هجری قمری

اولین کسی که تاریخ اسلام را تأسیس کرد چه کسی بود؟

انجمن: 

با سلام
این گفتار تا چه اندازه قابل قبول میباشد


حافظ ابوالفداء اسماعیل بن کثیر ـ رحمه الله ـ در البدایه و النهایه [۱] می‌نویسد: و هو اوّل من دعی أمیرالمؤمنین، و أول من کتب التاریخ؛ یعنی: او اولین کسی است که به لقب امیرالمؤمنین یاد کرده شد و اولین کسی است که تاریخ را تأسیس کرد.
علامه جلال الدین عبدالرحمن سیوطی ـ رحمه الله ـ در تاریخ الخلفاء [۲] نقل کرده است: و أخرجه البخاری فی تاریخه عن إبن المسیب ـ رحمه الله ـ قال: أول من کتب التاریخ عمر بن الخطاب لسنتین ونصف من خلافته، فکتب لست عشره من الهجره بمشوره علی رضی الله عنهما؛ امام بخاری ـ رحمه الله ـ در تاریخ خود از سعید بن المسیب ـ رحمه الله ـ نقل می‌کند که: اولین کسی که تاریخ را تأسیس کرد، حضرت فاروق اعظم عمر بن الخطاب ـ رضی الله عنه ـ بود که بعد از گذشت دو سال و نیم از خلافت خویش، در شانزدهمین سال هجرت با مشوره ‌ی حضرت علی کرم الله وجهه آن را اجراء ساخت.

[۱] ۲۶۳:۷٫ (طبع دار ابن کثیر).
[۲] ص:۱۲۵٫ (طبع المکتبه العصریه).

ماه صفر آمد صدقه فراموش نشود - تقویم و روزشمار ماه صفر -

بسم الله الرحمن الرحیم

تقویم و روزشمار ماه صفر
1 صفر:

-مسلمان شدن سه تن از مشركين مكه(عمرو بن ‏عاص، خالد بن ‏وليد و عثمان ‏بن ‏أبى‏ طلحه ) سال هشتم هجرى قمرى.
-وقوع جنگ صفين سال 37 هجرى قمرى.
-ورود اسيران واقعه كربلا به شام سال 61 هجرى قمرى.
-شورش اهالى بغداد بر ضد حكومت وقت سال 249 هجرى قمرى.
-قتل صاحب‏الزّنج و پايان يافتن فتنه زنگيان سال 270 هجرى قمرى.

2 صفر:

-شهادت زیدبن علی بن الحسین علیهم السلام سال 121 هجری قمری.

3 صفر :

-ميلاد مسعود امام محمدباقر علیه السلام - سال 57 هجرى قمرى.
-درگذشت محمدبن عبدالله مشهور به حاکم نیشابوری سال 405 قمری.
-درگذشت آیت الله میرزا محمد علی شاه آبادی 1369 قمری.

5 صفر:

-شهادت حضرت رقيه بنت الحسین علیها و علیه السلام در خرابه شام - سال 61 هجرى قمرى.

چرا مراسمات مذهبی را بنا به تاریخ هجری قمری برگزار می کنیم؟

سال اعم از شمسی و قمری امری اعتباری و قرار دادی است و شما یکی از این دو امر قراردادی یعنی سال شمسی را برای خود پایه و ملاک قرار داده اید و بر اساس آن دارید داوری می کنید که « ما وقتی مطابق سال قمری، مراسم ها را برگزار می کنیم، در واقع در آن روز خاص نیست» در حالی که شخص دیگری هم می تواند به شما بگوید اگر واقعه ی کربلا دهم محرم بوده است که مصادف با ماه مهر مثلا بوده و با توجه به اختلاف روزها در سال شمسی و قمری و با توجه به معنای کلمه ی روز، شما وقتی مطابق سال شمسی، مراسم را در ماه مهر برگزار می کنید، در واقع در آن روز خاص نیست. ثانیا : هدف استفاده از ایام الله است برگزاری مراسم و یاد آوری و بزرگداشت این ایام به منظور رشد و تعالی خودمان و اقتدا به سیره عملی آن بزرگواران است ثالثا: در مورد اینکه کدام قرارداد (ماه قمری یا شمسی) را ملاک قرار دهیم باید خود امامان معصوم ما را توصیه به ملاک قرار دادن ماه قمری کرده اند و شب قدر هم همینطور خود خداوند که ما را از شب قدر مطلع کرده است در قرآن کریم می فرماید شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن ماه قمری رمضان را ملاک قرار داده است. موفق باشید.
منبع:تبیان