جمع بندی برای شناخت شخصیت واقعی فرد، در جلسه خواستگاری چه بپرسیم؟

تب‌های اولیه

25 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
برای شناخت شخصیت واقعی فرد، در جلسه خواستگاری چه بپرسیم؟

با عرض سلام
به عنوان یک پسر ، یکی از معیار هایی که دوست دارم در جلسه خواستگاری تشخیص دهم میزان فهمیده بودن و عاقل بودن طرف مقابلم میباشد. و عقیده دارم که فهمیده بودن و عاقل بودن با مذهبی بودن افراد هیچ ارتباطی ندارد (چون به تعداد بسیار زیادی افراد مذهبی نفهم در زندگیم دیده ام!)
میخواستم بپرسم که در جلسه خواستگاری از دختر خانم چه سوالاتی بپرسیم تا میزان فهمیده بودن و عاقل بودنش را بهتر تشخیص دهیم با توجه به اینکه در جلسه خواستگاری هرکس سعی میکند خودش را موجه و عاقل نشان دهد و بهترین جواب ها را بدهد ولی حقیقت این طور نیست
یعنی در اصل در زمینه عاقل بودن و فهمیده بودن چه سوالاتی یا چه تیپ سوالاتی بپرسیم که بتوانیم به شخصیت واقعی فرد مقابل دسترسی پیدا کنیم و او را بهتر محک بزنیم؟
در حقیقت باتوجه به سطح عقل و فهم خودم دوست دارم همسر آینده ام از خودم عاقل تر و فهمیده تر باشد!

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد همدل

[TD][/TD]

راه ‌‌های شناخت طرف ‌مقابل در فرایند انتخاب همسر

معمولاً سه روش برای شناخت همسر و تشخیص میزان تناسب دختر و پسر در ملاک‌ها و معیارهای ازدواج وجود دارد که عبارتنداز:
الف) تحقیق از افراد آگاه = 50 ٪
ب) آزمون‌های روان‌شناختی = 30 ٪
ج) گفت‌ و گو‌های دختر و پسر در جلسات خواستگاری = 20 ٪

همان طور که می‌بینید بیشترین سهم شناخت را تحقیق از افراد آگاه به خود اختصاص داده است. تحقیق، پرس و جو و بررسی ویژگی‌های فکری، اخلاقی، شخصیتی و رفتاری و جایگاه، موقعیت و شرایط خانوادگی فرد مورد نظر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شما را در تصمیم‌گیری نهایی کمک خواهد نمود.
البته گفتگوی دوطرفه در حد خودش مهم است و یکی از مهمترین راه‌های شناخت افراد و پی‌ بردن به خصوصیات شخصيتی ويژگي‌هاي اخلاقي افراد، به حساب می آید که شما می توانید در فرایند خواستگاری به این مهم برسید.
امام علی (علیه السلام) در این باره می‌فرماید:
«تَكَلَّمُوا تُعْرَفُوا فَإِنَّ الْمَرْءَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِه» (1)؛ «حرف بزنید تا شناخته شوید، چرا که شخصیت هر انسانی در زیر زبانش نهفته است».
با دقت در نحوی سخن گفتن افراد، مي توان بخشي از شخصيت آنان را دريافت؛ مثلاً انسان با نزاکت و با ادب هيچ‌گاه زبانش را به سخنان زشت و ناپسند و يا الفاظ نامناسب نمي آلايد. رفتار و عملکرد افراد نيز علامت ديگري براي شناخت شخصیت آن‏ها است. پايبندي به اصول اخلاقي، احترام به ديگران، نظم در کارها، نحوه راه رفتن، لباس پوشيدن و ديگر امور شخصي و اجتماعي، نشانگر چگونگي شخصيت و ويژگي‌هاي اخلاقي افراد است.
به قول سعدی شیرازی:
تا مرد سخن نگفته باشد *** عيب و هنرش نهفته باشد
توجه به دوستان فرد، يکي ديگر از راه‏هاي شناخت شخصیت و خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی اوست. در روايت آمده است که رسول گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌فرمایند:
«الْمَرْءُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ وَ قَرِينِه» (2)؛ «‏آدمي به آیین و کيش دوست خويش است». روش زندگي فرد را دوست او تعيين مي کند از این روی امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: «هرگاه وضع شخصى بر شما نامعلوم شد و دين و آيين او را نشناختيد، به دوستانش بنگريد. اگر اهل دين و آيين الهى‌اند، او نيز پيرو آيين خدا است».
تو اول بگو با كيان دوستي *** كه تا من بگويم كه تو كيستي
بايد ببينيم که فرد در گذشته و حال با چه کساني روابط دوستانه و صميمانه دارد، رابطه او با دوستان و همکارانش چگونه است، امانت داری و صداقت او در محیط خانه، محیط کار و برخورد با اطرافیانش چگونه است؛ چون معمولاً افراد با همفکران خود معاشرت مي کنند و با آنها خیلی نمی توانند ظاهرسازی کنند و صفات ناپسند اخلاقی خود را مخفی نمایند، پس با شناسايي دوستان و همکاران نزديک فرد، مي توان خود فرد را بهتر و بيشتر شناخت.
با اجرای برخی آزمون های روانشناختی توسط مشاوران و روانشناسان ازدواج نیز می توان لایه های پنهان شخصیت طرف مقابل تان را بهتر بشناسید و با خلق و خوی وی آشنا شوید.
اگر نتایج این سه راه مثبت بود و صحت و سلامت ازدواج تان به تأیید رسید و شما نیز با دختر مورد نظر در معیارها و ملاک های ازدواج بیشترین تناسب را
داشتید، آنگاه می توانید با او ازدواج کنید و به پاکی و طهارت او و نیز سلامت عقلی و روانی وی ایمان داشته باشید.

پی‌نوشت‌ها:

  1. تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم‏، قم‏: دار الكتاب الإسلامي، ‏1410ق‏، ص318.
  2. كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، ‏كافي، قم‏: دار الحديث، ‏1429ق، ج4، ص122.

با عرض سلام و سپاس از پاسخگویی تان
یک نکته در مورد تحقیق از افراد آگاه اینکه فقط از این روش می توان شناختی روی کلیت خانواده آن شخص پیدا کرد که تیپ خانواده شان چه جور است و خوش نامی و بدنامی و این طور مسائل را کشف کرد
ولی انتهای این روش در بهترین حالت ختم میشود به اینکه فلانی و خانواده شان خوب و مناسب اند
اما در مورد عقل و فهم افراد این روش اصلا مناسب نیست. که باقی میماند ازمون های روان شناختی و صحبت میان دختر و پسر
سوال اینجاست که مشاوران چگونه و با چه سوالاتی عقل و فهم افراد رو محک میزنند ؟
خیلی از افراد سخنوران خوبی هستند اما سطح فکرشان و عقلشان بالا نیست!

salirezae;1005178 نوشت:
با عرض سلام
به عنوان یک پسر ، یکی از معیار هایی که دوست دارم در جلسه خواستگاری تشخیص دهم میزان فهمیده بودن و عاقل بودن طرف مقابلم میباشد. و عقیده دارم که فهمیده بودن و عاقل بودن با مذهبی بودن افراد هیچ ارتباطی ندارد (چون به تعداد بسیار زیادی افراد مذهبی نفهم در زندگیم دیده ام!)
میخواستم بپرسم که در جلسه خواستگاری از دختر خانم چه سوالاتی بپرسیم تا میزان فهمیده بودن و عاقل بودنش را بهتر تشخیص دهیم با توجه به اینکه در جلسه خواستگاری هرکس سعی میکند خودش را موجه و عاقل نشان دهد و بهترین جواب ها را بدهد ولی حقیقت این طور نیست
یعنی در اصل در زمینه عاقل بودن و فهمیده بودن چه سوالاتی یا چه تیپ سوالاتی بپرسیم که بتوانیم به شخصیت واقعی فرد مقابل دسترسی پیدا کنیم و او را بهتر محک بزنیم؟
در حقیقت باتوجه به سطح عقل و فهم خودم دوست دارم همسر آینده ام از خودم عاقل تر و فهمیده تر باشد!

سلام!
بله همه ما دوست داریم فردی نصیبمان شود که فهمیده باشد و درک بالایی از زندگی و پیرامون خودش داشته باشد!
سوالات کاملا واضح است!
براساس زندگی که داشته ای و مشکلاتی که در جامعه هست و مربوط به شما و همه افراد جامعه می شود می توانید سوال بپرسید.سوالاتی که مربوط به هر دوی شما می باشد و ممکنه هر دوی شما درگیر آن شوید!
سوالا مشخص است ولی جواب دادن دو گونه است:
1- یا واقعا پاسخ ها را منطقی می دهد البته بستگی به تربیت و نوع و لحن پاسخ دادن هم می تواند فهمید که واقعا اینگونه است یا نه!
2- یا اینکه داره نقش بازی می کنه و می تونید از طریق سوالات متعدد بفهمید که طرفتون چقدر فهمیده است!
من چند تا سوال می نویسم البته دخترخانم های سایت هم می توانند جواب بدهند ببینیم نظرشان چیست!
سوالات:
از دختر خانم بپرسید که توقعاتشان از همسر آینده شان چیست؟
اگر بگویند توقعی ندارم که با عرض معذرت کاملا دروغ می گوید اما اگر بگوید من توقعات دارم از طرفتان توقعاتش را بپرسید به یکی دو موردی که می گوید اکتفا نکنید و تقریبا حداقل پنج توقعش را بپرسید! فراموش کردم و الان حضور ذهن ندارم یک بهانه است .کسی که برای صحبت کردن می آید باید شش دانگ حواسش جمع باشد و آمادگی کامل برای صحبت کردن داشته باشد!!!!
الان به یک بچه پنج ساله مثلا شکلات بدهی قبول می کند ولی دفعه ی بعدی قبول نمی کند و می گوید بچه فلانی باباش براش فلان چیز را خریده چرا من نداشته باشم.بچه این طوری هست چه برسه به آدم بزرگ که داره از دور و نزدیک زندگی مردم را می بینه و زندگی دختر خاله و عمه و عمو و دایی خودش را می بینه یا دختران فامیل را ! مثلا مهریه-خرید وسائل زندگی-مراسم عروسی! و......
خیلی حرف می تونم برات بگم که اینجا جاش نیست!
بعد که ازش توقعات را پرسیدی بعد از چند تا سوال که جو عوض شده ازش بپرس تعریفش از قناعت و ساده زیستی چیه؟هر چی گفت با توقعاتش مقایسه کن تا بفهمی چقدر باهات صادقه!!! خدا را شکر می کنم که فعلا تا این لحظه به غیر از یک نفر هیچکس با ما صادق و رو راست نبوده!!! امان از توقعات بی جا امان از تعصبات کورکورانه!
ازش بخواهید نکات منفی که دارد را بگوید....تقریبا محاله که چیزی بگویند ...چون خودشون را خیلی بی عیب می بینند! اگر فهمیده باشد حداقل دو تا ویژگی منفی خودش را می گوید چون می داند و می فهمد که طرف مقابلش هم دارای عیوب است!
ازش بپرسید مهمترین صفاتی که یک همسر باید داشته باشد چیست؟با معیارها و ملاک هایی که اسلام گفته و عرف جامعه(اخلاق - ادب-نزاکت-احترام متقابل و....)چقدر نزدیک است!
یک سوال خیلی مهم:ازش بپرسید با توجه به شرایط کنونی و وضع اقتصادی اگر به یکباره به هر دلیلی شما شغلتان را از دست بدهید واکنش آنها چیست؟ اگر شش ماه دنبال کار گشتید و باز کار پیدا نکردید چه می کنند(باور کنی یا نکنی از چند نفر شنیدم که گفتند به محض بیکار شدنت می روم مهریه ام را می گذارم اجراء)
و چند سوال دیگر که باید خودتم زحمت بکشی با توجه به روش زندگی که داری و چیزهایی که برات مهمه از طرف مقابلت بپرسی!

این سوالات روانشناختی و اینا که گفتن اگر دیدید تناقض داشت باهم به این فکر نکنید حتماً طرف آدم دروغگویی هست ممکن خودشناسیش ضعیف باشه یا هوش کمی داشته باشه برای مثال من بعضی وقتا تو جلسه خواستگاری یک سری توضیحاتی میدم بعد که جلسه تموم میشه با خودم خلوت میکنم با خودم میگم واقعا این چه حرفی بود که زدم؟! من کجا اینجوریم؟! چون من هم خودشناسی ضعیفی دارم هم احساس میکنم یک مقدار کند ذهن شدم به خاطر مصرف دارو ...
خلاصه که قضاوت نکنید طرف مقابل رو.

دقیقا سوالاتی رو بپرسید که بعدا توی زندگی ممکنه روابط شما با ایشون رو به چالش بکشونه
مثلا ببینید ایشون به چه چیزهایی وابسته هستند ( خانواده ، شاغل بودن ، لزوم شرکت در مراسم مذهبی و ... ) بعد ببینید آیا حاضرند در موقعیت ساختگی که براش ایجاد میکنید اون وابستگی ها رو به خاطر شما کنار بگذارند ؟ اگر اینطوری باشه و طوری گفتند که شما باورتون شد پس درک درستی از زندگی مشترک دارند
مرد در زندگی از همسرش مطیع بودن رو انتظار داره نه مقابله . پس سوالاتتون طوری باشه که این قضیه رو حتما حتما متوجه بشید که آیا خودش رو به شما میسپاره یا ازدواج رو صرفا یه قرارداد اجتماعی میدونه که دو انسان مستقل با هم میبندند . خیلی روی این قضیه تاکید میکنم . مطیع بودن خیلی مهمه
بپرسید تعریفش از عشق چیه ؟ با اون تعریفی که خودتون در ذهن دارید مقایسه کنید ( زندگی بدون عشق و علاقه در صورتی که هر دو تای زن و مرد فرشته هم باشند ممکن نیست )
ببینید در تعریف از زیبایی خودش چه برخوردی میکنه . زیبایی برای یک خانم خیلی مهمه برای همینم عکس العملش قطعا مهمه و اطلاعات زیادی به شما میده . اگر دیدید عشوه اومد و خودش رو گرفت یه شخصیتی داره و اگر فروتنی کرد و مثلا گفت این چه حرفیه کجا من زیبا هستم این یه تیپ شخصیتی جداست . شما از توی حرف ها و سوالات اینچنینی میتونید خصوصیاتی مثل تواضع و فروتنی ، حس خود بینی ، حسادت و خیلی چیزهای دیگه رو متوجه بشید . به نظر من اینکه فلانی آدم عاقلیه این یه چیز کلیه . شما باید جزئی ترش کنی. قدم اول اینه که اونچیزهایی که تو از همسرت میخوای رو بنویسی همه رو مو به مو . و سوالاتی ترتیب بدی و ازش بپرسی تا هوشمندانه متوجه بشی این فرد با شما تناسب داره یا خیر . ازدواج خیلی موضوع مهمیه . از هر چیزی بیشتر باید براش وقت گذاشت . ثمره موفقیت یه عمر آسایشه و ثمره عدم موفقیت یک عمر افسوس و پشیمانی
موفق باشی . التماس دعا

برادرم میگه ...

یه دختر برای ازدواج میخوام که ...زرنگ باشه ؛ پولدار باشه ؛ زیبا باشه ؛ خانه دار باشه ؛ با اصل و نصب باشه ؛ مهربان باشه ولی عاقل نباشه ...

میگم چرا عاقل نباشه ...

میگه اگر عاقل باشه که زنه من نمی شه ....

فرشته برمیگردد;1005579 نوشت:
برادرم میگه ...

یه دختر برای ازدواج میخوام که ...زرنگ باشه ؛ پولدار باشه ؛ زیبا باشه ؛ خانه دار باشه ؛ با اصل و نصب باشه ؛ مهربان باشه ولی عاقل نباشه ...

میگم چرا عاقل نباشه ...

میگه اگر عاقل باشه که زنه من نمی شه ....

مشو با کم از خود مصاحب که عاقل
همه صحبت بهتر از خود گزيند

گراني مکن با به از خود که او هم
نخواهد که با کمتراز خود نشيند


سلام! بدوم شرح!!!!

سلام
به نظرم بیشتر از همه در تحقیقات دقت کنید ...
از همه بپرسید.اصلا به تعریف ها و حتی بد گویی های عده کمی اکتفا نکنید و کامل از همه آشنایانشان بپرسید.
چه بسا افرادی بدخواه آن خانواده باشتد و در موردشان بد بگویند و عده ای هم به دلایل مختلفی به دروغ از آن خانواده تعریف کنند.
اصالت طرف مقابل خیلی خیلی مهمه. گذشته زندگی فرد و خانواده شان رو تحقیق کنید .
متاسفانه بعضی از خانم ها و آقایون خیلی خوب نقش بازی میکنند و با دروغ و فریب وارد زندگی افراد می شوند...
پس بهتره قبل از آنکه ظاهر و شغل و تحصیلات و وضع کنونی طرف مقابل را بررسی کنید گذشته آن را بررسی کنید تا خدایی نکرده فریب نخورید

یا هو یا من لا هو الا هو

سلام و عرض ادب

میتونید با دختر خانم بروید پیش یک روانشناس خوب
روانشناس ها در این زمینه تجربه های زیادی دارند
و اینکه صرفا در یک جلسه و چند ساعت نمیشه یک شخص رو شناخت .....در موقعیت های حساس ادم انسانهارو میشناسه
میتونید به طرق مختلف دختر خانم رو امتحان کنید که این مورد رو هم از رواشناس مشورت بگیرید

این حرف رو در گوشی میگم تا مطلب جا بیافته :

مثلا من اگه پسری به خواستگاریم بیاد میگم یکم با هم ارتباط داشته باشیم .....سعی میکنم ببینم هنگام رانندگی
ایا با سرعت مناسب حرکت میکنه یا پدر بقیه رو در میاره ....یا سعی میکنم ببینم چقدر مسولیت پذیر هست ایا
زباله رو در سطل زباله میندازه یا نع ..... اینها شاید به نظر مسخره بیاد ولی حقیقته و ....

سلمان 313;1005534 نوشت:
اگر شش ماه دنبال کار گشتید و باز کار پیدا نکردید چه می کنند(باور کنی یا نکنی از چند نفر شنیدم که گفتند به محض بیکار شدنت می روم مهریه ام را می گذارم اجراء)

سلام: من یک مستند دیده بودم که کارگردان اش اقای شمقدری بود :گمان کنم انقلاب جنسی بود: با یک خانواده اروپایی صحبت کرده بود در مورد ازدواج و... نکته جالب این بود که توی اروپا زنهای شاغل خودشان باید خرج خودشان را در بیاورند و همه چیز توی مخارج 50-50 هست و حتی زن موقع ای که شوهر مشکل مالی داشته باشه به شوهر اش هم کمک می کند و اگر سر این قضیه ها با هم تفاهم نکردند از هم جدا میشوند ! نکته جالب سر قضیه فرهنگ شان هست که مثل ایرانی تجمع گرا نیستند : الان بنظرتان یک زن ایرانی که شاغل باشد اگر شوهرش بیکار بشه به شوهراش از نظر مالی کمک می کند؟ اگر طرف واقعا عاشق هم باشند شاید کمک کنه ولی در غیر این صورت من که گمان نکنم زن های این دوره زمانه به شوهرشان کمک کنند! حقوق شان را خرج لوازم ارایشی - مانتو -لباس و... می کنند: البته این دینداربودن زن هم ربط داره: زنها باید الگوشان توی زندگی حضرت فاطمه(ص) باشد و.............

سپاس

salirezae;1005474 نوشت:
با عرض سلام و سپاس از پاسخگویی تان
یک نکته در مورد تحقیق از افراد آگاه اینکه فقط از این روش می توان شناختی روی کلیت خانواده آن شخص پیدا کرد که تیپ خانواده شان چه جور است و خوش نامی و بدنامی و این طور مسائل را کشف کرد
ولی انتهای این روش در بهترین حالت ختم میشود به اینکه فلانی و خانواده شان خوب و مناسب اند
اما در مورد عقل و فهم افراد این روش اصلا مناسب نیست. که باقی میماند ازمون های روان شناختی و صحبت میان دختر و پسر
سوال اینجاست که مشاوران چگونه و با چه سوالاتی عقل و فهم افراد رو محک میزنند ؟
خیلی از افراد سخنوران خوبی هستند اما سطح فکرشان و عقلشان بالا نیست!

با سلام
به نظر من پاسخ کارشناس بحث جامع و کامل بود ، حتما یک بار دیگه با دقت بخونید!
بحث تحقیق بسیار بحث جدی هست،اینگونه هم نیست که کلیت رو بفهمید.
بعضی اوقات بین خانواده و خود فرد تفاوتهایی وجود داره.بله شما با تحقیق از همسایه ها و آشنایان و اقوام اون خانواده کلیت اون خانواده دستتون میاد، اما تحقیق از *دوستان* خصوصا دوستان صمیمی و نزدیک فرد ،*همکاران* (همجنس و هم همکار جنس مخالف) و اگر دختر خانم(یا آقا پسر) در دوران دانشجویی خوابگاه بودند*هم اتاقی های* فرد بسیار کمک کننده ست، نه از یک نفر، بلکه از چند نفر.نحوه تعاملش با دیگران؟نظم؟خصوصیت ویژگی اخلاقی؟ نحوه برخورد با مشکلات و هزار تا سئوال دیگه
چون گاهی اوقات فرد به یک مسئله ای اعتقاد داره و حتی در پاسخ به سئوالات شما قصد دروغ گفتن هم نداره و اعتقادش رو میگه ولی در عمل کردن آدم ضعیفی هست.فاصله حرف تا عملش زیاد هست،فاکتورهای مختلفی روی تصمیم گیریش اثر میزاره و استقلال فکری نداره. اینها رو میشه واقعا با تحقیق تا حدودی به دست آورد.
برای تحقیق از دوستان و کسانیکه به فرد مورد نظر نزدیک هستن ترجیحا خودتون هم برید! چون گاهی اوقات واسطه حرفها رو درست منتقل نمیکنه. مگر اینکه کسی که واسطه میشه دقیقا بدونه شما چه تیپ شخصیتی مدنظرتون هست و بدونه چه سئوالاتی بپرسه
توی صحبت کردن هم برخی کاربران اشاره کردن که سئوالات چالشی بپرسید. سعی کنید سئوالات رو طوری طراحی کنید که فرد توی اون موقعیت خودش رو متصور بشه و پاسخ بده. به حالات و نحوه بیان فرد توجه کنید. صرفا به پاسخ های *موافقم* *مخالفم* * شما درست میگید* *نه* *بله* اکتفا نکنید، علت رو بپرسید.اگر موافقید چرا؟اگر مخالفید چرا؟ و... ببینید اصلا فرد اهل فکر کردن هست یا نه. سعی کنید طوری سئوال بپرسید که طرف مقابل موضع شما رو در مورد اون سئوال ندونه!
چه قدر در زندگی اهل تقلید کردن هست.چه قدر نظر دیگران خصوصا پدر مادر خواهر برادر در تصمیم گیریش موثر هست؟ موثرترین فرد در تصمیم گیری ش؟ اهل مشورت کردن هست؟ چه کسایی رو برای مشورت انتخاب میکنه؟
و هزار تا سئوال دیگه

سلام میتونید در مورد نوع روابط اون خانم با خانوادش سوال کنید،مثلا پدرتون وقتی عصبانی میشه مادرتون چه واکنشی نشون میده سکوت میکنه یا داد میزنه...البته نه اینطوری مستقیم..خلاصه یه جوری سوال کنید که بدونید در خانوادش پدرش به همسرش محبت میکنه؟دل همسرشو نمیشکنه؟و همسر هم غرور شوهرشو حفظ میکنه؟از شوهرش اطاعت میکنه؟این نکته خیلی مهمه چون در چنین خانواده ای فقط میشه فرزند ولایت مدار تربیت کرد و کسی که ولایت مدار تر باشد به همان میزان عقلش هم بیشتر و با شعور تر میشود..دقت کنید که اگه رابطه ی اون خانم با پدرش خوب نبود احترامشو حفظ نمیکرد یا مادر اون خانم به شوهرش احترام کم میزاره و یا برعکس پدر اون خانم به همسرش بی مهری میکنه بدونید که خود اون شخص هم اون دختری که مد نظر شما هست در نمیاد...به این نکات خیلی توجه کنید و بخشی از سوالاتتون در این موضوع باشه@};-یاحق

mr_casual;1006065 نوشت:
سلام میتونید در مورد نوع روابط اون خانم با خانوادش سوال کنید،مثلا پدرتون وقتی عصبانی میشه مادرتون چه واکنشی نشون میده سکوت میکنه یا داد میزنه...البته نه اینطوری مستقیم..خلاصه یه جوری سوال کنید که بدونید در خانوادش پدرش به همسرش محبت میکنه؟دل همسرشو نمیشکنه؟و همسر هم غرور شوهرشو حفظ میکنه؟از شوهرش اطاعت میکنه؟این نکته خیلی مهمه چون در چنین خانواده ای فقط میشه فرزند ولایت مدار تربیت کرد و کسی که ولایت مدار تر باشد به همان میزان عقلش هم بیشتر و با شعور تر میشود..دقت کنید که اگه رابطه ی اون خانم با پدرش خوب نبود احترامشو حفظ نمیکرد یا مادر اون خانم به شوهرش احترام کم میزاره و یا برعکس پدر اون خانم به همسرش بی مهری میکنه بدونید که خود اون شخص هم اون دختری که مد نظر شما هست در نمیاد...به این نکات خیلی توجه کنید و بخشی از سوالاتتون در این موضوع باشه@};-یاحق

نکته خوبی بود ممنون@};-
این کاملا درسته
خانواده ای که همگی به هم محبت میکنند و به مادر و پدر احترام گذاشته میشود بستری میشود برای رشد عقل و شعور
هرچقدر تنش های اخلاقی کمتر باشد ذهن افراد واقع گرایانه تر و در نتیجه عاقلانه تر به موضوعات نگاه میکنند

شیوه های تحقیق در فرایند خواستگاری

راه های تحقیق عبارتنداز:
1. شناسایی ویژگی های فردی و صفات خانوادگی فرد مورد نظر از طریق بستگان نزدیک؛
2. تحقیق از روحیات فرد به وسیله خویشان و همسایگان او؛
3. تحقیق از دوستان نزدیک او؛ حتی می توانید از دوستان دوران کودکی، دوران تحصیل و... تحقیق کنید.
تحقیق از دوستان قدیمی، هم کلاسی های دوران مدرسه، هم محلی ها و همسایه ها و بررسی عملکرد طرف مقابل در گذشته و حال، تا حدود زیادی نشانگر ادامه همان روند در آینده است.
4. از طریق مدیران، مسئولان مافوق و معلمان او؛
5. از افرادی که او را می شناسند، حتی افرادی که رابطه خوبی با او ندارند و یا احیاناً خصومت و دشمنی بین آنها وجود دارد؛
6. تحقیق در محل کار.
اگر این نوع تحقیقات خود را تکمیل کنید خیلی راحت می توانید به خصوصیات اخلاقی و شخصیتی طرف مقابل تان پی ببرید. تحقیق از گذشته عملاً راه هر گونه ظاهرسازی و فریب را می بندد. حتی می توانید از برخی از افراد مطمئن و یا بستگان تان بخواهید تا وی را مدتی زیر نظر بگیرند و یا طرح دوستی با او بریزند و معاشرت خود را با او افزایش دهند تا به خصوصیات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی طرف پی ببرند.

جبریل;1005178 نوشت:
میخواستم بپرسم که در جلسه خواستگاری از دختر خانم چه سوالاتی بپرسیم تا میزان فهمیده بودن و عاقل بودنش را بهتر تشخیص دهیم با توجه به اینکه در جلسه خواستگاری هرکس سعی میکند خودش را موجه و عاقل نشان دهد و بهترین جواب ها را بدهد ولی حقیقت این طور نیست
یعنی در اصل در زمینه عاقل بودن و فهمیده بودن چه سوالاتی یا چه تیپ سوالاتی بپرسیم که بتوانیم به شخصیت واقعی فرد مقابل دسترسی پیدا کنیم و او را بهتر محک بزنیم؟
در حقیقت باتوجه به سطح عقل و فهم خودم دوست دارم همسر آینده ام از خودم عاقل تر و فهمیده تر باشد!

تو جلسه ی خاستگاری هر کسی بنا به خواسته هاش از شخص مقابلش سوال میپرسه
کسی که معمولا دین و دینداری فرد براش مهمه در این زمینه از ایشون سوال میپرسه
کسی که مادیات براشون مهم باشه در همون زمینه سوال میپرسه
اما درستش اینه که
برای شروع آشنایی با خواستگارتان لازم است مقدماتی بچینید. حرفهایی را آماده کنید و سوالاتی را مطرح کنید. معمولا برای خیلی از دختر- پسرهای جوان، که قصد ازدواج به شیوه ی سنتی را دارند، پیش می آید که نمی دانند در جلسات خواستگاری چه مسائلی را مطرح کنند. در این یادداشت، سعی کرده ایم شما را با مسائل مهمی که باید در جلسات متوالی خواستگاری مطرح کنید به طور خلاصه آشنا کنیم[=iransans].

به طور کلی در جلسات خواستگاری، باید درباره ی شش زمینه ی اصلی صحبت کنید. اگر بخواهیم ریزتر به مسئله نگاه کنیم با 16 موضوع رو به رو می شویم که عبارتند از: 1.سرگرمی ها و علایق 2.باورها و ارزشهای دینی 3. باورها و اصول اخلاقی 4.دوستان 5. اهداف رشد و پیشرفت شخصی 6. خویشاوندان 7. رابطه صمیمانه با همسر 8.خانواده ی خود 9. خانواده ی همسر 10. حل اختلاف 11. پول و مسائل مالی 12. خواسته ها و توقعات 13. رویارویی با هیجان 14. وظایف زن و مرد در خانواده 15. فرزند و تربیت فرزند 16. موضوعات جنسی


[=iransans]معمولا جلسات خواستگاری با سوالات خانوادگی آغاز می شود. و هدف از آنها رسیدن به شناخت نسبی از طرف مقابل است.[=iransans]سوالات خانوادگی، علاوه بر اینکه تصویری از شرایط زندگی فرد مقابل در ذهن شما ترسیم میک کند، تا حدودی به شناخت خانواده اش نیز کمک خواهد کرد. چرا که پاسخ به بخشی از این سوالات مستلزم تفکر در روابط خانوادگی و بازنگری روابط فی ما بین است.

  1. چرا می خواهید ازدواج کنید؟
  2. چرا من را انتخاب کرده اید؟(چرا می خواهید با من ازدواج کنید؟)
  3. چه ملاک هایی برای خوشبختی دارید؟(خوشبختی را در چه می بینید؟)
  4. به عقیده ی شما چه چیزی پدر و مادرتان را کنار هم نگه داشته است؟
  5. دوست دارید چه ویژگی هایی از زندگی پدرو مادرتان در زندگی شما هموجود داشته باشد؟
  6. از کدام ویژگی های زندگی پدر و مادرتان خوشتان نمی آید؟
  7. پدرتان با مادرتان چه رفتاری داشت؟ مادرتان با پدرتان چه رفتاری داشت؟
  8. رابطه ی شما با پدر/مادر/ خواهر/ برادر/ تان چطور است؟ (بهتر است بدانید که اغلب افراد،سبک زندگی والدین خود را تقلید کرده و ادامه می دهند و رفتار و برخورد آنها با اعضای خانواده شان، به احتمال زیاد،رفتار و برخوردشان با شما را پیش بینی می کند….)
  9. اگر با خانوادهی همسرتان اختلاف پیدا کنید،از همسرتان برای حل اختلافچه انتظاری دارید؟
  10. اگر به هیچ عنوان اختلاف حل نشد، از همسرتان انتظار دارید رابطه اش را با خانواده اش چگونه تنظیم کند؟
  11. تا به حال با اعضای خانواده تان: پدر/مادر/خواهر/برادر/ اختلاف داشته اید؟
  12. از چه روشی برای حل اختلاف استفاده میکنید؟ (قهر/ سکوت/ گفتگو/ داد و بیداد/ زد وخورد/ ترک منزل/ میانجی گری یک فرد دیگر/ کمک تخصصی(مراجعه به روانشناس و مشاور خانواده)
  13. نظرشما درباره ی زن سالاری چیست؟
  14. نظر شما درباره ی مرسالاری چیست؟
  15. از همسرتان چه انتظاری دارید؟
  16. به نظر شمانقش و وظایف زن و مرد در خانواده چیست؟
  17. آیا دوست دارید که همسرتان شاغل باشد؟
  18. آیا به همسرتان اجازه ی ادامه تحصیل می دهید؟
  19. پس از ازدواج،هر چند وقت یکبار می خواهید به اعضای خانواده(به خصوص خانواده یخود و همسرتان)سر بزنید؟
  20. چقدر به همسر خود به عنوان یک تکیه گاه نگاه می کنید؟(وابستگی به همسر)
  21. به نظر شما چه کسی مسئول انجام کارهای منزل است؟
  22. آیا حاضرید در انجام کارهای منزل به همسر خود کمک کنید؟ دراین باره چه نظری دارید؟
  23. اگر در زندگی مشترک تان مشکلی پیش بیاید،تا چه مدت می توانید صبر کرده و برای حل مشکلتلاش کنید؟
  24. آیا مسئله ای در ذهن تان وجود دارد که اگر در زندگی مشترک بروز کند،به نظرتان غیرقابل ترمیم و جبران باشد؟
  25. نظر شما درباره ی تعهد در زندگی مشترک چیست؟
  26. اگر خیانت ببینید،چه می کنید؟(اگر به شما خیانت شود،چه می کنید؟)
  27. بعد از زادواج چه چیزهایی را به دست می آورید که اکنون ندارید؟
  28. سابقه یسلامت روانی و جسمانی خانواده یشما چگونه است؟
  29. وقتی استرس دارید،ناراحت اید،یا درگیری ذهنی شدیدی دارید،بهترین روش کمک به شما چیست؟
  30. (آیا تا کنون او را در موقعیت های سخت و بحرانی مثل عصبانیت،غم،دعوا و مشکلات دیده اید؟ این موقعیت ها باعث می شوند که او را بهتر بشناسید و با شخصیت واقعی او بیشتر آشنا شوید…..)
  31. نظر شما درباره ش مشورت چیست و چقدر در زندگی اهل مشورت هستید؟
  32. شما عشق تان را به همسرتان چگونه ابراز می کنید؟ ( کلامی/ غیرکلامی/ هدیه دادن/ بغل کردن/ بوسیدن/ رفاه و زندگی خوب برایش ساختن/ کمک به طرف مقابل/ توجه به او/ گفتن دوستت دارم و…. )
  33. دل تان می خواهد همسرتان چگونه عشقش را به شما ابراز کند؟
  34. چه چیزی به شما این احساس را می دهد که همسرتان دوست تان ندارد؟
  35. آیا به راحتی می توانید احساسات تان را به همسرتان ابراز کنید؟
  36. چه مواقعی تنهایی را دوست دارید؟

سوالات و مسائل مالی»

[=iransans]طبق پژوهش ها، پول موضوع بیشتر نزاع های خانوادگی است. پس بدون تعارف نیازهای خودتان را در این زمینه بشناسید و درباره اش صحبت کنید.

  1. اهمیت پول برای شما چیست؟
  2. نگاه شما به ثروتمندان و فقرا چیست؟
  3. مسکن مناسب از نظر شما چیست؟
  4. دوست دارید جشن عروسی را چگونه برگزار کنید و چقدر برای آن هزینه کنید؟
  5. آیا پس انداز دارید؟ چقدر؟
  6. چه چیزی شما را به خرج کردن تشویق می کند؟
  7. چه چیزی شما را به پس انداز کردن تشویق می کند؟
  8. معمولابرای هدیه به دوستان و اقوام چقدر خرج می کنید؟
  9. آیابدهی زیاد به دیگران، برایتان مهم است؟
  10. به نظر شما چه هزینه هایی خرج لازم و چه هزینه هایی خرج زاید هستند؟
  11. آیا حاضرید برای این موارد هزینه کنید؟ :
  12. رستوران، مسافرت، شهربازی،سینما،تئاتر،کتاب،گالریهای هنری،کنسرت های موسیقی و …
  13. به نظر شما اگر زن شاغل باشد یا منبع درآمدی داشته باشد،آیا باید پولش را در اختیار همسرش بگذارد؟
  14. سال بعد، 5 سال بعد،10 سال بعد و 20 سال بعد، آینده را چگونه می بینید؟

[=iransans]ممکن است شما فرد دین داری نباشید و خود را مقید به رعایت آداب دینی ندانید. اما باید قبول کنید هم کفو بودن از نظر تفکر دینی، اساس هر زندگی مسالمت آمیزی است.

  1. نقش دین در زندگی شما چقدر مهم است؟
  2. به طور کلی درباره ی دین چه نظری دارید؟
  3. آیا طبق اعتقادات مذهبی تان بین زن و مردتفاوتقائل هستید؟
  4. حلال وحرام، محرم و نامحرم، تا چه حد برای شما مهم است؟
  5. آیا آرایش خانم بیرون از منزل،مشکلی ایجاد می کند؟
  6. از همسرتان توقع دارید در برخورد با نامحرم چگونه رفتار کند؟
  7. در زندگی چه کسی الگو و قهرمان شماست؟ چرا؟
  8. رابطه تان با اینترنت و دنیای مجازی چطور است؟
  9. اصول اخلاقی شما چیست؟
  10. آزادی را چگونه تعریف می کنید؟
  11. نظر شما درباره ی روابط دوستی با جنس مخالف چیست؟

[h=2] سوالات در مورد رابطه با دوستان »[/h][=iransans]اینکه فرد چه کسانی را به عنوان دوست خود انتخاب می کند، اطلاعات زیادی درباره شخصیتش به ما می دهد. زیرا همانقدر که ما در انتخاب خانواده ای که در آن متولد می شویم نقشی نداریم، دوستان مان را مطابق میل و شخصیت و عقاید خودمان انتخاب می کنیم…[=iransans]تو اول بگو با کیان دوستی/من آنگه بگویم که تو کیستی…اینکه فرد چه کسانی را به عنوان دوست خود انتخاب می کند اطلاعات زیادی درباره شخصیتش به ما می دهد.زیرا همانقدر که ما رد انتخاب خانواده ای که در آن متولد می شویم نقشی نداریم،دوستان مان را مطابق میل و شخصیت و عقاید خودمان انتخاب می کنیم…

  1. چند دوست صمیمی دارید؟ (زیاد=برونگرا و احتمالا رفیق باز کم= درونگرا و حساسیت و زودرنجی)
  2. با کدام دوستت صمیمی ترونزدیک تر هستی و او چه خصوصیت جالبی دارد؟(می فهمیم او از چه نوعآدم هایی خوشش می آید و جالب است که ویژگی های این فرد، بسیار شبیه ویژگی هایی است که دوست دارد همسر آینده اش داشته باشد)
  3. با کدام دوستت ارتباط کمتری داری یا از او خوشت نمی آید؟او چه صفاتی دارد؟(اگر چنین فردی باشی،با او مشکل یدا می کنی!)
  4. باورها و ارزش های شما درباره ی دوستی و رفاقت چیست؟
  5. چقدر دوستان تان را وارد زندگی شخصی تان می کنید و درباره ی رازها و مشکلات تان با آنها حرف می زنید؟
  6. آیا پس از ازدواج، مسافرت یا تفریح مجردی (یکی از همسران بدون طرف دیگر) را به همراه دوستانش، می پذیرید؟
  7. چه نوع تفریحاتی دارید؟
  8. در اوقات فراقت چه می کنید؟

[h=2]فرزندان »[/h][=iransans]به هر حال فرزندآوری یک روال طبیعی در هر ازدواجی است. اینکه دو نفر قبل از تشکیل خانواده راجع به فرزندان آینده ی خود به تفاهم برسند مهم است.

  1. آیا قصد بچه دار شدن دارید؟ اگر چنین است، چه هنگام؟
  2. می خواهید چند فرزند داشته باشید؟
  3. جنسیت فرزند تا چه اندازه برای شما مهم است؟اگر تمام فرزندان تان یک جنسیت داشته باشند و دختر یا پسر نداشته باشید،چه کار می کنید؟
  4. مایل هستیدچند سال بین تولد فرزندان تان فاصله باشد؟
  5. اگر متوجه شوید که شما و همسرتان نمی توانید بچه دار شوید،چه کار می کنید؟(در اینجا می شود سوال رابا توجه به پاسخ او گسترش داد؛ مثلا اگر بگوید درمان می کنیم، باید پرسید اگر درمان جواب ندهد چه؟ و…)
  6. اگر نمی خواهید بچه دار شوید،چه کسی مسئولیت پیشگیری از بارداری را می پذیرد؟
  7. اگر بارداری ناخواسته پیش بیاید، شما و همسرتان چه کار خواهید کرد؟
  8. نظر شما درباره ی سقط جنین چیست؟ در چه مورادی آن را مجاز می دانید؟
  9. دلایل شما برای بچه دار شدن چیست؟ به چه دلیل می خواهید بچه دار شوید؟
  10. روش تربیتی شما برای فرزندتان چیست؟
  11. می کشوید تا در زندگی چه معیارهایی را به فرزندتان منتقل کنید؟
  12. تفاوت بین ادب کردن کودک و اعمال خشونت نسبت به کودک را شرح دهید .
  13. آیا به عقیده ش شما تربیت دختر و پسر متفاوت است؟اگر چنین است،در چه زمینه هایی؟
  14. به فرزندتان چگونه محبت نشان می دهید؟
  15. اگر فرزندتان مرتکب خلافی شود،چه می کنید؟
  16. چقدر به سایر اعضای خانواده (پدربزرگ و مادربزرگ و عمه و خاله و دایی و عمو و…) اجازه ی دخالت در تربیت فرزندتان را می دهید؟
  17. این موارد را به ترتیب اهمیت بنویسید: فرزندان، زندگی زناشویی،شادمانی شخصی،شادمانی دیگران،ثبات مالی .
  18. آیا به خاطر فرزندتان حاضرید به زندگی مشترکی که در آن خوشبخت نیستید، ادامه دهید؟
  19. اگر از همسرتان جدا شوید،آیا نزد فرزندتان از همسرتان بدگویی می کنید؟آیا دوست دارید فرزندتان هم از والد دیگر بدش بیاید؟

[h=2]مسائل جنسی »[/h][=iransans]چه قبول داشته باشیم چه نه بسیاری از مشکلات زوج های جوان در چند سال اول زندگی به مسائل جنسی و عدم سازگاری در آن بر می گردد. پس بهتر است زمانی که بر سر مسائل مختلف به تفاهم رسیدید و به احتمال زیاد پاسخ تان مثبت است؛ بر سر مسائل جنسی نیز بحث کنید. می توانید این کار را با راهنمایی یک مشاور یا روانشناس به راحتی انجام دهید.[=iransans]نارضایتی در مسائل جنسی،دلیل بسیاری از طلاق هاست….پس مهم است که بدونبی ادبی و شرم و حیای بی جا،درباره ی این مسائل یا طرف مقابل تان سنخیت داشته باشید و مناسب یکدیگر باشید.

  1. نظر و احساس شما درباره ی مسائل جنسی چیست؟
  2. رضایت جنسی در زندگی مشترک چقدر برای شما مهم است؟
  3. اگر در زندگی با همسرتان آنطور که می خواهید، از نظر جنسی تامین نشوید، چه کار می کنید؟
  4. آیا تماشای فیلم ها و عکس های جنسی و سایت های پورنوگرافی را حتی برای افراد متاهل، مجاز می دانید؟
  5. در رابطه ی جنسی،چقدر به ارضای طرف مقابل و راحت بودن او اهمیت می دهید؟
  6. از نظر شما راه حل درمان مشکلات جنسی چیست؟
  7. (پنهان کردن،گفتگو(با دوست و والدین)، پزشک عمومی، درمان گران گیاهی و سنتی، روانشناس، مواد مخدر، تبلیغات ماهواه، سکس تراپیست و…؟)
  8. چه چیزی را رفتار جنسی نرمال و بهنجار و چه چیزی را انحراف جنسی می دانید؟
  9. دوست دارید همسرتان برای ارضای جنسی شما چه کارهایی انجام دهد؟
  10. نظر شما درباره رابطه ی جنسی فرازناشویی چیست؟
  11. چقدر خود را متعهد به استفاده از روش های پیشگیری از بارداری می دانید؟ کدام روش را ترجیح می هید؟
  12. نظرشما درباره ی هم جنس گراها چیست؟(نظر بسیار مثبت یا بسیار منفی،نشانه ی تمایل به هم جنس گرایی است….)
  13. پیشگیری از بارداری وظیفه ی چه کسی است؟
  14. اطلاعات جنسی شما چقدر است؟ و آنها را از کجا کسب کرده اید؟
  15. از کدام رفتارهای جنسی بدتان می آید؟ و حاضر به انجام آن نیستید؟
  16. نظرتان درباره ی جک ها و شوخی های جنسی چیست؟
  17. نظرتان درباره ی خود ارضایی چیست؟
  18. نظرتان درباره ی فحش های رکیک و ناموسی چیست؟
  19. فانتزی های جنسی شما (خیالپردازی ها) چگونه است و درباره ی چیست؟
  20. درباره ی سادیسم و مازوخیسم چه نظری دارید؟
  21. نظرتان درباره ی نظربازی و چشم چرانی چیست؟
  22. درباره ی بچه بازها چه نظر و احساسی دارید؟
  23. نیاز جنسی خود را چگونه ارزیابی می کنید؟ کم یا زیاد؟
  24. به نظر شما در چه مواقعی همسرتان می تواند از رابطه ی جنسی با شما خودداری کند؟

پرسش:
در جلسه خواستگاری برای شناخت شخصیت واقعی دختر، میزان فهمیده بودن و عاقل بودن وی چه سؤالاتی بپرسیم؟ از کجا بدانیم وی دختری عاقل و فهمیده است؟

پاسخ:
راه های شناخت طرف مقابل در فرایند انتخاب همسر
معمولاً سه روش برای شناخت همسر و تشخیص میزان تناسب دختر و پسر در ملاک ها و معیارهای ازدواج وجود دارد که عبارتنداز:
الف) تحقیق از افراد آگاه = 50 ٪
ب) آزمون های روان شناختی = 30 ٪
ج) گفت و گو های دختر و پسر در جلسات خواستگاری = 20 ٪

همان طور که می بینید بیشترین سهم شناخت را تحقیق از افراد آگاه به خود اختصاص داده است. تحقیق، پرس و جو و بررسی ویژگی های فکری، اخلاقی، شخصیتی و رفتاری و جایگاه، موقعیت و شرایط خانوادگی فرد مورد نظر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شما را در تصمیم گیری نهایی کمک خواهد نمود.
البته گفتگوی دوطرفه در حد خودش مهم است و یکی از مهمترین راه های شناخت افراد و پی بردن به خصوصیات شخصيتی ويژگي هاي اخلاقي افراد، به حساب می آید که شما می توانید در فرایند خواستگاری به این مهم برسید.
امام علی (علیه السلام) در این باره می فرماید: «تَكَلَّمُوا تُعْرَفُوا فَإِنَّ الْمَرْءَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِه» (1)؛ «حرف بزنید تا شناخته شوید، چرا که شخصیت هر انسانی در زیر زبانش نهفته است».
با دقت در نحوی سخن گفتن افراد، مي توان بخشي از شخصيت آنان را دريافت؛ مثلاً انسان با نزاکت و با ادب هيچ گاه زبانش را به سخنان زشت و ناپسند و يا الفاظ نامناسب نمي آلايد. رفتار و عملکرد افراد نيز علامت ديگري براي شناخت شخصیت آن‏ها است. پايبندي به اصول اخلاقي، احترام به ديگران، نظم در کارها، نحوه راه رفتن، لباس پوشيدن و ديگر امور شخصي و اجتماعي، نشانگر چگونگي شخصيت و ويژگي هاي اخلاقي افراد است.
به قول سعدی شیرازی:

تا مرد سخن نگفته باشد *** عيب و هنرش نهفته باشد

توجه به دوستان فرد، يکي ديگر از راه‏هاي شناخت شخصیت و خصوصیات و ویژگی های اخلاقی اوست. در روايت آمده است که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «الْمَرْءُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ وَ قَرِينِه» (2)؛ «‏آدمي به آیین و کيش دوست خويش است». روش زندگي فرد را دوست او تعيين مي کند از این روی امام علی (علیه السلام) می فرماید: «هرگاه وضع شخصى بر شما نامعلوم شد و دين و آيين او را نشناختيد، به دوستانش بنگريد. اگر اهل دين و آيين الهى اند، او نيز پيرو آيين خدا است».

تو اول بگو با كيان دوستی *** كه تا من بگويم كه تو كيستی

بايد ببينيم که فرد در گذشته و حال با چه کساني روابط دوستانه و صميمانه دارد، رابطه او با دوستان و همکارانش چگونه است، امانت داری و صداقت او در محیط خانه، محیط کار و برخورد با اطرافیانش چگونه است؛ چون معمولاً افراد با همفکران خود معاشرت مي کنند و با آنها خیلی نمی توانند ظاهرسازی کنند و صفات ناپسند اخلاقی خود را مخفی نمایند، پس با شناسايي دوستان و همکاران نزديک فرد، مي توان خود فرد را بهتر و بيشتر شناخت.
با اجرای برخی آزمون های روانشناختی توسط مشاوران و روانشناسان ازدواج نیز می توان لایه های پنهان شخصیت طرف مقابل تان را بهتر بشناسید و با خلق و خوی وی آشنا شوید.
اگر نتایج این سه راه مثبت بود و صحت و سلامت ازدواج تان به تأیید رسید و شما نیز با دختر مورد نظر در معیارها و ملاک های ازدواج بیشترین تناسب را داشتید، آنگاه می توانید با او ازدواج کنید و به پاکی و طهارت او و نیز سلامت عقلی و روانی وی ایمان داشته باشید.

شیوه های تحقیق در فرایند خواستگاری
راه های تحقیق عبارتنداز:
1. شناسایی ویژگی های فردی و صفات خانوادگی فرد مورد نظر از طریق بستگان نزدیک؛
2. تحقیق از روحیات فرد به وسیله خویشان و همسایگان او؛
3. تحقیق از دوستان نزدیک او؛ حتی می توانید از دوستان دوران کودکی، دوران تحصیل و... تحقیق کنید.
تحقیق از دوستان قدیمی، هم کلاسی های دوران مدرسه، هم محلی ها و همسایه ها و بررسی عملکرد طرف مقابل در گذشته و حال، تا حدود زیادی نشانگر ادامه همان روند در آینده است.
4. از طریق مدیران، مسئولان مافوق و معلمان او؛
5. از افرادی که او را می شناسند، حتی افرادی که رابطه خوبی با او ندارند و یا احیاناً خصومت و دشمنی بین آنها وجود دارد؛
6. تحقیق در محل کار.
اگر این نوع تحقیقات خود را تکمیل کنید خیلی راحت می توانید به خصوصیات اخلاقی و شخصیتی طرف مقابل تان پی ببرید. تحقیق از گذشته عملاً راه هر گونه ظاهرسازی و فریب را می بندد. حتی می توانید از برخی از افراد مطمئن و یا بستگان تان بخواهید تا وی را مدتی زیر نظر بگیرند و یا طرح دوستی با او بریزند و معاشرت خود را با او افزایش دهند تا به خصوصیات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی طرف پی ببرند.

با راه هایی که برای شناخت طرف مقابل در فرایند خواستگاری وجود دارد؛ یعنی با گفتگو دو نفره، انجام تحقیقات محلی و آزمون های روانشناختی می توان به عاقل و فهمیده بودن طرف مقابل پی برد؛ چرا که عاقل کسی است که سنجیده سخن می گوید و سنجیده رفتار می کند و این مهم تنها با سؤالات خواستگاری به دست نمی آید؛ بلکه مجموعه ای از رفتار و گرفتار فرد در گذشته و حال اطلاق می شود که اگر به درستی پیگیری شود هرگونه راه برای ظاهرسازی، پنهانکاری، فریب و نیرنگ می بندد.

معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:

  1. امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، 1387.
  2. مظاهری، علی اكبر، جوانان و انتخاب همسر، قم: پارسیان، 1390.
  3. یزدانی، محمود، یک انتخاب مناسب (همسر گزینی در بیست گام)، مشهد: آهنگ قلم، 1385.
  4. ملک محمودی الیگودرزی، امیر، راهنمای ازدواج: آنچه یک پسر و دختر دربارة انتخاب همسر باید بدانند، میراث ماندگار، 1386.
  5. حسینی، سیدمهدی، مشاوره قبل از ازدواج، آوای نور، 1386.
  6. ایمانی، محسن، شیوه های شناخت و گزینش همسر، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، 1393.
  7. تقی زاده، محمداحسان و حسین زاده، اکرم، وصال مهرورزان: مسائل اساسی قبل و بعد از ازدواج، سوالات زمان خواستگاری پسران و دختران، اصفهان: حدیث راه عشق.
  8. رادمنش، مسلم، سوالات خواستگاری: مبانی انتخاب همسر و چگونگی شناخت خواستگار، تهران: رسانه تخصصی، 1389.
  9. احمدی، محمدرضا، خواستگاری، قم: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها)، 1391.
  10. داودی نژاد، مسلم، سین جین های خواستگاری، قم: مهر دلدار، 1393.
  11. حسینی، سیدحسین، آیین خواستگاری و ازدواج، تهران: منیر، 1389.

پی نوشت ها:

  1. تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم‏، قم‏: دار الكتاب الإسلامي، ‏1410ق‏، ص318.
  2. كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، ‏كافي، قم‏: دار الحديث، ‏1429ق، ج4، ص122.

موضوع قفل شده است