وفای به عهد

وفای به عهد

با سلام و تشکر در مورد وفای به عهد از نظر اخلاقی و شرعی چه موقع عهد گفته میشه ؟ ایا مثلا به کسی بگوییم فلان کار رو میکنم عهد حساب میشه؟ (از دونظر از نظر اخلاقی و از نظر شرعی ) ایا اگر بر سر یک موضوع نادرست عهدی ببندیم و بعد پشیمون بشیم که اون عهد رو بستیم ایا باید به عهدمون وفا کنیم ؟ (از نظر شرعی و نظر اخلاقی )  

حکم خلف وعده


با سلام
خلف وعده در هر یک از این دو صورت چه حکمی دارد:

الف: از ابتدا میداند که نمی خواهد به وعده عمل کند.
ب: بعد از وعده دادن تصمیم میگیرد که خلف وعده کند.

با سپاس

اصل عدم تبرع و وفای به عهد

عرض سلام و احترام

اگر شخصی از دیگری بخواهد کاری را انجام دهد که روال همیشگی برای ان کار دریافت اجر و مزد است و شخص دوم بپذیرد کار را انجام دهد اما شخص درخواست کننده کار در نظر داشته باشد و نیتش در دل خودش این است که ان کار فی سبیل الله انجام شود و از این موضوع چیزی به شخص دوم نگفته باشد، با توجه به قانون ( اصل بر عدم تبرع است ) و البته گناه نقض پیمان که بسیار بزرگ است تکلیف در اینجا چیست؟

ایا در اینجا عهد و قولی داده شده که باید حتی در صورت زیان دیدن به ان عمل کرد؟
ایا عقب کشیدن بعد از فهمیدن ماجرا به معنای شکستن عهد و قول است که از گناهان کبیره است؟ ( با توجه به اینکه شخص قول نداده مجانی کار کند بلکه طبق روال رایج منظورش امرار معاش بوده)
و ایا می توان با این کار کسی را در محذوریت قرار داد ؟

خیلی ساده عرض کنم فرض بفرمایید ( البته مثال فقط) نقشه مسجدی را به مهندسی بدهند برای کشیدن، یا از نقاشی بخواهند مسجد را رنگ کند، در حالی که وقت بسیار از ایشان گرفته می شود و اصلا در مورد مجانی بودن کار هیچ صحبت نکرده اند همین که شخص ابزار خود را برای نقاشی کردن به مسجد می برد و دست به کار می شود به دیگران می گویند قصدش رایگان و فی سبیل الله کار کردن است.
لازم به ذکر است این دو مثال صرفا برای روشن شدن مطلب ذکر شد حالا نفرمایید ثواب عمران مسجد فلان و .. است این را ذکر کردم تا منظورم را روشن کنم.happy
فتوا نمیخواهم بلکه میخواهم بدانم در تضاد بین این دو کدام قوی تر است؟ یعنی اصل و اساس این را می خواهم بدانم که در چه صورت به حرفی می گویند عهد و پیمان و قول( بین مردمان )
امیدوارم منظورم را منتقل کرده باشم

متشکرم@};-

وفای به عهد؛ واجبی که مهم نیست!

سلام
در نهج البلاغه روایتی از امیرالمومنین ع دیدم که فرموده بود:

«فریضه ای همانند وفای به عهد در میان مردم جهان با وجود تمام اختلافاتی که دارند، مورد اتفاق نیست»

با توجه به این روایت و تعبیر به فریضه چرا مشهور علما خلف وعده و نقض عهد را مکروه می دانند؟
چرا در میان ما وفای به عهد به عنوان یک واجب مورد احترام نیست؟

خلف وعده در مکان قرار ملاقات!

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکماين داستان که روزي پيامبر گرامي اسلام در زير آفتاب ايستاده بودند،
کسي از ايشان درخواست کرد به زير سايه تشريف بياوريد اما ايشان اين در خواست را رد کردند
و در جواب گفتند من در همين نقطه با کسي قرار ملاقات دارم پس همينجا مي ايستم آيا این روایت صحت دارد؟
و آیا واقعا این مورد خلف وعده حساب می شود ؟

آیا شکستن توبه ، از مصادیق عهدشکنی شمرده می شود؟

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان ضمن حفظ امانت، جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم، با نام کاربری "مدیر ارجاع سؤالات" درج می شود:

نقل قول:


با سلام و خسته نباشید

من دختری هستم که وارد دهه چهارم زندگی خودم شدم و به دلایلی نتونستم ازدواج کنم. من هیچ وقت با هیچ نامحرمی وارد رابطه نشدم و سعی کردم نجابت خودم رو حفظ کنم همچنین دنبال خودارضایی نبودم. فیلمهای مبتذل هم نگاه نمی کنم.
اما در کنار همه اینها از یک مساله نتونستم متاسفانه خودم رو حفظ کنم و اون هم فکرهای جنسی هست که گاهی اوقات به ذهنم هجوم میاره. و بعد وقتی این افکار تموم میشه عذاب وجدان شدیدی وجودمو میگیره.
من با خدا عهد کردم که دست از این فکرها بردارم اما متاسفانه بعد از یه مدتی عهدم رو شکستم و دوباره اون فکرها شروع شدند. حالا با این توضیحاتی که دادم از کارشناس محترم سوالی داشتم:

آیا چون من دوباره رو به این افکار آوردم آیا مصداق کسانی حساب می شوم که عهدشکنی با خدا کرده اند؟( مثل اونهایی که توی قرآن مثال زده شده ، البته منظورم توبه نیست منظورم عهد و پیمان هست)

با تشکر





با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

وفاي به عهد چيست؟

«وقتی ما به دوستان خود قول میدهیم کاری برایشان انجام دهیم ویا قراری می گذاریم» آیا اینها نیز جزو وفای به عهد هستند (که در احادیث به آن اهمیت زیادی داده شده است)؟