وحدت شخصی وجود

برداشت من از وحدت شخصی وجود

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب .

بنده اینطور از وحدت شخصی وجود برداشت کردم که چون خداوند کمال مطلقه و هیچ ظلمی از کمال مطلق سر نمیزنه ، تمام مخلوقاتی که خداوند اونها رو آفریده در خود کمال و زیبایی داشته اند از جهت آنکه خداوند آنها را آفریده و به آنها وجود داده ، اما از آن جهت که خداوند از روی محبت و کمال به آنها اختیار داده که کمالات خودشان را بیشتر کنند ، این موجودات مخلوق گاهی از همین اختیار در جهت معکوس کمال خویش استفاده کرده و مرتکب عمل قبیح و شر میشوند ، اما این عمل از آنجا که تنها به خودشان آسیب واقعی میزد و اگر هم آسیبی به دیگران وارد کند آسیب واقعی نیست ( از آن جهت که در آخرت شخص آسیب دیده پاداش گرفته و مشکلاتش جبران میشود ) پس در خوده عمل قبح و زشتی واقعی نیست .

مثلا یک شخصی به یک بچه ی کوچک تجاوز میکند و حق او را ضایع میکند در دنیا ، ولی در آخرت حق کودک از آن شخص ظالم ستانده میشود ، پس ظالم فقط به خودش بدی کرده ، و از آنجا که ظالم بوده و مستحق بدی بوده هیچ شری از جانب خدا روی نداده بلکه عدالت اجرا شده .

اما اگر چه عدالت رعایت شده و بهترین حالت ممکن رخ داده ( چون قضیه به نفع کودک تمام شده و به ضرر ظالم ) اما قطعا متقی نمیخواهد جای آن ظالم باشد و خودش را به عذاب اندازد ( آدم بدی باشد و به خودش بدی کند )

بنابر این خداوند شریعت راهنما را ارائه کرده ، شریعت به متقی میگوید که چگونه باید خوب باشد و در خوبی ها نسبت به دیگران پیشی بگیرد ، از طرفی عذاب ظالمان را هم افزایش میدهد و عدالت هم برقرار میشود .

بعضی ها میگویند خب حالا که شریعت گفته فلان کار بد است پس بدی در جهان وجود دارد ، خب به نظر بنده هم وجود دارد ولی فقط برای بد ها ، بدی برای بد هاست ، و بدی که برای بد ها بد باشد برای خوبان بد نیست که خوب است ، هر چه کنی به خود کنی ، گر همه نیک و بد کنی .

خب حالا نتیجه : بلاخره بدی وجود دارد یا ندارد ؟

خوب هستی یا بد هستی ؟ اگه خوبی در مجموع نه ( در دنیا و ظاهر قضیه شاید ولی در اصل خیر ) !

اما اگه بدی ، پس حقته و نمیشه گفت بدی شده بهت بلکه عین عدالت شده .

اما یه نکته اینجا هست ، اینکه درسته خدا بدی نمیکنه ، ولی بلاخره بدی که مجازات میشی !

پس نکته اینجاست که معلوم میکنه تویی که بدی و مجازاتت ظلم نیست ، حتما غیر از اون خدایی هستی که خوبه .

بنابر این نمیشه گفت که وجود برابر با خداست چون به هر حال بدی هست که مجازاتش ظلم نیست ، اگه یه بدی نبود که مجازات ظلم میشد !

اینجا نکته ای هستش که معلوم میکنه خالق و مخلوق یکی نیستن .

چون وقتی یک موجود با مجازات روبرو میشه و این مجازات بد نیست ، معلومه که اون موجود بدی کرده .

ولی قبلا گفتیم که خدا جز خوبی به انسان نداده ، پس این بدی از کجا اومده ؟ این همون اختیاری هستش که قبلا بهش اشاره کردیم و از خود انسان هستش .

نتیجه گیری :

خدا ظلم و بدی نمیکنه پس همه رو خوب آفریده .

خدا میخواست پیشرفت کنیم پس اختیار داده که عین عدالته .

بعضی ها انتخاب کردن بد باشن .

بدی وجود داره و در غیر این صورت مجازات بد ها ظلم میشد .

خداوند تمام وجود نیست چون بد ها هم وجود دارند .

یا حق .