کار تبرعی، کار دارای اجرت

اصل عدم تبرع و وفای به عهد

عرض سلام و احترام

اگر شخصی از دیگری بخواهد کاری را انجام دهد که روال همیشگی برای ان کار دریافت اجر و مزد است و شخص دوم بپذیرد کار را انجام دهد اما شخص درخواست کننده کار در نظر داشته باشد و نیتش در دل خودش این است که ان کار فی سبیل الله انجام شود و از این موضوع چیزی به شخص دوم نگفته باشد، با توجه به قانون ( اصل بر عدم تبرع است ) و البته گناه نقض پیمان که بسیار بزرگ است تکلیف در اینجا چیست؟

ایا در اینجا عهد و قولی داده شده که باید حتی در صورت زیان دیدن به ان عمل کرد؟
ایا عقب کشیدن بعد از فهمیدن ماجرا به معنای شکستن عهد و قول است که از گناهان کبیره است؟ ( با توجه به اینکه شخص قول نداده مجانی کار کند بلکه طبق روال رایج منظورش امرار معاش بوده)
و ایا می توان با این کار کسی را در محذوریت قرار داد ؟

خیلی ساده عرض کنم فرض بفرمایید ( البته مثال فقط) نقشه مسجدی را به مهندسی بدهند برای کشیدن، یا از نقاشی بخواهند مسجد را رنگ کند، در حالی که وقت بسیار از ایشان گرفته می شود و اصلا در مورد مجانی بودن کار هیچ صحبت نکرده اند همین که شخص ابزار خود را برای نقاشی کردن به مسجد می برد و دست به کار می شود به دیگران می گویند قصدش رایگان و فی سبیل الله کار کردن است.
لازم به ذکر است این دو مثال صرفا برای روشن شدن مطلب ذکر شد حالا نفرمایید ثواب عمران مسجد فلان و .. است این را ذکر کردم تا منظورم را روشن کنم.happy
فتوا نمیخواهم بلکه میخواهم بدانم در تضاد بین این دو کدام قوی تر است؟ یعنی اصل و اساس این را می خواهم بدانم که در چه صورت به حرفی می گویند عهد و پیمان و قول( بین مردمان )
امیدوارم منظورم را منتقل کرده باشم

متشکرم@};-