نرم افزار قفل شکسته

آیا استفاده از نرم افزار های کرک شده از لحاظ اخلاقی صحیح است؟

با سلام و وقت بخیر خدمت شما دوستان!
همانطور که میدانید برخی نرم افزارهایی که ما بطور روزمره بر روی لپ تاپ و یا گوشی تلفن همراه استفاده میکنیم بصورت کرک شده هستند و بعضا بدون پرداخت حق سازنده ی آن درحال استفاده از آنها هستیم.
در این بین نرم افزار هایی که توسط شرکت های اروپایی و آمریکایی منتشر می شوند بیشترین سهم را در استفاده بصورت کرک شده دارند.
آیا استفاده از این محصولات بصورت غیرقانونی از لحاط اخلاقی درست است؟و آیا توجیه اخلاقی خاصی میتوان برای آن یافت؟
باتشکر

بررسی استفاده از نرم افزار های قفل شکسته خارجی از نگاهی دیگر (مسائل ناگفته)

سلام
من تقریبا همه سوالات مربوط به استفاده از نرم افزارهای کرک شده (قفل شکسته و غیر اصلی) را خوانده ام. و میشه گفت اکثر مراجع این نظر را دارند که خارجی یا داخلی بودن سازنده نرم افزار تاثیری در حکم ندارد.
اما من احساس کردم که یک سری شبهات ممکن است در ذهن پاسخ دهنده به این سوالات پیش آمده باشد. به نظر من این سوال که حکم استفاده از نرم افزارهایی که قفل شکسته هستند و صاحب آن ها هم راضی نیست چیست با این سوال که حکم استفاده از نرم افزار های قفل شکسته خارجی که به دلایل مختلف از جمله تحریم در بازار ایران به طور اصلی یافت نمی شوند و از طرفی بسیاری از امور مردم, دولت و مشاغل با استفاده از همین نرم افزارها انجام می شود چیست فرق دارد. یعنی شما اگر بخواهید حکم را اجرا کنید و نرم افزار اصلی را بخرید اصلا نیست. به شما نمی فروشند. یا بسیار بسیار مشقت دارد. البته این نظر من است و من کارشناس دینی نیستم اما کارشناس حوزه نرم افزار هستم و باور کنید دنبال ویندوز اصلی گشتم ولی پیدا نکردم نرم افزارهای دیگه که هیچ. البته یک سری راه حل ها هست مثل تهیه کارت های اعتباری خارجی مثل ویزا و مستر کارد و ... یا پول دادن به کسی که این کارت ها را دارد مثل صراف ها و خرید آنلاین که البته باز هم به دلیل تحریم اگر شما نرم افزار ها رو به صورت فیزیکی یعنی سی دی یا دی وی دی به همراه بسته بندی بخرید باز هم به ایران پست نمی شوند. یا استفاده از نسخه های موقت و ناقص (Trial).
من حدود چند هفته دنبال این بودم تا از یک راه حلال بتونم این نرم افزار ها را به دست بیارم مثل ویندوز و نرم افزارهای برنامه نویسی و ... ولی تا الان نتونستم. از طرفی شغل و کسب روزی من از طریق کار با همین نرم افزار ها به دست می آید. شرکت هایی مثل مایکروسافت و ادوبی و ... فعلا برنامه ای برای فروش محصولاتشان در ایران ندارند. این سوال رو چند ایرانی در سایت مایکروسافت نیز پرسیده اند. می تونید ببینید. همچنین فعلا بعضی از این نرم افزارها جایگزین ایرانی یا یک کشور دیگر که به ما بفروشد ندارند. اگر یک روزی این شرکت ها در ایران نماینده بزنند و با پشتیبانی واقعی محصولاتشان را در ایران بفروشند من خودم میرم می خرم ولی الان اصلا گیر نمیان. آیا این شرایط شرایط اضطرار نیست؟ آیا در این شرایط اجازه داریم این چنین نرم افزار هایی را به صورت قفل شکسته و غیر اصلی بخریم یا رایگان دانلود کنیم؟ (خودمونیش میشه آیا تو این شرایط اضطراری اجازه داریم از نرم افزار های دزدی استفاده کنیم؟!).
گفتم شاید افرادی که متخصص دینی هستند از وضعیت بازار و این مشکلاتی که گفتم آگاهی نداشته باشند و این موضوع روی حکم صادر کردن تاثیر داشته باشد. شاید متخصص دینی فکر کند که همزمان هم نسخه اصلی (حلال) در بازار است و هم نسخه قفل شکسته (حرام) و افراد به خاطر پرداخت پول کمتر می خواهند نسخه فقل شکسته را بخرند که این کار را جایز ندانسته اند. ولی اصلا نسخه های اصلیش را پیدا نمی کنید. لطفا به دلیل اینکه این سوال سوال خیلی از افراد است نظر مراجع مختلف را ذکر بفرمایید. با تشکر.

احکام دانشجوئی

سؤال: استفاده از آنتن ماهواره برای آگاهی از برنامه های علمی یا قرآنی و مانند آن که از طریق ماهواره توسط دولت های عربی یا کشورهای دیگر پخش می شود چه صورت دارد؟ با توجه به اینکه برنامه های مخرب نیز دارد؟
حضرت آیت الله خامنه ای:
استفاده از این دستگاه برای دیدن شنیدن برنامه های علمی یا قرآنی و مانند آن هر چند فی نفسه مانعی ندارد ولی به دلیل اینکه برنامه هایی که از طریق ماهواره توسط دولت های غربی و بیشتر کشورهای همسایه پخش می شود غالباً دربردارنده آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و همچنین برنامه های لهو و فساد هستند و حتی مشاهده برنامه های علمی یا قرآنی از طریق آنها موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام می گردد بنابراین شرعاً استفاده از آنتن های مذکور برای دیدن برنامه ها حرام است مگر آنکه برناه های مفید علمی یا قرآنی محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هیچ فساد یا ابتلا به عمل حرامی نباشد، البته اگر قانونی باشد باید مراعات شود.(1)
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
با توجه به اینکه برنامه های مخرب بیش از برنامه های مفید است قرار دادن آن در اختیار عموم جایز نیست.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
از لحاظ شرعی استفاده از برنامه های مفید و مشروع مانعی ندارد و برنامه های دیگر جایز نیست و اگر در این زمینه مقرراتی وجود دارد باید رعایت شود.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
استفاده از برنامه های مشتمل بر فساد و مخرب جایز نیست.
حضرت آیت الله تبریزی:
چنانچه ماهواره در جذب برنامه های دینی و معارف اسلامی یا علوم قرآنی و امثال آن مورد استفاده باشد مانعی ندارد و اگر در جهت فساد مورد استفاده باشد حرام است.
حضرت آیت الله سیستانی:
اگر انسان مطمئن از استفاده نامشروع توسط خود یا دیگران نباشد حضرت آیت الله اجازه نگهداری و استفاده از آن را نمی دهند.
حضرت آیت الله بهجت:
از آنچه موجب تخریب عقاید و استخفاف به مقدسات می شود باید اجتناب کرد.
کتاب مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید