معارف دین ، تحجر ، حقیقت

معارف دین در اسارت فهم مخاطب معصومین علیهم السلام

انجمن: 

سلام

روایت مشهوری از پیامبر اکرم ص نقل است که فرمودند :

نحن معاشرالانبیاء امرنا ان نکلم الناس علی قدر عقولهم

ما پیامبران ماموریم که در حد عقل و درک مردم با آنها سخن بگوییم

حال با توجه به سواد و فرهنگ نازل عرب جاهلی عصر پیامبر اکرم ص و نورس بودن امت در فهم دین در ایام ائمه علیهم السلام شما قضاوت کنید معارف دین در چه حدی القاء شده است ؟

اینستکه صاحبان فهم عمیق در معارف دین از ظاهر الفاظ عبور کرده و به سرچشمه زلال حقیقت آن می رسند . اینها کسانی اند که در مقام علم و عمل ثابت و استوار قدم برداشتند و خداوند وعده خویش را در مورد آنها انجاز فرمود و به آنها آموخت آنچه را نمی دانستند .

به نظر می رسد جنگ علمای معروف به علمای ظاهر با صاحبان نظر و بصر عمیق از قبیل فلاسفه و عرفا از این قبیل باشد .

یعنی علمای ظاهر بدون توجه به این حقیقت در باب القاء معارف بر ظواهر متصلب شدند اما گروه دیگر این اصل را فراموش نکردند و در پی فهم عمیق معارف رفتند و به منزل مقصود هم رسیدند .
البته در میان اصحاب و مخاطبین معصومین علیهم السلام تعداد انگشت شماری انسان عمیق پیدا می شده است که حضرات بتوانند بعضی حقایق را به ایشان عرضه کنند از قبیل سلمان و کمیل . اما تعداد این افراد مانند روایات نابی که از آنها رسیده است اندک است .

البته توجه بفرمایید بحث ما در معارف است نه احکام . چه اینکه احکام به عمل باز می گردد و عمل مجال برخورداری از صور و اشکال مختلف و مراتب متعدد ندارد . اما معارف مجال گسترده ای در مراتب دارد .

موفق در پناه حق :Gol: