنند جز آن ساعتي که بر آن‌ها گذشت و خدا را در آن ياد نمي‌کردند. (لئالي‌الاخبار، ج1، ص 15)
احاديث ديگر با همين موضوع را در 28 آذر تقويم مطالعه نماييد


[=B Mitra]
شکوفه هاي حکمت

:arm:

بیست و نهم آبان

[=B Mitra]مهرباني نسبت به خود
[=B Mitra]تکنيک شفقت نسبت به خود

شفقت نسبت به خود ابزار نيرومندي است که مي‌تواند بهزيستي، اعتماد به نفس و سخت‌رويي شما را ارتقا بخشد.
بيشتر افراد به راحتي مي‌توانند نسبت به ديگران مهربان باشند اما نمي‌توانند همين محبت را به خودشان داشته باشند.
با لحظاتي توقف کردن در طول روز براي انجام تمرين “شفقت نسبت به خود” مي‌توانيد به تدريج اين کيفيت را در خودتان افزايش دهيد و آن را بخشي از زندگي خود سازيد.
روش:
در طول روز، به خصوص اوقاتي که تحت فشار و استرس هستيد، لحظاتي توقف کنيد و شفقت نسبت به خود را تمرين کنيد.
• هر گاه متوجه شديد در موقعيت دشواري دچار استرس شده‌ايد، توقف کنيد.
• دستتان را روي قلب بگذاريد يا اگر با اين کار راحت هستيد خودتان را در آغوش بگيريد.
• چند نفس عميق بکشيد
• تصديق کنيد که رنج مي‌کشيد و ببينيد آيا مي‌توانيد آنطور که با دوستي عزيز يا يک کودک با مهرباني رفتار مي‌کنيد، با خودتان هم مهربان باشيد.
• چند جمله محبت‌آميز به خودتان بگوييد، از تصديق رنج آغاز کنيد:
«اين رنج است» يا «بسيار دردناک است» يا «خيلي دارم رنج مي‌کشم»
«رنج بخشي از انسان بودن است»
در ادامه از هر جمله‌اي که مناسب موقعيت‌تان است استفاده کنيد. مي‌توانيد از اين جملات پيشنهادي استفاده کنيد يا جملات خودتان را بسازيد
خودم را با محبت در آغوش مي‌گيرم
با عشق خودم را آنطور که هستم مي‌پذيرم
براي خودم آرامش طلب مي‌کنم
با خودم با مهرباني و عشق رفتار مي‌کنم
نسبت به تجربه‌ام همانطور که هست گشوده خواهم بود
سپس کارهاي روزمره‌تان را با شفقت نسبت به خود و پذيرش ادامه دهيد.

[=B Mitra]
كانال روانشناسى نوين خانواده:
https://t.me/rha23

:arm:

سی ام آبان

[=B Mitra]آزمون انتخاب همسر: به ضميمه چهل حديث درباره ازدواج
[=B Mitra]نويسنده : محمدرضا محقق
نشر: پيام آزادي
در کتاب حاضر، به منظور همسرگزيني، فرم‌هاي مختلفي در ارتباط با ازدواج درج گرديده که شامل سه بخش است
الف) پرسش‌هايي در ابعاد زير است:
مشخصات فرد،
گرايش‌هاي فکري،
گرايش‌هاي تربيتي ،
جهت‌گيري‌هاي سياسي'،
مسائل خانوادگي،
دانستني‌هاي ازدواج
ب)بخش سؤال‌هاي شفاهي
ج) چهل حديث درباره‌ ازدواج

منبع كمكي (آزمون ديگر)
راهنمايي و مشاوره قبل ازدواج (گفتگوي عاقلانه زندگي عاشقانه)، ابراهيم نعيمي نظام آبادي، نشر روان سنجي


:arm:

اول آذر

[=B Mitra]خلاقيت در کودکان
[=B Mitra]مهم ترين نشانه هاي خلاقيت در کودکان که به تست خلاقيت هم احتياجي ندارند اشاره مي کنيم:

نشانه اول:
آن ها به راحتي و بدون اين که ترسي را در خود احساس کنند نظرات و پيشنهادات خود را در کلاس بيان مي کنند. ويژگي اي که در بسياري ديگر از کودکان هم سن و سال آن ها حتي در سنين بالا تر يافت نمي شود.

نشانه دوم:
عمدتا براي حل مسايل راه کار هايي را ارائه مي دهند که ديگر کودکان قادر به ارايه آن ها نيستند.

نشانه سوم:
سومين نشانه اي که ما را از انجام تست خلاقيت بي نياز مي کند اين است که کودکان خلاق به کار هاي هنري علاوه بر اين که علاقه مند هستند داراي مهارت هم مي باشند.

نشانه چهارم:
دادن ايده ها و نظرات زيادتر نسبت به ديگر هم سن و سالاشان يکي از مهم ترين نشانه هاي خلاقيت در کودکان مي باشد که مي تواند تست خلاقيت مناسب و ساده اي براي کشف خلاقيت در کودکان باشد.

نشانه پنجم:
پنجمين نشانه خلاقيت در کودکان اين است که به آساني با شوخي هاي خود مي توانند ديگران را به خنده بيندازند.

نشانه ششم:
نشانه اي که خود يک تست خلاقيت محسوب مي شود اين مي باشد که بسيار علاقه مند به تغيير دادن محتويات کتاب و مطالبي هستند که معلم بيان مي کند و مدام در پي اين هستند که نادرستي مطالب درسي را به اثبات برسانند.

نشانه هفتم:
پرسيدن سوالات عجيب و غريب يکي از مهم ترين نشانه هاي خلاقيت در کودکان مي باشد پس اگر کودکي داريد که هر روزه مجبوريد به سوالات عجيب وي پاسخ دهيد نگران نباشيد و حتما يک تست خلاقيت از او بگيريد.

نشانه هشتم:
يک تست خلاقيت که خود مي توانيد از دانش آموزان تان و کودکان خود بگيريد اين است که از وي بخواهيد نقاشي بکشد و افکار خود را ترسيم کند اگر علاقه مند بود معني اش اين است که وي خلاقيت در خود دارد.

نشانه نهم:
براي اين که يک تست خلاقيت از کودکتان بگيريد کافي است ببينيد که وي منتقد است يا نه و به راحتي عقايد و نظرات اطرافيان را مي پذيرد يا خير چرا کودکان خلاق در اين تست خلاقيت همواره منتقد بوده اند و سخنان ديگران را به راحتي نمي پذيرند.

نشانه دهم:
آيا کودکتان در بين هم سن و سالانش کمي عجيب و غريب به نظر مي رسد؟ از وي تست خلاقيت بگيريد چرا که به احتمال زياد جزو افرادي با خلاقيت بالا مي باشد. اساسا يکي از آشکار ترين نشانه هاي خلاقيت در کودکان همين تفاوت ها مي باشد پس اگر کودکتان داراي تفاوت هايي خاص با ديگران است ذهن خود را بيهوده مشغول نکنيد و از وي تست خلاقيت بگيريد احتمالا داراي کودکي نخبه هستيد.

نشانه يازدهم:
شايد بتوان اين روش را آسان ترين راه براي گرفتن تست خلاقيت از کودکان دانست. ببينيد کودکتان از قدرت تخيل بالايي برخوردار هست يا نه ؟ عمدتا کودکاني که مي توان داستان ها را خوب تخيل کنند داراي خلاقيت ذاتي مي باشند.

نشانه دوازدهم:
اين کودکان هنگام صحبت کردن در کلاس با هيجان زياد به جزييات ايده هاي شان مي پردازند و بسيار پرشور از آن ها تعريف مي کنند. اگر کودک شما نيز داراي همين ويژگي مي باشد لازم نيست از وي تست خلاقيت بگيريد چرا که وي حتما جزو افراد خلاق در آينده به حساب خواهد آمد.

نشانه سيزدهم:
يکي ديگر از راه هاي گرفتن تست خلاقيت در کوکان براي پي بردن به اين که آيا وي از خلاقيت بالايي برخوردار است يا نه اين است که به اين نکته توجه کنيم که آيا وي داراي ابتکاري مي باشد يا نه؟ و عمدتا ايده هايي که ارائه مي دهد منحصر به خود اوست يا نه؟ به طوريکه کم تر کسي اين ايده ها به ذهنش برسد.

[=B Mitra]
منبع: سايت معلم‌كده

:arm:

دوم آذر

[=B Mitra]زن شر و شوهرشير سوار
[=B Mitra]مى‌گويند در منطقه خرقان، عارف زنده دلى به نام شيخ ابوالحسن خرقانى مى‌زيسته كه آوازه شهرتش تا دوردست‌ها پيچيده بود. يك روز، شخصى طالب حقيقت، از شهرى دور به قصد ملاقات شيخ عازم خرقان مى‌شود تا پندى بگيرد و از كرامات او بهره‌اى ببرد. وى با زحمت فراوان خود را به محل سكونت شيخ مى‌رساند و منزل او را پيدا مى‌كند. هنگامى كه در خانه را مى‌زند، همسر شيخ ابوالحسن بيرون مى‌آيد و خواسته مرد ناشناس را مى‌پرسد.

مرد با احترام پاسخ مى‌دهد: مى‌خواهم شيخ را زيارت كنم.

زن با شنيدن اين سخن شروع مى‌كند به فحاشى، و نسبت به آن شخص و شوهر خود كلمات زشتى را بر زبان جارى مى‌سازد. پس از پافشارى فراوان مرد مبنى بر لزوم ملاقات با شيخ، زن مى‌گويد كه همسرش براى جمع‌آورى هيزم به بيابان رفته است. مرد از همان مسيرى كه همسر شيخ گفته بود راهى بيابان مى‌شود. از دور فردى را مى‌بيند كه سوار بر حيوانى است و بار هيزمى را نيز با خود دارد. مطمئن مى‌شود كه آن شخص شيخ ابوالحسن خرقانى است. از اين‌كه مطلوبش را يافته بود، شادمان مى‌گردد. كمى كه جلوتر مى‌رود متوجه مى‌شود شيخ سوار بر شير درنده‌اى است. وحشت زده خود را به شيخ مى‌رساند و از او مى‌پرسد: آيا تو شيخ ابوالحسن خرقانى هستى؟!

او در پاسخ مى‌گويد: آرى.

آن شخص پيش از مطرح كردن خواسته خود، از رفتار ناشايستى كه همسر شيخ با وى داشته است سخن به ميان مى‌آورد و خطاب به شيخ مى‌گويد: تو چگونه با اين زن زندگى مى‌كنى و چرا تاكنون او را طلاق نداده‌اى؟

شيخ در پاسخ مى‌گويد: اين مقام و كراماتى كه خداوند به من عطا فرموده به دليل صبرى است كه نسبت به اخلاق بد همسر خود داشته‌ام.

نكته آموزنده‌اى كه در اين داستان وجود دارد اين است كه اگر انسان براى رضاى خداوند بر امور ناخوشايند زندگى صبر كند، به مقامات عالى معنوى نايل خواهد گرديد: حضرت عيسى(عليه السلام): بِحَقٍّ اَقولُ لَكُمْ اِنَّكُمْ لاتُصيبُونَ ما تُريدُونَ الاّ بتَرْكِ ما تَشْتَهُونَ و لاتَنالونَ ما تَأْمُلون الاّ بالصَّبْرِ على ما تَكْرَهونَ. بسيار جدى به شما مى‌گويم! به خواسته خود نمى‌رسيد مگر با رها كردن چيزهايى كه ميل و شهوتتان به دنبال آنها است. به مقامات عالى نمي رسيد مگر با صبر و شكيبايي بر امور مكروه و ناخوشايند.

[=B Mitra]
ر.ك: محمدتقى مصباح يزدى، پندهاى امام صادق(عليه السلام) براى ره‌جويان صادق، ص248

:arm:

سوم آذر

[=B Mitra]تکنيک آموزش جرأت مندي
[=B Mitra]آموزش جرأتمندي هم در حيطه رفتاري و هم در حيطه شناختي بکار گرفته مي شود. آموزش جرأتمندي با ترغيب مُراجع به اينکه تا جايي که به ديگران صدمه اي نرساند و حقوق آنان را مورد تعرض قرار ندهد، بايد از حقوق خود دفاع کند، تغيير اساسي در نظام باور مُراجع ايجاد مي کند. اين تکنيک با آموزش و ترغيب مراجع به بيان خواسته ها و افکار خود، اضطراب را کاهش مي دهد. روش جرأتمندي شامل ايفاي نقش تقريب هاي متوالي پاسخ مطلوب (پيشرفته گام به گام) است که در نهايت به رفتار جرأتمندي کامل، سرمشق گيري از رسانه ها و آموزش کلامي منجر مي‌شود.

مورد زير نمونه اي از آموزش جرأتمندي به يک جوان 25 ساله که به تازگي از همسرش طلاق گرفته است، نشان مي دهد:
مُراجع: همه روز را در وحشت به سر برده ام. از وقتي که از "رز" جدا شده ام، والدينم واقعاً مرا به زانو درآورده اند. ديشب پدرم تلفن کرد و گفت که آخر هفته به اينجا مي آيد، حالا من مجبورم تمام برنامه‌هايم را تغيير دهم. تمام روز نتوانسته ام توجه خودم را روي چيزي متمرکز کنم.

مشاور: به نظر مي رسد واقعاً نگران اين موضوع هستيد. شما نتوانستيد به پدرتان بگوييد که اين هفته زمان مناسبي براي شما نيست.

مراجع: بله؛ من هرگز نمي‌توانم احساس‌هاي خودم را بيان کنم. آنها خيلي زود ناراحت مي‌شوند و رفتارهاي بچه گانه از خود نشان مي دهند. از اين وضعيت خسته شده ام و از خودم بدم مي‌آيد.

مشاور: در اين فکر هستم که اگر امشب با پدرتان تماس بگيريد و به او بگوييد که خيلي دوست داريد او را ببينيد ولي اين هفته زمان مناسبي برايمان نيست و اينکه به آنان خبر مي دهيد که چه موقعي بيايند، چه اتفاقي رخ مي دهد.

مراجع: کاش مي توانستم اين کار را بکنم. خيلي دوست دارم اين کار را انجام دهم. فکر نمي‌کنم بتوانم از عهده آن برآيم.

مشاور: اجازه دهيد اين کار را باهم تمرين کنيم و ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد.

آنها چند بار اين صحنه را تمرين کردند. مشاور به منظور سرمشق دهي، هم نقش مراجع و هم نقش پدر او را ايفا مي‌کرد. پس از تمرين پنجم مراجع گفت اضطرابش کمتر شده است.

روز بعد گزارش داد که توانسته با پدرش تماس بگيرد و از اين که از عهده اين کار بر آمده بود احساس آرامش مي کرد. پاسخ هاي جراتمندانه او شامل ارسال پيام "شما خوب نيستيد، شما حق نداريد در زندگي من دخالت کنيد" نبود، او يک پيام "من" ارسال کرد که بيانگر علاقه به ديدن پدرش بود، ولي در عين حال به طور روشن و استوار به او گفت که دوست دارد خودش زندگيش را اداره کند و به آنان خبر خواهد داد که چه موقع براي آمدن آنها مناسب است. هر چه بيشتر به تمرين اين رفتار مي‌پرداخت، نظام باور او نيز تغيير مي‌کرد و واقعاً اين اعتقاد را پيدا مي کرد که حق دارد براي خودش زندگي کند.

[=B Mitra]
تکنيک هاي مصاحبه و مشاوره اوکان ترجمه شهرام محمدخاني

:arm:

چهارم آذر

[=B Mitra]هووسازى‏
[=B Mitra]يكـى از آفـت‏هاى دانه درشـت در روابط همسـران، «هوو سازي» است.
برخـى از همسـران، در روند زندگـى زن و شـوهرى‏شـان، براى‏ همديگر هووهايى مى‏سـازند و با اين كار به زندگى ‏شان صدمه مى ‏زنند.
مثلاً خانم‏ها از فرزندانشان براى شوهرانشان هوو مى‏ سـازند؛ به اين‏گونه كه چندان به فرزندان مى ‏پردازند كه از همسران غافل مى ‏شوند. به‏‌جاى آن‌كه هر كدام از شوهر و فرزند را در مكانت ويژه او بنشانند، از يكي مى‌كاهند و به ديگرى مى ‏افزايند.
يا آقايان چنان در كسـب و كارشان غرق مى‏شوند كه از همسران‏ خود غافل مى‏مانند.
يا محققان و عالمان، چنان سرگرم تحقيق و دانش‏ مى‏گردند كه وظايف همسرى‏شان را فراموش مى‏ كنند. آيت‌الله جوادى‏ آملـى مى ‏گفتند «ما فرزانگى ‏مان را براى بيـرون خانه و خسـتگى‏ مان را براى درون خانه مى ‏گذاريم.»
حتـى گاهـى برخـى از عبـادت‌پيشـگان چنان در عبادت غـرق‏ مى‏شوند كه از همسر و خانواده فاصـله مى‏ گيرند. چنين عبادتى كه همسـر را از رسـيدگى عاطفى به همسـرش باز دارد، ممكن است نيرنگ شيـطان باشد و نه‌تنها موجب نزديكى به بارگاه الهي نيسـت، سبب دورى از درگاه خداوندى است.
هر چيز كه همسـر را از وظايـف همسـرى باز دارد، هوو اسـت. اين‏ هوو، مرد و زن نمى‏شناسـد. براى آبادانى زندگـى، بايـد از اين هووها سخت حذر كرد.

[=B Mitra]
استاد علي‌اکبرمظاهري، مجله خانه خوبان ، شماره 55
https://t.me/mazaheriesfahani_ir

:arm:
موضوع قفل شده است