پاکی، عصمت، ائمه، اجداد

عصمت و پاکی اجداد پیامبر و ائمه (ع)

انجمن: 

[="Arial Black"][="Blue"]سلام
ائمه اطهار معصوم اند.
اجازه بدهید به جای واژه عصمت ، که تعریف خیلی دقیقی دارد ، بگوییم "پاک" اند. عصمت هم یکی از مصادیق و درجات پاکی است.

ما در زیارتهای ائمه (ع) می خوانیم که: أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُورا فِي الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْكَ مِنْ مُدْلَهِمَّاتِ ثِيَابِهَا.

پاکی مطلق امام (ع) ، لازمه اش این است که تمام آباء و امهات او پاک بوده باشند. زیرا اگر در یکی از آباء یا امهات نعوذ بالله موردی از ناپاکی وجود داشته باشد ، به هر تقدیر در فرزند اثر می گذارد. زیرا "وجود" فرزند از وجود پدر و مادر است....

آیا با توجه به متن زیارات ، و نیز تحلیل فلسفی ، می توان گفت تمام آباء و امهات ائمه (ع) "پاک کامل" بوده اند؟ یعنی در حد خیلی بالایی پاک بوده اند.
منظور از "پاک کامل" در اینجا ، "عصمت" نیست. زیرا عصمت یکجور پاکی خاصی است که لازمه امامت است و خداوند آن را به اشخاص خاصی عنایت فرموده است.

پس آیا به نوعی - با تسمح و بدون اینکه معنای دقیق اصطلاح کلامی آن را قصد کنیم - می توانیم بگوییم تمام آباء و امهات ائمه (ع) معصوم بوده اند. (عصمت عام ، نه عصمت خاص که لازمه امامت است)؟

سئوال دیگر:
از زمان حضرت آدم تا زمان تولد ائمه اطهار (ع) ، در هر زمانی ، یکی از آباء و امهات ائمه (ع) در قید حیات بوده اند.
مثلا در زمان حضرت موسی یا حضرت عیسی ، و تمام پیامبران قبل از خاتم (ص) ، یکی از آباء و امهات ائمه (ع) می زیسته اند.
با توجه به اینکه آن آباء و امهات ، حامل نور ائمه (ع) بوده اند یا شایستگی قرار گیری نور ائمه (ع) در خود را داشته اند (امهات) ، پس پاک مطلق (نه به معنای تخصصی کلامی) بوده اند.
آیا پیامبران زمان آنها ، این مساله را می دانسته اند و با حاملین نور ائمه معصومین ، در زمان خودشان دیدار و ملاقات داشته اند؟
این نکته مهمی بوده است که پیامبر هر زمانی با توجه به اینکه از سوی خداوند در جریان نبوت پیامبر خاتم (ص) و امامت ائمه بعد از ایشان قرار می گرفته ، و به طور طبیعی پدران پیامبر خاتم و ائمه بعد از ایشان ، در زمان او باید وجود می داشته اند ، طبیعتا باید اشتیاق به ملاقات با آنها را داشته باشد.[/][/]