چادر و محدودیت ها

اجبار به پوشیدن چادر

سلام...
مدتی میشه که ازدواج کردم واز همون ابتدا باوجود مخالفتم اجبار به پوشش چادر شدم..
از این موضوع خیلی ناراحتم و عذاب میکشم..
نمازو روزه و احکامم به جاست..
سابقا هم که پوششم مانتو بود حجاب داشتم.اما به هیچ شکل نمیتونم چادرو بپذیرم.
مادرشوهرم تسلط کامل رو زندگیم داره و به جد به دلیل دخالتهاش تو همه ی مسایل نمونه ی یک هیولاس که فقط باعث دین زدگی من داره میشه.. چون بیش از حد افراطی یه والبته بگم چندسالی یه که اینجوری شده..
مدتی پیش سر مساله چادر چون میدونست من دوس ندارم بهم گفت بی دینو ایمان وگفت تو روزه نمازتم به زور میگیری.و یه سری توهینای دیگه.. وباعث دلشکستگی من شد تا جایی که خواستم طلاق بگیرم..
حالام که من دس بردار شدم خواهر شوهر ۱۵ سالمو هی میفرسته دنبال چادر و هی خواهر شوهرم میگه میخوام دیگه چادرسر کنم و از این قبیل مسایل و چون میدونه من حساسم اینجوری داره ازارم میده ... ورو مغزم رژه میرن ... نمیدونم چیکار کنم این حساسیتم تموم شه و اصلا نمیدونم چیکار کنم که بتونم چادر سر نکنم و خودم باشم ...
واینکه با یه همچین مادرشوهری باید چیکار کنم..چون حرفی نمونده به من نگفته باشه ..ممنونم

سوالاتی در مورد حجاب اجباری

انجمن: 

یکی از عللی که برای حجاب اجباری میاورند جلوگیری از فساد و بی بند و باری در جامعه هست اما در جامعه اسلامی مثلا در زمان امام علی کنیزان در سطح جامعه بدون حجاب رفت و آمد میکردند و آنها از حجاب معاف بودند در حالی که بعضا برخی از کنیزان از برخی زنان آزاد جذاب تر بوده اند. به نظر من یکی از دلایلی که نشان میدهد در جوامع اسلامی حجاب اجباری نبوده همین است چرا که اگر بگوییم حجاب به دلیل امنیت جنسی جامعه اجباری بوده پس چرا کنیزان بدون حجاب بوده اند؟ موافقان حجاب اجباری چگونه این مسئله را توجیه میکنند؟

الان در قوانین جمهوری اسلامی آمده است رعایت نکردن حجاب در معابر عمومی موجب حکم 72 ضربه شلاق است. برای بد حجابی هم جریمه نقدی در نظر گرفته اند. میخواستم بدانم پشتوانه این احکام چیست؟ آیات و روایاتی داریم که حدی را برای بی حجابی یا رعایت نکردن صحیح حجاب در نظر گرفته باشند؟

فلسفه ی اجباری بودن حجاب

با توجه به آرشیو سایت، هر چند ماه یک بار، بحثی در زمینه اجباری بودن حجاب در سایت ایجاد و بعد از مدتی قفل می شود، ولی نظر به اینکه بانوان سایت بعضاً همچنان تمایل به بحث و تبادل نظر دارند، نیاز به ایجاد بحثی مشابه حس می شود و تاپیکی تأسیس می گردد.

من از مدیران ارجاع خواهشمندم اجازه بدهند با توجه به اینکه برخی بانوان سایت در این زمینه سؤال دارند و در تاپیکهای مختلف مدام آنرا مطرح می کنند، این قضیه به صورت متمرکز در همین تاپیک طرح شود. و خواهشمندم یک کارشناس خوب و زبده که وقتشان هم زیاد باشد و ناگهان به غیبت نروند نیز برای این موضوع معرفی کنند.

اما فلسفه لزوم حفظ حجاب در جامعه اسلامی، بر اساس تحقیقاتِ بنده به بیان ذیل است:


1.برخی اعمال گناه هستند و لازم به ذکر است که ترک واجب نیز یک گناه کبیره است، و ترک حجاب نیز به همین خاطر گناه است.


2.وظیفه ی مسلمان است که عمل به گناه را، خواه عمل مستقیم به یک حرام یا ترک یک واجب باشد، به صورت علنی و در برابر انظار عمومی انجام ندهد، تا عمل به آن گناه در جامعه عادی نگشته و قبح آن نزد مردم نریزد. کسی که این را رعایت نکند، با عمل خود، آمر به منکر و ناهی از معروف است و این عمل نشر گناه است.


3.حکومت دینی، در قبال جامعه ی دینی مسئولیت دارد و باید نسبت حفظ ارزشهای دینی آن، احساس مسئولیت کند، لذا باید از نشر گناه جلوگیری کند.


4.حکومت دینی باید مانع از عمل آشکار و علنی به هر یک از گناهان در سطح جامعه شود.(نتیجه از 2 و 3) این گناه می تواند عمل به برقراری رابطه نامشروع، شرب خمر و زنا، به شکلی که در جامعه آشکار گردد باشد(و شاهدانی با چشم خود وقوع این عمل را شهادت دهند) و یا ترک علنی یک واجب الهی، مثل روزه در ماه رمضان یا حفظ حجاب اسلامی از سوی زن یا پوشش نامناسب از سوی آقایان باشد.


5.بی حجابی ترک یک واجب الهی است و ترک واجب الهی یک گناه است.(نتیجه از 1)


نتیجه: حکومت دینی باید مانع از بی حجابی گردد(نتیجه از 4 و 5) و زنانِ جامعه ی اسلامی نیز باید حجاب خویش را در انظار عمومی حفظ نمایند.(نتیجه از 1 و 2)

:Doaa:
التماس دعای فرج

بی حرمتی به چادر

با نام و یاد دوست

عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان

یکی از کاربران سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی و مشخصات خودشان مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:


سلام و عرض ادب و احترام خدمت تمای دوستان .
راستش نمیدونم اینایی که مینویسم بنظرخنده دار بیاد ، از اول اول تعریف می کنم یعنی کلا ماجرا از نماز خوندن من شروع شده یعنی اینکه من قبلا بعضی از کارها که گناه بودن رو اصلا گناه حسابشون نمی کردم ولی الان کوچیکترین گناه ها حساس شدم و اصلا کلا حالمو به هم میزنن دوست ندارم انجامشون بدم و واسه همین تمام سعی ام رو می کنم که مرتکب اونا نشم ؛ کلا من بر این عقیده بودم که من بمــــــــــــــــــیــــ ــــــــــــرم هم چادر سر نمی کنم ، متنفرم ازش ، چادر یعنی چی ، تا روز نیمه شعبان بر این باور بودم یعنی تا صبح اش بعدش بعدظهر رفتیم بازار یه اتفاقاتی اونجا افتاد و من با خودم گفتم اگه من چادر سر می کردم این اتفاق نمی افتاد ( منظورم مزاحمت چندتا پسر هستش )
شب رفتم برای نماز مسجد خب من بعد نماز خیلی گریه ام گرفت یعنی اون شب رو خیلی گریه ام گرفت و بعد نماز و از امام زمان علیه السلام خیلی کمک خواستم بعدش تو مسجد یه تصمیم خیلی محکم گرفتم که چادر سر کنم . بعدشم اومدم با پاسخگو های آنلاین یک عالمه مشورت کردم و به همین دلیل مشکلاتی که فکر میکردم خیلی بزرگه برام خیلی راحت اومد . ( تا اینجا که مربوط به من هستش همه چی خوب بود اما از اینجا به بعد اوضاع بد میشه ) . حالا اینو هم بگم که خانواده ما معمولی هستش . خب من چادر رو سر کردم و رفتم بیرون و ظهرش هم همینطور ، اصلا یه حس خیلی خوبی و با یه آرامش خاصی بهم دست میده وقتی که سر می کنم ، نمیدونم چرا .
ظهر که رسیدم خونه داد و بیداد ها شروع شد سر اینکه من این کارو کردم ( من همون لحظه ی اول جرات و جسارتم رو ازدست دادما ) خب دو ، سه نفری داد کشیدن سر من شروع شدحدود یک ساعت
گفتن چرا چادر سرکردی؟؟؟؟؟؟؟؟ کدوم پسری بهت گفته ؟ حالا من همش می گفتم دوست پسرم کجا بود بخدا هیشکی نگفته خودم دلم میخواد این حجاب رو بیشتر دوست دارم . گفتن که نمیشه تو یهویی نماز بخونی ، مسجد بری چادر سر کنی حتما یه نفر بهت گفته . بعد گفتن تو یک شبه که هوس کردی چادر سر کنی به شبه هم از هوس میفتی و چادر رو ول می کنی .
اخه تو فامیل قبلا این اتفاق ها زیاد افتاده که دختره بخاطر طرفش چادر سر کرده بعد که رابطه اشون بهم خورده چادر رو گذاشتن زمین ، یا اینکه اونایی که از اول هم چادری بودن الان چادر رو نمیخوان ، یا رفته مکه اومده بعد چادر رو گذاشته زمین و همکلاسیام که بعد عروسی گذاشتن کنار و و و یک عالمه مثال دیگه خب میگن تو هم اولش خوشت میاد سر می کنی ولی بعدش میفتی به غلط کردم .
بعد میگن که چادر یه چیز من در آوردی هستش اینا از خودشون در آوردن ، وگرنه آدم هایی که از این دین های دیگه میان مسلمان میشن چرا چادر سر نمیکنن ؟ دیگه اونا مطالعه دقیق کردن دین رو شناختن . میگن تو دین رو میشناسی ؟ قرآن رو خوندی؟ نهج البلاغه ات رو خوندی؟
میگن ما تو جامعه هستیم میدونم نظر های بهتری نسبت به کسی که مانتویی هستش و حجابش رو رعایت می کنه هست تا اینکه کسی که چادری هستش ( با عرض معذرت از چادری ها ) هر کاری دلشون میخواد انجام میدن بعد آخرش خودشون رو زیر چادر قایم می کنن و میگن ما خوبیم .
میگن حیف اینهمه خوشگلیت نیست ؟الان که اینجوری هستی هیشکی رو نمی تونی پیدا کنی چادر سرکنی میخوای ازکجا پیدا کنی ( آخه تو فامیل ما 90 درصد به بالا خودشون همدیگه رو پیدا میکنن ) بعد میگن که به حدکافی که خودت رو محدود کردی و چادر سر کنی محدودتــــــر تر می شی دیگه عروسی هم کنه دیگه بدتر ، محدودتر تر تر تـــــــــــــــر می شی خب میگن خدا گفته حجاب کامل نگفته چادر ، میگن کسی به حجاب تو ایراد گرفته که میخوای چادر سرکنی . میگن تو خانه ی خدا که میخوای بری زیارت خدا گفته گردی صورت بیرون باشه ، نباشه حج ات قبول نیستش ، میری خانه خدا زیارت مگه چادر سر می کنی؟؟؟؟؟؟؟
بله با همه ی این اوصاف من هنوز هم چادر رو خیلی خیلی دوست دارم دلم براش پر می کشه . اونقدر دلم میخواد ، خودمم میدونم عقل ندارم چادر رو بغل میکنم گریه می کنم . اصلا کلا نمی دونم چیکار کنم . تو خونه سعی می کنم اخلاقم خوب شه خوش اخلاق شم ، میگم اونا بهت گفتن اینطوری شی؟
نمیدونم چیکار کنم چه رفتاری داشته باشم تو خونه که بدونن رشد معنویت من تاثیری توی صمیمیتم با خانواده ام نداشته ، بلکه باعث شده بیشتر تر بهشون نزدیک شم و قدرشون رو بدونم .چجوری راضی اشون کنم که من چادر رو بخاطر خودم میخوام نه بخاطر کس دیگه . تو خونه بهم میگن هر کاری میخوای انجام بدی کاری نداریم فقط بیخیال چادر شو ما بخاطر خودت می گیم ( ولی من دوست دارم دیگه)

حالا نمیدونم چیکار کنم؟

من میخوام یه چادری واقعی شم ها ، باید کارهای خاصی انجام بدم؟

با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید :Gol: