نسبت کذاب، شریعت

بررسی شخصیت ابن عربی از نگاه امام صادق (ع)

انجمن: 

8- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ أَبِى نَجْرَانَ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قـَالَ سـَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ آيَةَ الْكَذَّابِ بِأَنْ يُخْبِرَكَ خَبَرَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ فَإِذَا سَأَلْتَهُ عَنْ حَرَامِ اللَّهِ وَ حَلَالِهِ لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُ شَيْءٌ
اصول كافى جلد 4 صفحه :36 رواية :8
ترجمه :
مـعاويه بن وهب گويد: شنيدم از امام صادق عليه السلام كه ميفرمود: نشانه دروغگو اينست كـه از آسـمـان و زمـيـن و مـشـرق و مـغـرب خـيـر مـيـدهـد، ولى آنـگـاه كـه از حـرام و حلال خدا از او بپرسى چيزى نزد او نيست كه پاسخ دهد.
--------------------------------------------------------
علامه مجلسی:

چنانکه به سند صحيح از امام جعفر صادق عليه السّلام منقول است كه علامت كذّاب و دروغگو آن است كه تو را خبر ميدهد به چيزهاي آسمان و زمين و مشرق و مغرب، چون از حلال و حرام خدا مسأله‏اي از او ميپرسي نميداند!
آخر اين مردي كه دعوي ميكند مسأله غامض وحدت وجود را فهميده‏ ام كه عقلهاي جميع فضلا از فهميدن آن قاصر است، چرا يك معناي سهلي را اگر پنجاه مرتبه خاطر نشان او كنند نميفهمد؟!! و آنهائي كه دقايق معاني را ميفهمند آنچه او فهميده است چرا نمي فهمند، و باز هر گاه خود معترف باشند كه كشف با كفر جمع مي‏شود و كفّار هند صاحب كشف مي‏باشند، بر تقديري كه كشف ايشان واقعي باشد و تو را فريب نداده باشند كي دلالت بر خوبي ايشان ميكند؟
http://www.naghdonegah.com/%D8%A7%D8%B2-%D9%84%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%88%D9%86/114-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%8A-%D9%88-%D8%B5%D9%88%D9%81%D9%8A%D9%87%E2%80%8F

___________________________________________________________

خبر دادن ابن عربی از اسمان و زمین و مشرق و مغرب:

ابن عربی شخصیت صوفی است که کرامات زیادی مثل دیدن خدا و پیامبران و ختم ولایت بودن و فنا در ذات خدا و صحبت با دختر شیر خوار و دیدن از پشت سر و غیره برای خود نقل کرده.

http://www.ebnearabi.com/6038/%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%81%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%A8%D9%86-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF.html

______________________________________________________________

وقتی ابن عربی مسائل ساده اسلامی را نمی داند:

1.اشتباه گرفتن حضرت اسحاق و اسماعیل(ع):

فدا نبی ذبح ذبح لقربان و این ثوابج الکبش من نفس الانسان
چگونه فدای پیغمبری کشتن قربانی تواند بود؟

و کان کبش ظهر فی صورة ابن ابراهیم فی المنام فصدّق ابراهیمُ فی الرؤیا ، ففداه ربه من وهم ابراهیمَ بالذبح الذی هو تعبیرُ رؤیاهُ عندالله تعالی و هو لا یشعرُ . فالتجلی الصوریّ فی حضرة الخیال...
گوسفند در صورت فرزند ابراهیم در خواب ظاهر گشت،پس ابراهیم خواب را راست دانست.پس پروردگارش او(اسحاق) را به جای وهم ابراهیم یه ذبح عظیم که عبارت از تعبیر رویای اونزد خدا بود فدا و عوض داد و او نمی دانست.

فصوص الحکم ترجمه محمد خواجوی. فص حکمت حقی در کلمه اسحاقی
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
دکتر محسن جهانگیری در این باره می نویسد: انتقاد شدید که ابن عربی گفته است: «ابراهیم(علیه السلام) خطا کرد در خواب خود و خواست اسحاق(علیه السلام) را ذبح نماید.

مرحوم آشتیانی که از شارحین آثار ابن عربی است می نویسد: یک عیب اساسی در کار اتباع ابن عربی آن است که چشم بسته آنچه مرشد آنها نوشته است قبول کرده اند. از جمله آنچه در «فصّ اسحاقی» (از کتاب فصوص الحکم) شیخ بر خلاف ظواهر کتاب و سنت، بلکه نص صریح اسحاق را ذبیح دانسته است. اتباع او عذر آورده اند که: الشیخ معذور فیما ذهب الیه لأنه مأمور. حال آنکه به حکم قواعد شرعی و عقلی باید شیخ را مورد مؤاخذه قرار می دادند. وجه صحیح آن است که هیچ دلیل شرعی و عقلی بر عصمت شیخ از اشتباه وجود ندارد.
مقدمه شرح فصوص الحکم، ص6