نشوز مرد

نشوز مرد

با توجه به آیه شریفه 128 سوره مبارکه  ی نساء

 

وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ خَيْرٌ ۗ وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ ۚ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا

و اگر زنى از شوهر خويش بيم ناسازگارى يا رويگردانى داشته باشد، بر آن دو گناهى نيست كه از راه صلح با يكديگر، به آشتى گرايند؛ كه سازش بهتر است. و[لى‌] بخل [و بى‌گذشت بودن‌]، در نفوس، حضور [و غلبه‌] دارد؛ و اگر نيكى كنيد و پرهيزگارى پيشه نماييد، قطعاً الله به آنچه انجام مى‌دهيد آگاه است.

1 آیا همانگونه که مرد میتواند در صورت نشوز زن از پرداخت  نفقه و وظایف دیگر خود امتناع کند  آیا زن هم میتواند  در صورت نشوز مرد از ادای وظیفه امتناع کند ؟ 

برخی فقها به این سوال پاسخ منفی دادند و گفته اند زن  نمی تواند به دلیل اینکه مرد وظایف خود را مثلا پرداخت نفقه را انجام نمی دهد از انجام وظایف خود امتناع کند 

 و تنها به این نکته اشاره می کنند که در صورت نشوز مرد زن باید او را نصیحت کند و در صورت بی اثر بودن به حاکم مراجعه کند  این سخن آنان با برخی روایات که به این نکته اشاره می کند  که  مردی که نفقه ی اهل و عیال نمی دهد حق امر و نهی ندارد  در تعارض است

برخی آن روایات به عنوان مثال روایت  سفیان ابن عبینه را تضعیف کردند برخی هم این روایت را با روایت ابوبصیر در اصول کافی در  تعارض دیده اند 

«زنی نزد رسول خدا آمد و پرسید: حق شوهر بر زن چیست؟ فرمود: خواسته او را برآورد ولو بر پشت شتر باشد، شبی را به صبح نرساند در حالی که شوهر بر او خشم دارد. گفت: گرچه شوهر ستمگر باشد؟ فرمود: بلی 

و روایت ابوبصیر را پسندیده اند 

در حالی که به نظر من تعارضی در این میان وجود ندارد روایت ابن عبینه در بیان حکم است و روایت ابو بصیر در بیان استحباب است . اکثر علمای شیعه بر همین اساس به نظر من به غلط انجام وظایف زن را مطلق و نه منوط به انجام وظایف مرد دانسته اند مگر قبول همچین چیزی را متضاد با آیه الرجال و قوامون علی النساء  بدانیم که در آن صورت حق با همین اکثر علما خواهد بود 

آنچه بیان شد مشهور علمای شیعه بود آیا اهل سنت هم انجام وظایف زن را مطلق دانسته اند یا به منوط بودن  آن به انجام وظائف مرد به طور متقابل قائل اند   
2 آیا میشود مفهوم گذشتن از برخی حقوق خود برای حفظ خانواده را که در این آیه خطاب به زنان بیان شده به مردان هم گسترش داد به بیان دیگر آیا مرد مجاز است
در صورت خوف از وقوع نشوز در زن از برخی حقوق خود گذشت کند و در این صورت آیا از زن تکلیف ساقط است؟

با توجه به وجود صیقه ی مثنی در آیه

و اگر  بخواهم به طور جامع تری این سوال را مطرح کنم  آیا وظایف زن و مرد نسبت به هم اصل لا یتغیر است یا با مصالحه کم و زیاد میشود  و این نوع مصالحه تنها مشمول حقوق زن است یا مرد را هم شامل میشود؟

برچسب: