مالک یوم الدین

قرائت های شاذ

مرحوم استاد سعید مسلم قاری مشهور مصری
در مصاحبه ای در مورد قرائت های مختلف سوره ی حمد توضیح میدهد
در قرائت های چهارده گانه مالک یوم الدین داریم
ملک یوم الدین هم همین طور
اما به موارد دیگری هم اشاره میکند که هم عجیب هم جالب است
مالک یوم الدین (به ضم کاف) قرأ بها اعمش
مالک یوم الدین ( به فتح کاف) قرأ بها يحيي
ملیک یوم الدین قرأ بها الیمانی
ملاک یوم الدین ( با تشدید لام)
قرأ بها الامام علي ابن ابي طالب !
بعد از یک تحقیق در اینترنت فهمیدم این موارد در کتاب النشر في القرائات العشر ابن جرزي آمده

https://books.google.com/books?id=lxBHCwAAQBAJ&pg=PT47&lpg=PT47&dq=ملاك+يوم+الدين&source=bl&ots=UnX5nHcWoI&sig=ACfU3U1d2ER_Kaiav3za1qxScjUdg8qcKQ&hl=fa&sa=X&ved=2ahUKEwihgZa21K7iAhUMxoUKHTXBD74Q6AEwBXoECAkQAQ#v=onepage&q=ملاك%20يوم%20الدين&f=false

البته در کتاب دیگری خواندم قرأتها الامام علي ابن ابي طالب
ملک یوم الدین ( به فتح کاف)
در جایی دیگر خواندم قرأتها الامام علي ابن ابي طالب ملک یوم الدین
( همانگونه در روایت نافع و در خیلی روایات دیگر خوانده میشود)
( این نکته را هم باید عرض کنم علامه طباطبایی هم باتوجه به معنی ملک را بهتر دانسته اند)
اما مگر قرائت امام علی موجود است؟
تفاوت معنایی این قرائت ها چیست؟
این افراد چه کسانی هستند؟( اعمش یحیی یمانی)

بحثی پیرامون تلفظ کلمه «مالک» یا «ملک» در سوره حمد

با سلام

سوالی را در اینجا دیدم که راجع به ارجحیت مالک یا ملک در ابتدای سوره حمد سوال شده بود. و کارشناس محترم پاسخ داده بودند (خلاصه اینکه) مالک صحیحتر است. بنده با جستجوی بیشتر متوجه شدم که ظاهرا تلف ملک (فتحه م و کسره ل) تلفظ و واژه صحیح می باشد. علت:
"و اما (مالک یوم الدین )، در سابق معناى مالک را گفتیم ، و این کلمه اسم فاعل از ملک بکسره میم - است ، و اما ملک بفتحه میم و کسره لام ، صفت مشبهه از ملک به ضم میم است ، بمعناى سلطنت و نیروى اداره نظام قومى ، و مالکیت و تدبیر امور قوم است ، نه مالکیت خود قوم ، و بعبارتى دیگر ملک ، مالک مردم نیست ، بلکه مالک امر و نهى و حکومت در آنان است .
البته هر یک از مفسرین و قاریان که یک طرف را گرفته اند، براى آن وجوهى از تایید نیز درست کرده اند، و هر چند هر دو معناى از سلطنت ، یعنى سلطنت بر ملک به ضمه ، و ملک به کسره ، در حق خدایتعالى ثابت است ، الا آنکه ملک بضمه میم را مى شود منسوب بزمان کرد، و گفت : ملک عصر فلان ، و پادشاه قرن چندم ، ولى ملک بکسره میم به زمان منسوب نمى شود، و هیچ وقت نمى گویند: مالک قرن چندم ، مگر بعنایتى دور از ذهن ، در آیه مورد بحث هم ملک را به روز جزا نسبت داده ، و فرموده : (ملک یوم الدین )، پادشاه روز جزاء، و در جاى دیگر باز فرموده : (لمن الملک الیوم لله الواحد القهار)، (امروز ملک از کیست ؟ از خداى واحد قهار) و به همین دلیل قرائت (ملک یوم الدین ) به نظر بهتر مى رسد."
https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&pid=72358&lid=0&mid=76482

همچنین تصویر در فایل پیوست (تفسیر سوره حمد و بقره از مرحوم آیت الله صائینی ره - از شاگردان ناشناخته و خاص علامه طباطبایی ره)

مالک یوم الدین خداست یاحضرت علی؟

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دوستان. سوالی اخیرا برایم پیش آمده که گفتم نظرشما رو هم بدونم و اون اینکه مالک یوم الدین که در سوره حمد هست خدا هست یا حضرت علی؟
چون قسیم انار والجنه علی هست پس مالک یوم الدین هم میتواند حضرت علی باشد.
ازطرفی خدا محدود در مکان وزمان نباید باشد لذا روز قیامت خداوند هم درمکان محدود میشود وهم در زمان واین با خداشناسی ما تضاد پیدا میکند.
یاعلی