جمع بندی آیا جهنم در زیرِ زمین است؟

تب‌های اولیه

25 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا جهنم در زیرِ زمین است؟

با سلام و خسته نباشید
با براساس نظریه افرادی که میگن زمین تخت هست نه کروی: جهنم در چند صد هزار کیلومتر در زیر همین زمینی ما روی اش زندگی می کنیم هست و بهشت بالای همین ابرها : یعنی همان هفت آسمان: از نظر دینی(قران-احادیث) میخواستم بدونم ایا قابل اثبات هست؟من خودم اعتقاد دارم زمین کروی نیست: این دروغی هست که غرب(ناسا) داره به ما میگه ! اسناد اش هم هست که از نظر نجوم اسلامی و احادیث و قران که بررسی شده : که زمین تخت هست
سپاس

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مشکور

[TD][/TD]

erfan.71;1004272 نوشت:
با سلام و خسته نباشید
با براساس نظریه افرادی که میگن زمین تخت هست نه کروی: جهنم در چند صد هزار کیلومتر در زیر همین زمینی ما روی اش زندگی می کنیم هست و بهشت بالای همین ابرها : یعنی همان هفت آسمان: از نظر دینی(قران-احادیث) میخواستم بدونم ایا قابل اثبات هست؟من خودم اعتقاد دارم زمین کروی نیست: این دروغی هست که غرب(ناسا) داره به ما میگه ! اسناد اش هم هست که از نظر نجوم اسلامی و احادیث و قران که بررسی شده : که زمین تخت هست
سپاس

سلام و ادب@};-

در پاسخ به سؤال شما نکاتی را تقدیم می کنیم:

اولاً تمدن هاي باستان تقريبا همگي براين باور بودند که زمين صاف است؛ البته تفاوت هايي در عقايدشان وجود داشت. بعضي هم زمين را صفحه اي بي کران مي دانستند که نهايتي ندارد. اين باور غالب که در طول قرن ها شديدا تثبيت شده بود با ماجراي جنجالي گاليله و چند ماجراي ديگر که قبل و بعد از آن اتفاق افتادند به تدريج منسوخ شد. امروزه غالب دانشمندان بزرگ علم فیزیک تحقیقاً و بيشتر مردم و پیروان ادیان الهی به کروی بودن زمین معتقدند. با این وجود، هنوز هم عده اي هستند که فکر مي کنند زمين تخت است؛ آدم هاي بي سوادي هم نيستند و جمع شان پراز مدعيان فيزيکدان و جغرافيدان است. البته اصطلاح «زمين تخت ها» به طور خاص به انجمني در انگلستان اطلاق مي شود. اين انجمن متشکل از تعدادي شبه دانشمند در زمينه هاي مختلف است؛ از پژوهشگران علوم تجربي گرفته تا علوم نظري و حتي الهيات، همه جور آدمي در ميانشان هست که البته هيچ کدام از اين افراد در صف دانشمندان تراز اول دنيا قرار نمي گيرند ولي بيشترشان فارغ التحصيل معتبرترين دانشگاه هاي جهان در سطوح عالي هستند و مدارک تحصيلي درخشاني دارند.(1)

ثانیاً بحث علمی مربوط به مسطح یا کروی بودن زمین، از منظر علوم تجربی و بشری بحثی اختلافی بین دانشمندان علم فیزیک و نجوم و جغرافیاست که باید در فضای خاص خود دلایل هر کدام را از نظر علمی و دانش روز بشری بررسی نمود تا به نظر محکم و متقن رسید. اما اگر بر اساس پرسش اصلی و رسالت این سایت جویای نظرات و دیدگاههای دینی از منظر قرآن باشید، بر اساس نظر محققان و مفسران دینی و قرآنی کروی بودن زمین امری ثابت شده است که در ادامه به بحث و بررسی دلایل قرآنی هر دو گروه موافقان و مخالفان اشاره می کنیم.

یک. دلایل قرآنی معتقدان مسطح بودن زمین: در این مجال، برخی از دلایل قرآنی که معتقدان مسطح بودن زمین به آنها تمسک می جویند را طبق نظر مفسران بررسی می کنیم:

الف: آیه اول: " و زمین را گستردیم و در آن کوه‏هاى ثابتى افکندیم و از هر گیاه موزون، در آن رویاندیم "(2)"مد ارض" به معناى گستردن طول و عرض آن است، و اگر خدا زمین را نمی گستراند و تماماً از سلسله‏ کوه ها پوشیده مى ‏شد صلاحیت کشت و زرع و سکونت را نداشت و جانداران کمال حیات خود را نمى‏ یافتند.(3) منظور از « مدّ » و گستراندن این نیست که زمین کروی نیست بلکه مقصود این است که سطح زمین به طور کامل برجسته و ناهموار خلق نشد که اگر این گونه آفریده می شد انسان در این زمین نمی توانست به خوبی زندگی نماید.

ب: آیه دوم:" آیا ما زمین را بسترى نساختیم؟(4) کلمه" مهاد" در این آیه به معنى مکان آماده و صاف و مرتب است، و در اصل از" مهد" به معنى محلى که براى استراحت کودک آماده مى ‏کنند (اعم از گاهواره و یا بستر) گرفته شده است.(5) و از این رو به گهواره‏اى که براى کودک آماده می شود نیز مهد اطلاق شده است.(6) بنا بر این؛ مهد و مهاد، جائی است که مانند گهواره آماده پرورش است، بر این اساس؛ می توان گفت: این آیه در صدد بیان این نکته است که زمین به عنوان یک نعمت الاهی جایی برای راحتی موجودات و به ویژه انسان ها خلق شده است همانند « مهد » و گهواره که مایه آرامش است، نه اینکه تصور شد مقصود آیه از مهاد و مهد، مسطح بودن زمین است.

دو. دلایل قرآنی کروی بودن زمین: از طرفی در قرآن آیاتی هست که بنا به گفته صاحب نظران با کروی بودن زمین هماهنگ و سازگار می باشند. و این آیات به عنوان معجزه علمی قرآن مطرح شده اند. که در زیر به برخی از آنها می پردازیم:

1 - آیه اول: "شب را در روز مى ‏پوشاند و روز شتابان آن را مى‏ طلبد".(7) این آیه مى ‏فهماند که شب، فراگیر روز است. یعنى همه آن مکان هایى را که روز بود شب فرا مى‏ گیرد، و اگر زمین کروى نبود صحیح نبود بگوییم دائما شب روز را فرا مى ‏گیرد، و آن را دنبال مى ‏کند، زیرا در این صورت چند ساعتى شب به دنبال روز مى‏ بود. و چون به انتهاى سطح زمین مى ‏رسیدند، روز بر مى‏ گشت و شب را دنبال مى ‏کرد. و به عبارتى دیگر: در هر روزى یک روز شب به دنبال روز مى ‏رفت ، و روز دیگر، روز به دنبال شب، پس این که قرآن به طور مطلق فرمود: شب به دنبال روز مى ‏رود جز با کرویت زمین درست در نمى ‏آید.(8)

2 - آیه دوم: "... شب را بر روز داخل مى ‏کند و روز را بر شب‏ ...".(9) در تفسیر این آیه آمده است :"اگر انسانى بیرون کره زمین ایستاده باشد و به منظره حرکت وضعى زمین به دور خودش و پیدایش شب و روز بر گرد آن نگاه کند، مى ‏بیند که گویى به طور مرتب از یک سو نوار سیاه رنگ شب بر روشنایى روز پیچیده مى‏ شود و از سوى دیگر نوار سفید رنگ روز بر سیاهى شب، و با توجه به این که"یُکَوِّر" از ماده" تکویر" به معنى پیچیدن است ... نکته لطیفى که در این تعبیر قرآنى، نهفته است روشن مى ‏شود، که زمین کروى است و به دور خود گردش مى‏ کند، و بر اثر این گردش، نوار سیاه شب، و نوار سفید روز، دائما گرد آن مى‏ گردند، گویى از یک سو نوار سفید بر سیاه و از سوى دیگر نوار سیاه بر سفید پیچیده مى‏ شود."(10)

3 –آیه سوم: "پس سوگند به پروردگار مشرقها و مغربها که ما تواناییم"(11) سید هبه الدین شهرستانی در تفسیر این آیه آورده است: « این آیه دلالت دارد بر کثرت مشرق ها و مغرب ها و کرویت زمین نیز مستلزم آن است که در هر نقطه از زمین برای گروهی دیگر مغرب باشد. پس کثرت مشارق و مغارب با قول به کرویت زمین سازگار می باشد.»(12) توضیح این که اگر زمین مسطح بود تنها یک مشرق و مغرب وجود داشت ولی جایی که زمین کروی باشد لازم است دارای مشرق ها و مغرب ها باشد چرا که در این صورت با چرخشش مشرق و مغرب مکان ها تفاوت می کند.(13)

4 –آیه چهارم: "و به زمین که چگونه گسترده و هموار گشته است‏."(14) برخی از نویسندگان معاصر با توجه به این آیه و نیز آیات 137 سوره اعراف؛ 5 سوره صافات و 40 سوره معارج را دلیل کرویت زمین از نظر قرآن می دانند و آن را یکی از معجزات علمی قرآن تلقی می کنند و می نویسند: مسطح بودن زمین، مانع کرویت آن نمی شود چرا که هر کره ای برای خود سطحی نیز دارد و از این روست که در هندسه کره را یکی از اقسام سطح به شمار می آورند. و توضیح می دهد که مسطح بودن به معنای مقابل کروی، یک اصطلاح هندسی جدید است و مقصود از "سطحت" در آیه گسترش است.(15)

در نتیجه؛ قرآن نه تنها زمین را مسطح (در مقابل کروی بودن) نمی داند بلکه آیات زیادی وجود دارد که با کرویت زمین کاملاً سازگار می باشند. بنابراین با اثبات کروی بودن زمین بر اساس آیات قرآن و نفی مسطح بودن زمین، مبنای سؤال شما که با فرض مسطح بودن زمین، جهنم را کیلومترها زیر زمین و بهشت را بالای ابرها می داند مورد تردید قرار می گیرد. بمنظور پرهیز از طولانی شدن بحث، بررسی مکان بهشت و جهنم را در پست بعدی دنبال خواهیم کرد.

ادامه دارد ...

پی نوشت ها:
1. برگرفته از مقاله احمق های قرن 21، سایت راسخون، با کمی تغییر.
2. حجر/ 19
3. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 12، ص 138 و 139، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ پنجم، 1417 ق؛ مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 11 ، ص 52 و 53، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ اول، 1374 ش.
4. النبأ/ 6
5. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه ، ج 26 ، ص 16 و 17.
6. مریم/ 29،کَیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا.
7. " یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثاً".
8. طباطبایى، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، موسوى همدانى، سید محمد باقر، ترجمه تفسیر المیزان، ج 10 ، ص 222، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم - قم، چاپ پنجم، 1374 ش.
9. الزمر/ 5 : یُکَوِّرُ اللَّیْلَ عَلَى النَّهارِ وَ یُکَوِّرُ النَّهارَ عَلَى اللَّیْل.
10. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه ، ج 19، ص 376.
11. معارج/ 40،" فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ إِنَّا لَقادِرُونَ".
12. رضائی اصفهانی ، محمد علی ، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن ، ص 188 و 189، انتشارات کتاب مبین ، چاپ سوم ، 1381 ش.
13. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 19، ص 13 و 14.
14. الغاشیه/ 20،و الی الارض کیف سطحت.
15. گودرزی ، نجف ، مطالب شگفت انگیز قرآن ، ص 28 - 30؛ امین، احمد، کتاب راه تکامل، ج 7 ، ص 145؛ ماهنامه مکتب الاسلام ، سال 12 ، ش 11؛ نیازمند، ید الله، اعجاز قرآن از نظر علوم امروزی، ص 189، به نقل از : پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رضائی، ص 190؛ اقتباس از سایت اسلام کوئست با کمی دخل و تصرف.

ممنون از راهنمایی تان:من عضو یک کانال هستم در ایتا که خیلی سند و مدرک اسلامی از سخنام اهل بیت داره که زمین تخت هست و براساس گفته ان کانال تفاسیر و ترجمه های قرآنی فعلی بر اساس علوم غربی هست یعنی ناسا ! و معتبر نیست و باید منبابع قدیمی رجوع کرد
صحبت من برا اساس 2 چیز هست:
1. بودن جهنم زیر زمین
2. مسطح بودن زمین
اول بریم سراغ بودن جهنم زیر زمین: بر اساس احادیث و نظریات علمی
علمی:

[=IRANSans]دروازه ى جهنم در سیبرى در دهه 80 قرن 20ام میلادى ، دانشمندان روسى در سیبرى دسته اى از آزمایشات حفارى را به سرپرستى دكتر پرفسور آزاكوف اجرا می كردند. این گودال ها معمولا به هدف تحقیقات ژئوتكنیك ( مهندسی جغرافیایى ) و یافتن مكانی از ذخایر نادر معدنی حفر می شدند، اما در این مورد، زمین شناسان در روسیه فقط می خواستند بدانند كه چقدر مى توانند حفر كرده و در دل زمین پیش بروندو...

https://www.aparat.com/v/w2mNT/%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86_%D8%B5%D8%AF%D8%A7%DB%8C_%D8%B6%D8%A8%D8%B7_%D8%B4%D8%AF%D9%87_%D8%A7%D8%B2_%D8%AC%D9%87%D9%86%D9%85
احادیث:

سپاس

erfan.71;1004548 نوشت:
ممنون از راهنمایی تان:من عضو یک کانال هستم در ایتا که خیلی سند و مدرک اسلامی از سخنام اهل بیت داره که زمین تخت هست و براساس گفته ان کانال تفاسیر و ترجمه های قرآنی فعلی بر اساس علوم غربی هست یعنی ناسا ! و معتبر نیست و باید منبابع قدیمی رجوع کرد

سلام و تشکر@};-

اینطور که اشاره کردید اگر اسناد و مدارکی نقل و قول از اهل بیت (علیهم السلام) در خصوص اینکه زمین تخت و مسطح است، سراغ دارید لطف کنید در همین صفحه ارائه دهید تا مورد بررسی قرار گیرد.

erfan.71;1004548 نوشت:
صحبت من برا اساس 2 چیز هست:
1. بودن جهنم زیر زمین
2. مسطح بودن زمین
اول بریم سراغ بودن جهنم زیر زمین: بر اساس احادیث و نظریات علمی
علمی:
دروازه ى جهنم در سیبرى در دهه 80 قرن 20ام میلادى ، دانشمندان روسى در سیبرى دسته اى از آزمایشات حفارى را به سرپرستى دكتر پرفسور آزاكوف اجرا می كردند. این گودال ها معمولا به هدف تحقیقات ژئوتكنیك ( مهندسی جغرافیایى ) و یافتن مكانی از ذخایر نادر معدنی حفر می شدند، اما در این مورد، زمین شناسان در روسیه فقط می خواستند بدانند كه چقدر مى توانند حفر كرده و در دل زمین پیش بروندو...

در این مجال در خصوص مکان بهشت و جهنم نکاتی را تقدیم می کنیم:

اولاً درباره اصل وجود بهشت و جهنم، آیات و روایات متعددی وجود دارد.(1) درباره مکان بهشت و جهنم آنچه برخی از علما از روایات استفاده کرده اند؛ این است که بهشت فوق آسمان های هفت گانه و جهنم در زمین هفتم قرار دارد.(2) اما آیا منظور از آسمان هفتم و زمین هفتم در این گونه روایات، معنای ظاهری آن است یا نه؟ چیزی روشن نیست. فلذا آنچه در تحقیقات برخی دانشمندان و محققان علوم الهی و علوم تجربی در این خصوص بیان شده چیزی جز فرضیه و گمان نیست.

ثانیاً گفته شده بهشت و دوزخ در باطن و درون اين جهانند. ما اين آسمان و زمين و كرات مختلف را با چشم خود مي‎بينيم امّا عوالمي كه در درون اين جهان قرار دارند نمي‎بينيم و اگر ديد و درك ديگري داشتيم هم اكنون مي‎توانستيم آنها را ببينيم چنانچه در اين عالم موجودات بسياري هستند كه امواج آنها با چشم ما قابل درك نيستند، همچنين ملکوت و باطن عالم دنيا براي ما قابل درک نيست چنانچه قرآن مي فرمايد: «كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ» اگر علم اليقين داشتيد، دوزخ را مشاهد مي‎كرديد... . از جهتی دیگر گفته شده عالم آخرت و بهشت و دوزخ، محيط بر اين عالم هستند، و به اصطلاح اين جهان در شكم و درون آن جهان قرار گرفته، درست همانند عالم جنين كه در درون عالم دنيا است، زيرا مي‎دانيم عالم جنين براي خود عالم مستقلي است، امّا جداي از اين عالمي كه در آن هستيم نيست، بلكه در درون آن واقع شده است، عالم دنيا نيز نسبت به عالم آخرت و بهشت و جهنم، همين حال را دارد، يعني در درون آن قرار گرفته است.

طبق نظر اوّل دوزخ نيز در درون همين جهان قرار گرفته و وجود آن در درون اين جهان منافاتي با وجود بهشت در درون آن ندارد (همان‎طور كه در مثال امواج فرستندة صوتي ذكر شد) و امّا طبق پاسخ دوّم كه بهشت و دوزخ محيط بر اين جهان باشند جواب باز هم روشنتر است زيرا دوزخ مي‎تواند محيط بر اين جهان باشد و بهشت محيط بر آن، و از آن هم وسيع‎تر.(3) بنابراين ديدگاه نبايد بهشت و جهنم و بسياري از معارف قطعي اسلام را در چارچوب زمان و مكان دنيايي ارزيابي كرد. آنها آسماني است و انديشة آسماني مي‎طلبد و براي نامحرمان هرگز درهاي آسمان گشوده نخواهد شد، .... مراد از آسمان‎ها همان مقام يا مقام‎هاي عالي انسانيت است كه بهشت را در خود جاي داده است. (4)

ثالثاً مشهور بين متكلمين اين است كه بهشت در آسمان‎ها و زير عرش قرار دارد امّا جهنم زير طبقات زمين مي‎باشد. از خواجه نصير طوسي نقل شده كه از مكان بهشت و جهنم اطلاع نداريم امّا ممكن است از آيه (عندها جنة المأوي) عند سدره المنتهي استفاده شود در آسمان‎ها است و هم‎چنين از (و في السماء رزقكم و ما توعدون)(5) در كتاب گرانسنگ بحارالانوار مي‎فرمايند: دليل روشني در رابطه با مكان بهشت و جهنم نداريم اكثر بزرگان مي‎گويند در بالاي آسمان‎ها و زير عرش قرار دارد زيرا كه خداوند مي‎فرمايند: «عند سدرة المنتهي عندها جنة المأوي» و پيامبر فرموده: سقف بهشت عرش خداوند است و امّا جهنم زير طبقات زمين است. امّا خود علامة مجلسي مي‎فرمايند: حق اين است كه بگوييم علم اينها در انحصار خداوند است ما نمي‎دانيم.(6) و هم‎چنين سعدالدين تفتازاني مي‎فرمايند: ما قطع نداريم به مكان بهشت و جهنم ولي اكثر علما مي‎گويند بهشت در بالاي آسمان‎ها و جهنم در زير طبقات زمين قرار دارد.(7)

نتیجه آنکه؛ در خصوص مکان بهشت و جهنم از منظر دینی اختلاف نظر است: 1 . گروهی معتقدند بهشت و جهنم در آسمان ها است، چون قرآن خبر از معراج پیامبر اسلام (ص) به آسمان ها مى دهد و مى فرماید: «عندها جنّة المأوى، بهشت جاویدان نزد سدرة المنتهى است، همان نقطه اى که برترین مکان آسمان است»(8) 2 . جمعی معتقدند بهشت و جهنّم مادى نیست تا نیازى به مکان داشته باشد. لذا با برپایى قیامت طومار زمین و کرات آسمانى در هم پیچیده مى شود، ولى بهشت و جهنّم موجود بوده و به حال خود باقى است. 3 . طبق نظر سوم، بهشت و جهنّم در درون و باطن این جهان قرار دارد.(9) در نتیجه؛ همان طور که بیان کردیم، چون این مسائل مربوط به عالمی غیر از عالم ماده است، و در آیات و روایات به _هر دلیل_ اشاره واضحی به آن نشده است، بنابراین؛ نمی توان نظر قاطعی درباره آن داد.

پی نوشت ها:
1. سایت مقالات علمی ایران، جعفر سبحانی.

2. بحار الانوار،ج8، ص 205.
3. مكارم شيرازي، ناصر و عده‎اي از نويسندگان، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامية، ج3، ذيل آيه 134، سورة آل عمران.
4. جوادي آملي، عبدالله، معاد در قرآن، قم، نشر اسراء، چاپخانه اسوه، 1381، ج 5، ص 242 ـ 244.
5. سبحاني، جعفر، محاضرات في الالهيات، قم، انتشارات جامعه مدرسين، ص 668.
6. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفا، ج 8، ص 206.
7. تفتازاني، شرح المقاصد، عالم الكتب، بيروت، جزء 5، ص 112.

8. نجم/15.

9. نک: پایگاه پرسمان قرآنی؛ پایگاه پاسخگویی اسلام کوئست، با تغییر و تصرف.

نقل قول:
نتیجه آنکه؛ در خصوص مکان بهشت و جهنم از منظر دینی اختلاف نظر است: 1 . گروهی معتقدند بهشت و جهنم در آسمان ها است، چون قرآن خبر از معراج پیامبر اسلام (ص) به آسمان ها مى دهد و مى فرماید: «عندها جنّة المأوى، بهشت جاویدان نزد سدرة المنتهى است، همان نقطه اى که برترین مکان آسمان است»(8) 2 . جمعی معتقدند بهشت و جهنّم مادى نیست تا نیازى به مکان داشته باشد. لذا با برپایى قیامت طومار زمین و کرات آسمانى در هم پیچیده مى شود، ولى بهشت و جهنّم موجود بوده و به حال خود باقى است. 3 . طبق نظر سوم، بهشت و جهنّم در درون و باطن این جهان قرار دارد.(9) در نتیجه؛ همان طور که بیان کردیم، چون این مسائل مربوط به عالمی غیر از عالم ماده است، و در آیات و روایات به _هر دلیل_ اشاره واضحی به آن نشده است، بنابراین؛ نمی توان نظر قاطعی درباره آن داد.

ممنون از راهنمایی تان: من از نظر زمین تخت گفتم حالا اگر اختلاف هست که هیچ : فقط اینکه ما انسان ها هم عقل داریم و می توانیم بر اساس نشانه هایی که هست تفکر کنیم: ایا حرف دیگران می تواند برای ما حجت باشد؟
من خودم فیلم هایی که در مورد انهایی که مرده بودند و دوباره زنده شده بودند را دیدم نکته ای که ذهن ام را مشغول کرد انهایی به جهنم رفته بودند گفته بودند ما به سمت تونل یا دالان هایی کشیده شدیم که ما را به سمت سیاه چاله هایی به سمت زیر زمین هدایت می کرد! و کسانی که به سمت بهشت رفته بودند به سمت آسمان کشیده شده بودند توسط آن دالان ها یا تونل ها !!
این بر اساس نظریه زمین تخت میتونه درست باشه : که جهنم زیر همین زمین و بهشت بالای همین آسمان هست!
سپاس
نقل قول:
اینطور که اشاره کردید اگر اسناد و مدارکی نقل و قول از اهل بیت (علیهم السلام) در خصوص اینکه زمین تخت و مسطح است، سراغ دارید لطف کنید در همین صفحه ارائه دهید تا مورد بررسی قرار گیرد.

چشم: حتما میزارم

با سلام: فعلا بر اساس تحقیقات علمی صحبت بشه تا احادیث هم بزارم:
اول یک مطلب بزارم در مورد پدر زمین تخت ایران سردار تهرانی مقدم این مطالب برگفته از همان کانال مربوطه هست:من هم تو زیارت و تجدید بیعت با امام راحل حضرت امام خمینی رحمه الله علیه شنیده بودم که گویا سردار تهرانی مقدم تو یکی از آزمایشات موشکی دستور نصب دوربین ویژه ای به موشک می دهند با وجود اینکه از سقوط و انهدام کامل تجهیزات اطلاع داشتند
پس از عملیات بارها و بارها با دقت به تصاویر تهیه شده نگاه می کنند و چون وقتی از انحنای زمین تو تصاویر خبری نبوده ارتفاع رو چک می کنند و تو آزمایشات موشکی دوباره از مراحل پرتاب از روی موشک با دوربین های ویژه و نصب شده تصاویر تهیه می‌شود
ایشان پس از تجزیه و تحلیل دستاورد های تصاویر بدست آمده گویا - نقل قول می کنند - اون جانبازی که همراه ایشان بوده روایت می کند که فرموده بودند "زمین صافه و انحنایی و انحرافی تو خلقت زمین نیست ".
ایشان مکاتبه هایی می کنند و مقرر می شود که برای بررسی ابعاد مختلف این مشاهدات جلسات متعدد بر گزار می شود ولی در کل تصمیم گرفته می‌شود که اعلام رسمی این کشف علمی رو موکول کنند به بعد از تکمیل و انجام موفقیت آمیز پرتاب اولین ماهواره ملی ایران و تصاویر تهیه شده از ماهواره بالاخره ختم کلام اینکه تو دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد گزارش تخت بودن زمین هم بصورت محرمانه به ریاست‌جمهوری هم ارسال می شودو آقای احمدی نژاد دستور تحقیقات بیشتر می دهند
و تنها در یک مورد آنهم طی مصاحبه ای با یک از خبرنگار و مجری برنامه تلویزیونی شبکه ماهواره‌ای در جریان پاسخ‌گویی به سوالاتی پیرامون قضیه هلوکاست جعلی برای اولین بار ریاست جمهوری اسلامی ایران- تلویحاً نقل قول به مضمون گفتگو -اعلام می کنند چه ایرادی دارد اگر واقعا اتفاق افتاده است ابعاد مختلف و پنهان هلوکاست بررسی شود حتی در ایران بروی بدیهی ترین مسائل (فیزیکی مثل جاذبه و زمین )که مسلم و مورد تایید قرار گرفته شده در سطح جهانی هم مجدداً تحقیق و بازبینی قرار گرفته می‌شود
قبلاً کانال تلگرامی انجمن زمین تخت گرایان ایران - هواداران زمین تخت فعلی در این رابطه ویدئویی هم که مورد توجه و استفاده شبکه مجازی زمین تخت گرایان خارج از کشور قرار گرفته رو بروی کانال آپلود کرده بودند که همین الان هم توی آرشیو موجود است علیرغم اینکه چند بار بنابه دلایلی حذف و مجدداً بارگذاری شده بود
==================================================
خب این مطلب در مورد تحقیقات این شهید برزگوار : چند نکته باید بگم اکثر ماهواره هایی که ناسا میفرسته به سمت فضا با دوربین fisheye از زمین فیلم برداری می کند که این دوربین های اجسام را به صورت گرد نشان می دهند !!! من خودم دوربین های مداربسته ای را دیدم که لنز های fisheye را دارد و سطح زمین را به صورت گرد نشان میدهد !! این یکی از همان ابهامات مهم هست ! که چرا از دوربین های استفاده می کنند ناسا !
==================================================
حالا بر اساس احادیث:
امیرالمؤمنین علیه السلام: خورشید در چشمه ای داغ و گل آلود غروب می کند. (تفسیر عیاشی،ج۲،ص۳۵۰/الدرالمنثور،ج۵،ص۵۷)
پ.ن:توجه داشته باشید که با غیب شدن خورشید از دید ما، داخل مکان غروبش نمی شود، بلکه از آسمان شهری به آسمان شهر دیگر وارد می شود و زمانی که به غربی ترین مکان زمین برسد داخل چشمه خواهد شد.
==================================================
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
(میان داستان ذو القرنین) حتىَّ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فىِ عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَ وَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا
تا وقتی كه به غروب گاه خورشيد رسيد؛ آن را در چشمه‏ اى گل آلود و سياه یافت که غروب مى‏كند؛ و نزد آن گروهی يافت...
#قرآن کهف 86 /
سوره کهف را ببینید و کلمه به کلمه ریشه یابی کنید
=================================================

یک نقشه قدیمی اسلامی که در ان زمین گرد مسطح هست و مکه مرکز زمین

پاسخ به سوال نقشه هواپیمایی:
‼️همیشه یک سوال برای مسطح گرا ها وجود داشت: چرا زمان پرواز از سانتیاگو (شیلی) به سیدنی (استرالیا) همان زمان پرواز از تورنتو تا توکیو است؟
������جواب: نقشه صحیح زمین صاف باید در مرکز مکه (عربستان سعودی) باشد نه قطب شمال و زمان پرواز به توجیه خواهد رسید و استرالیا بسیار نزدیک به آمریکای لاتین خواهد بود.

==================================================

زمین تخت در دعای صباح امام علی علیه السلام
چرخش اسمان و نورافکن بودن خورشید و توده تاریک بودن شب
===========================================
لیست ایات نجومی که کاملا جدا شده:اگر نیاز به تفسیر بود فقط تفسیر قمی و البرهان استفاده شود قدیمی ترین و بر اساس روایات معصومین نوشت شده است
بقره: ۲۲ - ۲۹ - ۱۶۴
أنعام: ۳۵ - ۹۶ - ۹۷ - ۹۹
أعراف: (۴۰) - ۵۴
أنفال: ۱۱ - ۳۲
یونس: ۵ - ۲۴
هود: ۴۴
رعد: ۲ - ۳ - ۱۷
ابراهیم: ۳۲ - ۳۳
حجر: ۱۴ تا ۱۹
نحل: ۱۰ تا ۱۲ - ۶۵ -
کهف: (۱۷) - ۴۵ - ۴۷ - ۸۶ - ۹۰
مریم: ۹۰
طه: ۴ - ۶ - ۵۳
انبیاء: ۳۰ تا ۳۳ - (۱۰۴)
حج: ۶۳- ۶۵
مؤمنون: ۱۷ - ۱۸
نور: ۴۳
فرقان: ۲۵ - ۴۸ - ۶۱
شعراء: ۱۸۷
نمل: ۶۰ - ۶۱
عنکبوت: (۶۱) - (۶۳)
روم: ۲۴ - ۲۵ - (۴۸) - (۴۹)
لقمان: ۱۰ - ۲۹
سبأ: ۲ - ۹
فاطر: ۱۳ - ۲۷
یس: ۳۷ تا ۴۰
صافات: ۶
زمر: ۵ - ۲۱
غافر: (۳۶) - (۳۷) - ۶۴
فصلت: ۱۰ تا ۱۲
شوری: ۵
زخرف: (۱۱)
ق: ۶ - ۷ - (۹)
ذاریات: ۴۷ - ۴۸
طور: ۴ - ۵ - ۹ - - ۴۴
قمر: ۱۱ - ۱۲
رحمن: ۵ - ۷ - (۱۷) - ۳۳- ۳۵ - ۳۷
واقعه: (۷۵)
حدید: ۴
ملک: ۳ تا ۵
حاقه: (۱۴) - ۱۶
معارج: ۸
نوح: ۱۱ - ۱۵ - ۱۶ - ۱۹
جن: ۸ - ۹
مزمل: ۱۸
قیامه: ۸ - ۹
مرسلات: ۸ - ۹
نبأ: ۶ - ۷ - ۱۲ - ۱۳ - ۱۷ - ۱۹
نازعات: ۲۷ تا ۳۰ - ۳۲
تکویر: ۱ تا ۳ - ۱۱
إنفطار: ۱ - ۲
إنشقاق: ۱ - ۳ - ۴
بروج: ۱
طارق: ۱۱
غاشیه: ۱۷ تا ۲۰
شمس: ۱ تا ۶
=============================================================


نقشه عالم به نقل از دایره المعارف معرفتنامه ابراهیم حقی 1195 هجری قمری که در آن کعبه مرکز جهان هست .
به جایگاه شجره طوبی و سدره و در های بهشت و لوح و قلم نگاه نمایید .
ببینید اون دریا رو در آسمان نشون داده و زیر زمین چه خبره !
==============================================


اسمان و زمین های هفت گانه
در کلام امام رضا علیه السلام هم بود که ۷ زمین و آسمان گنبدی شکل روی هم درون آب هست
=======================================================
دعای عرفه

امام حسین ع چه زیبا فرموده اسمان مثل سد در مقابل اب بیرون جو هست!!
زمین کلا داخل آب هست
سیستم بسته

erfan.71;1004588 نوشت:
ممنون از راهنمایی تان: من از نظر زمین تخت گفتم حالا اگر اختلاف هست که هیچ : فقط اینکه ما انسان ها هم عقل داریم و می توانیم بر اساس نشانه هایی که هست تفکر کنیم: ایا حرف دیگران می تواند برای ما حجت باشد؟

سلام مجدد@};-

درست است که ما خودمان عقل داریم و بر اساس نشانه هایی می توانیم به برخی امور پی ببریم، اما برخی امور و مسائل که از پیچیدگی های خاصی برخوردارند و یا جزو مسائل تخصصی هستند که همه مردم نمی توانند پی به ماهیت آن ببرند در این قبیل موضوعات به متخصص و کارشناسان همان موضوع در هر علمی که باشد رجوع می کنند، مسأله تخت بودن یا کروی بودن زمین از همین جنس مسائل است که باید به نظرات متخصصان رجوع کرد، اگر از نگاه علمی بدنبال کشف واقعیت هستیم باید به نگاه دانشمندان و محققان آن حوزه علمی اعتنا کنیم و اگر از نگاه دینی به موضوع می نگریم باید نظر محققان و مفسران دینی را معتبر بدانیم. البته اگر امکان و ابزار و فرصت تحقیق در این قبیل مسائل را داریم می توانیم در کنار تلاش دیگر محققان و اندیشمندان، شخصاً نیز برای اطمینان و یقین تحقیق کنیم، در غیر اینصورت، ناگزیریم به تحقیقات محققان اعتماد کنیم.

erfan.71;1004588 نوشت:
من خودم فیلم هایی که در مورد انهایی که مرده بودند و دوباره زنده شده بودند را دیدم نکته ای که ذهن ام را مشغول کرد انهایی به جهنم رفته بودند گفته بودند ما به سمت تونل یا دالان هایی کشیده شدیم که ما را به سمت سیاه چاله هایی به سمت زیر زمین هدایت می کرد! و کسانی که به سمت بهشت رفته بودند به سمت آسمان کشیده شده بودند توسط آن دالان ها یا تونل ها !!
این بر اساس نظریه زمین تخت میتونه درست باشه : که جهنم زیر همین زمین و بهشت بالای همین آسمان هست!

ببینید خودتان دارید اظهار می کنید فیلمهایی که دیده اید! یعنی چیزهایی که توسط یک مجموعه نویسنده، تهیه کننده و کارگردان برای القاء یک تفکر و اندیشه ساخته شده است، حتی اگر فیلمهایی که دیده باشید مستند هم باشند باز هم امکان جهت دهی، اعمال تفسیر و جرح و تعدیل توسط سازندگان فیلم منتفی نیست. ضمن آنکه طبق اظهارات افراد، افتادن در دالانها و تونل هایی به سمت جهنم به معنای این نیست که الزاماً زمین تخت و مسطح است و جهنم در زیر همین زمین مادی قرار دارد. بلکه می تواند اینگونه تفسیر شود که پس از مرگ، روح انسان برای عبور از جهان مادی و ورود به عالم برزخ و جهان معنوی که ماورای این عالم ماده است، از یکسری کانالها، دالانها و تونل های نامرئی باید عبور کند، دالانها و تونلهایی که با چشم عادی و ابزار مادی قابل رؤیت نیستند مانند بسیاری حقایق دیگری که در زندگی این جهان با چشم عادی و مادی رؤیت نمی شوند اما وجودشان انکارناپذیر است، نظیر روح انسانی، ملائکه، شیطان و ...

erfan.71;1004597 نوشت:
با سلام: فعلا بر اساس تحقیقات علمی صحبت بشه تا احادیث هم بزارم:
اول یک مطلب بزارم در مورد پدر زمین تخت ایران سردار تهرانی مقدم این مطالب برگفته از همان کانال مربوطه هست:من هم تو زیارت و تجدید بیعت با امام راحل حضرت امام خمینی رحمه الله علیه شنیده بودم که گویا سردار تهرانی مقدم تو یکی از آزمایشات موشکی دستور نصب دوربین ویژه ای به موشک می دهند با وجود اینکه از سقوط و انهدام کامل تجهیزات اطلاع داشتند
پس از عملیات بارها و بارها با دقت به تصاویر تهیه شده نگاه می کنند و چون وقتی از انحنای زمین تو تصاویر خبری نبوده ارتفاع رو چک می کنند و تو آزمایشات موشکی دوباره از مراحل پرتاب از روی موشک با دوربین های ویژه و نصب شده تصاویر تهیه می‌شود
ایشان پس از تجزیه و تحلیل دستاورد های تصاویر بدست آمده گویا - نقل قول می کنند - اون جانبازی که همراه ایشان بوده روایت می کند که فرموده بودند "زمین صافه و انحنایی و انحرافی تو خلقت زمین نیست ".
ایشان مکاتبه هایی می کنند و مقرر می شود که برای بررسی ابعاد مختلف این مشاهدات جلسات متعدد بر گزار می شود ولی در کل تصمیم گرفته می‌شود که اعلام رسمی این کشف علمی رو موکول کنند به بعد از تکمیل و انجام موفقیت آمیز پرتاب اولین ماهواره ملی ایران و تصاویر تهیه شده از ماهواره بالاخره ختم کلام اینکه تو دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد گزارش تخت بودن زمین هم بصورت محرمانه به ریاست‌جمهوری هم ارسال می شودو آقای احمدی نژاد دستور تحقیقات بیشتر می دهند
و تنها در یک مورد آنهم طی مصاحبه ای با یک از خبرنگار و مجری برنامه تلویزیونی شبکه ماهواره‌ای در جریان پاسخ‌گویی به سوالاتی پیرامون قضیه هلوکاست جعلی برای اولین بار ریاست جمهوری اسلامی ایران- تلویحاً نقل قول به مضمون گفتگو -اعلام می کنند چه ایرادی دارد اگر واقعا اتفاق افتاده است ابعاد مختلف و پنهان هلوکاست بررسی شود حتی در ایران بروی بدیهی ترین مسائل (فیزیکی مثل جاذبه و زمین )که مسلم و مورد تایید قرار گرفته شده در سطح جهانی هم مجدداً تحقیق و بازبینی قرار گرفته می‌شود
قبلاً کانال تلگرامی انجمن زمین تخت گرایان ایران - هواداران زمین تخت فعلی در این رابطه ویدئویی هم که مورد توجه و استفاده شبکه مجازی زمین تخت گرایان خارج از کشور قرار گرفته رو بروی کانال آپلود کرده بودند که همین الان هم توی آرشیو موجود است علیرغم اینکه چند بار بنابه دلایلی حذف و مجدداً بارگذاری شده بود

اولاً باید عرض کنم چنانکه پیشتر هم عرض شد، رسالت این سایت، پاسخگویی به سؤالات دینی است و ما مسأله مسطح بودن یا کروی بودن زمین را از نگاه دینی (قرآن و حدیث و کلامی) بررسی می کنیم از آنجاییکه مباحث اختلافی بین دانشمندان علوم تجربی و علم فیزیک و جغرافیا، مباحث تخصصی هستند که باید در فضای علمی خودش و با حضور کارشناسان فن به بحث گذاشته شود، از بررسی علمی و تخصصی آن معذوریم.

ثانیاً آنچه در خصوص مشاهدات و یافته های شهید تهرانی مقدم نقل قول از جانباز همراه ایشان در این یادداشت اظهار شده، را نمی توان بعنوان یک مدرک مستند و معتبر پذیرفت، مگر اینکه یادداشت و طرحی تحقیقاتی از طرف ایشان به مراکز مربوطه و مقامات عالیرتبه ارسال شده باشد در آنصورت، قابلیت و ارزش بررسی کردن را دارد. اگر قرار بر این بود که هر نقل و قول شفاهی را از هر شخصی در باره شخصیت های فقید و یا سرداران شهید نظام جمهوری اسلامی پذیرفت بازار داستان سرایی، قصه بافی، فضیلت تراشی و دامن زدن به شایعات، بقدری در کشور ما داغ می شد که دیگر جایی برای واقعیت ها نمی ماند. در هر حال، چنین مطلب مهمی بفرض صحت و درستی داستان، نیازمند به مستندات و مدارک مکتوب، دال بر انتساب آن به سردار شهید تهرانی مقدم دارد، در غیر اینصورت از دایره اعتبار خارج است.

ثالثاً بفرض اینکه اصل داستان و نقل قول مربوطه معتبر و مستند هم باشد، باز هم یافته های تحقیقاتی ایشان در حد فرضیه است که باید در مجامع علمی و تخصصی علوم مربوطه با حضور فیزیکدانان، جفرافیدانان و دیگر اصحاب فن، مورد بررسی و واکاوی علمی قرار گیرد و به تحقیقات گسترده و همه جانبه نیاز دارد. بنابراین در این مرحله و صرفاً بر اساس مشاهدات و یافته های ایشان، نمی توان تخت بودن زمین را ثابت و کروی بودن آن که مورد تأیید غالب دانشمندان بزرگ جهان است را نفی کرد.

erfan.71;1004597 نوشت:
خب این مطلب در مورد تحقیقات این شهید برزگوار : چند نکته باید بگم اکثر ماهواره هایی که ناسا میفرسته به سمت فضا با دوربین fisheye از زمین فیلم برداری می کند که این دوربین های اجسام را به صورت گرد نشان می دهند !!! من خودم دوربین های مداربسته ای را دیدم که لنز های fisheye را دارد و سطح زمین را به صورت گرد نشان میدهد !! این یکی از همان ابهامات مهم هست ! که چرا از دوربین های استفاده می کنند ناسا !

این گزاره هم در حد یک فرضیه است و قابلیت بررسی توسط کارشناسان فن را دارد و از حیطه تخصص این سایت خارج است اما لازم بذکر است، اولاً تحقیقات گسترده دانشمندان در خصوص وضعیت کروی بودن زمین تنها منوط به تحقیقات ناسا نیست که مشکل را ناشی از دوربین های ناسا بدانیم، بلکه امروزه در کل جهان، محققان و دانشمندان بسیاری در شرق و غرب عالم مشغول تحقیق و مطالعه پیرامون علم فیزیک و نجوم و جغرافیا هستند. ثانیاً بفرض اینکه مشکل از دوربین های ناسا باشد، چنانکه دوربین های ناسا، ساخته بشری است، دوربین هایی دیگری که زمین را مسطح و یا به اشکال هندسی دیگر نشان می دهند هم ساخته بشری اند و این مطلب با وجود ده ها دلیل روشن و قاطع بر کروی بودن زمین نمی تواند چیزی را مبنی بر تخت و مسطح بودن زمین ثابت کند.

البته مطالعه مقاله زیر را در رد دیدگاه تخت گرایان زمین خالی از لطف نیست:

http://gadgetnews.net/210505/%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86/

ادامه مطالب و پاسخ به سؤالات شما را در پست های بعدی دنبال می کنیم ...

erfan.71;1004597 نوشت:
حالا بر اساس احادیث:
امیرالمؤمنین علیه السلام: خورشید در چشمه ای داغ و گل آلود غروب می کند. (تفسیر عیاشی،ج۲،ص۳۵۰/الدرالمنثور،ج۵،ص۵۷)
پ.ن:توجه داشته باشید که با غیب شدن خورشید از دید ما، داخل مکان غروبش نمی شود، بلکه از آسمان شهری به آسمان شهر دیگر وارد می شود و زمانی که به غربی ترین مکان زمین برسد داخل چشمه خواهد شد.
==================================================
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
(میان داستان ذو القرنین) حتىَّ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فىِ عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَ وَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا
تا وقتی كه به غروب گاه خورشيد رسيد؛ آن را در چشمه‏ اى گل آلود و سياه یافت که غروب مى‏كند؛ و نزد آن گروهی يافت...
#قرآن کهف 86 /

بیان حضرت امیر (علیه السلام) ذیل همین آيات سوره کهف، دنباله داستان ذوالقرنين است كه خداوند مي فرمايد: فَأَتْبَعَ سَبَبًا. حَتي إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ في عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَ وَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَاذَا الْقَرْنَينْ إِمَّا أَن تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا(1). «او از اين اسباب، استفاده كرد. تا به غروبگاه آفتاب رسيد آن را چنين يافت كه در چشمه اي ـ يا دريايي ـ گِل آلود فرو مي رود و نزديك آن قومي را يافت. گفتيم ـ به او الهام كرديم ـ اي ذو القرنين، يا اينان را عذاب مي كني و يا ميان شان رفتاري نيكو پيش مي گيري». اين كه مراد از فرو رفتن خورشيد در چشمه گل آلود چيست در كتاب هاي تفسيري آمده است که به دو نمونه اشاره می کنیم:

1. در تفسیر مجمع البيان آمده: ((منظور اين نيست كه به محل غروب خورشيد رسيده است، زيرا هيچ كس به آنجا نمي رسد. در آنجا احساس كرد كه گويا خورشيد در چشمه اي گل آلود و تيره رنگ فرو مي رود. اگر چه در حقيقت در پشت آن پنهان مي شد، زيرا خورشيد در آب نمي نشيند، بلكه در آسمان است. هر گاه انسان در كنار يا در داخل دريا باشد، احساس مي كند كه خورشيد در آب دريا غروب مي كند و هر گاه در خشكي باشد، احساس مي كند كه خورشيد در خاك غروب مي كند، اما هيچ يك واقعيت ندارد.))(2)

2. تفسير احسن الحديث نيز مي نويسد: ((اين دو آيه در بيان سفر اول ذو القرنين است و نشان مي دهد كه او در سفر مغرب به كنار دريايي رسيده كه آب آن در اثر لجن ها سياه ديده مي شد و بيننده خيال مي كرد كه آفتاب در آن غروب مي كند، اين يك امر عادي است، ما اگر در كنار دريايي باشيم كه در آن خشكي ديده نشود، خواهيم ديد كه آفتاب در آب غروب مي كند و از آن طلوع مي كند، النهايه آنجا خليج كم عمقي بوده كه آب به واسطه لجن، سياه ديده مي شده است.))(3)

بنابراين منظور از غروب خورشيد در آب گل آلود اين است كه بيننده تصور مي كند كه خورشيد در آب غروب مي كند! نه اينكه واقعاً و حقيقتاً چنين چيزي اتفاق می افتد و امروزه هم هر كس به غروب خورشيد نگاه كند، خيال مي كند كه خورشيد پشت كوه و يا دريايي دارد غروب مي كند كه در واقع اين كوه و درياست كه مانع ديد ماست و خورشيد را از جلوه چشم ما مي برد نه اينكه خورشيد در پشت كوه غروب كند! از اینرو نمی توان از این قبیل روایات و آیات شریفه چنین برداشت سطحی و ساده لوحانه ای کرد که خورشید تا انتهای زمین مسطح و تخت می رود و در آب گل آلودی فرو می رود؟!

پی نوشت ها:
1. کهف/ 85ـ86.
2. ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج15، ص120.
3. تفسير أحسن الحديث، ج6، ص266، بنقل از نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات، با کمی تغییر و تصرف.

[="Navy"]

erfan.71;1004272 نوشت:
با سلام و خسته نباشید با براساس نظریه افرادی که میگن زمین تخت هست نه کروی: جهنم در چند صد هزار کیلومتر در زیر همین زمینی ما روی اش زندگی می کنیم هست و بهشت بالای همین ابرها : یعنی همان هفت آسمان: از نظر دینی(قران-احادیث) میخواستم بدونم ایا قابل اثبات هست؟من خودم اعتقاد دارم زمین کروی نیست: این دروغی هست که غرب(ناسا) داره به ما میگه ! اسناد اش هم هست که از نظر نجوم اسلامی و احادیث و قران که بررسی شده : که زمین تخت هست سپاس
سلام...زمین که کروی هست که این دیگه چه بحثیه نمی بینین توی ماهواره مدار زمین دانشمندان فیلم میگیرن که زمین می خرچه!...در مورد اینکه جهنم در زیر زمین هست بله درسته اما نه در این زمینی که ما میشناسیم یعنی زمین جغرافیایی نه بلکه برای هر چیزی بدنی موازی یا بطنی هست که به موازات اون برای کنترل شخصیتی که خدا بهش میکنه خلق میشه مثلا امام علی (ع) با خورشید حرف میزد ! اما همه می دونیم که هیدروژن و هلیم و الکترون و پروتون حرف نمیزنه بلکه با بدن بطنی موازی اون سخن میگفت همینطور زمین هم هست و یک بدن مسطی داره که وقتی ما از زیر خاک بیرون می آییم (در واقع در اون بدن مجزا اما مترادف اخروی خودموت زمین مسطح می بینیم که به قول امام علی گودال هایی از چهنم روی سطح اون زمین هست که به ته و قهقرای لایه ها و طبقات جهنم که در دعای کمیل اشاره امتداد داره و در واقع دریچه ورود ان هست که چه های مدور و بسیار قطوری هست که مردم و درون اون میریزن!....این مسائل متا فیزیک هست و متاسفانه دانشگاه های ما بسیار در حل این مسائل عق مونده هستن استادش رو ندارن چون ورود به درون جهان های متا فیزیکی باعث بلا میشه و مردم از دینشون میترسند وارد ویل نمیشن!....اگه سوال بیشتر ی داشتین بپرسین شاید بلد باشم[/]

عزراییل;1004671 نوشت:
سلام...زمین که کروی هست که این دیگه چه بحثیه نمی بینین توی ماهواره مدار زمین دانشمندان فیلم میگیرن که زمین می خرچه!

سلام دوست عزیز:گمان نکنم بحث در این مورد به جایی برسه و بی فایده هست ولی من لینک سایت و اسم کانال را میگم خودتون برید مطالعه کنید اگر واقعا دنبال حقیقت هستید:نظریه زمین مسطح شاید مشکلاتی داشته باشه ولی نظریه زمین کروی هم رد شده: و این قدر حرف ناسا و دروغ هایی که میگه را گوش ندهید:به لینک زیر برو و توی سایت اش را نگاه کن و همه چیز را توضیح داده در مورد ایستگا ه های فضایی و.............
http://flatearthfarsi.com/?p=550
توی ایتا هم سرچ کنید : زمین مرکزی : اطلاعات خوبی داره.
موفق باشید

erfan.71;1004730 نوشت:
سلام دوست عزیز:گمان نکنم بحث در این مورد به جایی برسه و بی فایده هست ولی من لینک سایت و اسم کانال را میگم خودتون برید مطالعه کنید اگر واقعا دنبال حقیقت هستید:نظریه زمین مسطح شاید مشکلاتی داشته باشه ولی نظریه زمین کروی هم رد شده: و این قدر حرف ناسا و دروغ هایی که میگه را گوش ندهید:به لینک زیر برو و توی سایت اش را نگاه کن و همه چیز را توضیح داده در مورد ایستگا ه های فضایی و.............
http://flatearthfarsi.com/?p=550
توی ایتا هم سرچ کنید : زمین مرکزی : اطلاعات خوبی داره.
موفق باشید

سلام مجدد@};-

صحبت این نیست که بحث و گفتگو به جایی نمی رسد، صحبت بر سر اینست که در برابر دلائل بیشمار و متقن کروی بودن زمین حرفی برای گفتن ندارید و خودتان هم می دانید که دل و عقیده را به ظن و گمانیات و تصورات بدون دلیل تخت گرایان زمین داده اید که بیش از ارائه ادله و براهین علمی بدنبال هیاهو و حاشیه سازی هستند. فلذا به گمان اینکه بحث فایده ای ندارد، از ادامه بحث، انصراف می دهید و در حالی از ادعاهای فاقد دلیل و پر اشکال تخت گرایان زمین دفاع و تبلیغ می کنید که به اشکالاتشان اذعان دارید، با این وجود بر اساس ادعاهای واهی آنها و نه مبتنی بر تحقیق و ادله، کروی بودن زمین را صریحاً رد می کنید، پر واضح است که گرایشات شما تماماً مبتنی بر ظن و گمان و عاری از استدلال و برهان یقینی است.

البته ناگفته نماند که اینکه زمین کروی باشد و یا تخت، جزو ضروریات اعتقادی نیست و خللی به ایمان و اعتقاد انسان وارد نمی سازد. اینطور نیست که معتقدان به کروی بودن زمین اهل بهشت باشند و مخالفان این اعتقاد محکوم به جهنم و یا بالعکس، اما انچه مسلم است، بسیاری از دلایل متقن و محکم علمی از منظر دین، که در پست های قبلی به گوشه هایی از ان اشارت کردیم حاکی از کروی بودن زمین است و همین مطلب را دلایل علمی دانشمندان نیز تأیید می کنند.

مجدداً توصیه می کنم مقالات زیر در رد دیدگاه تخت گرایان زمین را مطالعه کنید:

http://gadgetnews.net/210505/%D8%A7%...5%DB%8C%D9%86/

http://rasekhoon.net/article/show/209027/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D9%82-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D9%82%D8%B1%D9%8621/

موفق باشید ...@};-

erfan.71;1004597 نوشت:
یک نقشه قدیمی اسلامی که در ان زمین گرد مسطح هست و مکه مرکز زمین

سلام مجدد@};-

مرکز زمین، مثل نقطه پرگار در دلِ اعماق آن قرار دارد و نه در سطح آن، از این رو بر خلاف آنچه در باره کعبه گفته شده؛ مکه مکرمه "وسط زمین" است و نه مرکز زمین. در مورد واژه‌ی "وسط" نیز باید دقت نمود که به چه معنا و مقصودی گفته شده است. مثلاً اگر در کلام‌الله فرمود: "ما شما را امت وسط" قرار دادیم، مقصود این نیست که به لحاظ جغرافیایی نیز در "وسط" سایر امم قرار گرفته‌اید.

در ادامه، نکاتی چند را در تکمیل بحث، تقدیم می کنیم:
الف – بدیهی است که تعیین مرکز یا وسط جغرافیایی در سطح و هندسه دایره یا بیضی، به این راحتی میسر نمی‌باشد. بله، در احادیث و روایات اقوال فراوانی در خصوص "وسط" قرار داشتن کعبه وجود دارد که ممکن است واقعاً چنین نیز باشد، اما الزام ندارد که حتماً وسط جغرافیایی و هندسی باشد. در روایات مذکور تصریح شده است که: «علت اينكه خانه كعبه در وسط زمين است اينست كه خانه كعبه موضعى است كه از زير اين موضع زمين منبسط شد (اولین نقطه‌ای که از آب بیرون آمد) ...، و خانه كعبه اول بقعه ‏اى است كه در زمين بنا شد، چرا که آن وسط زمين است.» (1) - «كعبه را از آن روز كعبه ناميده‏ اند كه در ميانگين دنيا جاى دارد» (2).
ب - تحقیقات فلکی نشان می‌دهد که ارکان کعبه درست به سمت چهار جهت اصلی (شرق، غرب، شمال و جنوب) قرار گرفته است . این تحقیقات تاکید دارد که «حجرالاسود» به سمت شرق، «رکن یمانی» به سمت جنوب، «رکن شامی» به سمت شمال و «رکن عراقی» نیز به سمت غرب قرار گرفته است. – در واقع به صورت یک مرکز در وسط قرار گرفته و چهار جهت جغرافیایی زمین را نشان می‌دهد.
ج – برخی از تحقیقات جغرافیایی (به ویژه توسط دانشمند مسلمان دکتر کمال الدین حسین - مصری) حاکی از آن است که مکه مکرمه در وسط خشکی‌های زمین قرار گرفته است. وی‌ می‌گوید: در سفرها، به خصوص در شهرهایی که در آنها مسجدی نیست که جهت قبله را به ما نشان دهد، با مشکلاتی مواجه بودم. به فکر افتادم تا نقشه جدیدی برای کره زمین رسم کنم و بر روی آن نقشه جهت‌های قبله را بدست آورم. اول مدارها و خط‌های شمالی و جنوبی، عمودی و افقی و سپس پنج قاره را کشیدم. اما ناگهان چیز عجیبی به ذهنم خطور کرد و حیرت زده شدم و آن این بود که مکه مکرمه در وسط خشکی‌های جهان قرارگرفته است. (3) بنابراین درست آن است که بگوییم کعبه نسبت به خشکی های جهان در وسط و مرکز آن قرار دارد و نه نقطه ای بعنوان مرکز کره خاکی.

پی نوشت ها:
1. عيون أخبار الرضا (علیه السلام)-ترجمه آقا نجفى، ج‏2، ص: 323.
2. همان منبع.
3. دکتر کمال الدین حسین، حاصل تحقیقاتش را در مصاحبه‌ی مطبوعاتی نیز بیان نمود که در شماره 32898 سال 103 روزنامه الاهرام، مورخ 5/ 1/ 1977 بچاپ رسيده است.، بنقل از پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات.

سلام مجدد@};-

erfan.71;1004597 نوشت:
پاسخ به سوال نقشه هواپیمایی:
‼️همیشه یک سوال برای مسطح گرا ها وجود داشت: چرا زمان پرواز از سانتیاگو (شیلی) به سیدنی (استرالیا) همان زمان پرواز از تورنتو تا توکیو است؟
������جواب: نقشه صحیح زمین صاف باید در مرکز مکه (عربستان سعودی) باشد نه قطب شمال و زمان پرواز به توجیه خواهد رسید و استرالیا بسیار نزدیک به آمریکای لاتین خواهد بود.

در پاسخ به این ابهام گفتنی است: اولاً مدت زمان پرواز بین دو کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد و مسافت بین دو کشور تنها عامل دخیل نیست، بلکه یکی از فاکتورهای اساسی در افزایش، کاهش یا برابری مدت زمان پرواز، مسیر تعیینی پرواز است.

قبل از هر چیز شما لطف کنید به چند سؤال پاسخ دهید تا پیرامون آن گفتگو کنیم: 1. مسافت شیلی تا سیدنی و تورنتو تا توکیو را مشخص کنید؟ 2. مسیرهای پروازی کشورهای مزبور را معین کنید؟ یعنی دقیقاً معین کنید که پرواز سیدنی به شیلی و تورنتو به توکیو از کدام مسیرها انجام می شود؟ 3. اگر طبق نظر شما جهان تخت است و کروی نیست، باید در چهار جهت؛ شرق و غرب و شمال و جنوب، پایان و انتهایی برای زمین قابل تصور باشد! بفرمایید در نقشه شما از زمین انتهای هر جهت کجاست؟

erfan.71;1004597 نوشت:
نقشه عالم به نقل از دایره المعارف معرفتنامه ابراهیم حقی 1195 هجری قمری که در آن کعبه مرکز جهان هست .
به جایگاه شجره طوبی و سدره و در های بهشت و لوح و قلم نگاه نمایید .
ببینید اون دریا رو در آسمان نشون داده و زیر زمین چه خبره !

این نقشه یک تصویرگری ابداعی و خلاقانه بشری است که صرفاً عوالم خلقت را بر اساس نظریات فلسفی و عرفانی به تصویر کشیده و هیچ چیزی را مبنی بر تخت بودن زمین ثابت نمی کند، عجب از گروهی! که وقتی استدلالی برای مدعیات خود ندارند به هر چیزی برای اثبات خودساخته هاشان چنگ می زنند؟!

erfan.71;1004597 نوشت:
اسمان و زمین های هفت گانه
در کلام امام رضا علیه السلام هم بود که ۷ زمین و آسمان گنبدی شکل روی هم درون آب هست

وجود آسمان های هفت گانه و زمین های هفتگانه که در آیات قرآن و روایات بیان شده هم ارتباط مستقیمی به تخت بودن زمین ندارد و این هم از عجایب است که طرفداران تخت بودن زمین برای اثبات تخت بودن زمین به هر چیزی متمسک می شوند. امام رضا (علیه السلام) در حدیث مفصلی معنای خلقت آسمان ها و زمین های هفت گانه را بیان می کنند. در بخشی از این حدیث می فرماید: «آنچه ما می بینیم زمین دنیا و آسمان دنیا است، زمین دوم بالای آسمان اول است و فوق آسمان دوم قبه ای است و زمین سوم بالای آسمان دوم است، و بالای آسمان سوم قبه ای است. زمین چهارم بالای آسمان سوم است و بالای آسمان چهارم قبه ای است. زمین پنجم بالای آسمان چهارم است و بالای آسمان پنجم، قبه ای است. زمین ششم بالای آسمان پنجم است و بالای آسمان ششم قبه ای است. زمین هفتم بالای آسمان ششم است و بالای آسمان ششم قبه ای است. و عرش خداوند رحمان، بالای آسمان هفتم است. پس این است معنای کلام خداوند که می فرماید: "او خدایی است که هفت آسمان خلق کرد (روی هم) و همانند آن زمین را هم خلق کرد".(بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 5، ص 414، نشر بنیاد بعثت، تهران، 1416، ذیل آیه شریفه 12 طلاق.)

erfan.71;1004597 نوشت:
امام حسین ع چه زیبا فرموده اسمان مثل سد در مقابل اب بیرون جو هست!!
زمین کلا داخل آب هست
سیستم بسته

این فراز از دعای عرفه امام حسین (علیه السلام) «يا مَنْ كَبَسَ الاَْرْضَ عَلَى الْمآءِ وَ سَدَّ الْهَوآءَ بِالسَّمآءِ؛ اى كه زمين را بر آب فشرد، و هوا را به آسمان بست.» بیانگر رازهای آفرینش و عظمت قدرت و تدبیر و هنرنمایی خداوند است، اینکه زمین را در مراحل آغازین تکوین و خلقت، داخل آب قرار داد و جوّ را سد و مانعی بر سر راه زمین و آسمان قرار داد تا انرژی های مورد نیاز مخلوقات زمین محفوظ بمانند. بنابراین، این مطلب نیز هیچ ارتباطی به تخت بودن زمین ندارد!!!

موفق باشید ...@};-

مشکور;1004853 نوشت:
صحبت این نیست که بحث و گفتگو به جایی نمی رسد، صحبت بر سر اینست که در برابر دلائل بیشمار و متقن کروی بودن زمین حرفی برای گفتن ندارید و خودتان هم می دانید که دل و عقیده را به ظن و گمانیات و تصورات بدون دلیل تخت گرایان زمین داده اید که بیش از ارائه ادله و براهین علمی بدنبال هیاهو و حاشیه سازی هستند. فلذا به گمان اینکه بحث فایده ای ندارد، از ادامه بحث، انصراف می دهید و در حالی از ادعاهای فاقد دلیل و پر اشکال تخت گرایان زمین دفاع و تبلیغ می کنید که به اشکالاتشان اذعان دارید، با این وجود بر اساس ادعاهای واهی آنها و نه مبتنی بر تحقیق و ادله، کروی بودن زمین را صریحاً رد می کنید، پر واضح است که گرایشات شما تماماً مبتنی بر ظن و گمان و عاری از استدلال و برهان یقینی است.

دوست عزیز: واقعیت این هست که من زیاد متخصص نیستم در این ضمینه نمی توانم زیاد بحث کنم اگر شما واقعا اهل بحث هستید برو توی همان سایت سئوالات ات مطرح کن مدیر اش جواب ات میده ! چون دانش اش را داره: در ضمن شما فکر کردی خیلی وارد هستی که متن از سایت های دیگه copy و paste میکنی و میزاری اینجا و به عنوان جواب به آدم میدی!؟
الان هر کس برای خوداش مفسر قران و حدیث و دین شده و تفسیر باب میل خوداش را میگه.............

سپاس

نمی دانم این نکته به بحث کمکی میکند یا نه.
اما جایی خواندم که چرا قدما، زمین را مرکز عالم می دانستند؟
پاسخ داده بودند که وقتی فضای بی نهایت را تصور کنید؛ هر نقطه دلبخواه آن را می توانید مرکز قرار دهید. چون از طرف آن نقطه، فضا تا بی نهایت ادامه دارد. لذا حالا که هر نقطه را میتوان مرکز قرار داد، قدما هم زمین را به عنوان مرکز قرار داده بودند.

روحانی هیأت ما که شخص بسیار عالمی است، میگفتند: هیأت قدیم اشکالاتی داشت. دانشمندان جدید باید این اشکالات را رفع میکردند. نه اینکه آن را از اساس و به طور کلی منسوخ کنند.
این فرمایش ایشون، توی فایل صوتی سخنرانی شون بود. الان نمیدونم کدوم فایل و کدوم قسمت. اما اون فایلها مربوط به سلسله سخنرانی با عنوان «پدیده های پایانی در قرآن» بود. که در اینترنت موجود است.

منم جایی شنیدم که انسان اصلا به کره ما نرفته. و این فیلمی که نشان می‌دهند از رفتن انسان به کره ماه، ساختگی است. یک دلیلشون هم این بود که اگر انسان در آن سال واقعا به کره ما رفته بود، چرا از آن سال تا کنون دوباره نرفته؟

البته منبع این سخن، منبع معتبری نبود.

عبد شکور;1004873 نوشت:
منم جایی شنیدم که انسان اصلا به کره ما نرفته. و این فیلمی که نشان می‌دهند از رفتن انسان به کره ماه، ساختگی است. یک دلیلشون هم این بود که اگر انسان در آن سال واقعا به کره ما رفته بود، چرا از آن سال تا کنون دوباره نرفته؟

درسته دوست عزیز: توی لینک بالا یک عالمه فیلم و مدرک هست که ناسا داره دروغ میگه: اخه 100 سال پیش نه کامپیوتر بوده نه تکنولوژی خاصی ! چطور ناسا با آن اپولو اش رفته فضا !؟؟ خودشان یعنی کارمند های ناسا و داشنمندانی که از ناسا جدا شدن میگه ناسا دروغگو هست و این همه تحقیقات ای که ارائه میدن چرت و پرت هست !! حتی یک سندی دیدم که سازمان سیا توی نامه نگاری های محرمانه اش از واژه زمین تخت استفاده میکنه نه زمین کروی ! فکر کن یکی از بزرگترین سازمان های جاسوسی و امنیتی دنیا از این واژه استفاده کنه!؟ اینقدر نشانه هست برای اثبات زمین تخت چه علمی و چه قرآنی و کو گوش شنوا: در نهایت همه این علوم واقعی در زمانی امام زمان (ع) ظهور کند آشکار میشه و تا ان موقع باید صبر کرد. وسلام ..........
https://www.yjc.ir/fa/news/6208581/%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D8%A7%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D9%88%D8%AA

erfan.71;1004871 نوشت:
دوست عزیز: واقعیت این هست که من زیاد متخصص نیستم در این ضمینه نمی توانم زیاد بحث کنم اگر شما واقعا اهل بحث هستید برو توی همان سایت سئوالات ات مطرح کن مدیر اش جواب ات میده ! چون دانش اش را داره: در ضمن شما فکر کردی خیلی وارد هستی که متن از سایت های دیگه copy و paste میکنی و میزاری اینجا و به عنوان جواب به آدم میدی!؟
الان هر کس برای خوداش مفسر قران و حدیث و دین شده و تفسیر باب میل خوداش را میگه.............

سلام مجدد@};-

گویا فراموش کردید که شما آغازگر بحث بودید و بنده بعنوان کارشناس بحث، پاسخ اشکالات دیدگاه تخت گرایان را تقدیم کردم، بنده که در خصوص کروی بودن زمین با توجه به ادله فراوان علمی و دینی اشکالی نمی بینم، اگر شما یا دوستانتان اشکالی دارید بنده در حد بضاعتم در خدمتم، بعلاوه اینکه بنده هیچ ادعایی مبنی بر مفسر قرآن و حدیث و دین بودن ندارم، وظیفه بنده بعنوان کارشناس دینی تحقیق و تفحص و استفاده از نظرات اندیشمندان، محققان و مفسران دینی است و لازمه این کار اقتباس و نقل قول است (copy و paste) گویا شما اساساً با روش تحقیق آشنایی ندارید، در هر حال از شما و تلاشتان سپاسگزارم.@};-

عبد شکور;1004872 نوشت:
نمی دانم این نکته به بحث کمکی میکند یا نه.
اما جایی خواندم که چرا قدما، زمین را مرکز عالم می دانستند؟
پاسخ داده بودند که وقتی فضای بی نهایت را تصور کنید؛ هر نقطه دلبخواه آن را می توانید مرکز قرار دهید. چون از طرف آن نقطه، فضا تا بی نهایت ادامه دارد. لذا حالا که هر نقطه را میتوان مرکز قرار داد، قدما هم زمین را به عنوان مرکز قرار داده بودند.

روحانی هیأت ما که شخص بسیار عالمی است، میگفتند: هیأت قدیم اشکالاتی داشت. دانشمندان جدید باید این اشکالات را رفع میکردند. نه اینکه آن را از اساس و به طور کلی منسوخ کنند.


سلام و تشکر از شما

علیرغم اینکه مبحث هیئت و نجوم قدیم و جدید یا زمین مرکزی و خورشید مرکزی، چندان بی ارتباط با این بحث نیست و به عبارتی می توان گفت: بحث تخت یا کروی بودن زمین هم از مشتقات آن است اما بطور مستقیم با بحث ما مرتبط نیست و باید در فضای مستقل خودش و با حضور کارشناسان علم نجوم و هیئت مورد بررسی قرار گیرد فلذا از ورود به مباحث حاشیه ای پرهیز می کنیم.

عبد شکور;1004873 نوشت:
منم جایی شنیدم که انسان اصلا به کره ما نرفته. و این فیلمی که نشان می‌دهند از رفتن انسان به کره ماه، ساختگی است. یک دلیلشون هم این بود که اگر انسان در آن سال واقعا به کره ما رفته بود، چرا از آن سال تا کنون دوباره نرفته؟

البته منبع این سخن، منبع معتبری نبود.


بررسی دروغ یا واقعیت بودن سفر به کره ماه، نه تنها اساساً ارتباطی به موضوع مورد بحث ندارد بلکه در عهده رسالت این سایت هم نیست، بعلاوه اینکه، وظیفه دفاع از هیچ ارگان و نهاد بین المللی بر عهده ما نیست. اینکه ناسا به کره ماه سفر کرده یا خیر!، بیش از آنکه یک اختلاف نظری و علمی بین اندیشمندان باشد، ریشه در اختلاف نظرات سیاسی بلوک شرق و غرب دارد! اما اینکه مسأله دروغ بودن سفر به کره ماه موردتوجه و مستمسک تخت گرایان زمین قرار گرفته و بدنبال برجسته سازی آن هستند، نه از این جهت است که ارتباط به موضوع تخت بودن زمین دارد بلکه آنها بدنبال این هستند تا ناسا را دروغ پرداز بزرگ معرفی کنند تا بتوانند نتیجه تحقیقات ناسا در باره کروی بودن زمین را هم به تبع آن دروغ بشمارند و از این طریق بتوانند نتایج مورد نظر خود را بگیرند.

بسم الله الرحمن الرحیم
حالا کاری به راست یا دروغ بودن سفر فضانوردان آمریکا به کره ماه نداریم. از این شیطان هر چی بگی بر میاد!
اما در مورد تخت یا کروی بودن زمین:
۱- دلایل کروی بودن زمین در کتب علمی ذکر شده است.
۲- زمین اگر تخت باشد، حرکت وضعی نخواهد داشت و شبانه روز با نظم فعلی تحقق پیدا نمیکند.
۳- هواپیماهای مسافربری یا نظامی که به ارتفاع بالا میروند، افق کروی زمین را می بینند.
۴- در پرتاب موشکهای نظامی به فاصله های دور، محاسبات هدف گیری و پرتاب، در دو حالت تخت بودن زمین یا کروی بودن آن، متفاوت است. محاسبات فعلی که انجام می شود، بر اساس کرویت زمین است.
۵- حتی در بحث ارتباطات و امواج تلویزیونی و رادیویی، بخث کرویت زمین نقش دارد. چون امواج الکترومغناطیس به خط مستقیم حرکت میکنند و از «انحنای زمین» تبعیت نمیکنند. به همین خاطر است که برای فرستادن امواج به نقاط خیلی دور (قاره های دیگر) نیاز به ماهواره برای رله کردن امواج هست. اگر زمین تخت بود، امواج الکترومغناطیسی که بر خط صاف حرکت میکنند، به همه نقاط زمین میرسیدند و نیازی به ماهواره و رله کردن نبود.
۵- اکنون ماهواره های ارتباطی و جاسوسی متعددی گرد زمین میچرخند و در زندگی روزمره و نیز مسایل هواشناسی و ... نقش کاربردی دارند. اگر زمین کروی نبود، امکان گردش ماهواره به دور زمین اساسا قابل فرض نبود. اگر به فرض محال، چنین امکانی وجود داشت، محاسبات پرتاب ماهواره و قرار دادن آن در مدار مورد نظر، به شکل رایج کنونی که بر مبنای کرویت زمین است، نبود و محاسبات متفاوت دیگری لازم داشت‌

مسأله کرویت زمین با مسأله سفر به کره ماه فرق میکند. اولی یک مسأله علمی است که در صنایع نظامی و هوانوردی و ارتباطات راه دور در عصر ما کاربرد عملی زیادی دارد و اگر نادرست بود، هوانوردی و پرتاب موشکها نمیتوانست با دقت انجام شود. زیرا در مقیاس های دوربرد، شعاع کرویت زمین، در محاسبات، تأثیر گذار است. اما مسأله سفر به کره ماه، یک مسأله تاریخی است که می تواند ادعای آن مورد مناقشه قرار گیرد.

چنانچه در برخی احادیث، ذکر شده باشد که جهنم زیر زمین است، شاید اشاره علمی (با عباراتی متناسب فهم مردم آن زمان) به دمای بالای هسته زمین باشد. میدانیم که در هسته زمین ، فلزاتی از جمله آهن به صورت مذاب قرار دارد. و کلمه «جهنم» بهترین تعبیر برای وضعیت هسته زمین بوده است.

از آنجایی که ویژگی اصلی جهنم، آتش سوزنده و دمای بالای آن است، این حدیث میتوانسته راهنمایی برای اهل علم آن زمان باشد که متوجه شوند «زیر زمین» ( هسته آن ) دمای بسیار بالایی دارد و مواد آن به صورت مذاب هستند.

چون در حالت کرویت زمین، «زیر زمین» همان «هسته زمین» است.

با سلام و تشکر از مشارکت همه عزیزان، تایپیک برای انجام مراحل جمع بندی بسته می شود. موفق باشید ...@};-

پرسش:
بر اساس نظر تخت گرایان، که با تمسک به دلایلی کرویت زمین را رد می کنند آیا این ادعا از لحاظ دینی هم مورد تأیید است؟

پاسخ:
امروزه غالب دانشمندان بزرگ علم فیزیک تحقیقاً و بيشتر مردم و پیروان ادیان الهی به کروی بودن زمین معتقدند. با این وجود، هنوز هم عده اي هستند که فکر مي کنند زمين تخت است؛ آدم هاي بي سوادي هم نيستند و جمع شان پراز مدعيان فيزيکدان و جغرافيدان است.(1) بحث علمی مربوط به مسطح یا کروی بودن زمین، از منظر علوم، بحثی اختلافی بین دانشمندان علم فیزیک، نجوم و جغرافیاست که باید در فضای خاص خود بررسی شود. اما از منظر دینی، بر اساس نظر محققان و مفسران دینی و قرآنی، کروی بودن زمین امری ثابت شده است که در ادامه به بررسی دلایل قرآنی هر دو گروهِ موافقان و مخالفان اشاره می کنیم:

یک. نقد و بررسی دلایل معتقدان تخت بودن زمین:
الف: دلیل اول: آیه شریفه: " و زمین را گستردیم و در آن کوه‏هاى ثابتى افکندیم و از هر گیاه موزون، در آن رویاندیم "(2)"مد ارض" به معناى گستردن طول و عرض آن است، و اگر خدا زمین را نمی گستراند و تماماً از سلسله‏ کوه ها پوشیده مى ‏شد صلاحیت کشت و زرع و سکونت را نداشت و جانداران کمال حیات خود را نمى‏ یافتند.(3)
ب: دلیل دوم: آیه شریفه: " آیا ما زمین را بسترى نساختیم؟(4) کلمه" مهاد" در این آیه به معنى مکان آماده و صاف و مرتب است، و در اصل از" مهد" به معنى محلى که براى استراحت کودک آماده مى ‏کنند (اعم از گاهواره و یا بستر) گرفته شده است.(5) و از این رو به گهواره ‏اى که براى کودک آماده می شود نیز مهد اطلاق شده است.(6) بنا بر این؛ مهد و مهاد، جائی است که مانند گهواره آماده پرورش است، نه اینکه به غلط برداشت شود که زمین تخت و مسطح است.
ج: دلیل سوم: تخت گرایان به آیه شریفه «حتىَّ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فىِ عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَ وَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا؛ تا وقتی كه به غروب گاه خورشيد رسيد؛ آن را در چشمه‏ اى گل آلود و سياه یافت که غروب مى‏ كند؛ و نزد آن گروهی يافت.» (7) و سخن امیرالمؤمنین (علیه السلام): «خورشید در چشمه ای داغ و گل آلود غروب می کند.»(8) استناد کرده نتیجه می گیرند: با غیب شدن خورشید از دید ما، داخل مکان غروب نمی شود، بلکه از آسمان شهری به آسمان شهر دیگر وارد می شود و زمانی که به غربی ترین مکان زمین برسد داخل چشمه خواهد شد. در نقد و بررسی این مطلب گفتنی است: مراد از فرو رفتن خورشيد در چشمه گل آلود در كتب تفسيري آمده که به دو نمونه اشاره می کنیم: یک. تفسیر مجمع البيان: ((منظور اين نيست كه به محل غروب خورشيد رسيده است، زيرا هيچ كس به آنجا نمي رسد. در آنجا احساس كرد كه گويا خورشيد در چشمه اي گل آلود و تيره رنگ فرو مي رود. اما خورشيد در آب نمي نشيند، بلكه در آسمان است... .))(9) دو. تفسير احسن الحديث: ((اين دو آيه در بيان سفر اول ذو القرنين است و نشان مي دهد كه او در سفر مغرب به كنار دريايي رسيده كه آب آن در اثر لجن ها سياه ديده مي شد و بيننده خيال مي كرد كه آفتاب در آن غروب مي كند، در حالی که اين يك امر عادي است... .))(10)
د: دلیل چهارم: به روایات آسمان و زمین های هفت گانه در کلام امام رضا (علیه السلام) استناد می کنند، در حالی که وجود آسمان های هفتگانه و زمین های هفتگانه که در آیات قرآن و روایات بیان شده، ارتباط مستقیمی به تخت بودن زمین ندارد! امام رضا (علیه السلام) در حدیث مفصلی معنای خلقت آسمان ها و زمین های هفتگانه را بیان می کنند. در بخشی از این حدیث می فرماید: «آنچه ما می بینیم زمین دنیا و آسمان دنیا است، زمین دوم بالای آسمان اول است و فوق آسمان دوم قبه ای است و زمین سوم بالای آسمان دوم است، و بالای آسمان سوم قبه ای است. زمین چهارم بالای آسمان سوم است و بالای آسمان چهارم قبه ای است. زمین پنجم بالای آسمان چهارم است و بالای آسمان پنجم، قبه ای است. زمین ششم بالای آسمان پنجم است و بالای آسمان ششم قبه ای است. زمین هفتم بالای آسمان ششم است و بالای آسمان ششم قبه ای است. و عرش خداوند رحمان، بالای آسمان هفتم است. پس این است معنای کلام خداوند که می فرماید: "او خدایی است که هفت آسمان خلق کرد (روی هم) و همانند آن زمین را هم خلق کرد.»(11)
ه: دلیل پنجم؛ تمسک به فرازی از دعای عرفه امام حسین (علیه السلام): این فراز از دعای عرفه امام حسین (علیه السلام) «يا مَنْ كَبَسَ الاَْرْضَ عَلَى الْمآءِ وَ سَدَّ الْهَوآءَ بِالسَّمآءِ؛ اى كه زمين را بر آب فشرد، و هوا را به آسمان بست.» نیز بیانگر رازهای آفرینش و عظمت قدرت و تدبیر و هنرنمایی خداوند است، اینکه زمین را در مراحل آغازین تکوین و خلقت، داخل آب قرار داد و جوّ را سد و مانعی بر سر راه زمین و آسمان قرار داد تا انرژی های مورد نیاز مخلوقات زمین محفوظ بمانند. بنابراین، این مطلب نیز هیچ ارتباطی به تخت بودن زمین ندارد!!!

دو. دلایل قرآنی کروی بودن زمین:
1 - آیه اول: "شب را در روز مى ‏پوشاند و روز شتابان آن را مى‏ طلبد".(12) این آیه مى ‏فهماند که شب، فراگیر روز است. یعنى همه آن مکان هایى را که روز بود شب فرا مى‏ گیرد، و اگر زمین کروى نبود صحیح نبود بگوییم دائما شب روز را فرا مى ‏گیرد، و آن را دنبال مى ‏کند، زیرا در این صورت چند ساعتى شب به دنبال روز مى‏ بود. و چون به انتهاى سطح زمین مى ‏رسیدند، روز بر مى‏ گشت و شب را دنبال مى ‏کرد. و به عبارتى دیگر: در هر روزى یک روز شب به دنبال روز مى ‏رفت ، و روز دیگر، روز به دنبال شب، پس این که قرآن به طور مطلق فرمود: شب به دنبال روز مى ‏رود جز با کرویت زمین درست در نمى ‏آید.(13)
2 - آیه دوم: "... شب را بر روز داخل مى ‏کند و روز را بر شب‏ ...".(14) در تفسیر این آیه آمده است : "اگر انسانى بیرون کره زمین ایستاده باشد و به منظره حرکت وضعى زمین به دور خودش و پیدایش شب و روز بر گرد آن نگاه کند، مى ‏بیند که گویى به طور مرتب از یک سو نوار سیاه رنگ شب بر روشنایى روز پیچیده مى‏ شود و از سوى دیگر نوار سفید رنگ روز بر سیاهى شب، نکته لطیفى در این تعبیر قرآنى، نهفته اینکه زمین کروى است و به دور خود گردش مى‏ کند، و بر اثر این گردش، نوار سیاه شب، و نوار سفید روز، دائما گرد آن مى‏ گردند."(15)
3– آیه سوم: "پس سوگند به پروردگار مشرقها و مغربها که ما تواناییم"(16) سید هبه الدین شهرستانی در تفسیر این آیه آورده است: « این آیه دلالت دارد بر کثرت مشرق ها و مغرب ها و کرویت زمین نیز مستلزم آن است که در هر نقطه از زمین برای گروهی دیگر مغرب باشد. پس کثرت مشارق و مغارب با قول به کرویت زمین سازگار می باشد.»(17) توضیح این که اگر زمین مسطح بود تنها یک مشرق و مغرب وجود داشت ولی جایی که زمین کروی و در حال چرخش باشد لازم است دارای مشرق ها و مغرب ها باشد. (18)
4 –آیه چهارم: "و به زمین که چگونه گسترده و هموار گشته است‏."(19) برخی از نویسندگان معاصر با توجه به این آیه و نیز آیات 137 سوره اعراف؛ 5 سوره صافات و 40 سوره معارج را دلیل کرویت زمین از نظر قرآن می دانند و آن را یکی از معجزات علمی قرآن تلقی می کنند. (20)

سه. دلایلی دیگر مبنی بر کروی بودن زمین:
۱- دلایل کروی بودن زمین در کتب علمی ذکر شده است. ۲- زمین اگر تخت باشد، حرکت وضعی نخواهد داشت و شبانه روز با نظم فعلی تحقق پیدا نمیکند. ۳- هواپیماهای مسافربری یا نظامی که به ارتفاع بالا میروند، افق کروی زمین را می بینند. ۴- در پرتاب موشکهای نظامی به فاصله های دور، محاسبات هدف گیری و پرتاب، در دو حالت تخت بودن زمین یا کروی بودن آن، متفاوت است. محاسبات فعلی که انجام می شود، بر اساس کرویت زمین است. ۵- حتی در بحث ارتباطات و امواج تلویزیونی و رادیویی، بحث کرویت زمین نقش دارد. چون امواج الکترومغناطیس به خط مستقیم حرکت میکنند و از «انحنای زمین» تبعیت نمیکنند. به همین خاطر است که برای فرستادن امواج به نقاط خیلی دور (قاره های دیگر) نیاز به ماهواره برای رله کردن امواج هست. اگر زمین تخت بود، امواج الکترومغناطیسی که بر خط صاف حرکت میکنند، به همه نقاط زمین می رسیدند و نیازی به ماهواره و رله کردن نبود. ۵- اکنون ماهواره های ارتباطی و جاسوسی متعددی گرد زمین میچرخند و در زندگی روزمره و نیز مسایل هواشناسی و ... نقش کاربردی دارند. اگر زمین کروی نبود، امکان گردش ماهواره به دور زمین اساسا قابل فرض نبود.

البته ناگفته نماند، اینکه زمین کروی و یا تخت باشد، جزو ضروریات اعتقادی نیست و خللی به ایمان و اعتقاد انسان وارد نمی سازد. اما آنچه مسلم است، بسیاری از دلایل متقن و محکم علمی از منظر دین، که بیانش گذشت، حاکی از کروی بودن زمین است.

پی نوشت ها:
1. برگرفته از مقاله احمق های قرن 21، سایت راسخون، با کمی تغییر.
2. حجر/ 19
3. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 12، ص 138 و 139، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ پنجم، 1417 ق؛ مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 11 ، ص 52 و 53، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ اول، 1374 ش.
4. النبأ/ آیه 6.
5. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، پیشین، ج 26 ، ص 16 و 17.
6. مریم/ 29،کَیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا.
7. کهف/ آیه 86.
8. عیاشى، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، محقق و مصحح: رسولى محلاتى، هاشم‏، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق.، ج۲، ص۳۵۰/ سیوطی، عبدالرحمن بن ابی بکر، الدرالمنثور، مکتبة آیت الله العظمی مرعشی نجفی، قم، 1404 ق، ج۵، ص۵۷.
9. شیخ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البيان في تفسير القرآن، به نشر آستان قدس رضوی، 1390 ش، ج15، ص120.
10. قرشی بنابی، علی‌اکبر، تفسير أحسن الحديث، ناشر: بنیاد بعثت، تهران - ایران سال ۱۳۷۷ ، ج6، ص266، بنقل از نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات، با کمی تغییر و تصرف.
11. بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 5، ص 414، نشر بنیاد بعثت، تهران، 1416، ذیل آیه شریفه 12 طلاق.
12. " یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثاً"، اعراف/آیه 54.
13. طباطبایى، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، موسوى همدانى، سید محمد باقر، ترجمه تفسیر المیزان، ج 10 ، ص 222، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ ى مدرسین حوزه علمیه قم - قم، چاپ پنجم، 1374 ش.
14. الزمر/ 5 : یُکَوِّرُ اللَّیْلَ عَلَى النَّهارِ وَ یُکَوِّرُ النَّهارَ عَلَى اللَّیْل.
15. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه ، پیشین، ج 19، ص 376.
16. معارج/ 40،" فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ إِنَّا لَقادِرُونَ".
17. رضائی اصفهانی ، محمد علی ، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن ، ص 188 و 189، انتشارات کتاب مبین ، چاپ سوم ، 1381 ش.
18. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، پیشین، ج 19، ص 13 و 14.
19. الغاشیه/ 20،و الی الارض کیف سطحت.
20. معتقدند: « مسطح بودن زمین، مانع کرویت آن نمی شود چرا که هر کره ای برای خود سطحی نیز دارد و از این روست که در هندسه کره را یکی از اقسام سطح به شمار می آورند ... .» گودرزی ، نجف ، مطالب شگفت انگیز قرآن ، ص 28 - 30؛ امین، احمد، کتاب راه تکامل، ج 7 ، ص 145؛ ماهنامه مکتب الاسلام ، سال 12 ، ش 11؛ نیازمند، ید الله، اعجاز قرآن از نظر علوم امروزی، ص 189، به نقل از : پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رضائی، ص 190؛ اقتباس از سایت اسلام کوئست با کمی دخل و تصرف.

پرسش:
1. آیا از لحاظ دینی می توان ثابت کرد که جهنم زیر همین زمین تخت و بهشت در آسمانهاست؟
2. آیا بر اساس برخی نقشه های قدیمی می توان گفت: زمین گرد مسطح و مکه مکرمه مرکز زمین است؟

پاسخ:
هرچند با اثبات کروی بودن زمین بر اساس دلایل علمی و قرآنی، این دیدگاه که جهنم زیر زمین و بهشت بالای آسمانهاست، و مکه مرکز کره زمین است مورد تردید قرار می گیرد با این وجود نکاتی را در دو بخش تقدیم می کنیم:

1. مکان بهشت و جهنم:
اولاً درباره اصل وجود بهشت و جهنم، آیات و روایات متعددی وجود دارد.(1) درباره مکان بهشت و جهنم آنچه برخی از علما از روایات استفاده کرده اند؛ این است که بهشت فوق آسمان های هفتگانه و جهنم در زمین هفتم قرار دارد.(2) اما آیا منظور از آسمان هفتم و زمین هفتم در این گونه روایات، معنای ظاهری آن است یا خیر؟ چیزی روشن نیست.
ثانیاً گفته شده بهشت و دوزخ در باطن و درون اين جهانند. ما اين آسمان و زمين و كرات مختلف را با چشم خود مي‎بينيم امّا عوالمي كه در درون اين جهان قرار دارند نمي‎بينيم. چنانچه قرآن مي فرمايد: «كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ* لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ،(3) اگر علم اليقين داشتيد، دوزخ را مشاهد مي‎كرديد.» از جهتی دیگر گفته شده عالم آخرت و بهشت و دوزخ، محيط بر اين عالم هستند، و به اصطلاح اين جهان در شكم و درون آن جهان قرار گرفته، مانند عالم جنين كه در درون عالم دنيا است. طبق نظر اوّل دوزخ نيز در درون همين جهان قرار گرفته و وجود آن در درون اين جهان منافاتي با وجود بهشت در درون آن ندارد. و امّا طبق پاسخ دوّم كه بهشت و دوزخ محيط بر اين جهان باشند جواب باز هم روشنتر است زيرا دوزخ مي‎تواند محيط بر اين جهان باشد و بهشت محيط بر آن، و از آن هم وسيع‎تر.(4) بنابراين ديدگاه نبايد بهشت و جهنم و بسياري از معارف قطعي اسلام را در چارچوب زمان و مكان دنيايي ارزيابي كرد.(5)
ثالثاً مشهور بين متكلمين اين است كه بهشت در آسمان‎ها و زير عرش قرار دارد امّا جهنم زير طبقات زمين مي‎باشد. با این وجود خواجه نصیر الدین طوسی معتقد است: از مكان بهشت و جهنم اطلاع نداريم.(6) علامه مجلسی: دليل روشني در رابطه با مكان بهشت و جهنم نداريم یا حق اين است كه بگوييم علم اينها در انحصار خداوند است و ما نمي‎دانيم.(7) و هم‎چنين سعدالدين تفتازاني مي‎فرمايند: ما قطع نداريم به مكان بهشت و جهنم ولي اكثر علما مي‎گويند بهشت در بالاي آسمان‎ها و جهنم در زير طبقات زمين قرار دارد.(8) در نتیجه؛ از آنجاییکه این قبیل مسائل مربوط به عالمی غیر از عالم ماده است، و در آیات و روایات به _هر دلیل_ اشاره واضحی به آن نشده است، بنابراین؛ نمی توان نظر قاطعی درباره آن داد.(9)

علاوه بر اینها شاید اشاره برخی احادیث، به این مطلب که جهنم زیر زمین است، اشاره علمی (با عباراتی متناسب فهم مردم آن زمان) به دمای بالای هسته زمین باشد. مسلماً امروزه ثابت شده که در هسته زمین، فلزاتی از جمله آهن به صورت مذاب قرار دارد. و کلمه «جهنم» بهترین تعبیر برای وضعیت هسته زمین بوده است. از آنجایی که ویژگی اصلی جهنم، آتش سوزنده و دمای بالای آن است، این حدیث میتوانسته راهنمایی برای اهل علم آن زمان باشد که متوجه شوند «زیر زمین» ( هسته آن ) دمای بسیار بالایی دارد و مواد آن به صورت مذاب هستند. چون در حالت کرویت زمین، «زیر زمین» همان «هسته زمین» است.

2. مکه بعنوان مرکز زمین:
مرکز زمین، مثل نقطه پرگار در دلِ اعماق آن قرار دارد و نه در سطح آن، از این رو بر خلاف آنچه در باره کعبه گفته شده؛ مکه مکرمه "وسط زمین" است و نه مرکز زمین. در مورد واژه‌ی "وسط" نیز باید دقت نمود که به چه معنا و مقصودی گفته شده است. مثلاً اگر در کلام‌الله فرمود: "ما شما را امت وسط قرار دادیم"(10)، مقصود این نیست که به لحاظ جغرافیایی نیز در "وسط" سایر امم قرار گرفته‌اید. بعلاوه:
الف – بدیهی است که تعیین مرکز یا وسط جغرافیایی در سطح و هندسه دایره یا بیضی، به این راحتی میسر نمی‌باشد. بله، در احادیث و روایات اقوال فراوانی در خصوص "وسط" قرار داشتن کعبه وجود دارد که ممکن است واقعاً چنین نیز باشد، اما الزام ندارد که حتماً وسط جغرافیایی و هندسی باشد. در روایات مذکور تصریح شده است که: «علت اينكه خانه كعبه در وسط زمين است اينست كه خانه كعبه موضعى است كه از زير اين موضع زمين منبسط شد (اولین نقطه‌ای که از آب بیرون آمد) ...، و خانه كعبه اول بقعه ‏اى است كه در زمين بنا شد، چرا که آن وسط زمين است.» (11) - «كعبه را از آن روز كعبه ناميده‏ اند كه در ميانگين دنيا جاى دارد». (12)
ب - تحقیقات فلکی نشان می‌دهد که ارکان کعبه درست به سمت چهار جهت اصلی (شرق، غرب، شمال و جنوب) قرار گرفته است . در واقع به صورت یک مرکز در وسط قرار گرفته و چهار جهت جغرافیایی زمین را نشان می‌دهد.
ج – برخی از تحقیقات جغرافیایی (به ویژه توسط دانشمند مسلمان دکتر کمال الدین حسین - مصری) حاکی از آن است که مکه مکرمه در وسط خشکی‌های زمین قرار گرفته است. (13) بنابراین درست آن است که بگوییم کعبه نسبت به خشکی های جهان در وسط و مرکز آن قرار دارد و نه نقطه ای بعنوان مرکز کره خاکی.

پی نوشت ها:
1. سایت مقالات علمی ایران، جعفر سبحانی.
2. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفا، 1403 ق، ج8، ص 205.
3. تکاثر/آیات 5 و 6.
4. مكارم شيرازي، ناصر و عده‎اي از نويسندگان، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامية، بی تا، ج3، ذيل آيه 134، سورة آل عمران.
5. جوادي آملي، عبدالله، معاد در قرآن، قم، نشر اسراء، چاپخانه اسوه، 1381، ج 5، ص 242 ـ 244.
6. سبحاني، جعفر، محاضرات في الالهيات، انتشارات جامعه مدرسين قم، بی تا، ص 668.
7. بحارالانوار، پیشین، ج 8، ص 206.
8. تفتازاني، شرح المقاصد، عالم الكتب، بيروت، بی تا، جزء 5، ص 112.
9. بنقل از پایگاه پرسمان قرآنی؛ پایگاه پاسخگویی اسلام کوئست، با تغییر و تصرف.
10. «وَ کَذَ'لِکَ جَعَلْنَـاکُمْ أُمةً وَسَطًا»، بقره/آیه 143.
11. شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا (علیه السلام)-ترجمه آقا نجفى، نشر نبوغ، 1392، ج‏2، ص: 323.
12. همان منبع.
13. دکتر کمال الدین حسین، حاصل تحقیقاتش را در مصاحبه‌ی مطبوعاتی نیز بیان نمود که در شماره 32898 سال 103 روزنامه الاهرام، مورخ 5/ 1/ 1977 بچاپ رسيده است.، بنقل از پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات.

موضوع قفل شده است