کنز مال

زکات دادن یا ندادن ؛ کدام یک اجر و ثواب بیشتری دارد؟

انجمن: 

با سلام و احترام

وجوب زکات که قطعی است و بحثی نیست ....
موارد پنج گانه ی زکات که مورد نظر ما است (فعلا با بقیه کار نداریم ) :
گوسفند و گوساله و شتر
طلا و نقره
زکات بستن به اموال چه نتایجی دارد ؟
انسان ها در فعالیت های اقتصادی دو راه دارند :

راهی را انتخاب کنند که اموالشان اصلا مشمول زکات و مصداق کنز مال نشود

راهی را انتخاب کنند که مشمول زکات شده و با پرداخت زکات، از کنز شدن مال جلوگیری کنند.

عموما راهی را انتخاب می کنیم که در عین داشتن فعالیت اقتصادی، مشمول زکات نشویم.

آیا کسانی که اموالشان را وارد چرخه اقتصادی می کنند و طوری عمل می کنند که مشمول زکات نشود، دارای اجر و ثواب هستند ؟

یک مسلمان به دنبال ثواب و اجر و کسب رضایت خدا است و دو راه دارد :

اموالش را قبل از یکسال وارد جریان اقتصاد کند و مشمول زکات نشود.
یا
اموالش را بیش از یکسال نگه دارد و زکاتش را بدهد.

کدام یک اولا و بالذات مقصود خدا بوده است ؟
اگر راه دوم ثواب و اجر و رضایت بیشتری را به همراه داشته باشد یک مسلمان اموالش را نگه خواهد داشت تا مشمول زکات شود.
اگر راه اول دارای اجر و قرب بیشتر باشد آن را انتخاب اول خودش قرار می دهد.
و اگر این دو راه بالسویه باشد، یعنی به یک انداره داری اجر و ثواب و قرب هستند.

الان تصور کنید شخصی می خواهد برای سال آینده تصمیم بگیرد

کدام راه را انتخاب کند بهتر بوده و اجر و ثواب و رضایت بیشتری را به همراه دارد ؟
از یک جهت که نگاه کنیم هر چه ثواب است مال زکات دهنده است و بهتر است مالمان را نگه داریم...
اما از جهت دیگری که نگاه کنیم می بینیم اصلا زکات را برای این گذاشته اند که مالت را نگه نداری پس اگر مالت را نگه نداری اجر بیشتری داری ؟
بالاخره زکات دادن بهتر است یا زکات ندادن ؟
( اقیموا الصلوة و اتو الزکاة )

چند مثال می زنم

مثال اول
طلا و نقره وقتی مشمول زکات می شوند که دارای شرایطی باشند
یک شرط این است که سکه ی رایج باشند.
یک شرط دیگر این است که به مدت یکسال در مالکیت ما باشند.
نتیجه ی اول
اگر سکه های طلا و نقره را دائما و قبل از یک سال در فعالیت های اقتصادی قرار دهیم مشمول زکات نمی شوند.
آیا کسی که اموالش را به چرخش در می آورد و مشمول زکات نمی شود اجر و ثواب و قرب بیشتری دارد ؟ یا کسی که اموالش را نگه می دارد تا مشمول زکات شود ؟
نکته :
وقتی می گوییم سکه ها معامله شوند و به چرخه اقتصادی بروند مقصودمان طریقه ی حلالش است. چون عده ای بوده اند و هستند که برای فرار از زکات و افزایش سرمایه و پول، به ربا دادن و ربا گرفتن مشغول می شوند. این جا به ظاهر پول معامله شده اما در واقع ضد زکات است. زکات موجب رشد اموال می شود و ربا موجب کسر اموال می گردد. ( کشور ما هم که پر است از ربا خواری سیستمی و غیر سیستمی )
نتیجه دوم
اگر پول رایج را اسکناس قرار بدهیم و از طلا و نقره فاصله بگیریم مشمول زکات نمی شویم.
آیا کسی که از سکه طلا و نقره استفاده نمی کند ( مثلا اسکناس ) و مشمول زکات نمی شود اجر و ثواب و قرب بیشتری دارد ؟ یا کسی که از سکه طلا و نقره استفاده می کند و مشمول زکات میشود ؟
نکته :
عده ای می گویند زکات به پول بسته میشود و طلا و نقره بودن ملاک نیست. ظاهرا اهل سنت به این مطلب عمل می کنند و برخی فقهای شیعه نیز این مطلب را قبول دارند.
مثال دوم
گوسفند باید یکسال در مالکیت شخص باشد تا مشمول زکات گردد. پروار گوسفند تقریبا سه ماه است و با احتساب سن اولیه چهار ماه، تقریبا هفت تا نهایتا ده ماه طول می کشد پس میتوان هزاران گوسفند را از علوفه صحرا پرورش داد بدون اینکه مشمول زکات شد. یا اصلا می توان گوسفند سن بالاتری را تنها برای پروار خریداری کرد و بعد از سه ماه به فروش رساند بدون اینکه مشمول زکات شویم.
گوساله و شتر نیز به همین شکل.
کدام راه اجر و قرب بیشتری دارد ؟ راه زکات دادن یا راه زکات ندادن ؟
مثال سوم
گوسفندی که از علوفه ی خریداری شده یا علوفه ی زمینی که در ملکیت مالک است پرورش یابد مشمول زکات نیست.
آیا کسی که از علوفه ی صحر استفاده می کند و زکات می دهد اجر و ثواب بیشتری دارد یا کسی که از علوفه ی خودش استفاده می کند و زکات نمی دهد ؟