چه کسانی از مرگ میترسند؟

دلايل ترس از مرگ!

ترس از مرگ در فرهنگ قرآنی و روایى، به اعتبار تفاوت انسان‌ها دلایل گوناگونی دارد. در یک دیدگاه کلی می‌توان انسان‌ها را از این نظر به سه گروه ناقصان، متوسطان و کاملان تقسیم کرد.



دلیل وحشت از مرگ در انسا‌ن‌های ناقص، این نکته ظریف است که میل به جاودانگی در انسان فطری است و وی از نیستی و نابودی بیزار است. ترس از مرگ در انسان‌های متوسط، دلیل دیگری دارد.



متوسطان که ایمانشان به جهان آخرت و قیامت کامل نیست، به دلیل غفلت از آخرت
و عالم برتر و بالاتر و توجه به امور دنیایی و تلاش در آبادانی این دنیا، از مرگ می‌ترسند.



اما گروه سوم؛ یعنی انسان‌های کامل و مؤمن از مرگ کراهت ندارند، ولی از آن وحشت دارند و ترس آنان ترسی مثبت و ارزشی است و در نگاهی عمیق‌تر، ترس آنها از عظمت خداوند متعال است، نه مانند وحشت وابستگان به دنیای مادی و دلدادگان به تعلقات آن؛ چرا که حضرت حق در قلب اولیای الهی تجلی کرده است و موجب هیبت همراه با شوق آنان می‌شود. بنابراین، هر ترسی از مرگ، بد و منفی و هر ترسی نیز خوب و مثبت نیست. اگر ترس از مرگ بر اثر غفلت و محدودیتِ نظر و اندیشه به دنیای مادی باشد، وحشتی منفی و نابخردانه است و اگر وحشت از مرگ براساس ترس از عظمت حق‌تعالی و چگونگی رویارویی با خدا باشد، ترسی مثبت و از سر شوق و عشق است.
http://www.armandaily.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=25784:2010-11-19-17-17-29&catid=124:spiritualty&Itemid=53