قاعده

کدامیک دیگری را تخصیص می زند؟ قاعده یا نص؟

انجمن: 

سلام

نمیدونم انجمن درسته یا باید انجمن کلام مینوشتم.

در مسائل دینی نص قاعده را تخصیص میزند یا قاعده نص را؟

مثال: داریم و عاشروهن بالمعروف، و نص هم داریم که اجازه زوجه در تعدد زوجات لازم نیست. بعد این نص آن قاعده کلی تر را تخصیص میزند و آن را محدود به مواردی مثل نفقه و مهر و ... که تخصیص نخورده باشد، میکند؟

یا قاعده داریم که لا تنقض الیقین بالشک، بعد شک میکنیم سه رکعت نماز خوندیم یا چهار رکعت چون نص داریم به قاعده عمل نمیشود.

پس گویا همیشه نص قاعده کلی تر را تخصیص میزند؟ ممکنه جاهایی برعکس باشه؟ و نص صحیح السند، قاعده ای که کلیت بیشتری دارد را تخصیص نزند؟ اگر هست برای مواردش چند مثال بزنید.

با تشکر.

قاعده «تقدم مثبت بر نافى»

سلام علیکم می خواستم قاعده تقدم مثبت بر نافی را به صورت ساده با ذکر چند مثال توضیح دهید
و هم چنین حضرت ایت الله میلانی در کتاب نفخات الازهار می خواهد چه چیز را با این قاعده اثبات کند متن صفحه کتاب در لینک زیر موجود است
نفخات الازهار