نسخ آیه متعه

توضیح درباره نسخ آیات عقد موقت

با سلام
این موضوع در سایت قبلا مطرح شده ولی بنده در خصوص آیات نسخ سوال دارم .
سه ایه نسخ مطرح شده ولی پاسخ دو تا از انها برای من مفهوم نیست لطفا کمی بیشتر توضیح دهید

این دو ایه همراه با پاسخ:

بعضی می گویند که آیهء «و أحلّ لکم ما وراء ذلکم أنتبتغوا بأموالکم محصنین غیر مسافحین» حلال بودن زنان را با دو قید مهریه و احصان آورده، در حالی که در نکاح منقطع احصان وجود ندارد (و لذا مردی که زن منقطعه داشته باشد و زنا کند سنگ باران که حدّ زنای محصنین است نمی شود) پس متعهء نکاح مقصود درآیه نیست.

جواب مرحوم علامه: (ترجمه المیزان، ج4، ص427)
مراد از احصان در (محصنین غیر مسافحین) عفت است نه احصان به معنی همسرداری،چون این کلام بعینه شامل کنیز زرخرید هم می شود. و به فرض که مقصود هم همان همسرداری باشد، تازه می گوییم حکم عدم رجم تخصیصی است که بوسیله روایات (سنت) واردشده (چون خود حکم رجم هم در قرآن نیست و از روایات استفاده می شود.).

بعضی گفته اند که آیهء متعه به آیهء تحریم «حرّمت علیکم أمّهاتکم و بناتکم» (نساء/23)منسوخ است؛ زیرا مورد این آیه نکاح است.

جواب مرحوم علامه: (ترجمه المیزان،ج4، ص426)
امّا ادعای نسخ به آیهء تحریم از همه عجیب تر است؛ زیرا اوّلا: هر دو
در یک سیاق هستند و ممکن نیست صدر و ذیل یک کلام ناسخ و منسوخ هم باشند. وثانیا: اینکه این آیه به هیچ وجه صریح (حتی ظاهر) در نهی از زوجیّت غیر دائمی نیست بلکه فقط اقسام زنان حرام برای مردان را نام می برد و بعد راه رسیدن به زنان دیگر را با نکاح یا خرید نشان می دهد، و نکاح متعه هم یک نوع نکاح است، پس مباینتی وجودندارد تا نسخ باشد.