نظم

حوادث ناگوار در نظام آفرینش

انجمن: 

با توجه به حوادث عالم نظام آفرینش چه معنایی دارد اگرنظم وجود دارد پس این همه حوادث برای چیست؟

اعتبار برهان نظم


با سلام

اثبات ناظم آگاه برای دنیا در گرو آن است که خود جهان نتواند چنین نظمی ایجاد کند، در حالی که می ­توان گفت عامل نظم در طبیعت خود قوانین فیزیک اند.
این قوانین هستند که ناظمان جهان اند؛ در این صورت دیگر لازم نیست بگوییم جهان و نظم آن تصادفی است، بلکه جهان از قوانینی تبعیت می کند که به چنین نظمی منجر شده است.

قبول برهان نظم

سلام
ممنونم از سایت شما
واقعا قبول دارید که با نظم میشه خدا رو اثبات کرد؟؟ من خودم خدا رو قبول دارم. اما فکر نکنم با نظم بشه خدا رو اثبات کرد. فقط یک ناظم و معلم اثبات می شه که خیلی هنرمنده. همین.

زیبایی های قرآن چه شکلیه؟

انجمن: 

[=&]با سلام و احترام [/] قرآن چه شکلیه ؟ وقتی قرآن می خوانید چه زیبایی هایی در قرآن می بینید ؟ چه نظمی میان کلمات می بینید ؟ چه فصاحت و بلاغتی در قرآن حسن می کنید ؟ آنها که این زیبایی را دیده اند دقیقا بیان کنند ... مثلا بگویند در فلان آیه به نظرشان فلان نکته ی ادبی وجود دارد که موجب زیبایی قرآن شده است ... چه چیزی باعث شده که فلان آیه یک حسن خوب به شما بدهد ؟ ریشه یابی کنید .... در این موضوع نمی خواهیم بگوییم این زیبایی ها حتما یک زیبایی خارق العاده یا اعجازگونه است ... حتی ممکن است آن زیبایی در متون دیگر هم دیده شود اما در این موضوع قصد ما بیان این زیبایی های هر چند کم اهمیت و عادی است... در این موضوع نمی خواهیم زیبایی های علمی و فلسفی را بیان کنیم بلکه می خواهیم زیبایی های ادبی و معنایی را بیان کنیم مثل فصاحت و بلاغت و وجوه معنایی و سجع و آهنگ کلام و ... [=&]این موضوع تجربه ی شخصی کارشناسان و کاربران از زیبایی های قرآن است. [/] یک مثال می زنم : الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ۗ وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَن يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّـهِ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ [=&]229 آیه بقره[/] [=&]طلاق [/][[=&]رجعى‌] دو بار است. پس از آن يا [بايد زن را] بخوبى نگاه داشتن، يا بشايستگى آزاد كردن. و براى شما روا نيست كه از آنچه به آنان داده‌ايد، چيزى بازستانيد. مگر آنكه [طرفين‌] در به پا داشتن حدود خدا بيمناك باشند[/]. [=&]پس اگر بيم داريد كه آن دو، حدود خدا را برپاى نمى‌دارند، در آنچه كه [زن براى آزاد كردن خود] فديه دهد، گناهى بر ايشان نيست. اين است حدود احكام الهى؛ پس، از آن تجاوز مكنيد. و كسانى كه از حدود احكام الهى تجاوز كنند، آنان همان ستمكارانند[/]. [=&]========== [/] [=&]فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ[/] [=&]کلمه امساک از حیث معنایی یک هماهنگی با تلفظ ِ إِم دارد.... گویی همانطور که دارید معنای امساک را منتقل می کنید جلوی راه تنفس خود را محدود می کنید[/] [=&]اما وقتی می خواهید بگویید تسریح باحسان ... نفس خود را با ملایمت و به صورت نرم از دهان خارج میکنید ...که البته این حس به خاطر نوع حروف این کلمات و چینش انها حاصل می شود ...[/] [=&]و وقتی این تقابل بین این دو تلفظ شکل می گیرد بیشتر حس می شود ...[/] [=&]============== [/] [=&]أَن تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ[/] [=&]اخذ و ایتا[/] [=&]گرفتن و دادن در کنار هم قرار گرفته است و زیبا است ..[/] [=&]============= [/] [=&]إِلَّا أَن يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ[/][=&] ۖ[/] [=&]فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ[/] [=&]این دو عبارت پست سر هم آمده و مثل هم هستند اما جمله ی بعدی با همان عبارتی شروع می شود که جمله ی قبلی با آن تمام شده است. ( این مطلب را در انتهای آیه و در کلمه تعتدوا هم می توان دید : تِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ فَلَا تَعْتَدُوهَاۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّـهِ ... )[/] [=&]و در واقع اگر کمی کلی تر نگاه کنیم دو عبارت بالا زیر مجموعه ی عبارتی بزرگتر هستند که از حیث ظاهری تکرار شده است اما معنای آنها ضد هم است ...[/] [=&]وَلَا يَحِلُّ [/][=&]لَكُمْ أَن تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَن يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ[/] [=&] فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ[/] [=&]به تناسب وَلَا يَحِلُّ با فَلَا جُنَاحَ توجه کنید ...این دو ضد هم هستند اما به گونه ای در صدر و ذیل عبارت آمده اند که تناسب آهنگین داشته باشند و هر دو به شکل منفی به کار رفته اند ...[/] [=&]در بسیاری از آیات یک کلمه در صدر یک عبارت می اید و همان کلمه یا ضدش یا هم معنایش در آخر عبارت تکرار می شود [/] [=&]==================== [/] [=&]به تکرار کلمات توجه کنید :[/] [=&]خوف، دوبار آمده ...[/] [=&]تعدی، دوبار[/] [=&]حدود الله ، چهار بار[/] [=&]و نیز الله و حدود هرکدام، چهاربار[/] [=&]طلاق از حیث معنا دوبار اعلام شده است با ذکر مرتان[/] [=&]خود مرتان، مثنی است ...[/] [=&]عبارت فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ با حرف أَوْ دو قسمت شده است[/] [=&]لایحل و لاجناح ضد هم هستند...[/] [=&]به کلمات و افعال مثنی توجه کنید 4 کلمه ی مثنی که با ضمیر مثنی می شود 5 تا.[/] [=&]============== [/] [=&]به حروف کلماتی که کنار هم به کار رفته اند نگاه کنید :[/] [=&]فِيمَا افْتَدَتْ[/] [=&]یا[/] [=&]تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ[/] [=&]روان و متناسب است.[/] [=&]========================= [/] [=&]با توجه به قسمت های قرمز رنگ، آیه را بخوانید و به ریتم خواندن توجه کنید ( به عنوان مثال ده مورد را قرمز کرده ام )[/] [=&]الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ[/][=&] ۖ[/][=&]ۗ[/][=&] وَلَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَن يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ[/][=&] ۖ[/][=&] فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ[/][=&] ۗ[/][=&] تِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا[/][=&]ۚ[/][=&] وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّـهِ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ[/] [=&]کنار هم قرار گرفتن " ا " در اخر عبارات یک نوع ریتم ایجاد کرده است ...[/] [=&]باز اگر به تلفظ "و" در عبارت زیر نگاه کنید یک تناسب آهنگین ایجاد شده است بین کلمه ی حدود و تعتدو[/] [=&]تِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا[/] [=&]یا به تناسب إِلَّا و أَلَّا توجه کنید :[/] [=&]إِلَّ[/][=&]ا أَن يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا[/]

نقد برهان نظم (کهکشان های بی نظم)

سلام به همه دوستان عزیز
من خیلی دیدم وقتی یک خدا باور و یک خداناباور سر وجود خدا بحثشون میشه .. معمولا خداباور پای برهان نظم رو وسط میکشه و میگه:
اگه خدا وجود نداره پس این همه نظم درهستی چه طوربه وجود اومده؟؟؟؟؟ آبا تو قبول میکنی یک کتاب دراثر انفجاردر یک چاپخانه به وجود بیاد؟؟؟

گرچه برهان نظم انصافا خیلی برهان منطقی ای هست .. اما به نظرم بهش نقد زیادی هم وارده ... مثلا درسته که جهان منظم به نظر میاد ولی بی نظمی هم در جهان وجود داره .. مثلا در کهکشان های دیگه دیگه هیج نظمی موجود نیست .. البته ما خدا باوران به این زیاد استناد میکنیم که زمین قطرش اگه کمتر یا بیشتر بود امکان به وجود اومدن حیات توش وجود نداشت ولی خوب چرا ما فقط زمین رو نگاه میکنیم؟؟ چرا به ملیونها سیاره ای که در جهان هستن و امکان حیات توشون نیست توجهی نمیکینم؟؟؟ یا به کودکان ناقص که به دنیا میان! اگه بخوایم جهان رو با یک موبایل مقایسه کنیم:

در موبایل هیچ قطعه اضافه ای وجود نداره / اما در جهان عضو اضافه وجود داره! در جهان ملیارد ها ستاره وجود داره که در هرثانیه به دنیا میان و در همون ثانیه ازدنیا میرن! و ملیارد ها کهکشان که نظم خاصی ندارن!

البته میتونیم بگیم که بی نظمی اصلا وجود نداره و در هر بی نظمی ای میشه نظمی یافت! و نظم و بی نظمی وابسته به زاویه دید ماست!! بله حرف شما درسته! ولی اگه بی نظمی وجود نداشته باشه پس صحبت از اینکه جهان منظمه هم بی معنی میشه!

در پناه خدا باشید

برهان نظم و قوانین فیزیک

با سلام در سخنان بکی از مادیگرایان دیدم که گفته بود نظم در جهان نتیجه قوانین فیزیک است و ربطی به وجود خدا ندارد نظر شما چیست

برچسب: 

اشکالی جدید به برهان نظم

با سلام
مدافعان برهان نظم برای تدافع از این برهان و اینکه احتمال اینکه وقوع یک مجموعه منظم تصادفی باشد بسیار پایین است مثال می زنند به میمونی که دستش را به طور اتفاقی روی کیبرد ببرد و بعدیک مجموعه معنادار را بسازد مثلا یک کتاب با کلماتی بامعنا ولو لغات در ترکیب جمله بی معنا باشند(اینگونه مثال زدم که پیچدگی مثال کمتر شود وگرنه این سخن در ترکیب کلمات به صورت جملات هم جاری است)
و می گویید این چنین امری نزدیک به محال است
ذشته از اینکه بارها گفتید احتمال کم دلیل بر عدم وقوع نیست اما بر فرض قبول چنین امری می گویم:
این که چنین امری نزدیک به محال است به مشکل زبان بر می گردد یعنی برای مثال از ترکیب حروف مختلف با هم از کلمات دوحرفی گرفته تا 10 حرفی ضربدر هم یک تعداد کلماتی می شوند مثلا یک میلیارد کلمه که مثلا واضع لغاات به یک میلیون از آنها معنا می دهد و بقیه را مهمل باقی می گذارد
اما اگر فرض کنیم واضع لغت برای همه یک میلیارد کلمه یک معنایی جداگانه وضع کند چه اتفاقی می افتد؟
نتیجه این می شود که این میمون هر گونه تایپ کند کلمات معنادار خارج می شوند .
حال که ساختن چنین مجموعه ای با تقویت زبان و واضع لغت به طور اتفاقی کاملا ممکن است چرا ممکن نیست اجزای جهان چنین قابلیتی را داشته باشند که هر گونه که ترکیب شوند یک مجموعه منظم را تحویل دهند؟
و در این صورت نه تنها نظم اتفاقی عالم احتمال کمی ندارد بلکه احتمالش 100 درصد خواهد بود .دقت کنید صد درصد.
پس چرا نظم تصادفی عالم مورد قبول خداباوران قرار نمی گیرد.نمی دانم؟

آثار نماز اول وقت


[=Tahoma][=&quot]آثار نماز اول وقت[/][/]


[=Tahoma][=&quot]-موفقیت در همه کارها[/][/]


[=Tahoma][=&quot]یکی از آثاری که برای اقامه نماز در وقت فضیلت ذکر شده است پیروی نمودن سایر کارها از نماز است امیر المومنین در نامه 27 نهج البلاغه خطاب به فرزندش محمد ابی بکر(فرماندار مصر) بعد از آن که او را به ویژگیهای یک حاکم خوب آگاه می سازد می فرماید: [/][/]


[=Tahoma][=&quot]((صَلِّ الصَّلَاةَ لِوَقْتِهَا الْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لَا تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لاتُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لِاشْتِغَالٍ وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ[/] [=&quot]...)[=&quot][/][/][/]


[=Tahoma][=&quot]نماز را در وقتی که برایش معین شده بگذار نه قبل از به سبب مشغول نبودن به کاری ونه بعد از آن به سبب مشغول بودن به کاری وبدان که همه کارهای تو پیرو نماز توست [/][/]


[=Tahoma][=&quot]ودر جای دیگری این جمله را اضافه نمودند که؛ فَمَنْ ضَيَّعَ الصَّلَاةَ فَإِنَّهُ لِغَيْرِهَا أَضْيَع[=&quot][ii][/]‏[/][/]


[=Tahoma][=&quot]پس هر کس نماز را ضایع سازد پس مسلما کارهای دیگر را بیشتر ضایع می سازد [/][=&quot][/][/]


[=Tahoma][=&quot]نکته ها:[/][/]


[=Tahoma][=&quot]- به احتمال قوی منظور از لوقتها در روایت وقت فضیلت می باشد زیرا حضرت در مقان بیان اهمیت نماز هستند نه بیان واجب بودن اصل نماز [/][/]


[=Tahoma][=&quot]-حضرت در این کلام نورانی همه کارها را تابع وپیرو نماز معرفی می کند پس اگر امر مهمتری از نماز بود آن را ذکر می نمود [/][/]


[=Tahoma][=&quot]-از کلام فوق مشخص می شود موفقیت وعدم موفقیت انسان در کارها بستگی به میزان اهمیت او به وقت نماز دارد پس کسی که همیشه نمازش را اول وقت می خواند نسبت به کسی که گاهی اوقات اول وقت می خواند موفق تر است[/][/]


[=Tahoma][=&quot]- حضرت خبر از واقع می دهد که هر کس نمازش را ضایع می کند اثر وضعی آن این است که غیر نماز را بیشتر ضایع می سازد (زیرا همه اعمال تابع نماز است)[/][/]


[=Tahoma][=&quot]-موفقیت در مسابقه الهی :[/][/]


[=Tahoma][=&quot]قرآن کریم این دنیا را به میدان مسابقه معرفی نموده : ((سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْض))[=&quot][iii][/] [/][/]


[=Tahoma][=&quot]برای رسیدن به مغفرت خداوند و بهشتی که پهناوری آن به اندازه آسمان وزمین است از یکدیگر سبقت بگیرید [/][/]


[=Tahoma][=&quot]مشخصات این مسابقه چنین است :[/][/]


[=Tahoma][=&quot]برگزار کننده : خداوند [/][/]


[=Tahoma][=&quot]شرکت کنندگان : انس وجن [/][/]


[=Tahoma][=&quot]هدف : رسیدن به مغفرت و بهشت [/][/]


[=Tahoma][=&quot]مفاد مسابقه: نماز (آنچه موجب مغفرت وبهشت است با رجوع به روایات درمی یابیم نماز کلید بهشت وموجب نزول مغفرت الهی است )[/][/]


[=Tahoma][=&quot]زمان شروع : هنگام اذان [/][/]


[=Tahoma][=&quot]برندگان : نمازگزاران در اول وقت (بدیهی است در زمان مسابقه هر کس زودتر از دیگران عملی را انجام داد از پاداش بیشتری برخوردار است)[/][/]



[=Tahoma][=&quot][/] [=&quot]نهج‏البلاغة(صبحی صالح) ص : 385 نامه 2[/][=&quot]7[/][=&quot]و من عهد له ع إلى محمد بن أبي بكر رضي الله عنه حين قلده مصر[/][/]

[=Tahoma][=&quot][ii][/] [=&quot]الأمالي‏للمفيد ص : 265[/][=&quot][/][/]

[=Tahoma][=&quot][iii][/] [=&quot]حديد (21)[/][=&quot][/][/]

آیا هرپدیده ای به خواست خداست؟

انجمن: 

آیا هرپدیده ای به خواست خداست؟
بنابر آیات قرآن هر پدیده ای حتی اراده ی ما به خواست خداست.
بیایید این را با علوم امروزی مقایسه کنیم.
طبق نظریهٔ نسبیت مجموع"جرم و انرژی" پایدار و تغییر ناپذیر است (و آن را قانون پایستگی انرژی می نامند)؛ بدین معنا که انرژی از شکلی به شکل دیگر و یا به جرم تبدیل شود ولی هرگز تولید یا نابود نمی‌شود.
خب
خدا به چه شکل در جهان دخالت کرده؟
1-خدا انرژی را خلق کرده و آنرا مثل ساعت کوک کرده و آن را به حال خود رها کرده(Deism)
این نظریه مغایر با قرآن و تمام ادیان دیگر است.
2-خدا انرژی را خلق کرده و هر لحظه اونو نگه داشته.به طوری که اگر لحظه ای مثلاً نیروهای جهان رو ول کنه جهان نابود میشه.
رد:اگر خدا این انرژی را خلق کرده باشد این انرژی نمیتونه خود به خود از بین بره.در نتیجه نیازی به حفظ آن نیست.پس باز به گزینه اول پرت می شویم.

آن چیزی که علم امروز میگه اینه که تمام پدیده های جهان خود به خود رخ می دهد.مثلاً در اثر گرما آب دریا خود به خود بخار می شود و در آسمان به ابر و بعد باران.هیچ دخالتی از هیچ نیروی ماورای طبیعتی مشاهده نمی شود.
در حالی که قرآن و تمام ادیان دیگر برعکس علت تمام این پدیده ها را از خدا می دانند!
مثلاً چرا باران آمد؟ چونکه خدا میخواد!
این دلیل قرآنه!

منظورم اینه که در ارائه اثبات های وجود خدا به کتاب های ادیان الهی هم توجه کنید.

سوال:آیا می توان برای جهان مبدا در نظر گرفت؟
ببینید ماده و انرژی نه قادرند به وجود بیایند و نه از بین بروند.اینها همواره بوده اند و خواهند بود.

امروزه بیشتر فیزیک دانان(حتی مسلمانان) ادعا می کنند که نمی توان با فیزیک اثبات کرد که خدا وجود دارد یا ندارد!(Agnostism)http://www.asriran.com/fa/news/196851/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%81%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%81%D9%86-%D9%87%D8%A7%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%84%DB%8C

به نظر من اونا اشتباهی که میکنن اینه که هرگز این علم رو با قرآن مقایسه نمی کنن.
قرآن میگه علت همه پدیده ها خداست.
برای اینکه بهتر متوجه بشید باغبانی رو مثال می زنم که گلی رو باتدبیرش پرورش میده.
قرآن میگه خود این باغبان،تدبیرش،ارادش و شیوه تبدیل مواد به گل را خدا انجام میده(خدا ابتدا گِل رو خلق میکنه.سپس آدم رو خلق میکنه.سپس از آدم گل رو خلق میکنه).
در حالی که علم این ها رو به شکلی دیگه توضیح میده.

سوال من اینجاست که:
جایگاه خدا در دخالت در جهان کجاست؟
تنها مبدا آفرینش؟ اینکه با قرآن و ادیان الهی در تعارض است!
هم ابتدای آفرینش و هم بعد از آفرینش؟
پس یعنی علت بارون اومدن و خیلی چیزهای دیگه از خداست؟
Studies of scientists' belief in God
Many studies have been conducted in the United States and have generally found that scientists are less likely to believe in God than are the rest of the population. Precise definitions and statistics vary, but generally about 1/3 are atheists, 1/3 agnostic, and 1/3 have some belief in God (although some might be deistic, for example)

http://en.wikipedia.org/wiki/Relationship_between_religion_and_science

کارشناس بحث : صالح

قدم به قدم تا اثبات خدا با برهان نظم

بسم الله القادر المدبر
با سلام خدمت اساتید کلام وعقاید
بنده می خواهم تحقیقی در مورد برهان نظم بکنم
گر چند دیدم دو تایپک در این مورد در سایت بود ولی اطلاعات آن را کامل نیافتم
کمکم بفرمایید و ذکوة علم خود را بپردازید
پیشا پیش از الطاف شما تشکر می کنم خدا عاقبتتان را به خیر و عمرتان را پر برکت گرداند