جمع بندی اوضاع نابسامان جامعه و کارآمد نبودن حکومت اسلامی

تب‌های اولیه

167 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

مسلم;1001691 نوشت:
بله درست است ما در این خصوص اختلاف نظر داریم، از نظر بنده اگر مقطعی نگاه نکنیم این نظام و انقلاب قطعا کارآمد بوده.
اما میخواهم یک پله پایین تر بیایم و با شما همراه شوم، خب بر فرض که این کشور ناکارامد باشد، آیا این ناکارآمدی به خاطر ولایت فقیه است؟ یعنی اگر کشور ما جمهوری بود اما اسلامی نبود مشکلات ما حل میشدند؟
طبق مواضعی که در پست های پیشین از شما سراغ دارم پاسخ شما قطعا مثبت نیست، پس این ناکارمدی ها دلیلی بر کنار گذاشتن ولایت فقیه نمیشود، شما خودتان هم قبول دارید که با کنار گذاشتن ولایت فقیه قطعا مشکل ما حل نخواهد شد که هیچ، بلکه به مراتب بدتر خواهد شد.

کسی برای رفع نقاط ضعفش، نقطه قوتش را کنار نمیگذارد! برخی مسئولینی که ناکارآمد بوده یا مسئولینی که فقط به منافع شخصی شان فکر می کنند همین رهبری را به عنوان مانعی پیش روی خود نخواهند داشت، آن وقت است که دیگر ببینید چه می کنند!


حرف من و سایر دوستان تعویض نظام با یک نظام دیگر نیست.
حرف ما تعمیر ساختار های نظام و تعویض و بروز رسانی برخی ساختارهاست.
به این دومینو توجه کنید:

نابودی کشاورزی در سه چهارم ایران»»»نابودی 25% اقتصاد ایران(کشاورزی) »»»بیکاری 3-4 میلیون کشاورز»»»تعطیلی و بیکاری صنایع وابسته به آب»»»تظاهرات و افزایش فشار دشمنان داخلی و خارجی»»»مهاجرت به حاشیه شهر و معضلات ناشی از آن»»»پایان خود کفایی و صرفه جویی ارزی ناشی از آن»»»عدم صادرات و نابودی درآمد ارز ناشی از آن»»»نفت در برابر غذا»»»»اهرم فشار برای دشمنان و دوستان»»»افزایش شتاب تخریب محیط زیست(افزایش دما،افزایش آلودگی هوا،کاهش تولید ابر و تخریب ابر، فرسایش خاک،ریز گرد و.........)»»»مهاجرت ثروتمندان به مناطق خوش آب هوا و انتقال امکانات»»»افزایش بیماری و مرگ و میر قشر متوسط و فقیر در مناطق بد آب و هوا و امکانات کم»»»کاهش جمعیت»»» هزارن معضل و ناهنجاری و....

تفسیر من اینه که رهبر برای جلوگیری از نابودی 1-جمهور 2-اسلام 3-ایران باید با تمام قدرت مانند سیل وارد مسئله آب بشوند و هرکس سنگ اندازی کرد به صورت چکشی سرکوب شود مسئله آب تا این حد مهمه.
اگر اقدام مثبت انجام شود قطعا حمایت بی دریغ کشاورزان و فعالان محیط زیست را هم خواهند داشت.
مسئله آب آینده چند صد ساله کشور را تعیین خواهد کرد.

پیشنهاد میکنم در ذهنتان یک پرونده مفصلی درمورد آب باز کنیدو 3-4 کانال و منبع موثق را دنبال کنین.
کشاورزان از بزرگترین اصناف و اقشار متدین و انقلابی و صبور هستند وقتی این قشر تظاهرات میکند یعنی کار خیلی بیخ پیدا کرده.

مسلم;1001694 نوشت:
اگر همین کارشکنی ها و همین دشمنی ها و همین تحریم ها و همین جنگ تحمیلی، وهمین جنگ رسانه ای عظیم علیه کره که هیچ علیه هر کشوری که لااقل در تراز ایران باشد اتفاق افتاده بود الان سرنگون شده بود! همین آمریکایی با هزینه کردن هزاران میلیارد دلار شوری را سرنگون کردند امثال کره که جای خود دارد!

سلام

دوست عزیز به قول آقای ظریف وزیر امور خارجه این نوع زندگی کردن را خودتان انتخاب کردید،شما می گویید مرگ بر آمریکا،خب طبیعی که او هم تحریم می کند.برای همین من یک پست ایجاد کردم تا ثابت کنم که ائمه یکبار وارد جنگ های خارج از تشیع امامی نشدند و حتی علما متقدم شیعه در جنگ های صلیبی دخالت نکردند ولی اسماعیلیه کردند و الان تقریباً منقرض شدند.

به خاطر همین است که ده ها حدیث در مورد تقیه کردن آمده و اینکه اگر توانایی ندارید وارد جنگی نشوید.ایران نمی تواند به تنهایی با ده ها کشور وارد درگیری شود.کاری به گمراهی حماس و حوثی ها و بشار اسد ندارم ولی همین ها هم توانایی کمک به ما را ندارند و چشمشان به جیب ماست.

وقتی دلسوزانه نصحیت می کنیم از فصوص الحکم به سمت احادیث ائمه بیایید ما را متهم به بی سوادی و عوام بودن می کنید

وقتی دلسوزانه نصیحت می کنیم که ایران توانایی وارد شدن درگیری با ده ها کشور را ندارد و نباید وارد این درگیری ها شود،ما را به غرب زدگی و ترسو بودن متهم می کنید.


دوست عزیز درگیری حماس عمری با اسرائیل یهودی به من ربطی ندارد، 1400 سال است عمریه و اهل کتاب با هم می جنگند.نه ائمه دخالت کردند نه شیخ مفید دخالت کردند نه سید بن طاووس و علامه حلی دخالت کردند با اینکه هم سلامتی بدنی بود و هم پول و سلاح و شرایط دیگر.

به من چه که 70 سال پیش فلسطینی ها زمینشان را فروختند و پولش را خوردند. چرا من باید تاوان آن را بدم. خود حماس می گوید اگر اسرائیل به ایران حمله کند به ما ربطی ندارد و ما دخالت نمی کنیم.

اول قول رفاهی را که امام داد عملی کنید،بعد بروید با کل منظومه شمسی بجنگید

مسلم;1001694 نوشت:
علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین تغذیه های رسانه ای که به خورد ملت ما داده اند همین ضعف اعتماد به نفس و خود کم بینی است، وگرنه دنیا ما را باور کرده است، طبق آمارهای بین المللی ایران در صنایع دانش بنیان علی رغم تحریم ها خیلی پیشرفت داشته است، من به چند نمونه اشاره می کنم:
در فناوری هوا و فضا، و پرتاب موشک ماهواره بر ایران در بین 11 کشوری است که به این توانایی دست یافته اند، و در جمع این 11 کشور هم ایران جزء 6 کشور برتر است.
در عرصه سلول های بنیادین ایران بعد از امریکا رتبه دوم دنیاست.
در فناوری هسته ای ایران چهاردهمین کشور دنیاست.
در حوزه زیست فناوری رتبه سیزدهم جهان است.
در حوزه نانوتکنولوژی ایران رتبه ششم دنیا را داراست.
در ریاضیات، کامپیوترو پزشکی ایران جزئ 20 کشور برتر دنیاست.
متوسط رشد علم در ایران هم که همانطور که رهبری چندین بار در سال های قبل اشاره کردند مدتی 13 برابر متوسط جهانی، و بعد 11 برابر متوسط جهانی است.

دوست عزیز این آمارها که مردم کوچه و بازار اسمش را آمار احمدی نژادی گذاشتن دوا درد ما نیست.ما مردم این پیشرفت ها را نه در پراید می بینیم نه در جادهایمان.

ما از پیشرفت پزشکیمان کلیه آقای شاهرودی را دیدیم که اشتباهی درآورند و مجبور شد برود آلمان برای درمان

از فناوری نانو تنها چیزی که به ما رسیده جوراب نانو است که در مترو می فروشند.

موفق و سربلند باشید@};-

مسلم;1001694 نوشت:
شما 40 سالی انقلاب ما را با 40 سالگی انقلاب های دیگر مقایسه کنید

فقط 27 سال

ناگفته هاي ناب;1001699 نوشت:
حرف من و سایر دوستان تعویض نظام با یک نظام دیگر نیست.
حرف ما تعمیر ساختار های نظام و تعویض و بروز رسانی برخی ساختارهاست.
به این دومینو توجه کنید:

جناب ناگفته های عزیز من هم مخالف اصلاح و تعمیر ساختارهای نظام نیستم، نمی خواهم بگویم نظام ما بی عیب و نقص است؛ اما وظیفه امور اجرایی بر عهده دولت است و مجلس با توجه به این اولویت ها دولت را وادار به اجرای مصوبات می کند؛ مجلس و دولت باید این ضرورت ها را حس کنند و حس هم کرده اند و کارهایی هم دارد انجام میشود.
در هرصورت طبق آنچه که بیان کردم انصافا اینطور نیست که رهبری در مسائل زیست محیطی کم کاری داشته باشند، حتی دغدغه هایی مهم تر از مسئله آب هم در نظر ایشان وجود دارد که شاید من و شما از آن غافل باشیم:

«فرسایش خاک در کشور بر اثر سهل‌انگاری‌ها و بدعمل‌کردن‌ها و ندانم‌کاری‌ها؛ فرسایش خاک چیزی نیست که بعد بشود به‌آسانی جبرانش کرد. قضیّه‌ی خاک از قضیّه‌ی آب مهم‌تر است؛ ما مشکل آب هم داریم، مشکل بزرگی هم هست، لکن برای تهیّه‌ی آب راه‌های فراوانی وجود دارد؛ برای تهیّه‌ی خاک حاصلخیز این راه‌ها دیگر وجود ندارد. یعنی بی‌توجّهی به مبانی حفظ محیط زیست، گاهی اوقات یک چنین مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد؛ آسیبی که وارد میشود، آسیبی نیست که بشود [جبران کرد]. خب، میشود پیشگیری کرد، میشود علاج کرد؛ هم پیشگیری میشود کرد بسیاری از این چیزها را - که عمدتاً هم پیشگیری است - هم بعضی‌ها قابل علاج است و بایستی اینها را علاج کرد»

علاوه بر اینکه تمام آنچه بنده از سخنان ایشان در خصوص آب و خاک گفتم فقط در جلسات عمومی بیان شده، خدا می داند در جلسات خصوصی چه پی گیری های جدی تری از سوی ایشان وجود دارد، خود مقام معظم رهبری فرمودند جلسات خصوصی و پی گیری های ما در این جلسات شاید ده برابر جلسات عمومی باشد.

وی گفت: حال آن که لازم است در فرایند حکمرانی سازوکار مشخصی برای اجرا و ارزیابی میزان تحقق و عملیاتی شدن و کارامدی سیاست ها تعریف شود. حلقه ای که در وضع موجود مفقود است؛ مثلا از 34 عنوان سیاست کلی ابلاغ شده، فقط برای یک عنوان سیاست های کلی اصل 44قانون وضع شده است و برای سایر سیاست ها نه قانون خاصی وجود دارد و نه سازو کار قانونی برای اجرای آن ها وضع شده است.
تابناک
وی گفت: مرکز تحقیقات استراتژیک در فرایند تصویب سیاست های کلی و یا انجام وظایف مجمع اگر نگوییم هیچ اثر بخشی نداشت، اثربخشی به مراتب کمتری داشته و دارد؛ ضمن اینکه این ارکان تا حدود زیادی انسجام و هم افزایی لازم را نداشته اند؛
تابناک
وی تأکید کرد: هرچند تفویض اختیار موجب سلب اختیار از مقام تفویض کننده نیست،
تابناک
وی ادامه داد: هرچند تلاش زیادی در رابطه با اصلاح فرایند تدوین سیاست های کلی در فعالیت دوره گذشته صورت گرفت. چنین مطالبه ای در حکم دوره گذشته رهبر انقلاب وجود نداشت. با وجود این، واقعیت آن است که تا کنون 34 عنوان سیاست کلی بدون احتساب سیاست های کلی برنامه های پنج ساله در برگیرنده حدود 700 بند سیاستی از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده است. اگر مدت زمان برای هر یک از این سیاست ها ده سال لحاظ شود، بیش از یازده عنوان از این سیاست ها بیشتر از ده سال از ابلاغ آن ها گذشته است.
تابناک

در دوره قبل کمیسیون نظارت مجمع، ترکیب خیلی پیچیده‌ای داشت و از همه دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری و قضایی در آن نماینده بود ولی در دوره جدید مقام معظم رهبری آن را از این شکل خارج کردند
همشهری
مقام معظم رهبری این اختیار نظارت را در 2دوره گذشته به شورای مجمع داده بودند، اما چون کار خوب پیش نمی‌رفت و تأخیر ایجاد می‌شد و قوانین را بیشتر معطل می‌کرد
همشهری

اعضاي ثابت و متغير اين مجمع را مقام رهبري تعيين مي نمايد.

مقررات مربوط به مجمع توسط خود اعضا تهيه و تصويب و به تاييد مقام رهبري خواهد رسيد.
شورای نگهبان
مطابق‌ اصل‌ چهارم‌ قانون‌ اساسي‌ مصوبات‌ مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ نمي‌تواند خلاف‌ موازين‌ شرع‌ باشد و در مقام‌ تعارض‌ نسبت‌ به‌ اصل‌ قانون‌ اساسي‌ مورد نظر مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ و شوراي‌ نگهبان‌ (موضوع‌ صدر اصل‌ 112) و همچنين‌ نسبت‌ به‌ ساير قوانين‌ و مقررات‌ ديگر كشور مصوبه‌ مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ حاكم‌ است‌.»

لازم‌ به‌ ذكر است‌ كه‌ در مورد تعارض‌ مصوبات‌ مجمع‌ با ساير اصول‌ قانون‌ اساسي‌ شوراي‌ نگهبان‌ به‌ رأي‌ نرسيد.
شورای نگهبان
«منظور از"خلاف‌ موازين‌ شرع‌" آنست‌ كه‌ نه‌ با احكام‌ اوليه‌ شرع‌ سازگار باشد و نه‌ با احكام‌ عناوين‌ ثانويه‌ و در اين‌ رابطه‌ صدر اصل‌ 112 به‌ مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ تنها اجازه‌ تعيين‌ تكليف‌ به‌ لحاظ‌ عناوين‌ ثانويه‌ را داده‌ است‌.»
شورای نگهبان
در صورتي‌ كه‌ مصوبه‌ مجمع‌ مصلحت‌ مربوط‌ به‌ اختلاف‌ نظر شوراي‌ نگهبان‌ و مجلس شوراي‌ اسلامي‌ بود مجلس‌ پس‌ از گذشت‌ زمان‌ معتدٌّبه‌ كه‌ تغيير مصلحت‌ موجه‌ باشد حق‌ طرح‌ و تصويب‌ قانون‌ مغاير را دارد. و در مواردي‌ كه‌ موضوع‌ به‌ عنوان‌ معضل‌ از طرف‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ به‌ مجمع‌ ارسال‌ شده‌ باشد در صورت‌ استعلام‌ از مقام‌ رهبري‌ و عدم‌ مخالفت‌ معظم‌ له‌ موضوع‌ قابل‌ طرح‌ در مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ مي‌باشد.»
شورای نگهبان

جعفر سبحانی گرچه مشورت در امور مهم را بر رهبر لازم می‌‌داند؛ اما دربارة تبعیت از نظر مشاوران می‌‌گوید: «حاصل سخن آنکه امام و رهبری که اطاعتش لازم است اعم از آنکه معصوم باشد یا غیرمعصوم باید پس از مشورت شایسته‌‌ترین نظریه را انتخاب کند و تسلیم رأی اکثریت صرفاً بدان جهت که اکثریت است نشود و انتخاب رأی اکثریت بر امام لازم نیست...» (سبحانی 1401 ج2: 445).

اگر کمیسیون نظارت خط مشی و شاخص ها و شیوه های درستی برای نظارت بدهد سیاستهای کلی نظام نیز درست پیش می روند
اما اگر شاخص درستی ندهد مملکت در مسیر انحرافی قرار میگیرد

ماده8

وظایف کمیسیون نظارت عبارت است از:

-تدوین خط مشی‌ها، شاخص‌ها و شیوه‌های اعمال نظارت با همکاری کمیسیون‌های ذیربط.

-اجرای وظایف مندرج در مواد 5، 6، 7 و سایر موارد ارجاعی.

-تعیین نمایندگان برای حضور در جلسات تنظیم و تصویب برنامه‌های توسعه در دولت و مجلس.

ارزیابی و سنجش میزان تحقق سیاست‌های کلی و حسن اجرای آن‌ها بر مبنای شاخص‌های مصوب و تلفی گزارش‌های نظارتی.

-ارائه کلیه گزارش‌ها و تصمیمات به شورای مجمع جهت اطلاع و تصویب.
انتخاب

قدیما;1001700 نوشت:
دوست عزیز به قول آقای ظریف وزیر امور خارجه این نوع زندگی کردن را خودتان انتخاب کردید،شما می گویید مرگ بر آمریکا،خب طبیعی که او هم تحریم می کند.برای همین من یک پست ایجاد کردم تا ثابت کنم که ائمه یکبار وارد جنگ های خارج از تشیع امامی نشدند و حتی علما متقدم شیعه در جنگ های صلیبی دخالت نکردند ولی اسماعیلیه کردند و الان تقریباً منقرض شدند.

به خاطر همین است که ده ها حدیث در مورد تقیه کردن آمده و اینکه اگر توانایی ندارید وارد جنگی نشوید.ایران نمی تواند به تنهایی با ده ها کشور وارد درگیری شود.کاری به گمراهی حماس و حوثی ها و بشار اسد ندارم ولی همین ها هم توانایی کمک به ما را ندارند و چشمشان به جیب ماست.

وقتی دلسوزانه نصحیت می کنیم از فصوص الحکم به سمت احادیث ائمه بیایید ما را متهم به بی سوادی و عوام بودن می کنید

وقتی دلسوزانه نصیحت می کنیم که ایران توانایی وارد شدن درگیری با ده ها کشور را ندارد و نباید وارد این درگیری ها شود،ما را به غرب زدگی و ترسو بودن متهم می کنید.

دوست عزیز درگیری حماس عمری با اسرائیل یهودی به من ربطی ندارد، 1400 سال است عمریه و اهل کتاب با هم می جنگند.نه ائمه دخالت کردند نه شیخ مفید دخالت کردند نه سید بن طاووس و علامه حلی دخالت کردند با اینکه هم سلامتی بدنی بود و هم پول و سلاح و شرایط دیگر.

به من چه که 70 سال پیش فلسطینی ها زمینشان را فروختند و پولش را خوردند. چرا من باید تاوان آن را بدم. خود حماس می گوید اگر اسرائیل به ایران حمله کند به ما ربطی ندارد و ما دخالت نمی کنیم.

اول قول رفاهی را که امام داد عملی کنید،بعد بروید با کل منظومه شمسی بجنگید

برای تمام آنچه که فرمودید پاسخ دارم، و خدا می داند برایم سخت است در برابر چنین سخنانی که نشأت گرفته از یک سطحی نگری است سکوت کنم، اما نه تاکنون شما را در برابر سخن حقی پذیرا یافته ام، و نه هیچ کدام از این سخنان به موضوع تاپیک مربوط میشود! چاره ای جز سکوت نیست، چرا که چشم انداز قابل اعتنایی در این بحث نمی بینم.

عکسی از دبی می گذارید که نشان از عمق این سطحی نگری ها دارد! پیشرفت و قدرت را فقط در ساختمان ها و برج ها می بینید! در حالی که اقتصاد مثلا همین دبی نیاز به تحریم بری فروپاشی ندارد، فقط کافیست تهدید به تحریم شود!! به لحاظ نظامی هم همین بس که کشوری چون کویت که بالاترین ارزش پول دنیا را دارد 24 ساعته توسط عراق تسخیر شد! همان عراقی که 8 سال با تمام توان و حمایت های نظامی و تسلیحاتی و بین المللی نتوانست یک وجب از خاک ایران را که تازه در ابتدای انقلاب و تشکیل حکومت بود بگیرد.

به خدا قسم آرزو می کنم کاش ما به اندازه غربی ها از قدرت ایران و ارجحیت آن بر کشورهای عرب منطقه با خبر بودیم! وقتی ترامپ می گوید ایران میتوانست در 12 دقیقه منطقه را بگیرد دیگر من چه بگویم!! وقتی کارشناسان نظامی دنیا می گویند جنگ ایران با عربستان بیشتر از دو هفه طول نمیکشد من چه بگویم که جوان ایرانی به خاطر قیمت سیب زمینی و پیاز ایران را با این قدرت و نفوذ منطقه ای با دبی مقایسه میکند که نفتشان را فروختن و ماشین های لوکس وارد کردن و مهندسان اروپایی برایشان برج ساخته اند!!

انگیزه ای برای پی گرفتن بحث در این خصوص با شما ندارم...

یاحق

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: معاون اول رئیس جمهور از موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای شرکتهای دارویی خبر داد.
دنیای اقتصاد

مسلم;1001731 نوشت:
عکسی از دبی می گذارید که نشان از عمق این سطحی نگری ها دارد! پیشرفت و قدرت را فقط در ساختمان ها و برج ها می بینید! در حالی که اقتصاد مثلا همین دبی نیاز به تحریم بری فروپاشی ندارد، فقط کافیست تهدید به تحریم شود

دوست عزیز من کره جنوبی را مثال زدم که 50 سال پیش از موزامبیک هم فقیرتر بود و الان در اوج شکوفایی اقتصادی است

چین را مثال زدم که در این چهل سال چقدر پیشرفت کرده

درباره امارات هم آبادانی کشور و مرفه کردن مردم سطحی نگری نیست

مسلم;1001731 نوشت:
به لحاظ نظامی هم همین بس که کشوری چون کویت که بالاترین ارزش پول دنیا را دارد 24 ساعته توسط عراق تسخیر شد! همان عراقی که 8 سال با تمام توان و حمایت های نظامی و تسلیحاتی و بین المللی نتوانست یک وجب از خاک ایران را که تازه در ابتدای انقلاب و تشکیل حکومت بود بگیرد.

به خدا قسم آرزو می کنم کاش ما به اندازه غربی ها از قدرت ایران و ارجحیت آن بر کشورهای عرب منطقه با خبر بودیم! وقتی ترامپ می گوید ایران میتوانست در 12 دقیقه منطقه را بگیرد دیگر من چه بگویم!! وقتی کارشناسان نظامی دنیا می گویند جنگ ایران با عربستان بیشتر از دو هفه طول نمیکشد من چه بگویم که جوان ایرانی به خاطر قیمت سیب زمینی و پیاز ایران را با این قدرت و نفوذ منطقه ای با دبی مقایسه میکند که نفتشان را فروختن و ماشین های لوکس وارد کردن و مهندسان اروپایی برایشان برج ساخته اند!!

دوست عزیز از موضوع جنگ بیرون بیایید،موضوع کارآمادی نظام است.

اینکه رئیس جمهور آمریکا ایران هراسی می کند تا سلاح بفروشد یا ما رجز می خوانیم مطلب دیگری است.

چه خوشمان بیاید یا خوشمان نیاید ما چه از لحاظ اقتصادی چه نظامی توانایی مواجه شدن با 29 عضو ناتو و ناتو عربی و اسرائیل را نداریم.یکسری مسئول بالا شهر نشین و مرفه مرگ بر فلان می گویند ولی دودش با تحریم به چشم مردم فقیر می رود.

مسلم;1001731 نوشت:
انگیزه ای برای پی گرفتن بحث در این خصوص با شما ندارم...

یاحق

این یعنی بحث تمومه؟

momi14;1001793 نوشت:
این یعنی بحث تمومه؟

خیر بحث تمام نیست، بنده اگر مطلب جدید طرح شود پاسخ خواهم داد
مخاطب بنده جناب "قدیما" بودند؛ همانجا تصریح کرده ام که انگیزه ای برای بحث با ایشان ندارم، چرا که روزنه امیدوار کننده ای برای رسیدن به نتیجه مشترک با ایشان نمی بینم.

قابل توجه دوستان و همراهان گرامی

ان شالله تاپیک تا 24 ساعت آینده تاپیک به منظور جمع بندی بسته خواهد شد.

از تمامی دوستان که در رونق این تاپیک و همچنین طرح مباحثی که موجب اعتلای پاسخ نهایی خواهد شد صمیمانه تشکر و قدردانی میکنم.

در پناه حق@};-

پرسش:
بر فرض که ولایت فقیه به لحاظ تئوریک قابل اثبات بوده، و ادله عقلی و نقلی ضرورت آن را به صورت قطعی اثبات کنند، اما علی رغم گذشت 40 سال از حاکمیت ولی فقیه، آیا این همه مشکلات گویای این نیست که این تئوری و لو منطقی و مشروع، اما در مقام عمل قابل اجرا نیست؟


پاسخ:

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه بفرمایید:

نکته اول: نگاه صفر و صدی ممنوع!

منشأ این اشکال نگاه صفر و صدی است؛ اگر انجام یک کار به نتیجه 100درصدی منتهی نشد نمی توان آن را ناکارآمد و شکست خورده دانست؛ بالاخره تأثیرگذاری یک علت، نسبی است، رهبری چه معصومانه و چه غیر معصومانه علت تامّه برای سعادت در یک جامعه نیست که بگوییم چرا با رهبری الهی همچنان مشکلات وجود دارد.
در حکومت پیامبر(صلی الله علیه و اله) و امیرالمومنین(علیه السلام) هم ناکارآمدی هایی وجود داشت اما کسی از این ناکارآمدی های اجتماعی، ناکارامدی حکومت معصوم را نتیجه نمیگیرد.
برای قضاوت در این خصوص باید به شاخصه ها و فاکتورهای متعددی نگاه کرد که در نکات بعدی انشاالله به آنها اشاره خواهد شد.

نکته دوم: عمل به واجب شرعی بدون قید و شرط

وقتی ما یک مسئله را از طریق عقل و نقل اثبات کردیم، یعنی پذیرفته ایم که موظف به آن هستیم، در این صورت نمی توان به خاطر نتیجه آن را کنار گذاشت، ما مأمور به انجام وظیفه هستیم، نه مسئول نتیجه! مثل اینکه کسی که وجوب نماز را از طریق دین پذیرفته است اما تأثیری برای آن حس نمیکند، خب نمیتواند به این بهانه دستور دین را تعطیل کند که!
خصوصا در مسائلی که جایگزینی برای ان نیست، ما بالاخره در جامعه به یک حکومت نیاز داریم، نمی توان حکومت را تعطیل کرد که! پس اگر ولایت فقیه را نپذیریم در زمان غیبت که امام معصومی وجود ندارد باید حکومت را به کسی پایین تر از فقیه بسپاریم! و این قطعا موجب افزایش مشکلات و ناکارآمدی های حکومت خواهد شد.
باید دقت کرد که بحث ما بر سر این نیست که آیا با وجود ولی فقیه تمام مشکلات رفع میشود یا خیر؟ بحث کارآمدی بر سر این است که با ولی فقیه مشکلات ما به صورت قابل توجهی کمتر میشود یا بیشتر؟ وضعیت ما بهتر میشود یا بدتر؟!

قطعا و یقینا روشن است که وضعیت من و شما در هر مرتبه ای که باشد با نبود ولی فقیه بهتر که نخواهد شد، بسیار بدتر خواهد شد.
رهبری مانند ترمزی در برابر انحرافات و زیاده خواهی های مسئولین است، کسی برای رفع این انحرافات و زیاده خواهی های مسئولین، ترمز را برنمیدارد! کسی به خاطر رفع نقاط ضعفش، نقاط قوتش را از بین نمی برد!

نکته سوم: کارآمدی حکومت اسلامی ایران

اصل این مدعا یعنی تلقین کردن «ناکارآمدی حکومت» از اساس اشتباه است، تفکر ناکارآمدی نظام ناشی از یک نگرش یک جانبه گرایی است که فقط مشکلات دیده می شود، در حالی که باید در قالب یک نگرش کلان همه نقاط ضعف و قوت را با هم دید، نباید اجازه بدهیم رسانه های دشمن یا دوستان نادان ما را نسبت به کارآمدی اصل نظام به تردید بیندازند، مقام معظم رهبری همین اخیرا و بعد از نوسانات ارز در دیدار با نخبگان فرمودند:

«دشمن میخواهد تصویر غلط و زشتی از کشور ارائه بدهد؛ این درست عکس واقعیّت است. کشور از جهات مختلف، تصویر دلنشین و زیبایی دارد؛ از همه جهت؛ حالا چهار صباح قیمت ارز بالا میرود، پایین می‌آید، مشکلات معیشتی برای مردم پیش می‌آید، اینها هست، اینها را میدانیم، امّا آن تصویری که دشمن میخواهد القا کند و تحمیل کند، به کوری چشم او وجود ندارد، [بلکه] عکس آن تصویر وجود دارد.(1)

حقیقت این است که ایران به سرعت در حال رشد است، رشد علمی که به اذعان مجامع بین المللی بسیار چشمگیر بوده و بسیار بالاتر از رشد متوسط جهانی است، که به ابعادی از آن اشاره می شود:
در حوزه فناوری های دانش بنیان ایران رشد چشمگیری داشته است، به طوری که در حوزه هوا و فضا و پرتاب ماهواره، سلول های بنیادین، هسته ای، زیست فناوری، نانوتکنولوژی، ریاضیات، کامپیوتر، و پزشکی ایران جزء کشورهای برتر دنیاست.

در عرصه موشکی ایران باز جزء برترین های قدرت موشکی دنیاست، و این دستاوردها هم در شرایط تحریم به دست آمده که ارزش آن را دو چندان می کند، به همین خاطر یوزی رابین مدیر اسبق برنامه موشکی اسرائیل در برابر صنعت موشکی ایران کلاه از سر بر دارد، وی تصریح می کند این احترام به خاطر این است که ایرانی ها این دستاورد را در شرایط تحریم به دست آورده اند.

به لحاظ خدمت رسانی باز این مسئله چشمگیر است، امروز ایران در دنیا و با وجود کشورهایی چون آمریکا، آلمان، فرانسه و... رتبه اول در برق رسانی به روستاها را دارد. این آیا دستاورد کوچکی است؟ لوله کشی گاز خانگی به بسیاری از مناطق حتی به روستاها خدمت کمی است؟
به جای تمرکز بر تهران و ساختن یک ورزشگاه 100 هزار نفری، ساختن ورزشگاه های مجهز و با ظرفیت در اصفهان ومشهد و تبریز و مانند آن نشان از خدمت در کنار عدالت دارد.

در عرصه نظامی پیروزی ایران در جنگ نیابتی بر آمریکا و اسرائیل و عربستان که داعش به نیابت ایشان به میدان آمده بود مسئله کوچکی نیست؛ نفوذ تفکر انقلابی ایران در منطقه که هنری کیسینجر از آن تحت عنوان امپراتوری ایران یاد می کند دستاورد کوچکی است؟
به لحاظ گسترش فکر شیعی، امروز طبق امار مسئولین جامعة المصطفی به برکت این نظام 50 میلیون نفر در دنیا شیعه شده اند، فقط 15 میلیون نفر در نیجریه شیعه شده و پیرو امام و رهبری هستند.
برای قضاوت باید از جزئی نگری پرهیز کرده و به این پیشرفت های چشمگیر که دنیا را وادار به تحسین کرده هم توجه داشت.

نکته چهارم: زمان بَر بودن ثمردهی یک حکومت
نکته دیگری که باید به آن توجه داشت زمان بَر بودن بازدهی یک حکومت است، تحقق یک انقلاب و شکل گیری یک حکومت نوپا آغاز یک حرکت است، نه پایان آن! عمر بازدهی یک تفکر و ایدئولوژی که در یک حکومت به کار گرفته شده است بسیار بیشتر از عمر یک انسان لازم است تا به ثمر بنشیند، هیچ تمدنی نیست که در چهل سالگی آن چنین توقعی داشته باشیم که به یک تمدن تبدیل شده باشد!

آیا لیبرالیسم و سوسیالیسم که دو تفکر در این خصوص هستند فراز و نشیب و دوران آزمون و خطا طی نکرده اند؟ ما از عمر یک حکومت سخن می گوییم ، نه عمر یک انسان! جمهوری اسلامی یک حکومت در قالب تفکیک قوای سه گانه و محتوای اسلامی است که چنین حکومتی با چنین قانون اساسی ای هیچ سابقه ای ندارد. 40 سال برای تشحیص کارآمدی یک حکومت بسیار کم است، اگرچه همانطور که اشاره شد همین چهل سال هم رشد جمهوری اسلامی را به خوبی نشان می دهد.

لیبرالیسم که امروز در غرب جلوه های پوشالی آن را مشاهده می فرمایید، و گاهی برخی به به و چه چه می کنند بیش از 200 سال از عمر آن می گذرد تا به این بار نشسته و البته دیگر رو به افول است! جنگ های جهانی و کشته شدن بیش از 100 میلیون نفر یکی از آزمون و خطاهای آن است. شما 40 سالی انقلاب ما را با 40 سالگی انقلاب های دیگر مقایسه کنید.

بنابراین نباید یک انقلاب نوپا را با یک تفکری که بیش از 200 سال است در حال اصلاح و نواندیشی است و غرب با تمام توان بر نگه داری آن می کوشد، مقایسه کنید.

نکته پنجم: شرایط برابر، شرط مقایسه!

آنچه گاهی مانع قضاوت درست شده و در این بین رهزنی می کند و موجب این گمان میشود که حکومت جمهوری اسلامی کارآمد نبوده، مقایسه ایران با کشورهای توسعه یافته و یا کشورهایی که تازه به توسعه رسیده اند مانند: ژاپن و کره و مانند آن؛ در حالی که برای مقایسه و نتیجه گیری کارآمدی دو نظام باید آنها را در شرایط مساوی تصور کرد.
کدام یک از کشورهای پیشرفته اگر مانند ایران ، 8 سال درگیر جنگ نابرابر با دنیا بودند، از بدو تأسیسشان مورد تحریم های کمرشکن واقع شده بودند الان چه وضعیتی داشتند؟ تحریم های بانکی، نفتی، تسلیحاتی، هسته ای، هواپیمایی، و مانند آن کوچک است؟ آنها حتی کشتی های ما را بیمه نمیکردند!

با حمایت گسترده از گروهک های تروریستی امنیت ما را هدف گرفتند، شخصیت های فکری را در اول انقلاب، و دانشمندان هسته ای را بعد از آن به شهادت رساندند. این هجمه عظیم رسانه ای شوخی است؟ این همه سایت و شبکه ماهواره ای فارسی زبان که از دین و فرهنگ تا سیاست ما را نشانه گرفته اند تأثیرگذار نیست؟!
کشورهای دیگر با کدامیک از این مشکلات دست به گریبان بوده اند؟!
ایران 8 سال با عراقی جنگید که 24 ساعته کویت را اشغال کرد! همان کویتی که ارزش پولش را بر سر ما می زنند!

اگر همین کارشکنی ها و همین دشمنی ها و همین تحریم ها و همین جنگ تحمیلی، وهمین جنگ رسانه ای عظیم علیه هر کشوری که لااقل در تراز ایران باشد اتفاق افتاده بود الان سرنگون شده بود! همین آمریکایی هزاران میلیارد دلار هزینه کردند و توانستند شوروی را سرنگون سازند، امثال کره و ژاپن که جای خود دارد!

نکته ششم: قضاوت در چارچوب شرایط و اقتضائات
نکته دیگر اینکه قدرت هر رهبری در گرو شاخصه های متعدد از جمله پیروی مردم و مسئولین است، وگرنه اگر علی(علیه السلام) هم در جامعه ای باشد اما مردم از او پشتیبانی نکنند قرار نیست به صرف وجود علی(علیه السلام) جامعه سعادتمند شود.
بنابراین برای کارآمدی رفتار ولی فقیه باید به شرائط و اقتضائات نگاه کرد، قضاوت بدون نگاه به این شرائط قضاوت عادلانه ای نخواهد بود، و با چنین روشی علی(علیه السلام) هم زیر سوال میرود!
مثلا اینکه بدون نگاه به تاریخ و حوادث و شرایط فقط و فقط نگاه کنیم که علی(علیه السلام) ماجرای حکمیت را پذیرفته و به حَکَم بودن ابوموسی اشعری رضایت داد! خب با این نگاه کوته بینانه رفتار علی(علیه السلام) هم زیر سوال می رود! اینگونه نقد کردن که منصفانه نیست! نقد باید در یک نگرش کلان با در نظر گرفتن شرایط و اقتصائات زمان، درک مصالح عمومی، اهم و مهم کردن ها و مانند آن انجام شود!

مدیریت یک جامعه با علایق و سلایق مختلف در سطح کلان واقعا دشوار است، و بستگی به ده ها فاکتور و شاخصه دارد؛ یک وقت یک خط قرمزی است که واقعا نظام را به خطر می اندازد و از مسیر خارج می سازد خب رهبری اینجا با کسی شوخی ندارد و زیر بار نمیرود، مثل تقاضای ابطال انتخابات در سال 88 یا ماجرای ارتباط با آمریکا و مانند آن.

اما یک وقت مسئله اینچنین نیست، اگرچه آسیب زا است اما یا مصلحت مهمتری در برابر آن است، مثلا پای تجربه و رشد مردم است همانطور امام خمینی(ره) در مورد بنی صدر فرمودند من او را از ابتدا می شناختم، اما با تأیید صلاحیت ایشان مخالفت نکردند، با انتخاب ایشان هم مخالفت نکردند، حتی تنفیذ هم کردند، و تا مجلس به عدم صلاحیت او رأی نداد خودشان بنی صدر را کنار نگذاشتند؛ باید به مسئولین در حیطه وظائفشان احترام گذاشت! وگرنه اینکه مسئولین در تمام پست ها مطیع تامّ فرامین مستقیم وجزئی رهبری باشند که انگار رهبری تمام مسئولیت ها را بر عهده دارد! اصلا فلسفه دخالت نظر مردم زیر سوال می رود!

اینکه مردم مسئولین را انتخاب کنند اما رهبری جزء به جزء به منتخب آنها بگوید چه بکند و چه نکند خب مردم می گویند این چه کاری است؟ رهبری خودش یک مسئول را انتخاب کند! ما را چرا بازیچه می کنید؟!
می بینید که اینجا یک مصلحت مهمتری وجود دارد که رهبر جامعه باید متناسب با آن إعمال نظر کند.

نکته هفتم: نقد در چارچوب مسئولیت ها

نکته مهم دیگری که برای ارزیابی عملکرد یک شخص باید به آن توجه کرد، توجه به وظیفه اوست، یعنی نقد رفتاری باید در چارچوب وظائف و مسئولیت ها باشد، در حالی که عمده نقدهایی که به رهبری می شود مسائلی است که به ولی فقیه مرتبط نیست!

رهبری نه اقتصاددان است، نه دیپلمات است، نه پزشک است، نه مهندس صنعت است، نه مهندس امور تولید و کشاورزی است؛ و بعد تمام ناکارآمدی های حوزه دلار و ارز، بهداشت، صنعت و تجارت و کشاورزی و مانند آن را از ولی فقیه دانسته و آن را ناکارآمد تصور می کنند! بله در این زمینه ها مشاورینی دارد اما بالاخره باید حرکت در این امور را به متخصصین همان رشته ها بسپارد. به همین خاطر وزارت بهداشت دست پزشکان است، وزارت صنعت دست مهندسین، وزارت خارجه به دست دیپلمات ها، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به دست اقتصاددانان و اما رهبری مجموعه این حرکت ها را مدیریت می کند.

به عبارت دیگر کشور دو حرکت دارد، بگذارید در قالب مثال عرض کنم، منظومه شمسی را تصور کنید که تمام سیارات به دور خورشید در حال چرخش هستند، این یک حرکت جزئی است، دوباره خود این خورشید هم در حال حرکت در یک مدار بسیار کلان تر است؛ کار مسئولین مانند آن حرکت سیارات است، و کار رهبری مانند آن حرکت کلان منظومه شمسی! یعنی رهبری مجموعه حرکت های مسئولین را جهت دهی می کند نه اینکه در کار آنها که تخصص ندارد دخالت کند!

فرض کنید ما اصلا جمهوری تشکیل داده بودیم، نه جمهوری اسلامی! خب در برابر این مشکلات یقه چه کسی را می گرفتیم؟ الان هم یقه همو را باید بگیریم؛ آنچه که ما تحت عنوان «ولایت فقیه» در قانون اساسی اضافه کرده ایم برای کنترل حرکت کلی کشور است، نه امور جزئی اینچنینی! این امور جزئی که در هر حکومتی متولی خاص خودش را دارد و مردم هم از همان متولی انتظار دارند، در این باره فرقی بین جمهوری سکولار و جمهوری اسلامی نیست! در تمام دنیا این مشکلات متولی خودش را دارد، و در دولت و مجلس ما به لحاظ ساختاری فرقی با سایر کشورهای دنیا ندارد، این «ولی فقیه» را برای امری فراتر از این ها در قانون اساسی گنجانده شده ات وگرنه در سایر کشورها که ولی فقیه ندارند این کارها روی زمین نمانده است.

بنابراین برای سنجش کارآمدی یک حکومت باید نگاهی کلان به مسیر حکومت داشت، نه نگرشی جزئی نگرانه؛ مشکلات جزئی نشأت گرفته از مسئولین موقتی هست که می آیند و می روند، گاهی اصلاح می کنند، گاهی خراب می کنند، تصمیم گیری های مقطعی است! اما سکان دار مسیر کلان انقلاب ولی فقیه است که شما می بینید از اول انقلاب تا کنون تغییر نکرده و با سرعت به مسیر خودش ادامه میدهد، اگرچه برخی مجلس ها و برخی دولت ها به سرعت آن کمک کرده اند، و برخی از سرعت آن کاسته اند اما حرکت رو به جلو همیشه بوده است.

پی نوشت ها:
1. بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی، ۱۳۹۷/۰۷/۲۵.

موضوع قفل شده است