جمع بندی سخن بزرگان در مورد علائم حتمی ظهور

تب‌های اولیه

13 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سخن بزرگان در مورد علائم حتمی ظهور

سلام

از آیت الله بهجت قدس سره نقل شده که فردی به نام مرحوم مقدسی مشهدی از خدا خواسته که بداند سفیانی هست یا خیر که متوجه شده سفیانی در زمان او بوده. که این موضوع در زمان حیات آیت الله بهجت قدس سره بیان شده که آن زمان گفته بوده این موضوع مربوط به 5 یا 6سال پیش است البته خود استاد این داستان را 10 یا 15 سال پیش بیان کرده اند . (منبع : سایت آیت الله بهجت قدس سره)

در واقع یکی از علائم حتمی که شما بهتر می دانید همین خروج سفیانی است.

در اطراف ما شخصی ادعا کرده یمانی ست و تعدادی از طلاب را هم جذب کرده. در حالیکه این شخص اهل بصره است و نه یمن.

می خواستم نظر شما را در مورد این مطلب و این حکایت بدانم.

ممنون و سپاس.

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مشکور

[TD][/TD]

سبحان ا;1002118 نوشت:
سلام

از آیت الله بهجت قدس سره نقل شده که فردی به نام مرحوم مقدسی مشهدی از خدا خواسته که بداند سفیانی هست یا خیر که متوجه شده سفیانی در زمان او بوده. که این موضوع در زمان حیات آیت الله بهجت قدس سره بیان شده که آن زمان گفته بوده این موضوع مربوط به 5 یا 6سال پیش است البته خود استاد این داستان را 10 یا 15 سال پیش بیان کرده اند . (منبع : سایت آیت الله بهجت قدس سره)

در واقع یکی از علائم حتمی که شما بهتر می دانید همین خروج سفیانی است.

در اطراف ما شخصی ادعا کرده یمانی ست و تعدادی از طلاب را هم جذب کرده. در حالیکه این شخص اهل بصره است و نه یمن.

می خواستم نظر شما را در مورد این مطلب و این حکایت بدانم.

ممنون و سپاس.


با سلام و تشکر

بعنوان مقدمه بحث، نکاتی را تقدیم می کنم و در صورت نیاز، در ادامه مطالب بیشتری را بیان خواهیم کرد:

ظهور حضرت امام مهدی (عجل الله فرجه) علائمی دارد که برخی از آنان علائم حتمی و برخی دیگر علائم غیر حتمی است. علائم غیر حتمی، علائمی هستند که ممکن است رخ بدهد و یا ندهد (و شاید بسیاری از آنها رخ داده باشد)، اما علائم حتمی، بدون شک رخ می‌دهد و تا کنون هیچ مورد از آنها به وقوع نپیوسته است و «خروج سفیانی» یکی از علائم حتمی در مقدمات ظهور است. این مطلب در روایات و منابع دینی مکرر بیان شده است.(1) اما راجع به این که کسی بطور قطع بگوید سفیانی همینک وجود دارد و یا طبق نظر برخی،(2) در ارتش سوریه مشغول به خدمت است، هیچ دلیل مستندی وجود ندارد و لازم است به نکات ذیل دقت شود:

الف- عین این شایعه سالها پیش و در زمان جنگ تحمیلی عراق (صدام) بر ایران نیز در سرتاسر کشور شایع شد و حتی با تقلید صدا به نام برخی بزرگان نوارهای کاستی منتشر گردید و بعداً معلوم شد که جعلی بوده است. لابد عده ای از پخش این شایعات در برهه‌های متفاوت، اهداف و اغراضی را دنبال می کنند که باید حتماً به آنها توجه شود. از جمله این اهداف و تبعات سوء، می توان به مقدمه چینی استکبار جهانی و همپیمانانش برای حضور و نفوذ بیشتر در منطقه با عناوین مختلفی نظیر: مبارزه با تروریسم، ایجاد امنیت برای منطقه، فروش تسلیحات به برخی کشورها، ایجاد پایگاه های نظامی و سیاسی برای سلطه بیشتر، محدود کردن فعالیت جریانات انقلابی شیعی و ... همچنین فراهم شدن زمینه برای ظهور مدعیان مهدویت و تطبیق سازی هایی در خصوص نشانه های قطعی ظهور نظیر «سید خراسانی»، «یمانی»، «شعیب» و ... اشاره کرد، چنانکه در طول سالیان انقلاب، افرادی با ایجاد جریان «ظهور نزدیک است» به مصداق سازی هایی پرداخته و در سالهای اخیر، احمدالحسن بصری در عراق ظهور کرده و به دروغ و با تکیه بر خواب و رؤیا ادعای یمانی بودن دارد و علیرغم اینکه اکثریت علمای شیعه به دروغین بودن ادعای وی اذعان کرده اند، عده ای مرید برای خودش تدارک کرده است.

ب- بدون شک، هیچ كدام از این سه ماجرا نمی‌تواند دلیل وجود سفیانی وعده داده شده باشد؛ چرا كه گفته‌اند سفیانی نامش، عثمان بن عنبسه است نه این كه هر كس، نامش عثمان بن عنبسه بود سفیانی است. بعلاوه اینکه در برابر کسانی که مدعی اند سفیانی وجود دارد، ابتدا باید از ایشان سند و دلیل معتبر بخواهید. خداوند متعال که از هر چیزی عیان‌تر و شناخته‌تر شده است، برای اثبات وجود خود و نیز اثبات رسالت انبیایش دلیل و سند محکم ارائه می‌دهد، حال چرا باید هر ادعای بی‌سندی را بپذیریم؟!
بعلاوه در روایات بیان شده که او از «شام» خروج می‌کند. اولاً که مرزهای شام آن دوره بسیار فراتر از «سوریه» فعلی بوده است. در جنگ‌های بیزانس مرزهای شام یا شامات تا قسطنتیه پیش رفت، انطاکیه، کلکیه، فلسطین، جند اردن، جند دمشق، جند حمص، جند قنسری و ... از ثغور «شام» محسوب می‌گردید. پس اگر بیان شده که او از شام خروج می‌نماید، دلیلی نیست که حتماً از داخل سوریه‌ی فعلی خروج نماید. ثانیاً کدام حدیث یا روایتی بیان داشته که او حتماً در داخل ارتش سوریه‌ی فعلی است؟ چرا او را در کشور یا ارتش اردن یا اسرائیل یا عمال شیعه کش سعودی جستجو نمی‌کنند؟! و یا چرا مصادیقی مانند گروه منافقین، القاعده، طالبان، ملک عبدالله اردنی، سران سعودی و وهابیت و ... که دشمنان واقعی اسلام و مسلمانان هستند سفیانی نباشند؟! البته ما نمی‌گوییم که چنین است، اما می‌خواهیم بگوییم که اگر قرار باشد بر اساس حدس و گمان پیش‌رویم، حدس و گمان نزدیک به واقع را انتخاب می‌کنیم. چرا که دشمن امروز ما آمریکاست و شرارت‌ها و لشکر‌کشی ها و نسل‌کشی‌های مسلمانان و به ویژه شیعیان به صورت مستقیم یا به وسیله اسرائیل و سعودی بر کسی پوشیده نیست.

ج) در هر حال، ما نمی‌دانیم که آیا سفیانی هم اکنون در قید حیات هست یا نیست؟ و اگر هست اکنون کجاست و چه می‌کند؟ و این ماجراها و حکایات حدسی و غیرمستند، هیچ چیزی را ثابت نمی کند! اما سؤال این است که چرا همیشه «ارتش سوریه فعلی» به عنوان محل حضور آن ملعون، هدف اذهان عمومی قرار می‌گیرد؟! آیا چون در میان کشورهای عربی تنها کشوری است که با اسرائیل سازش نکرده و از لبنان نیز حمایت کرده است و بلندی‌های جولان را پس گرفته و پل پیروزی اسرائیل بر کل منطقه‌ی عرب است؟! این امواج سازی ها شکل می گیرد؟! هر چند که اگر واقعاً با دلیل و مدرک ثابت شود که سفیانی هم اکنون وجود دارد [چه در ارتش سوریه یا هر کجای شامات قدیم] شیعه خوشحال‌تر می‌شود،(گرچه هیچ سند متقن و محکمی در این خصوص وجود ندارد) چرا که ظهور را بسیار نزدیک‌تر می‌بیند، اما هیچ تکلیف و وظیفه‌ای را تغییر نمی‌دهد. ما مکلف هستیم که با بصیرت و جدیت کامل، با پیروی از ولایت فقیه که همان پیروی از خط کلی «ولایت» است، به جهاد و مبارزه علیه کفر جهانی که در دولت‌هایی چون آمریکا، اسرائیل، و همپیمانان شان نمود و ظهور دارد ادامه دهیم تا مقدمات ظهور حضرتش فراهم شود.(3)

د) در پایان لازم بذکر است، ما در جامعه شاهد هستیم کسانی که دچار معرفت سطحی و ظاهری هستند به بیراهه می روند. متأسفانه عده ای نیز به دنبال تطبیق سازی و مصداق یابی هستند. این تطبیق سازی ها و مصداق یابی ها ـ که برخاسته از نشانه های ظهور است و گاهی با واقعیت فرسنگ ها فاصله دارد ـ ما را به جایی نمی رساند و به کج راهه می‌برد. وظیفۀ عالمان دین است که در مقابل ایجاد چنین فضایی در جامعه، موضع بگیرند تا جلوی انحرافات گرفته شود و امید مردم از آن آیندۀ ارزشمند، به فضای موجود محدود نگردد. بی شک، «مصداق سازی» برای سفیانی، دجال و ...، سبب مساعد نمودن شرایط جهت مصداق سازی برای «سید خراسانی»، «شعیب»، «نفس زکیه»، «یمانی» و ... می‌گردد که کلاً اذهان عمومی را به سوی موهومات غیر مستند منحرف می‌نماید که فقط به نفع دشمنان داخلی و خارجی و عمال آنها و جریان‌سازان می‌باشد.

چنانکه در سالهای اخیر ظهور احمدالحسن بعنوان مدعی یمانی دروغین، گواه روشنی بر تأثیر اینگونه مصداق سازی ها در جو جوامع اسلامی و بین معتقدان مهدویت می باشد. چه بسا اگر ماجرای ظهور سفیانی و مصداق سازی های مشابه در بین اذهان عمومی مردم زمینه سازی نمی شد، احمدالحسن هم آب را گل آلود و آماده برای ماهیگیری خود نمی دید.

موفق باشید ...

پی نوشتها:
1. کمال الدین، ص 651. و بحار الأنوار، ج 52، ص 215؛ و کنز العمال، ج 14، ص 272؛ تاریخ غیبت کبری، ص 518 الی 520.
2. بنقل از مرحوم بهلول؛ امام موسی صدر كه به امر آیت‌الله حكیم از حافظ اسد می‌پرسد كه آیا شخصی به نام عثمان بن عنبسه در سپاهیان شما وجود دارد؟؛ حکایت حاج میرزا علی آقا مقدسی چنانکه در سؤال مطرح شده است.
3. برگرفته از پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات با کمی تغییر و تصرف.

مشکور;1002472 نوشت:
در هر حال، ما نمی‌دانیم که آیا سفیانی هم اکنون در قید حیات هست یا نیست؟ و اگر هست اکنون کجاست و چه می‌کند؟ و این ماجراها و حکایات حدسی و غیرمستند، هیچ چیزی را ثابت نمی کند!

ممنون از شما

ولی من این مطلب را سایت آیت الله بهجت نقل کردم یعنی این گفته او نبوده است؟

سبحان ا;1002495 نوشت:
ممنون از شما

ولی من این مطلب را سایت آیت الله بهجت نقل کردم یعنی این گفته او نبوده است؟


سلام مجدد

این مطلب بصورت یک حکایت در سایت مرحوم آیت الله بهجت (ره)و در کتاب در محضر بهجت ج 2 ص 63 ذکر شده اما نمی تواند دلیلی بر تأیید معظم له باشد، ضمن آنکه نهایت استفاده ای که از این مطلب می توان کرد به فرض اینکه مورد تأیید آیت الله بهجت هم باشد اینست که در زمان ما سفیانی وجود خارجی دارد اما اینکه مصداق سازی کنیم که مثلاً در کدام کشور و یا با چه ویژگی هایی زندگی می کند را افاده نمی کند! چنانکه برخی بر اساس حدس و گمانهایی گفته اند در ارتش سوریه و جزو افسران عالیرتبه است.

مشکور;1002503 نوشت:
اما نمی تواند دلیلی بر تأیید معظم له باشد،

فکر می کنم اون دسته از بیاناتی که منسوب به آیت الله بهجت یا هر شخص دیگری مثل ایشون هست را نمیشه با قاطعیت قبول کرد. چون امکان دروغ بودن اون هست.

راستش من دنبال این نبودم که الان سفیانی چه کسی هست. می خواستم درستی اینکه سفیانی الان وجود دارد یا خیر را بررسی کنم.

سبحان ا;1002508 نوشت:
فکر می کنم اون دسته از بیاناتی که منسوب به آیت الله بهجت یا هر شخص دیگری مثل ایشون هست را نمیشه با قاطعیت قبول کرد. چون امکان دروغ بودن اون هست.

راستش من دنبال این نبودم که الان سفیانی چه کسی هست. می خواستم درستی اینکه سفیانی الان وجود دارد یا خیر را بررسی کنم.


سلام مجدد

بدون شک، تنها آن دسته از سخنان منسوب به ایشان و امثال عالمان و بزرگان دین قابل استناد و پذیرش است که در زمان حیات، به قلم و یا تحت نظر ایشان، مکتوب و یا بصورت صوتی و تصویری تهیه و تدوین شده و مورد تأیید دفتر حفظ و نشر آثار ایشان هست، از اینرو تا از طرف مؤثقین و دفتر آثار ایشان تأیید نشده، به هر مطلبی که به ایشان نسبت داده می شود نباید اعتنا کرد.

اما چنانکه در پاسخ اول گفتیم؛ هیچ مدرک قطعی و یقینی و مستدلی مبنی بر اینکه همینک سفیانی وجود خارجی دارد یا خیر در دست نیست، بعبارتی نه می توانیم بگوییم هست! و نه می توانیم بگوییم نیست. البته از آنجاییکه از طرفی وظیفه ما آمادگی همیشگی برای تحقق ظهور است و از طرف دیگر بر اساس شواهد و قرائن و نشانه های آخرالزمانی و توصیه های بزرگان دین مبنی بر نزدیکی ظهور، نباید احتمال وجود سفیانی را غیرممکن دانست، به عبارت دیگر، احتیاط، شرط عقل است و جامعه ایمانی می بایست با هوشیاری و بصیرت، پشت سر ولی فقیه و هارون زمان، لحظه به لحظه، برای رویارویی با جریان سفیانی آمادگی لازم داشته باشد.

مشکور;1002472 نوشت:
علائم غیر حتمی، علائمی هستند که ممکن است رخ بدهد و یا ندهد

درود

اگر روش نیست که رخ بدهند یا ندهند چه لزومی به ذکر آنها بوده که شیعیان را این همه سرگردان کنند که اتفاق افتاده اند یا نه ؟

ایا ذکر این وقایع که روشن نیست که رخ دهند یا نه جز سرگردانی و گمراهی نتیجه ای داشته است ؟ که گروهی با اب و تاب بگویند و کتاب بنویسند که اتفاق افتاده اند و گروهی دیگر سنگر گرفته بگوبند ای از خدا بی خبران چرا دروغ می گویید نه خیر اتفاق نیفتاده اند ××

مشکور;1002679 نوشت:
هیچ مدرک قطعی و یقینی و مستدلی مبنی بر اینکه همینک سفیانی وجود خارجی دارد یا خیر در دست نیست، بعبارتی نه می توانیم بگوییم هست! و نه می توانیم بگوییم نیست.

[=IRANSans]
به هست و نیست مرنجان ضمیر و خوش می‌باش

که نیست است سرانجام هر کمال که هست/:)

حافظ [=IRANSans]

@};-



[=IRANSans]


مشکور;1002472 نوشت:

چرا همیشه «ارتش سوریه فعلی» به عنوان محل حضور آن ملعون، هدف اذهان عمومی قرار می‌گیرد؟! آیا چون در میان کشورهای عربی تنها کشوری است که با اسرائیل سازش نکرده و از لبنان نیز حمایت کرده است و بلندی‌های جولان را پس گرفته و پل پیروزی اسرائیل بر کل منطقه‌ی عرب است؟!

کسی بلندی های جولان را پس نگرفته و حتی کوچکترین تلاشی هم برای پس گرفتن اون منطقه از زمان اشغال توسط دولت اسد و خانواده، انجام نشده است.
باتشکر

دکترنادرنوری;1002703 نوشت:
درود

اگر روش نیست که رخ بدهند یا ندهند چه لزومی به ذکر آنها بوده که شیعیان را این همه سرگردان کنند که اتفاق افتاده اند یا نه ؟

ایا ذکر این وقایع که روشن نیست که رخ دهند یا نه جز سرگردانی و گمراهی نتیجه ای داشته است ؟ که گروهی با اب و تاب بگویند و کتاب بنویسند که اتفاق افتاده اند و گروهی دیگر سنگر گرفته بگوبند ای از خدا بی خبران چرا دروغ می گویید نه خیر اتفاق نیفتاده اند ××


سلام

بحث این تایپیک در باره علائم حتمی ظهور و از جمله خروج سفیانی است که بطور قطع رخ خواهد داد اما چنانکه گفتیم علایم غیر حتمی یا موقوف، چنان که از ظاهر آن برمی آید، نشانه هایی است که رخ دادن آن ها قطعی نیست و ممکن است به دلیل عدم تحقق شرایط و یا ایجاد مانع و تحقق بِدا به وقوع نپیوندند. (برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به کتاب: تاملی در نشانه های حتمی ظهور، نصرت الله آیتی، موسسه آینده روشن)

zeos_403;1002704 نوشت:
کسی بلندی های جولان را پس نگرفته و حتی کوچکترین تلاشی هم برای پس گرفتن اون منطقه از زمان اشغال توسط دولت اسد و خانواده، انجام نشده است.
باتشکر

ممنون از تذکر شما، بنظر مقصود از پس گرفتن بلندی های جولان، تلاش همیشگی سوریه برای باز پس گیری بلندی های جولان بعد از اشغال توسط اسرائیل است، مسأله و مناقشه ای که هیچگاه تمام نشد. تا جاییکه بشار اسد یکی از پیش شرط های مذاکرات بین المللی سوریه را پذیرش اشغالگری اسرائیل بر بلندی‌های جولان و لزوم برگرداندن این مناطق به سوریه اعلام کرد. حتی بعضی از منابع خبر داده اند که در نسخه‌ی اولیه توافقی که به تایید امریکا و روسیه هم رسیده این بند هم آمده که جولان متعلق به سوریه‌است و باید به این کشور برگردانده شود.

همین خبر غیر رسمی خشم رژیم صهیونیستی و اعلام نظر تند نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، را به دنبال داشت که گفت این مناطق برای همیشه در حاکمیت اسرائیل باقی خواهد ماند. و همیشه یکی از دغدغه ها و اهداف مهم سوریه حتی در جریانات اخیر درگیری دولت مرکزی سوریه در جنگ داخلی با داعش و مخالفان دولت، بازپس گیری بلندی های جولان بوده و هست، بدون شک، اگر سوریه امنیت داخلی خود را بدست آورد در اولین قدم برای بازپس گیری حق مالکیت بلندی های جولان اقدام خواهد کرد، موضوعی که چندان خرسند اسرائیل و آمریکا نیست، فلذا تلاش می کنند تا دولت بشار اسد نتواند از آشوب و جنگ داخلی رهایی یابد.

مشکور;1002754 نوشت:

همین خبر غیر رسمی خشم رژیم صهیونیستی و اعلام نظر تند نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، را به دنبال داشت که گفت این مناطق برای همیشه در حاکمیت اسرائیل باقی خواهد ماند. و همیشه یکی از دغدغه ها و اهداف مهم سوریه حتی در جریانات اخیر درگیری دولت مرکزی سوریه در جنگ داخلی با داعش و مخالفان دولت، بازپس گیری بلندی های جولان بوده و هست، بدون شک، اگر سوریه امنیت داخلی خود را بدست آورد در اولین قدم برای بازپس گیری حق مالکیت بلندی های جولان اقدام خواهد کرد، موضوعی که چندان خرسند اسرائیل و آمریکا نیست، فلذا تلاش می کنند تا دولت بشار اسد نتواند از آشوب و جنگ داخلی رهایی یابد.

من که اینطور فکر نمیکنم؟
قبل از سال ۲۰۱۱ هم تلاش های دولت اسد و خانواده در حد حرف بود ولا غیر
البته امیدوار حق با شما باشد و بعد از پایان جنگ داخلی جولان پس گرفته شود

zeos_403;1002756 نوشت:
من که اینطور فکر نمیکنم؟
قبل از سال ۲۰۱۱ هم تلاش های دولت اسد و خانواده در حد حرف بود ولا غیر
البته امیدوار حق با شما باشد و بعد از پایان جنگ داخلی جولان پس گرفته شود

در هر صورت از بیان نقطه نظرتان سپاسگزارم، با توجه به اینکه موضوع تایپیک در باره علائم حتمی ظهور و از جمله وجود سفیانی است، همین جا بحث های متفرقه نظیر بلندی های جولان را پایان می دهیم. با تشکر @};-

پرسش:
از آیت الله بهجت (قدس سره) نقل شده که فردی به نام مرحوم مقدسی مشهدی از خدا خواسته که بداند آیا سفیانی در این مقطع زمانی هست یا خیر که متوجه شده سفیانی در زمان او بوده! با توجه به اینکه خروج سفیانی و ظهور یمانی از علائم حتمی ظهور است و شخصی هم در زمان ما ادعا کرده یمانی است! نظر شما در باره اینگونه حکایت و اتفاقات چیست؟

پاسخ:

در پاسخ به این پرسش نکاتی را تقدیم می کنیم:
ظهور حضرت امام مهدی (عجل الله فرجه) علائمی دارد که برخی از آنان علائم حتمی و برخی دیگر علائم غیر حتمی است. علائم غیر حتمی، علائمی هستند که ممکن است رخ بدهد و یا رخ ندهد (و شاید بسیاری از آنها رخ داده باشد)، اما علائم حتمی، بدون شک رخ می‌دهد و تا کنون هیچ مورد از آنها به وقوع نپیوسته است و «خروج سفیانی» یکی از علائم حتمی در مقدمات ظهور است. این مطلب در روایات و منابع دینی مکرر بیان شده است.(1) اما راجع به این که کسی بطور قطع بگوید سفیانی همینک وجود دارد و یا طبق نظر برخی،(2) در ارتش سوریه مشغول به خدمت است، هیچ دلیل مستندی وجود ندارد و لازم است به نکات ذیل دقت شود:

الف- عین این شایعه سالها پیش و در زمان جنگ تحمیلی عراق (صدام) بر ایران نیز در سرتاسر کشور شایع شد و حتی با تقلید صدا به نام برخی بزرگان نوارهای کاستی منتشر گردید و بعداً جعلی بودنشان ثابت شد. حتماً عده ای از پخش این شایعات، اهداف و اغراضی را دنبال می کنند. از جمله این اهداف و تبعات سوء، می توان به مقدمه چینی استکبار جهانی و همپیمانانش برای حضور، نفوذ و سلطه بیشتر در منطقه، همچنین فراهم شدن زمینه برای ظهور مدعیان دروغین مهدویت اشاره کرد، چنانکه در طول سالیان انقلاب، افرادی با ایجاد جریان «ظهور نزدیک است» به مصداق سازی هایی پرداخته و در سالهای اخیر، «احمدالحسن بصری» در عراق ظهور کرده و به دروغ و با تکیه بر خواب و رؤیا ادعای یمانی بودن دارد.

ب- بدون شک، هیچ كدام از این ماجراها نمی‌تواند دلیل وجود سفیانی وعده داده شده باشد؛ چرا كه گفته‌اند سفیانی نامش، «عثمان بن عنبسه» است نه این كه هر كس، نامش «عثمان بن عنبسه» بود سفیانی است. بعلاوه اینکه در برابر مدعیان سفیانی باید از ایشان سند و دلیل معتبر خواست. خداوند متعال برای اثبات وجود خود و نیز اثبات رسالت انبیایش دلیل و سند محکم ارائه می‌دهد، حال چرا باید هر ادعای بی‌سندی را بپذیریم؟ بعلاوه در روایات بیان شده که او از «شام» خروج می‌کند. اولاً که مرزهای شام آن دوره بسیار فراتر از «سوریه» فعلی بوده است. پس اگر بیان شده که او از شام خروج می‌نماید، دلیلی نیست که حتماً از داخل سوریه‌ی فعلی خروج نماید. ثانیاً کدام حدیث یا روایتی بیان داشته که او حتماً در داخل ارتش سوریه‌ی فعلی است؟ چرا او را در کشور یا ارتش اردن یا اسرائیل یا عمال شیعه کش سعودی جستجو نمی‌کنند؟! به هر حال، به هیچ وجه معلوم نیست که آیا سفیانی هم اکنون در قید حیات هست یا نیست؟ و اگر هست اکنون کجاست و چه می‌کند؟ این ماجراها و حکایات غیرمستند، هیچ چیزی را ثابت نمی کند! هر چند که اگر واقعاً با دلیل و مدرک ثابت شود که سفیانی هم اکنون وجود دارد موجب خرسندی است، زیرا نشانه ای بر نزدیکی ظهور است.اما وظیفه ما را تغییر نمی‌دهد. در هر حال، ما مکلفیم با بصیرت و جدیت کامل و با پیروی از ولی فقیه به جهاد و مبارزه علیه کفر و استکبار جهانی ادامه دهیم، تا مقدمات ظهور حضرتش فراهم شود.(3)

ج- لازم بذکر است، ما در جامعه شاهد آن هستیم کسانی که دچار معرفت سطحی و ظاهری هستند از تطبیق سازی و مصداق یابی های غیر واقعی پیروی می کنند. در این میان، وظیفۀ عالمان دین، مقابله با انحرافات اینچنینی است تا امید منتظران دچار آسیب نگردد. بی شک، «مصداق سازی» برای حضور و ظهور سفیانی و دجال، بستر مصداق سازی های دروغینی نظیر «سید خراسانی»، «شعیب»، «نفس زکیه»، «یمانی» را فراهم می سازد. چنانکه در سالهای اخیر، ظهور احمدالحسن بصری، بعنوان مدعی یمانی دروغین، گواه روشنی بر تأثیر اینگونه مصداق سازی ها در جو جوامع اسلامی و بین معتقدان مهدویت می باشد. چه بسا اگر ماجرای ظهور سفیانی و مصداق سازی های مشابه در اذهان عمومی مردم زمینه سازی نمی شد، احمدالحسن هم آب را گل آلود و آماده برای ماهیگیری خود نمی دید.

د- ناگفته نماند؛ این مطلب، صرفاً بصورت یک حکایت در سایت مرحوم آیت الله بهجت (ره) (4) ذکر شده اما نمی تواند دلیلی بر تأیید معظم له باشد، نهایت استفاده ای که از این مطلب می توان کرد به فرض تأیید ایشان، اینست که در زمان ما سفیانی وجود خارجی دارد اما اینکه مصداق سازی کنیم که مثلاً در کدام کشور و یا با چه ویژگی هایی زندگی می کند را افاده نمی کند! بعلاوه بدون شک، تنها آن دسته از سخنان منسوب به ایشان و امثال عالمان و بزرگان دین قابل استناد و پذیرش است که در زمان حیات، به قلم و یا تحت نظر ایشان، مکتوب و یا بصورت صوتی و تصویری تهیه و تدوین شده و مورد تأیید دفتر حفظ و نشر آثار ایشان هست. نتیجه آنکه؛ هیچ مدرک قطعی و یقینی و مستدلی مبنی بر اینکه همینک سفیانی وجود خارجی دارد یا خیر در دست نیست، بعبارتی نه می توانیم بگوییم هست! و نه می توانیم بگوییم نیست، با این وجود وظیفه ما در هر حال، انتظار و آمادگی دائمی برای ظهور است، از طرفی بر اساس شواهد و قرائن و نشانه های آخرالزمانی و توصیه های بزرگان دین مبنی بر نزدیکی ظهور، نباید احتمال وجود سفیانی را غیرممکن دانست، به عبارت دیگر، احتیاط، شرط عقل است و جامعه ایمانی می بایست با هوشیاری و بصیرت، پشت سر ولی فقیه و امام جامعه، لحظه به لحظه، برای رویارویی با جریان سفیانی آمادگی لازم را داشته باشد.

پی نوشت ها:
1. کمال الدین، ص 651. و بحار الأنوار، ج 52، ص 215؛ و کنز العمال، ج 14، ص 272؛ تاریخ غیبت کبری، ص 518 الی 520.
2. بنقل از مرحوم بهلول؛ امام موسی صدر كه به امر آیت‌الله حكیم از حافظ اسد می‌پرسد كه آیا شخصی به نام عثمان بن عنبسه در سپاهیان شما وجود دارد؟؛ حکایت حاج میرزا علی آقا مقدسی چنانکه در سؤال مطرح شده است.
3. برگرفته از پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات با کمی تغییر و تصرف.
4. ر.ک: کتاب در محضر بهجت، محمد حسین رخشاد، موسسه فرهنگی سماء، ج 2، ص 63.

موضوع قفل شده است