جمع بندی جهیزیه ، گرانی و دختران بی پناه

تب‌های اولیه

43 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
جهیزیه ، گرانی و دختران بی پناه

حتما بعد از این گرانی های اخیر بالا رفتن قیمت طلا و سکه
نگرانی خانواده هایی که در گیر مهریه رو دیدین یا شنیدین
تحلیل و اخبار در مورد بدهکاران مهریه در رادیو، تلوزیون، روزنامه و فضای مجازی دیدن
مثل این خبر:
زندانیان مهریه 40 درصد بیشتر شدند ایرنا

تلاش ها رو برای رفع این مشکل
پيشنهاد مجلس براي حل مشكل بدهكاران مهريه روزنامه اعتماد

و خبر هی خوش در این باره:
بخشنامه رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی خارج از نوبت به درخواست تعدیل مهریه خبرگزاری فارس


ولی سوال چرا در این وانفسای گرونی کسی به فکر دخترا نیست؟ به فکر خانواده دختر که باید جهیزیه بدن؟
چرا نه صدا و سیما، نه روزنامه ها، نه فضای مجازی، نه حتی مبلغین و روحانیون محترم

واقعا چرا کسی چیزی نمیگه؟ چون دخترا بابت جهیزیه زندان نمی افتن؟
چرا برای مهریه حدی تعیین نمیشه همون جور که بر جهیزیه حدی تعیین شده؟
باور کنید خیلی از دخترا به خاطر همین جهیزیه عروسی شون عقب میفته نامزدی های طولانی، حرف های مردم، افسردگی
دچار زندانی میشن شاید بدتر از زندونی که آقایون بابت مهریه توش می افتن

خانواده دخترا مخصوصا پدرا چقدر فشار تحمل کنن با قرض و وام هم دیگه نمیشه جهیزیه خرید

سوار تاکسی بودم گوشی راننده زنگ زد بعد تلفن عصبانی گوشی ش پرت کرد رو داشبور ماشین
از ناراحتی رنگ پوستش عوض شد نفس ننفس میزد خشم و ناراحتی میشد به وضوح توی چهره اش دید مسافری پرسید چی شد
گفت برا خریدن فلان قلم از جهیزیه دخترم سه تومن گذاشته بودم الان خانم و دخترم رفتن بخرن تماس گرفتن گفتن فروشنده میگه نه تومن من از کجا بیارم
شاید اگه مسافرا نبود میزد زیر گریه

البته مشکل جهیزیه و تجملاتی شدن و کمر شکن شدنش مشکل الان و این گرونی نیست، از قبل بود
ولی متاسفانه جامعه اونقدری که رو مهریه حساس بود به خاطر بار حقوقی و زندان رفتن نیروهای کار، جامعه روی جهیزیه حساس نبوده
صدا و سیما، نشریات، فضای مجازی، مبلغین و روحانیت محترم اونقدری که در مذمت مهریه سنگین حرف زدن در مورد مذمت جهیزیه سنگین چیزی نگفتن
از مشکلات آقایون حرف زدن، از زندانیای مهریه مصاحبه گرفتن اما به همون اندازه، نصف یا حتی یک چهارم اون در مورد مشکلات دخترا و خانواده هاشون حرف، نزدن مصاحبه نکردن

میدونم از دست من طلبه هیچی بر نیاد
جز حرف زدن، گفتن و گفتن و گفتن
از زشتی چشم و هم چشمی
از بدی جهیزیه سنگین
از حال بد دخترا که ازدواجشون به خاطر جهیزیه عقب میفته
ازدواج هایی که بهم میخوره و تاثیر اینا رو جامعه و اخلاقش
از اینکه ارزش دختر به زیادی جهیزیه اش نیس

همون جور که در مورد مهریه میگیم
مهریه سنگین ضمانت دوام و خوشبختی زندگی نیست.
باید بگیم
جهیزی سنگین هم ضمانت دوام و خوشبختی زندگی نیست.

از خواهرای مبلغم خواهش میکنم سر این موضوع هم حرف بزنیم نذاریم سر این جریان دختران جامعه مون و خانواده هاشون اذیت شن
نذاریم ازدواج جونا سر این جور مسائل به عقب بیفته
که همه از عواقب عقب افتادن ازدواج خبر داریم

پ ن: اضافه کنید به جریان جهیزیه جریان سیسمونی خریدن و تجملات و تشریفات عجیب و غریب اون و باز خانواده دختر

منبع

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد حنیف

[TD][/TD]

narenj;1001136 نوشت:
غمگین جهیزیه ، گرانی و دختران بی پناه

بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و احترام خدمت شما خواهر گرامی

مسئله ازدواج جوانان و سنت های غلط و دست و پاگیری که این روزها به یک معضل تبدیل شده، یکی از دغدغه های مهم جامعه است و نگرانی شما کاملا به جاست؛ چون این مشکلی ست که تک تک افراد جامعه را درگیر کرده و تبعاتش به انحاء مختلف، گریبانگیر همه ما می شود. قاعدتا جوانان یک جامعه باید با ازدواج به آرامش رسیده و بتوانند مسئولیت های اجتماعی شان را به نحو احسن انجام داده و یک جامعه سالم و رو به رشد را تشکیل دهند. اما وقتی همین جوانِ پرشور و نشاط، به جای آرامش در کانون خانواده، دچار تنش ها و مشکلات ازدواج شده و یا کلا قید ازدواج را زده و مشکلات روحی و جسمی را به جان می خرد، قطعا نمی تواند از پس مسائل و امور اجتماعی برآمده و استعدادها و ظرفیت هایش را به منصه ظهور برساند.
پس مشکل فقط مربوط به خانواده دختر یا پسر نیست؛ بلکه این یک مشکل همگانی و یک ضعف فرهنگی ست که متاسفانه جامعه ما به رغم اسلامی بودن، و به رغم اینکه اسلام اینهمه در این مورد راهنمایی و راهکار دارد، روز به روز در این زمینه پسرفت می کند!!

اما اینکه فرموده اید

narenj;1001136 نوشت:
واقعا چرا کسی چیزی نمیگه؟

حتما خودتان هم قبول دارید که گفتن و راهنمایی کردن در جائی موثر است که مخاطب نسبت به مسئله جاهل باشد. مثلا کسی نمی داند که این جاده به تهران می رود یا کاشان؛ اگر برای رفتن به تهران اشتباهی در جاده کاشان شروع به حرکت کند، شما می توانید ایشان را راهنمایی کنید و مسیر درست را نشان دهید. حتما ایشان هم تشکر کرده و بلافاصله به مسیر درست تغییر جهت می دهد. اما کسی که نسبت به مسئله علم دارد، و در عین حال تغافل کرده و در همین مسیر شروع به حرکت می کند، نه تنها با گفتن، ای بسا با زور و اجبار هم قابل اصلاح نباشد.

بنابراین مسئله عدم آگاهی نیست که با گفتن و سفارش کردن حل شود. مشکل اینجاست که گاهی اوقات انسان ها ارزش ها را گم کرده و با ضدارزش ها جایگزین می کنند. انسان هایی که قرار بود ملاک برتریشان تقوا باشد، حالا یکدیگر را با تموّل مالی اندازه گیری کرده و با خانه و ماشین قد می گیرند! مدل و مارک لوازم منزلشان را معیار قرار داده و تفاخر می کنند! و کارها و افکاری از این دست که دوران جاهلیت را تداعی می کند.

در مورد ازدواج هم دقیقا همین جایگزین شدن ارزش ها صورت گرفته و خیلی مواقع جنبه مقدس ازدواج به فراموشی سپرده می شود. دختر و خانواده او حس می کنند که با تعیین کردن مهریه سنگین و برگزاری مراسم پر زرق و برق خوشبختی دخترشان تضمین می شود؛ و از طرف دیگر پسر و خانواده او هم در یک انتظار متقابل، جهیزیه سنگین و بدون کم و کاست را طلب می کنند! چیزی مثل یک معامله، بدون تقدس و بدون نور الهی!

رهبر معظم انقلاب در بسیاری از بیاناتشان به این مطلب اشاره کرده و فرموده اند: «ازدواج یک جنبه قدسی دارد؛ این جنبه قدسی را نباید از آن گرفت. گرفتن جنبه قدسی به همین کارهای زشتی است که متأسفانه در جامعه ما رائج شده. این مهریه های سنگین به خیال این که می تواند پشتوانه حفظ خانواده و حفظ زوجیت باشد، تعیین می شود، در حالی که اینجور نیست. حداکثر این است که شوهر از دادن امتناع می کند، می برندش زندان؛ یک سال، دو سال زندان می ماند. در این اقدام، به زن چیزی نمی رسد؛ او بهره ای نمی برد، جز این که کانون خانواده اش هم متلاشی می شود. این که در اسلام از حضرت امام حسین (علیه السّلام) نقل شده که فرمود: ما دخترانمان و خواهرانمان و همسرانمان را جز با مهرالسّنه عقد نکردیم، به خاطر این است؛ و الّا می توانستند. این کم کردن، با یک محاسبه است. یا همین تشریفات زائد ازدواج، خرجهای زیاد، مجالس متعدد که واقعاً انسان دلش می گیرد وقتی می شنود.» (۱)

همچنین در مورد نقش مادیات در ازدواج فرمودند: «نقش مادّیات در این‌جا باید خیلی ضعیف باشد. ما که می‌گوییم مهریه‌ها را سنگین نکنند، از این بابت است. اگر ما گفته‌ایم که مهریه بیش از فلان مقدار نباشد، معنایش این نیست که اگر بیش از فلان مقدار بود، عقد باطل یا حرام است؛ نه، جایز هم هست، اما کار غلط است. بعضیها چند میلیون تومان مهریه می‌گذارند؛ یعنی ازدواج را که یک امر انسانی است، به یک دادوستد و به یک کار بازاری و معامله‌گری تبدیل می‌کنند. این، تحقیر و توهین به نقش و شأن انسانیت در ازدواج است. این، کار غلطی است. بعضیها هم ازدواج را که یک امر عاطفی و انسانی و وجدانی است، به صحنه‌ی تفاخر تبدیل می‌کنند. مثلاً می‌گویند که جهیزیه‌ی ما این‌چیزها را داشت؛ آیا جهیزیه‌ی دختر شما هم اینها را دارد؟! تفاخر و تنافس! یا مثلاً می‌گویند که ما عقدمان را در فلان سالن گرفتیم. البته حالا که متأسفانه مرسوم شده است در هتلها می‌گیرند؛ که کار بسیار بدی است. حتّی گاهی شنیده یا دیده می‌شود، بعضی افرادی هم که از آنها توقع نیست، برای تفاخر به همدیگر، مراسم عقد خود را در هتلها و سالنها می‌گیرند! نه، مراسم عقد را در اتاق خانه و حیاط منزل خودتان و یا همسایه‌تان بگیرید و مردم را دعوت کنید؛ همین‌طور که همیشه بوده است. این‌گونه محیطها، یک محیط انس خانوادگی است. عده‌یی دوست، عده‌یی قوم و خویش، عده‌یی همردیف های دختر یا پسر، دوستان مدرسه، دوستان پسر در محیط کار یا مدرسه، جمع می‌شوند و شادی و خوشی می‌کنند؛ این درست است. این‌که ما این‌جا را صحنه‌ی تفاخر قرار بدهیم، غلط اندرغلط است. هم محیط ازدواج را آلوده‌ی به مادّیات می‌کند، هم این صحنه‌ی پاک و لطیف وجدانی را صحنه‌ی تفاخرها و تنافسها و زیاده‌رویها می‌کند، بعد هم این دختر و پسر از اول عادت می‌کنند که بایستی زندگی آنان بر تجمل و تشریفات بگذرد؛ چرا؟ بگذارید از اول به یک زندگی متوسط عادت کنند. تجملات برای یک جامعه، مضر و بد است. آن کسانی که با تجملات مخالفت می‌کنند، معنایش این نیست که از لذتها و خوشیهایش بی‌اطلاعند؛ نه، کار مضری برای جامعه است؛ مثل یک دارو یا یک خوراکی مضر. با تجملات زیادی، جامعه زیان می‌کند... باید بنا را بر سادگی گذاشت. جهیزیه‌ها را ساده بگیرید. اگر جهیزیه نیازهای دختر را تأمین می‌کند، خوب است؛ اما به سمت تجملات نرود.» (۲)

مهریه سنگین مال دوران جاهلیّت است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آن را منسوخ کرد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از یک خانواده اعیانی است، خانواده پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تقریباً اعیانی ترین خانواده قریش بودند. خود ایشان هم که رئیس و رهبر این جامعه است، چه اشکالی داشت دختر به آن خوبی که بهترین دختران عالم است و خدای متعال او را «سیدة النّساء العالمین» قرار داد، «من الاوّلین و الآخرین»، با بهترین پسرهای عالم که مولای متقیان است، می خواهند ازدواج کنند، مهریه ایشان زیاد باشد؟ چرا ایشان آمدند و این مهریه کم را قرار دادند که اسمش «مَهر السُّنَّة» است. (۳)

جهیزیه برای دختر، مایه عزت نیست؛ عزت دختر به اخلاق او، به رفتار و شخصیت خود او است. بعضی از خانواده های عروس، خودشان را اذیت می کنند و به زحمت می اندازند و اگر پول هم ندارند، به زور پول تهیه می کنند، اگر پول دارند، زیادی خرج می کنند، برای این که یک جهیزیه پر زرق و برقی را مثلا در اختیار دخترشان بگذارند. (۴)

هشت سنت غلط در ازدواج را در بیانات مقام معظم رهبری در لینک زیر ملاحظه بفرمایید:
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=27754&p=2

پی نوشت ها:
۱. بیانات در سومین نشست اندیشه های راهبری با موضوع زن و خانواده؛ ۱۴ دیماه ۱۳۹۰
۲.
بیانات در جلسه اجرای عقد ازدواج؛ ۳۰ تیرماه ۱۳۷۰
۳.
بیانات در جلسه اجرای عقد ازدواج؛ ۲۸ ادریبهشت ۱۳۷۴
۴.
بیانات در جلسه اجرای عقد ازدواج؛ ۲۸ اسفند ۱۳۷۷

اما اینکه فرموده اید بیشتر سعی می شود که زندانیان مهریه را آزاد کنند و در مورد جهیزیه کار خاصی صورت نمی گیرد؛ شاید به این دلیل باشد که مهریه یک مسئله حقوقی ست و اگر مردی مهریه همسرش را پرداخت نکرد، قانون باید او را ملزم به اینکار کند؛ درحالیکه جهیزیه و مراسم های پرتشریفات، با اینکه سخت و سنگین بوده و خیلی اوقات مردم را دچار مشکل می کند، اما به هیچ وجه جنبه قانونی و حقوقی ندارد. یعنی اگر دختری جهیزیه سنگین نداشته باشد، هیچکس حق شکایت و تهیه دادخواست علیه او را ندارد؛ بنابراین قانون هیچ جبهه ای علیه او ندارد که کسی بخواهد این مشکل را کمتر کند.

و ضمنا این یک واقعیت است که معمولا شروع کننده این قبیل تجملات و سخت کردن کارها، دختران و خانواده آنها هستند. وقتی خانواده دختر مهریه را سنگین و عجیب و غریب تعیین کرده و ضمنا مراسم آنچنانی طلب می کنند چون دخترشان آرزو دارد و آبرویش جلوی دوستان و اقوام و همسایه ها به خطر می افتد و ... ، قاعدتا داماد هم با به عهده گرفتن این هزینه ها، منتظر جهیزیه سنگین و بدون کم وکاست خواهد بود.

در حالیکه دختران و خانواده آنها می توانند در همان ابتدا زندگی و ازدواجشان را بر پایه ازدواج نبوی قرار دهند؛ از تعیین مهریه سنگین خودداری کرده، نه مراسم را تشریفاتی و سنگین برگزار کنند و نه برای جهیزیه خودشان را به تکلف بیندازند.

من بعید می دانم از بین آقایان کسی باشد که با چنین شیوه ای مخالف باشد.

بعضی از این مومن مقدسا خودشون از همه بدترن،از همه بدتر. اینقدر که من از اینا ضربه خوردم تو زندگی، از ابلیس ضربه نخوردم. یک سری از همین هایی که دم از خدا و نبوی و اسلامی و علوی و ... میزنن بیشترشون باعث بدبختی و اخلاق بد مردم اند.

حنیف;1001238 نوشت:
اما اینکه فرموده اید بیشتر سعی می شود که زندانیان مهریه را آزاد کنند و در مورد جهیزیه کار خاصی صورت نمی گیرد؛ شاید به این دلیل باشد که مهریه یک مسئله حقوقی ست و اگر مردی مهریه همسرش را پرداخت نکرد، قانون باید او را ملزم به اینکار کند؛ درحالیکه جهیزیه و مراسم های پرتشریفات، با اینکه سخت و سنگین بوده و خیلی اوقات مردم را دچار مشکل می کند، اما به هیچ وجه جنبه قانونی و حقوقی ندارد. یعنی اگر دختری جهیزیه سنگین نداشته باشد، هیچکس حق شکایت و تهیه دادخواست علیه او را ندارد؛ بنابراین قانون هیچ جبهه ای علیه او ندارد که کسی بخواهد این مشکل را کمتر کند.

توی متن هم اشاره شد که مهریه جنبه حقوقی داره
اما مسئله اینکه جهیزیه جنبه حقوقی نداره و کسی هم شکایت نمیکنه
اما بار روانی و اجتماعی و اقتصادی جهیزیه خیلی زیاد هم روی خود دختر و هم خانواده دختر
فشاری که جامعه و خاتنواده داماد روی خانواده عروس میارن کم نیست حرف و حدیث در مورد جهازیه گاه سالها هست و اون دختر خانم بعد ازدواج باید این تحقیرها رو تحمل کنه که واقعا سخته

حنیف;1001238 نوشت:
در حالیکه دختران و خانواده آنها می توانند در همان ابتدا زندگی و ازدواجشان را بر پایه ازدواج نبوی قرار دهند؛ از تعیین مهریه سنگین خودداری کرده، نه مراسم را تشریفاتی و سنگین برگزار کنند و نه برای جهیزیه خودشان را به تکلف بیندازند.

این امر نیاز به فرهنگ سازی داره
خواسته و شاید بشه گفت پیشنهاد من اینه که برای فرهنگ سازی همون میزان که در خصوص مهریه سنگین برنامه ساخته میشه، سخنرانی میشه و ...
به همون مقدار روی جهیزیه سنگین هم تاکید بشه حرف زده بشه برنامه ساخته بشه در سخنرانی ها منابر علما و ...

سلام!در این زمینه حرف برای گفتن خیلی زیاده.فرهنگ سازی هم می شود انجام داد ولی با این تغییر رویه سبک زندگی دختران و پسران خیلی خیلی سخته.مخصوصا پدران و مادرها

narenj;1001136 نوشت:
حال بد دخترا که ازدواجشون به خاطر جهیزیه عقب میفته
جالب است که شما به زندان افتادن مردها را مسئلهء چندان حادی نمی‌دانید و نیازی ندیدید به آن بپردازید
اما شوهر نکردن دختران را چنان گنده کرده‌اید که گویا فاجعهء قرن است!

شوهر نکردن، سخت‌تر از زندانی شدن!! :-o

narenj;1001136 نوشت:
ولی سوال چرا در این وانفسای گرونی کسی به فکر دخترا نیست؟
مگر دخترها به فکر مردها بودند که حالا انتظار دارید مردها به فکر دخترها باشند؟!
شما خانمها مردها را بخاطر پول به زندان می‌اندازید، اما مردها شما را به زندان نمی‌اندازند فقط فشارها برای جهیزیه بیشتر شده، ببینید چقدر تحملش برای شما دشوار است
ضمن اینکه شما فقط مهریه را مطرح کرده‌اید اما آیا خواسته‌های شما زنان فقط به مهریه ختم میشود؟

عروسی آنچنانی، تالارهای گران قیمت، انتظار داشتن شغل با حقوق بالا و حتی رسمی بودنِ مرد به این شکل که خواستگاری که شغل قراردادی داشته باشد را رد می‌کنید. انتظار خانه، ماشین، سکه به تعداد سال تولد و هزار و یک توقع دیگر که از خواستگار بدبخت داشته و دارید. شما و سایر خانمها تا آنجا که فشار به دوش مرد باشد اما ازدواج خودتان او.کی باشد نه تاپیک خواهید زد و نه یاد دلسوزی برای جوانان میفتید. الان هم اگر توقعات خانمها پایین آمده به این دلیل نیست که دلتان برای مردها و مجرد بودن آنها سوخته باشد، بلکه نگران مجرد ماندن خودتان هستید

یک زمانی شما خانمها شرایط ازدواج را برای پسرها چنان سخت کردید که خیلی از پسرها قید ازدواج را زدند. بعد که خواستگار کم شد، باب روابط نامشروع باز شد و وقتی مزهء این روابط زیر دندان پسرها رفت، با خود گفتند خب چه مرضی داریم که خودمان را زیر بار مخارج سنگین ازدواج ببریم؟ چندتا دوست دختر پیدا می‌کنیم و برای خودمان زندگی می‌کنیم. در نتیجه تعداد خواستگار باز هم کمتر شد. بعد که دخترها دیدند ازدواج خودشان به مشکل برخورده، یادشان آمد که پیامبر اسلام فرموده‌اند شومی زن به مهریه زیاد اوست! یک دفعه یادشان آمد که می‌شود با قناعت هم زندگی کرد! اما دیگر دیر شده خواهر گرامی، این چاهی است که شما خانمها کندید. همانطور که شما خانمها به ما مردها رحم نمی‌کردید و از ما خانه و ماشین و تالار و مهریه سنگین و.... می‌خواستید؛ حالا هم نوبت ماست. چیزی که عوض دارد گله ندارد

خانم الرحیل! در دو تاپیک از من نقل قول کردید بعد آن را پاک کردید و استغفار کردید!
اگر حرفی برای گفتن دارید بگوئید، اگر هم ندارید پس لطفاً نقل قول نکنید! دیگر این اداها چیست؟!

Reza-D;1002189 نوشت:
خانم الرحیل! در دو تاپیک از من نقل قول کردید بعد آن را پاک کردید و استغفار کردید!
اگر حرفی برای گفتن دارید بگوئید، اگر هم ندارید پس لطفاً نقل قول نکنید! دیگر این اداها چیست؟!

نقل قول کردم. بعد حدیثی خوندم که احساس کردم نقل قول های من هم اگر همین الان موضوع اون حدیث نباشه ممکنه به زودی موضوعش بشه
[SPOILER]الإمامُ الهاديُّ عليه السلام : المِراءُ يُفسِدُ الصَّداقَةَ القَديمَةَ ، ويُحَلِّلُ العُقدَةَ الوَثِيقَةَ ، وأقَلُّ ما فيهِ أن تَكونَ فيهِ المُغالَبَةُ ، والمُغالَبَةُ اُسُّ أسبابِ القَطيعَةِ .
امام هادى عليه السلام : ستيزه جويى ، دوستىِ ديرينه را بر هم مى زند و پيوند محكم (هر امرى) را مى گشايد. كمترين چيزى كه در ستيزه كردن هست، اين است كه هر يك مى خواهد بر ديگرى چيره آيد و اين چيره جويى، عامل اصلى بريده شدن پيوند دوستى است .

[SPOILER]البته که قصد من مراء نبود و البته که بین ما مسلما هیچ دوستی نیست. ولی با وضعی که پیش میره بعید نیست کم کم به مراء برسه. [/SPOILER][/SPOILER]

بهترین راه به نظرم این بود که پست هام رو پاک کنم.
ضمنا من اختیار پست های خودم رو طی یک بازه ۵ روزه دارم. هر موقع دلم بخواد هر کدوم که دلم بخواد رو حذف می کنم. فکر نمی کنم این مساله ربطی به شما داشته باشه
قطعا اگه حرفی داشتم که لازم می دیدم شما در جریان باشید حذفش نمی کردم

Reza-D;1002170 نوشت:
جالب است که شما به زندان افتادن مردها را مسئلهء چندان حادی نمی‌دانید و نیازی ندیدید به آن بپردازید
اما شوهر نکردن دختران را چنان گنده کرده‌اید که گویا فاجعهء قرن است!

الحمدلله همه به فکر زندان افتادن آقایون بابت مهریه هستن دولت مجلس رئیس قوقضایه صدا و سیما و مبلغین دینی در منابر و سخنرانی ها
هم کی در مورد جهیزیه و مشکلات دخترا حرف میزنه؟

Reza-D;1002170 نوشت:
مگر دخترها به فکر مردها بودند که حالا انتظار دارید مردها به فکر دخترها باشند؟!

مشکل جامعه ماست که هر کس به فکر خودشه و هیچکس دلش برا بقیه نمیسوزه

و نکته مهم من هم جهیزیه سنگین و هم مهریه سنگین و هم تجملات ازدواج، بد میدونم و متعرض هر دو هستم ولی درخواست من توجه به دختران هست و مشکلات خانواده دختران در این گرانی
چون جهیزیه امر قانونی نیست پس مراجعی مثل مجلس یا قوه قضایه در کم کردن یا تعدیلش نمیتونن کاری بکنن تنها مرجع برا تعدیل و درس کردن این فرهنگ غلط نهاد های فرهنگی و مبلغین دینی هستند

الرحیل;1002192 نوشت:
فکر نمی کنم این مساله ربطی به شما داشته باشه
پست‌های شما به من ربطی ندارد، ولی نقل قول از من به من ربط دارد

narenj;1002193 نوشت:
چون جهیزیه امر قانونی نیست پس مراجعی مثل مجلس یا قوه قضایه در کم کردن یا تعدیلش نمیتونن کاری بکنن تنها مرجع برا تعدیل و درس کردن این فرهنگ غلط نهاد های فرهنگی و مبلغین دینی هستند
جهیزیه اصلاً در اسلام وجود ندارد که مراجع و متولیان دینی بخواهند برای تعدیل آن کاری بکنند!
جهیزیه بدعتی است که مردها پایه‌گذاری کردند و ریشهء این بدعت، فشاری بود که زنها به دوش مردها وارد کردند
البته نمی‌خواهم این وسط همه چیز را به گردن زنان بیندازم. اتفاقاً گاهی خودِ دختران توقعات معقولی داشتند اما والدین آنها جلوی پای خواستگار مانع می‌گذاشتند
گاهی مادر، گاهی پدر و گاهی هم حتی سایر اعضای خانواده مثل عمو و دایی و.....؛ یعنی خود مردها هم در این موضوع سهم داشتند

بعد که دیدند فشار به پسرها زیاد شده، بجای آنکه دخترها و خانواده‌های آنها توقعات خود را پایین بیاورند، این بار پسرها و خانواده‌های آنها متوقع شدند
نتیجه اینکه امروز همه از هم طلبکار هستند! چه دخترها، چه پسرها و چه خانواده‌هایشان

از نظر من چاره‍ای برای درمان این درد نیست مگر اینکه هر کسی از خودش شروع کند
وگرنه فرهنگ‌سازی و این چیزها دیگر جواب نخواهد داد

تجربیات من:
1) دختر خیلی مومن و مذهبی و تحصیلات بالا و شاگرد اول دانشگاه-پسر خیلی خیلی مومن و مذهبی و نماز شب خوان و نافله خوان و خانواده شهید و شاگرد خوبی در دانشگاه دیگر
خانم شاغل نیست- آقا در زمان ازدواج شاغل نیست
خانم از وضع مالی متوسط به پایین برخوردار است- آقا از وضع مالی خوبی برخوردار است
خانم از خانواده ایی معمولی- آقا از خانواده ایی بسیار اسم و رسم دار
مهریه تعیین شده از طرف خانواده دختر 14 سکه- مهریه تعیین شده از طرف خانواده پسر 114 سکه!
خانم جهیزیه خریدند حدود 6 سال پیش نزدیک 50 ملیون تومان، مادر دختر به آقا گفته بودند ما خودمان همه چیز می خریم شما اصلا مشارکت نکنید- آقا به خانم گفته بود: برای من خیلی خیلی ارزشمند است که مادر شما به من می گوید خودم همه چیز را میخرم و شما لازم نیست چیزی بگیری!!!!!!!!! (نمونه تام و تمام دینداری اسلامی علوی)

2)دختر خیلی خیلی مذهبی و مومن- پسر نسبتا مذهبی و نماز خوان و روزه گیر
خانم شاغل نیست- آقا در زمان ازدواج دو هفته بود سر کار قراردادی شرکتی رفته بود.
خانم از وضع مالی متوسط برخوردار است-آقا از وضع مالی متوسط برخوردار است.
خانم از یک خانواده معمولی- آقا از یک خانواده معمولی
مهریه تعیین شده 114 سکه- جهیزیه تهیه شده نصف، نصف
به دلیل منتهای فراوانی که پدر آقا بر سر عروس خانم می گذاشت بابت خرید برخی اقلام جهیزیه، زندگی شان بسیار بسیار تلخ شد.

3) دو نفر پولدار- مهریه 1000 سکه- جهیزیه همه چیز- عروسی بهترین تالار- وضعیت کنونی: کشف حجاب کرده و در کشور آلمان با خوبی و خوشی در حال تحصیل در مقطع دکتری بوده و زندگی خوبی دارند.

نتیجه: فرمولی که بسیاری از این روحانیون برای زندگی ما می پیچند جواب نمیدهد.

narenj;1002193 نوشت:
مشکل جامعه ماست که هر کس به فکر خودشه و هیچکس دلش برا بقیه نمیسوزه

عزیزم ، به خاطر خدا برو ببین وضع کسایی که دلشون برای بقیه می سوزه چه شکلی هست، بعد بگو این مشکل هست.
اگر در این دوره زمانه دلت برای کسی بسوزد، دیگر سوخته و از دست رفته. من یک عمر فرد مهربان و دلسوزی بودم. الان فهمیدم باید بیرحم باشم، مثل خودشان درنده.

[="Times New Roman"][="Black"]

narenj;1002193 نوشت:

الحمدلله همه به فکر زندان افتادن آقایون بابت مهریه هستن دولت مجلس رئیس قوقضایه صدا و سیما و مبلغین دینی در منابر و سخنرانی ها

[=times new roman]اگر دقت کنید ته این همه پیگیری ها به این جمله ختم میشه: [=times new roman]بیچاره بیفته زندان[=times new roman] زن و بچه اش آواره میشن
[=times new roman]
دقت کنید خودتون گفتید: همه به فکر زندان افتادن آقایون
[=times new roman]بابت مهریه[=times new roman] هستن

چرا فقط بابت مهریه ؟ چون پای یک زن در میان است

مثلا چرا همه به فکر زندان افتادن جوانان مجردی که بدهی بالا آوردن نیستن 8->[=times new roman]

حتی آزادی مرد از زندان رو هم بخاطر خود مرد نمی خوان، بخاطر زن می خوان :|

Reza-D;1002170 نوشت:
جالب است که شما به زندان افتادن مردها را مسئلهء چندان حادی نمی‌دانید و نیازی ندیدید به آن بپردازید
اما شوهر نکردن دختران را چنان گنده کرده‌اید که گویا فاجعهء قرن است!

شوهر نکردن، سخت‌تر از زندانی شدن!! :-o

مگر دخترها به فکر مردها بودند که حالا انتظار دارید مردها به فکر دخترها باشند؟!
شما خانمها مردها را بخاطر پول به زندان می‌اندازید، اما مردها شما را به زندان نمی‌اندازند فقط فشارها برای جهیزیه بیشتر شده، ببینید چقدر تحملش برای شما دشوار است
ضمن اینکه شما فقط مهریه را مطرح کرده‌اید اما آیا خواسته‌های شما زنان فقط به مهریه ختم میشود؟

عروسی آنچنانی، تالارهای گران قیمت، انتظار داشتن شغل با حقوق بالا و حتی رسمی بودنِ مرد به این شکل که خواستگاری که شغل قراردادی داشته باشد را رد می‌کنید. انتظار خانه، ماشین، سکه به تعداد سال تولد و هزار و یک توقع دیگر که از خواستگار بدبخت داشته و دارید. شما و سایر خانمها تا آنجا که فشار به دوش مرد باشد اما ازدواج خودتان او.کی باشد نه تاپیک خواهید زد و نه یاد دلسوزی برای جوانان میفتید. الان هم اگر توقعات خانمها پایین آمده به این دلیل نیست که دلتان برای مردها و مجرد بودن آنها سوخته باشد، بلکه نگران مجرد ماندن خودتان هستید

یک زمانی شما خانمها شرایط ازدواج را برای پسرها چنان سخت کردید که خیلی از پسرها قید ازدواج را زدند. بعد که خواستگار کم شد، باب روابط نامشروع باز شد و وقتی مزهء این روابط زیر دندان پسرها رفت، با خود گفتند خب چه مرضی داریم که خودمان را زیر بار مخارج سنگین ازدواج ببریم؟ چندتا دوست دختر پیدا می‌کنیم و برای خودمان زندگی می‌کنیم. در نتیجه تعداد خواستگار باز هم کمتر شد. بعد که دخترها دیدند ازدواج خودشان به مشکل برخورده، یادشان آمد که پیامبر اسلام فرموده‌اند شومی زن به مهریه زیاد اوست! یک دفعه یادشان آمد که می‌شود با قناعت هم زندگی کرد! اما دیگر دیر شده خواهر گرامی، این چاهی است که شما خانمها کندید. همانطور که شما خانمها به ما مردها رحم نمی‌کردید و از ما خانه و ماشین و تالار و مهریه سنگین و.... می‌خواستید؛ حالا هم نوبت ماست. چیزی که عوض دارد گله ندارد

سلام!منم دوست دارم چند کلامی بنویسم ولی این قدر خوب بیان کردی که صرف نظر می کنم.اینها تنها بخشی از حرفهایی بود که می شد زد

فیزیکدان;1002210 نوشت:
تجربیات من:
1) دختر خیلی مومن و مذهبی و تحصیلات بالا و شاگرد اول دانشگاه-پسر خیلی خیلی مومن و مذهبی و نماز شب خوان و نافله خوان و خانواده شهید و شاگرد خوبی در دانشگاه دیگر
خانم شاغل نیست- آقا در زمان ازدواج شاغل نیست
خانم از وضع مالی متوسط به پایین برخوردار است- آقا از وضع مالی خوبی برخوردار است
خانم از خانواده ایی معمولی- آقا از خانواده ایی بسیار اسم و رسم دار
مهریه تعیین شده از طرف خانواده دختر 14 سکه- مهریه تعیین شده از طرف خانواده پسر 114 سکه!
خانم جهیزیه خریدند حدود 6 سال پیش نزدیک 50 ملیون تومان، مادر دختر به آقا گفته بودند ما خودمان همه چیز می خریم شما اصلا مشارکت نکنید- آقا به خانم گفته بود: برای من خیلی خیلی ارزشمند است که مادر شما به من می گوید خودم همه چیز را میخرم و شما لازم نیست چیزی بگیری!!!!!!!!! (نمونه تام و تمام دینداری اسلامی علوی)

2)دختر خیلی خیلی مذهبی و مومن- پسر نسبتا مذهبی و نماز خوان و روزه گیر
خانم شاغل نیست- آقا در زمان ازدواج دو هفته بود سر کار قراردادی شرکتی رفته بود.
خانم از وضع مالی متوسط برخوردار است-آقا از وضع مالی متوسط برخوردار است.
خانم از یک خانواده معمولی- آقا از یک خانواده معمولی
مهریه تعیین شده 114 سکه- جهیزیه تهیه شده نصف، نصف
به دلیل منتهای فراوانی که پدر آقا بر سر عروس خانم می گذاشت بابت خرید برخی اقلام جهیزیه، زندگی شان بسیار بسیار تلخ شد.

3) دو نفر پولدار- مهریه 1000 سکه- جهیزیه همه چیز- عروسی بهترین تالار- وضعیت کنونی: کشف حجاب کرده و در کشور آلمان با خوبی و خوشی در حال تحصیل در مقطع دکتری بوده و زندگی خوبی دارند.

نتیجه: فرمولی که بسیاری از این روحانیون برای زندگی ما می پیچند جواب نمیدهد.


سلام! تا حدودی حرفتون را قبول دارم!
نسخه برخی از روحانیون هم خوبه هم بد منتها باید دید انتخاب من و شما چیه!
برخی از روحانیون هم دانسته یا ندانسته زوری می خواهند طرف را وادار به ازدواج کنند!

Reza-D;1002209 نوشت:
جهیزیه اصلاً در اسلام وجود ندارد که مراجع و متولیان دینی بخواهند برای تعدیل آن کاری بکنند!

آیا اصلاح عرف و سنت های غلط ربطی به مبلغین دین نداره؟
یه سوال دیگه رسول اکرم صلی الله علیه و آله به حضرت زهراء سلام الله علیها جهیزیه ندادن؟ نمیشه رفتار و سیره پیامبر صلی الله علیه و آله نمیشه در این امر رایج جامعه مون ترویج بدیم و سنت غلط اصلاح کنیم؟
آیا مبارزه با سنت ها و عرفهای رایج غلط در جوامع در سیره معصومین علیهم السلام نیست؟

فیزیکدان;1002211 نوشت:
عزیزم ، به خاطر خدا برو ببین وضع کسایی که دلشون برای بقیه می سوزه چه شکلی هست، بعد بگو این مشکل هست.
اگر در این دوره زمانه دلت برای کسی بسوزد، دیگر سوخته و از دست رفته. من یک عمر فرد مهربان و دلسوزی بودم. الان فهمیدم باید بیرحم باشم، مثل خودشان درنده.

این تجربه شخصی شماست و نمی تونم تغییرش بدم
ولیبه نظظر من وقتی به کسی رحم نکنی بهت رحم نمی کنن
وقتی به بندگان خدا رحم نکنی نباید انتظار رحم از سوی خدا و خالق کسایی که بهشون رحم نکردی داشته باشی

Im_Masoud.Freeman;1002213 نوشت:
چرا فقط بابت مهریه ؟ چون پای یک زن در میان است

مثلا چرا همه به فکر زندان افتادن جوانان مجردی که بدهی بالا آوردن نیستن

حتی آزادی مرد از زندان رو هم بخاطر خود مرد نمی خوان، بخاطر زن می خوان


برا این ها هم فکر می کنن
میتونین قوانین ببینید
و همچنین گل ریزانی که هر سال ماه مبارک برای آزادی زندانیان مالی می کنن و موسسات و خیره هایی که برای کمک به زندانیان مالی وجود داره
یا تبلیغاتی که ستاد دیه یا همین خیره ها در برنامه های مختلف صدا و سیما انجام میدن

سلمان 313;1002239 نوشت:
اینها تنها بخشی از حرفهایی بود که می شد زد

پس چیزی که عوض داره گله نداره و بذاریم این کل کل و چشم و هم چشمایا روز به روز بیشتر بشه
آقایون بیشتری زندون بابت مهریه ، زیاد شدن دخترایی که نمی تونن ازدواج کنن و پدرایی زیر قرض خرید جهیزیه کمرشون میشکنه حتی ممکنه بابت بدهی بیفتن زندان

narenj;1002245 نوشت:
آیا اصلاح عرف و سنت های غلط ربطی به مبلغین دین نداره؟
بله درست است
منظورم این بود که جهیزیه از اساس غلط است. البته اگر به عنوان یک همیاری باشد تا تمام بار زندگی به دوش مرد نباشد سنت قشنگی است، ولی همانطور که شما گفتید تبدیل شده به فخر فروشی و حتی معامله که این خیلی بد است. ضمناً خواهر گرامی درمورد همین جهیزیه هم گاهی خود خانمها مقصر هستند. مثلاً برای آنکه جلوی دخترهای فامیل پز بدهند سعی می‌کنند جهیزیه باکلاس‌تری داشته باشند. می‌خواهم وسط دعوا نرخ تعیین کنم، می‌خواهم بگویم اگر قرار بر اصلاح باشد، زن و مرد ندارد، کوچک و بزرگ ندارد، همه باید اصلاح بشوند

narenj;1002245 نوشت:
یه سوال دیگه رسول اکرم صلی الله علیه و آله به حضرت زهراء سلام الله علیها جهیزیه ندادن؟
تا جایی که من اطلاع دارم آن جهیزیه از مهریهء حضرت زهرا تهیه شد. یعنی ابتدا امام علی مهریه را پرداخت کردند سپس با مقداری از آن، جهیزیه تهیه شد. البته ممکن است اطلاعات من ناقص باشد

narenj;1002250 نوشت:
گل ریزانی که هر سال ماه مبارک برای آزادی زندانیان مالی می کنن و موسسات و خیره هایی که برای کمک به زندانیان مالی وجود داره
مگر این گاریزان‌ها یا موسسات خیریه فقط مردها را آزاد می‌کنند؟ خب زندانیان زن را هم آزاد می‌کنند
خواهر گرامی دغدغهء شما ارزشمند است، اما شما دو موضوع نامرتبط را به هم مقایسه می‌کنید
درست است که مهریه و جهیزیه هر دو به ازدواج مربوط است، اما ماهیت حقوقی آنها کاملاً متفاوت است

شما اگر می‌خواهید چیزی را با جهیزیه مقایسه کنید، مثلاً باید مخارج عروسی و خرید سرویس طلا را مقایسه کنید. شما که گلایه می‌کنید چرا برای جهیزیه کسی کاری نمی‌کند، بفرمائید برای خرید سرویس طلا چه کسی تا الان کاری کرده؟ برای جشن عروسی آنچنانی چه کسی تا الان کاری کرده؟ چرا کسی به فکر پسر بیچاره نیست که باید این مخارج را تامین کند؟ مخارجی که معمولاً فقط با قرض و وام می‌شود از پس آنها برآمد

نکتهء مهم اینکه در مقابل جهیزیه زنان که به آنها فشار آورده، می‌شود مواردی را هم برای مرد مطرح کرد. اما در مقابل زندانی شدن مرد هیچ موردی برای زن وجود ندارد! مرد به جرم ندادن مهریه زندان می‌شود، به جرم نپرداختن نفقه زندان می‌شود، اما شما یک عمل را بگوئید که زن به واسطهء انجام ندادنش زندان بشود!! انصافاً انصافاً انصافاً اگر این موضوع برعکس بود شما خانمها به این بی‌عدالتی اعتراض نمی‌کردید؟ نمی‌گفتید چرا ما زنها اگر به تعدمان عمل نکنیم زندان می‌شویم ولی مردها نه؟

Reza-D;1002256 نوشت:
مگر این گاریزان‌ها یا موسسات خیریه فقط مردها را آزاد می‌کنند؟ خب زندانیان زن را هم آزاد می‌کنند
خواهر گرامی دغدغهء شما ارزشمند است، اما شما دو موضوع نامرتبط را به هم مقایسه می‌کنید
درست است که مهریه و جهیزیه هر دو به ازدواج مربوط است، اما ماهیت حقوقی آنها کاملاً متفاوت است

شما اگر می‌خواهید چیزی را با جهیزیه مقایسه کنید، مثلاً باید مخارج عروسی و خرید سرویس طلا را مقایسه کنید. شما که گلایه می‌کنید چرا برای جهیزیه کسی کاری نمی‌کند، بفرمائید برای خرید سرویس طلا چه کسی تا الان کاری کرده؟ برای جشن عروسی آنچنانی چه کسی تا الان کاری کرده؟ چرا کسی به فکر پسر بیچاره نیست که باید این مخارج را تامین کند؟ مخارجی که معمولاً فقط با قرض و وام می‌شود از پس آنها برآمد

نکتهء مهم اینکه در مقابل جهیزیه زنان که به آنها فشار آورده، می‌شود مواردی را هم برای مرد مطرح کرد. اما در مقابل زندانی شدن مرد هیچ موردی برای زن وجود ندارد! مرد به جرم ندادن مهریه زندان می‌شود، به جرم نپرداختن نفقه زندان می‌شود، اما شما یک عمل را بگوئید که زن به واسطهء انجام ندادنش زندان بشود!! انصافاً انصافاً انصافاً اگر این موضوع برعکس بود شما خانمها به این بی‌عدالتی اعتراض نمی‌کردید؟ نمی‌گفتید چرا ما زنها اگر به تعدمان عمل نکنیم زندان می‌شویم ولی مردها نه؟


فرهنگ نا نوشته عامه مهریه و جهزیه در مقابل هم قرار میگیرن
و ناخود آگاه همین تداعی در جامعه وجود داره که مهریه و جهیه مقابل هم هستن حتی در جلسه بله برون هم به این موضوع اشاره میشه مهریه دختر شما فلان شد پس جهیزیه دختر تون فلانباید باشه
یا حالا که مهریه کم شد جهیزیه دختر ما فلان و ...
بنا به ارتباطی که با خانما داره وقتی در رسانه مثل اخبار امشب ساعت 10 شبکه سه در مورد جهییه خبری گفتن خانما میگن چرا در مورد جهیزیه کاری نمی کنن
اگه برا تعدیل اون کاری می کنن یا نگران آقایون هستن چرا برا تعدیل جهیزیه و نگرانی ما خانما و خانواده ها مون فکری نمی کنن
من با اون تجملاتی که شما که میگین هم مخالفم و هر جا که تونستم مخالفتم گفتم چه کلاس چه سخنرانی

narenj;1002251 نوشت:
پس چیزی که عوض داره گله نداره و بذاریم این کل کل و چشم و هم چشمایا روز به روز بیشتر بشه
آقایون بیشتری زندون بابت مهریه ، زیاد شدن دخترایی که نمی تونن ازدواج کنن و پدرایی زیر قرض خرید جهیزیه کمرشون میشکنه حتی ممکنه بابت بدهی بیفتن زندان

سلام!گویا تحمل شنیدن حرف حق را ندارید
من از روی لج و لجبازی مطلبی نگفتم فقط خواستم بگویم این حرفها هم هست
خواهرم دیگه جوانان علاقه یا حوصله ای برای ازدواج ندارند.
جوانی که رفته و تحصیل کرده و مدارج علمی را گرفته ولی شغلش توسط یک خانم با پارتی اشغال شده اصلا حق نیست.شرکت ما حدود 15 هزار نفر پرسنل دارد!
از این پانزده هزار نفر پانصد نفر خانم هستند.تمام کارهایی که می کنند را مردها می توانند انجام بدهند خیلی بهتر ولی نمی دونم چرا نیروی خانم جذب می کنند.پانصد فرصت شغلی در شرکت ما توسط خانم ها اشغال شده.ما منکر این نیستیم که برخی ها از روی اجبار و شرایط می روند کار می کنند ولی همه اینگونه نیستند

narenj;1002260 نوشت:
فرهنگ نا نوشته عامه مهریه و جهزیه در مقابل هم قرار میگیرن

narenj;1002245 نوشت:
آیا مبارزه با سنت ها و عرفهای رایج غلط در جوامع در سیره معصومین علیهم السلام نیست؟

از شما که دغدغه‌تان مبارزه با رسومات غلط است، انتظار می‌رود نظرات خود را بر مبنای حقیقت بیان کنید، نه فرهنگی که برگرفته از همین رسوم غلط است

Reza-D;1002253 نوشت:
می‌خواهم بگویم اگر قرار بر اصلاح باشد، زن و مرد ندارد، کوچک و بزرگ ندارد، همه باید اصلاح بشوند

درست

Reza-D;1002253 نوشت:
تا جایی که من اطلاع دارم آن جهیزیه از مهریهء حضرت زهرا تهیه شد. یعنی ابتدا امام علی مهریه را پرداخت کردند سپس با مقداری از آن، جهیزیه تهیه شد. البته ممکن است اطلاعات من ناقص باشد

چرا فرهنگ سازی نکنیم همین مرسوم بشه
اون وقت دیگه مشکلی به اسم زندانی مهریه و جهیزیه سنگین نخواهیم داشت

Reza-D;1002263 نوشت:
از شما که دغدغه‌تان مبارزه با رسومات غلط است، انتظار می‌رود نظرات خود را بر مبنای حقیقت بیان کنید، نه فرهنگی که برگرفته از همین رسوم غلط است

کدوم جرفم خلاف حقیقت بود؟

سلمان 313;1002261 نوشت:
سلام!گویا تحمل شنیدن حرف حق را ندارید
من از روی لج و لجبازی مطلبی نگفتم فقط خواستم بگویم این حرفها هم هست
خواهرم دیگه جوانان علاقه یا حوصله ای برای ازدواج ندارند.
جوانی که رفته و تحصیل کرده و مدارج علمی را گرفته ولی شغلش توسط یک خانم با پارتی اشغال شده اصلا حق نیست.شرکت ما حدود 15 هزار نفر پرسنل دارد!
از این پانزده هزار نفر پانصد نفر خانم هستند.تمام کارهایی که می کنند را مردها می توانند انجام بدهند خیلی بهتر ولی نمی دونم چرا نیروی خانم جذب می کنند.پانصد فرصت شغلی در شرکت ما توسط خانم ها اشغال شده.ما منکر این نیستیم که برخی ها از روی اجبار و شرایط می روند کار می کنند ولی همه اینگونه نیستند

من کدوم حرفم نشانه بی تحملی من بود؟
در ثانی در مورد اشتغال بانوان حرف نمیزدیم بحث عوض نکنین

narenj;1002251 نوشت:
پس چیزی که عوض داره گله نداره و بذاریم این کل کل و چشم و هم چشمایا روز به روز بیشتر بشه

منظورم این بود!

[="Navy"]سلام
جهیزیه الان دیگه نمی خواد همینطوری خالی خالی برن عقد کنند برن خونه پدره بشینن زندگی کنن

الان صد میلیون پول جهزیه میشه ...یه دونه یخجال بگیری میشه 15 تومن چی میمونه دیگه؟

من اگه ریس جمهوری چیزی بودم تموم این رسم های مسخره رو همه جمع میکردم

باید یک جنگ اساطیری بسیار بزرگ در مقیاس اسیا تا اروپا دوباره بشه بازم صد میلیون دویست میلیون ملت تلف بشن تا همه چی دوباره ارزون بشه[/]

سلام!عنوان تایپیک خودش مشکل داره!
پنچ تکه ناقابل را هم دخترخانم ها و خانواده شان می اندازند گردن آقا پسرها
یخچال قیمت کردیم 14 میلیون! راستیش از این پایین تر قیمت نبود اگر کسی جایی می شناسه پایین تر هست قیمت بده برویم بخریم برای یک بنده خدایی!
حداقل الان پنجاه میلیون برای پنج تکه لازمه!

اما و اگرهای خرید #جهیزیه

جهیزیه این روزها به یکی از موانع ازدواج تبدیل شده که خیلی از دختران جوان را با دغدغه های مالی درگیر می کند. به گونه ای که بسیاری از دختران مجرد تنها به دلیل عدم توانایی در تهیه جهیزیه از #ازدواج کردن امتناع می کنند و برخی دخترانی که عقد طولانی مدت دارند و نمی توانند به خانه بخت بروند قربانی تجمل گرایی در تهیه جهیزیه می شوند انگار جهیزیه حضرت زهرا (س) یک داستان رویایی است که دست یافتن به آن غیرممکن به نظر می رسد.

مسئولیت تهیه جهیزیه با #عروس یا #داماد؟!
تهیه جهیزیه وظیفه ای نیست که شرع به عهده پدر عروس یا داماد به تنهایی گذاشته باشد. جهیزیه از آن جهت که لوازم زندگی زوجین هست، تهیه آن بر عهده سرپرست خانواده خواهد بود لذا هیچ ارتباطی به عروس و خانواده اش نداشته اما از آنجا که مراسم عرفی، داماد را نیز در فشار گذاشته و هزینه های تشریفاتی و اضافی بر دوش داماد می اندازد، دیگر نمی توان یک طرفه به قاضی رفت. بسیاری از همین هزینه های اضافی را خود #دختر و خانواده دختر بر #پسر و خانواده اش تحمیل می کنند؛ هزینه خرید طلا، مراسم سنگین عروسی، مخارج سفر ماه عسل و بعضا خرید کادوهای مناسبتی و عیدی حتی برای اطرافیان و... از این جمله اند که معمولا هم هیچ ارتباطی با شروع زندگی نداشته و تاثیر مثبتی هم در روابط زوجین ندارند!

بنابراین در شرایطی می توانیم جهیزیه را از عهده خانواده دختر برداریم که آن ها هم هزینه های اضافی را کم کنند. اگر بنا باشد که فشارهای عرفی ازدواج را کم نکنیم، بهتر همان است که هر دو خانواده در حد توان به ازدواج فرزندانشان کمک کنند.

▫️ بنابراین خانواده ی #عروس و #داماد می توانند با همکاری یکدیگر جهیزیه ای ساده اما با آرامش خاطر فراهم کنند تا عروس و داماد بتوانند هر چه زودتر زندگی آرام و سالم خود را شروع کرده و مقدمات اولیه را برای این شروع در اختیار داشته باشند.

ملاک خرید جهیزیه
جهیزیه یعنی تهیه ی لوازم ضروری برای شروع یک زندگی نه تأمین مایحتاج عمر یک فرد. انتظار نداشته باشید خانه شما از همان اول همانقدر شیک و مجهز و کامل باشد که خانه پدر و مادرتان بعد از ده ها سال زندگی مشترک به آنجا رسیده.

وسایل ضروری جهیزیه وسایلی است که نبودش یعنی ایجاد مشکل برای زندگی #زوج. به جز آن، هر چیزی که اضافه خریده شود یا تجمل است یا اسراف.در تهیه ی جهیزیه ملاک اصلی باید کیفیت و مرغوبیت کالا باشد نه فقط زیبایی آن.

یک مثل قدیمی می گوید: هرکه بامش بیش برفش بیش. نه به این معنا که هر چه بیشتر بخریم آرامش و آسایش زیادتر می شود بلکه، بسیاری اوقات دردسر و زحمت ما بیشتر می شود. این وسایل نیاز به نگهداری و مواظبت دارد و جاگیر است، اگر مستأجر هم باشید وضع بدتر خواهد شد.

▫️ سعی کنید وسایل غیرضروری را با تلاش خود در وقت نیاز تهیه کنید، تا هم لذت خرید را ببرید و هم احساس مسوولیت و تلاش برای ساختن زندگی مشترک را تجربه کنید.

در خرید جهیزیه از الگویی پیروی کنید که معقولانه باشد و شرع و عرف در کنار هم آن را بپسند، وسایل گران جهیزیه با ایجاد دلبستگی فرصت تنّوع در زندگی را از ما می گیرد.

اما و اگرهای خرید #جهیزیه

جهیزیه این روزها به یکی از موانع ازدواج تبدیل شده که خیلی از دختران جوان را با دغدغه های مالی درگیر می کند. به گونه ای که بسیاری از دختران مجرد تنها به دلیل عدم توانایی در تهیه جهیزیه از #ازدواج کردن امتناع می کنند و برخی دخترانی که عقد طولانی مدت دارند و نمی توانند به خانه بخت بروند قربانی تجمل گرایی در تهیه جهیزیه می شوند انگار جهیزیه حضرت زهرا (س) یک داستان رویایی است که دست یافتن به آن غیرممکن به نظر می رسد.

فیزیکدان;1002211 نوشت:
به خاطر خدا برو ببین وضع کسایی که دلشون برای بقیه می سوزه چه شکلی هست

سلام علیکم.
یاد تاریخ رسول الله افتادم.حضرت رسول صلوات الله علیه حتی به آن هایی که به ایشان جفا و ظلم می کردند مهربانی و دلسوزی میکرد و آن افراد میگفتند العیاذ بالله "او (رسول الله) دیوانه است".در این عصر هم هر که خوبی مهربانی و دلسوزی میکند می گوید دیوانه است.
در حدیقة الشیعه و کتب دیگه روایتی وجود داره با این مضامین :فردی از اهل تسنن(و برخی اقوال از شیعه) آمد محضر حضرت سجاد علیه السلام و حضرت در اتاقی نشسته بودند و راوی بیرون اتاق ایستاده بود.از روایات بر می آید حضرت سجاد ظاهرا مدتی فقیر شده بودند.فرد ابراز پریشانی و درماندگی و فقر کرد در محضر حضرت سجاد و حضرت به گونه ای گریستن که ظاهرا فقط برای روضه مقتل آنطور میگریستند.روای میگوید من آن فرد را صدا کردم و پرسیدم فلانی به حضرت چی گفتی که حضرت اینطور گریه کردند؟همان هایی که گفته بود را گفت.راوی میگوید گفتم نمیدانی حضرت فقیر است و چون نمی تواند کمک کند ناراحت میشوند؟چیزی که بنده میفهمم از این روایت این هست که حضرت میخواستند بفهمونند دست نداری کمک کنی دل که داری بسوزونی؟ و قسمت اخر کلام شما ظاهرا دقیقا نقطه مقابل فرمایش دین هست.

0x3a;1002539 نوشت:
سلام علیکم.
یاد تاریخ رسول الله افتادم.حضرت رسول صلوات الله علیه حتی به آن هایی که به ایشان جفا و ظلم می کردند مهربانی و دلسوزی میکرد و آن افراد میگفتند العیاذ بالله "او (رسول الله) دیوانه است".در این عصر هم هر که خوبی مهربانی و دلسوزی میکند می گوید دیوانه است.
در حدیقة الشیعه و کتب دیگه روایتی وجود داره با این مضامین :فردی از اهل تسنن(و برخی اقوال از شیعه) آمد محضر حضرت سجاد علیه السلام و حضرت در اتاقی نشسته بودند و راوی بیرون اتاق ایستاده بود.از روایات بر می آید حضرت سجاد ظاهرا مدتی فقیر شده بودند.فرد ابراز پریشانی و درماندگی و فقر کرد در محضر حضرت سجاد و حضرت به گونه ای گریستن که ظاهرا فقط برای روضه مقتل آنطور میگریستند.روای میگوید من آن فرد را صدا کردم و پرسیدم فلانی به حضرت چی گفتی که حضرت اینطور گریه کردند؟همان هایی که گفته بود را گفت.راوی میگوید گفتم نمیدانی حضرت فقیر است و چون نمی تواند کمک کند ناراحت میشوند؟چیزی که بنده میفهمم از این روایت این هست که حضرت میخواستند بفهمونند دست نداری کمک کنی دل که داری بسوزونی؟ و قسمت اخر کلام شما ظاهرا دقیقا نقطه مقابل فرمایش دین هست.

اولا ایشان حضرت سجاد بودند و لازم نبود الان برای جهیزیه دخترشان گاز اسنوا را بخرند 5 ملیون تومان. دوما ملت برای ازدواج با دختر ایشان هجوم می آوردند و اینطور نبود که مثل الان دختران عفیف در خانه بمانند. سوم خدا به آدم عقل داده، حتما اون فرد از نظر امام لایق دلسوزی بوده که امام چنین کردند. هر کسی لایق دلسوزی نیست، از صد نفر شاید یکی.

با سلام
یکجور توی عنوان گفتید دختران بی پناه که انگار چی شده!! مگر فقط برای دختر ها هست !! اگر دختر ها بی پناه هستند پسر ها که بدبخت و بیچاره هستند : باید پول عروسی بدهند : نفقه زن بدهند و... کلا دختر های ایرانی یا مسلمان برند خدا شکر کنند که توی ایران به دنیا آمدند که اسلام بیشترین احترام را به زن ها گذاشته و بعد یک عده فمنیست عقب مانده میگن ایران..............

فیزیکدان;1002839 نوشت:
الان برای جهیزیه دخترشان گاز اسنوا را بخرند 5 ملیون تومان

سلام!واقعا اجناس به شدت گران شده اند و خانواده های دو طرف واقعا در فشار هستند مخصوصا دخترخانم ها آقایان هم که جای خود را دارن.تقریبا تنها برند ارزانی که قبل از گرانی ها بهش فکر می کردم اسنوا بود که الان ماشاءالله دست کمی از بقیه اجناس خارجی ندارد!

فیزیکدان;1002839 نوشت:
اینطور نبود که مثل الان دختران عفیف در خانه بمانند.

در مورد این جمله شما باید بگویم و خودتان هم می دانید دلیل ماندن دختران در منزل چیست!دلایل بسیار مختلفی دارد که همه ما کم و بیش می دانیم.من خودم هم تحقیقات مفصلی در این زمینه انجام داده ام و مفصل هم کتاب در مورد ازدواج خوانده ام!
در کنار ماندن دختران عفیف در خانه باید یک مطلبی را عرض کنم.یک زمانی دنبال این بودم که بفهمم دختران دیگر چه توقعات و ملاک ها و معیارهایی برای ازدواج دارند.دوستی داشتم که چهار تا کانال در مورد ازدواج دائم بهم داد و گفت در این کانال حدود 30 هزار دختر ایرانی فرم پر کرده اند و می تواند در قسمت ملاکها و معیارها . توقعات با افکار و مشخصات آنان آشنا بشوی1من هم عضوء کانال شدم و هنوز کانال ها را دارم.کانالها کاملا رسمی است و واقعا براساس ازدواج دائم برای متقاضیان افراد را معرفی می کنند.واسطه ها هم کاملا مقید و متعهد هستند وکاملا جدی پیگیری می کنند.اما نکته جالبی که خیلی نظرم را جلب کرد این بود که قریب به اتفاق حدود 50% از افرادی که در این کانالها فرم های خود را پر کرده و قرار داده اند و در قسمت شرایط خاص: نوشته اند مطلقه هستم!!!!
من نمی دونم در این مورد چی بگم!یعنی اصلا یک مورد را هم ندیدم که یک دختر خانم مطلقه بگوید که مثلا در این طلاق منم مقصرم بدون استثناء علت طلاق و جدایی را بر گردن پسر می اندازند و انواع و اقسام مطالب را به پسرها نسبت می دهند.از معتاد بودن و بد دهن بودن بگیر تا دست بزن و چشم ناپاک بودن و دست آخر روانی بودن!
در طلاق هر دو طرف مقصرند.قطعا هر کدام از طرفین یک مسئولیت خود را درست انجام نداده کمبودی در زندگی احساس شده و به خاطر عدم تامین آن کار منجر به اینجا کشیده!
حالا کاری ندارم از اینکه باز برخی از خانم ها صداقت ندارند و هیچگاه علت طلاق را نمی گویند.
توقعات و ملاک ها و عیارها برخی بسیار خوب و علی هستند ولی در برخی مواقع بسیار جالب تعجب برانگیز و واقعا تاسف انگیز است!اگر براتون بگم که چه چیزهایی خواندم تعجب می کنید!
اگر می بینید که پسران و دختران عفیف در خانه می مانند یکی از عواملش همین ملاک ها و معیارها و توقعات من درآوردی است و دیگر کمال گرایی!!!!
خیلی حرف هست که می شود زد ولی به همین قدر کفایت می کنم

erfan.71;1002845 نوشت:
با سلام
یکجور توی عنوان گفتید دختران بی پناه که انگار چی شده!! مگر فقط برای دختر ها هست !! اگر دختر ها بی پناه هستند پسر ها که بدبخت و بیچاره هستند : باید پول عروسی بدهند : نفقه زن بدهند و... کلا دختر های ایرانی یا مسلمان برند خدا شکر کنند که توی ایران به دنیا آمدند که اسلام بیشترین احترام را به زن ها گذاشته و بعد یک عده فمنیست عقب مانده میگن ایران..............

سلام!مخلص برادر آقا عرفان عزیز
ممنونم از متن خوبتان

سلمان 313;1002992 نوشت:
سلام!مخلص برادر آقا عرفان عزیز
ممنونم از متن خوبتان

خواهش میکنم دوست عزیز: شما هم در پست بالا متن جامع ای نوشتید: فقط یک نکته اضاف کنم: جدیدا دختر های مذهبی هم دنبال پسر خوش تیپ و دماغ عملی و... می گردند!!!! نمی دانم توی کدام انجمن این موضوع را دیده بودم که گمان کنم تایپیک مشاوره ازدواج بود که یک دختری میگفت دوست دارم شوهرم اینطوری و... باشد: حالا نمی دانم شاید آن دختر مذهبی نبود !!!
در کل الان سطح توقعات زیاد شده !!! اگر دو طرف واقعا مذهبی باشند باید اول از دین و عقاید هم سئوال کنند و فوکوس باید روی این چیز ها باشد نه................
سپاس

erfan.71;1002997 نوشت:
خواهش میکنم دوست عزیز: شما هم در پست بالا متن جامع ای نوشتید: فقط یک نکته اضاف کنم: جدیدا دختر های مذهبی هم دنبال پسر خوش تیپ و دماغ عملی و... می گردند!!!! نمی دانم توی کدام انجمن این موضوع را دیده بودم که گمان کنم تایپیک مشاوره ازدواج بود که یک دختری میگفت دوست دارم شوهرم اینطوری و... باشد: حالا نمی دانم شاید آن دختر مذهبی نبود !!!
در کل الان سطح توقعات زیاد شده !!! اگر دو طرف واقعا مذهبی باشند باید اول از دین و عقاید هم سئوال کنند و فوکوس باید روی این چیز ها باشد نه................
سپاس

سلام!اگر بخواهیم خیل رک در مورد توقعات صحبت کنیم و بخواهیم موارد را یک به یک بگوئیم مخصوصا چیزهایی که خودم شنیدم از زبان دخترخانم ها باور کردنش برات غیر ممکنه!
چیزی هایی مغزت سوت می کشه!!!
یادم باشه برات خصوصی بفرستم تا بدونی و مراقب باشی!
ولی در عوض واقعا دخترانی هستند که یا اصلا توقعی ندارند یا توقعشان خیلی کم است و یا واقعا خیلی عقلانی و معقولانه توقع دارند و توقعاشان به جاست.متاسفانه خیلی ها خودشان را در این دسته جای می دهند
یک نمونه اش در مورد حقوق آقا داماد است!ماشاءالله ماشاءالله برخی از خانم ها به حقوق کمتر از پنج میلیون قانع نیستند! الان کی پنج میلیون درآمد داره؟ بلا نسبت بلا نسبت یا باید بری دلالی که نانش حلال نیست یا باید بروی دزدی و یا این قدر گرگ باشی که بتونی گلیمت را از آب بکشی بیرون!
بعد یک خانم پیدا بشود به ما بگوید وقتی به حقوق کارگری راضی نیستید یک مرد چطور و از کجا پولی را که شما توقع داری را در بیاره؟یک چند تا شغل هم نام ببرند ما هم برویم داخلش ماهی پنج میلیون کاسب بشویم البته حلال ها !

پرسش: چرا آنقدری که در جامعه و در قانون از مردها به خاطر مهریه های بالا حمایت شده و مردان را در نجات از این معضل و در رهایی از زندان کمک می کنند، کسی به فکر دختران و مشکل تهیه جهیزیه های سنگین نیست؟ چرا کسی در مورد جهیزیه هاس سنگین و مشکلات دختران صحبتی نمی کند؟

پاسخ: مسئله ازدواج جوانان و سنت های غلط و دست و پاگیری که این روزها به یک معضل تبدیل شده، یکی از دغدغه های مهم جامعه است و نگرانی شما کاملا به جاست؛ چون این مشکلی ست که تک تک افراد جامعه را درگیر کرده و تبعاتش به انحاء مختلف، گریبانگیر همه ما می شود. قاعدتا جوانان یک جامعه باید با ازدواج به آرامش رسیده و بتوانند مسئولیت های اجتماعی شان را به نحو احسن انجام داده و یک جامعه سالم و رو به رشد را تشکیل دهند. اما وقتی همین جوانِ پرشور و نشاط، به جای آرامش در کانون خانواده، دچار تنش ها و مشکلات ازدواج شده و یا کلا قید ازدواج را زده و مشکلات روحی و جسمی را به جان می خرد، قطعا نمی تواند از پس مسائل و امور اجتماعی برآمده و استعدادها و ظرفیت هایش را به منصه ظهور برساند. پس مشکل فقط مربوط به خانواده دختر یا پسر نیست؛ بلکه این یک مشکل همگانی و یک ضعف فرهنگی ست که متاسفانه جامعه ما به رغم اسلامی بودن، و به رغم اینکه اسلام اینهمه در این مورد راهنمایی و راهکار دارد، روز به روز در این زمینه پسرفت می کند!!

حتما خودتان هم قبول دارید که گفتن و راهنمایی کردن در جائی موثر است که مخاطب نسبت به مسئله جاهل باشد. مثلا کسی نمی داند که این جاده به تهران می رود یا کاشان؛ اگر برای رفتن به تهران اشتباهی در جاده کاشان شروع به حرکت کند، شما می توانید ایشان را راهنمایی کنید و مسیر درست را نشان دهید. حتما ایشان هم تشکر کرده و بلافاصله به مسیر درست تغییر جهت می دهد. اما کسی که نسبت به مسئله علم دارد، و در عین حال تغافل کرده و در همین مسیر شروع به حرکت می کند، نه تنها با گفتن، ای بسا با زور و اجبار هم قابل اصلاح نباشد.

بنابراین مسئله عدم آگاهی نیست که با گفتن و سفارش کردن حل شود. مشکل اینجاست که گاهی اوقات انسان ها ارزش ها را گم کرده و با ضدارزش ها جایگزین می کنند. انسان هایی که قرار بود ملاک برتریشان تقوا باشد، حالا یکدیگر را با تموّل مالی اندازه گیری کرده و با خانه و ماشین قد می گیرند! مدل و مارک لوازم منزلشان را معیار قرار داده و تفاخر می کنند! و کارها و افکاری از این دست که دوران جاهلیت را تداعی می کند.

در مورد ازدواج هم دقیقا همین جایگزین شدن ارزش ها صورت گرفته و خیلی مواقع جنبه مقدس ازدواج به فراموشی سپرده می شود. دختر و خانواده او حس می کنند که با تعیین کردن مهریه سنگین و برگزاری مراسم پر زرق و برق خوشبختی دخترشان تضمین می شود؛ و از طرف دیگر پسر و خانواده او هم در یک انتظار متقابل، جهیزیه سنگین و بدون کم و کاست را طلب می کنند! چیزی مثل یک معامله، بدون تقدس و بدون نور الهی!

رهبر معظم انقلاب در بسیاری از بیاناتشان به این مطلب اشاره کرده و فرموده اند: «ازدواج یک جنبه قدسی دارد؛ این جنبه قدسی را نباید از آن گرفت. گرفتن جنبه قدسی به همین کارهای زشتی است که متأسفانه در جامعه ما رائج شده. این مهریه های سنگین به خیال این که می تواند پشتوانه حفظ خانواده و حفظ زوجیت باشد، تعیین می شود، در حالی که اینجور نیست. حداکثر این است که شوهر از دادن امتناع می کند، می برندش زندان؛ یک سال، دو سال زندان می ماند. در این اقدام، به زن چیزی نمی رسد؛ او بهره ای نمی برد، جز این که کانون خانواده اش هم متلاشی می شود. این که در اسلام از حضرت امام حسین (علیه السّلام) نقل شده که فرمود: ما دخترانمان و خواهرانمان و همسرانمان را جز با مهرالسّنه عقد نکردیم، به خاطر این است؛ و الّا می توانستند. این کم کردن، با یک محاسبه است. یا همین تشریفات زائد ازدواج، خرجهای زیاد، مجالس متعدد که واقعاً انسان دلش می گیرد وقتی می شنود.» (۱)

همچنین در مورد نقش مادیات در ازدواج فرمودند: «نقش مادّیات در این‌جا باید خیلی ضعیف باشد. ما که می‌گوییم مهریه‌ها را سنگین نکنند، از این بابت است. اگر ما گفته‌ایم که مهریه بیش از فلان مقدار نباشد، معنایش این نیست که اگر بیش از فلان مقدار بود، عقد باطل یا حرام است؛ نه، جایز هم هست، اما کار غلط است. بعضیها چند میلیون تومان مهریه می‌گذارند؛ یعنی ازدواج را که یک امر انسانی است، به یک دادوستد و به یک کار بازاری و معامله‌گری تبدیل می‌کنند. این، تحقیر و توهین به نقش و شأن انسانیت در ازدواج است. این، کار غلطی است. بعضیها هم ازدواج را که یک امر عاطفی و انسانی و وجدانی است، به صحنه‌ی تفاخر تبدیل می‌کنند. مثلاً می‌گویند که جهیزیه‌ی ما این‌چیزها را داشت؛ آیا جهیزیه‌ی دختر شما هم اینها را دارد؟! تفاخر و تنافس! یا مثلاً می‌گویند که ما عقدمان را در فلان سالن گرفتیم. البته حالا که متأسفانه مرسوم شده است در هتلها می‌گیرند؛ که کار بسیار بدی است. حتّی گاهی شنیده یا دیده می‌شود، بعضی افرادی هم که از آنها توقع نیست، برای تفاخر به همدیگر، مراسم عقد خود را در هتلها و سالنها می‌گیرند! نه، مراسم عقد را در اتاق خانه و حیاط منزل خودتان و یا همسایه‌تان بگیرید و مردم را دعوت کنید؛ همین‌طور که همیشه بوده است. این‌گونه محیطها، یک محیط انس خانوادگی است. عده‌یی دوست، عده‌یی قوم و خویش، عده‌یی همردیف های دختر یا پسر، دوستان مدرسه، دوستان پسر در محیط کار یا مدرسه، جمع می‌شوند و شادی و خوشی می‌کنند؛ این درست است. این‌که ما این‌جا را صحنه‌ی تفاخر قرار بدهیم، غلط اندرغلط است. هم محیط ازدواج را آلوده‌ی به مادّیات می‌کند، هم این صحنه‌ی پاک و لطیف وجدانی را صحنه‌ی تفاخرها و تنافسها و زیاده‌رویها می‌کند، بعد هم این دختر و پسر از اول عادت می‌کنند که بایستی زندگی آنان بر تجمل و تشریفات بگذرد؛ چرا؟ بگذارید از اول به یک زندگی متوسط عادت کنند. تجملات برای یک جامعه، مضر و بد است. آن کسانی که با تجملات مخالفت می‌کنند، معنایش این نیست که از لذتها و خوشیهایش بی‌اطلاعند؛ نه، کار مضری برای جامعه است؛ مثل یک دارو یا یک خوراکی مضر. با تجملات زیادی، جامعه زیان می‌کند... باید بنا را بر سادگی گذاشت. جهیزیه‌ها را ساده بگیرید. اگر جهیزیه نیازهای دختر را تأمین می‌کند، خوب است؛ اما به سمت تجملات نرود.» (۲)

مهریه سنگین مال دوران جاهلیّت است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آن را منسوخ کرد. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از یک خانواده اعیانی است، خانواده پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تقریباً اعیانی ترین خانواده قریش بودند. خود ایشان هم که رئیس و رهبر این جامعه است، چه اشکالی داشت دختر به آن خوبی که بهترین دختران عالم است و خدای متعال او را «سیدة النّساء العالمین» قرار داد، «من الاوّلین و الآخرین»، با بهترین پسرهای عالم که مولای متقیان است، می خواهند ازدواج کنند، مهریه ایشان زیاد باشد؟ چرا ایشان آمدند و این مهریه کم را قرار دادند که اسمش «مَهر السُّنَّة» است. (۳)

جهیزیه برای دختر، مایه عزت نیست؛ عزت دختر به اخلاق او، به رفتار و شخصیت خود او است. بعضی از خانواده های عروس، خودشان را اذیت می کنند و به زحمت می اندازند و اگر پول هم ندارند، به زور پول تهیه می کنند، اگر پول دارند، زیادی خرج می کنند، برای این که یک جهیزیه پر زرق و برقی را مثلا در اختیار دخترشان بگذارند. (۴)

اما اینکه فرموده اید بیشتر سعی می شود که زندانیان مهریه را آزاد کنند و در مورد جهیزیه کار خاصی صورت نمی گیرد؛ شاید به این دلیل باشد که مهریه یک مسئله حقوقی ست و اگر مردی مهریه همسرش را پرداخت نکرد، قانون باید او را ملزم به اینکار کند؛ درحالیکه جهیزیه و مراسم های پرتشریفات، با اینکه سخت و سنگین بوده و خیلی اوقات مردم را دچار مشکل می کند، اما به هیچ وجه جنبه قانونی و حقوقی ندارد. یعنی اگر دختری جهیزیه سنگین نداشته باشد، هیچکس حق شکایت و تهیه دادخواست علیه او را ندارد؛ بنابراین قانون هیچ جبهه ای علیه او ندارد که کسی بخواهد این مشکل را کمتر کند. و ضمنا این یک واقعیت است که معمولا شروع کننده این قبیل تجملات و سخت کردن کارها، دختران و خانواده آنها هستند. وقتی خانواده دختر مهریه را سنگین و عجیب و غریب تعیین کرده و ضمنا مراسم آنچنانی طلب می کنند چون دخترشان آرزو دارد و آبرویش جلوی دوستان و اقوام و همسایه ها به خطر می افتد و ... ، قاعدتا داماد هم با به عهده گرفتن این هزینه ها، منتظر جهیزیه سنگین و بدون کم وکاست خواهد بود. در حالیکه دختران و خانواده آنها می توانند در همان ابتدا زندگی و ازدواجشان را بر پایه ازدواج نبوی قرار دهند؛ از تعیین مهریه سنگین خودداری کرده، نه مراسم را تشریفاتی و سنگین برگزار کنند و نه برای جهیزیه خودشان را به تکلف بیندازند.

من بعید می دانم از بین آقایان کسی باشد که با چنین شیوه ای مخالف باشد.

هشت سنت غلط در ازدواج را در بیانات مقام معظم رهبری در لینک زیر ملاحظه بفرمایید:
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=27754&p=2

پی نوشت ها:
۱. بیانات در سومین نشست اندیشه های راهبری با موضوع زن و خانواده؛ ۱۴ دیماه ۱۳۹۰
۲. بیانات در جلسه اجرای عقد ازدواج؛ ۳۰ تیرماه ۱۳۷۰
۳. بیانات در جلسه اجرای عقد ازدواج؛ ۲۸ ادریبهشت ۱۳۷۴
۴. بیانات در جلسه اجرای عقد ازدواج؛ ۲۸ اسفند ۱۳۷۷

موضوع قفل شده است