علت تقلید

چرا تقلید؟

بسم الله الرحمن الرحیم
والحمد لله رب العالمین
وصلی الله علی محمد وآل محمد الائمة والمهدیین وسلم تسلیما کثیرا

چرا تقلید؟

فقهای برای مردم ناآگاه دلایلی می‌ آورند که داشتن مرجع تقلید و تبعیت بی چون و چرای آنان بر همه واجب است و با آن مردم را فریب داده‌ اند . تا جایی که اعمال آنها بدون داشتن مرجع تقلید نزد خداوند متعال پذیرفته نمی باشد . مردم نیز حکم آنان را بدون تحقیق و تفکر ، در اصول و فروع دین می پذیرند . غافل از کلام خدا و احادیث محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین

اما دلایلی که با آن مردم ساده و بیخبر از دین خدا را به انحراف کشانده اند عبارتند از

آیات کریمه قرآن

وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
مؤمنان نمی توانند همگي كوچ كنند ، پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند
العذاب(التوبة):122

که تفسیر آنان از این آیه این است که نیاز نیست همهء مردم به دنبال آگاهی و تفقه در دین خدا بروند و کفایت می‌ کند که عده‌ ای معرفت و شناخت از دین حاصل کنند و بقیه باید از آنان تقلید کنند

حال ببینیم تفسیر اهل بیت ع راجع به این آیه چیست

على بن أبى حمزه گويد : شنيدم كه حضرت صادق ع مى ‏فرمود : در دين آگاهی کسب کنید زيرا هر كه در دين آگاهی پیدا نکند مانند صحراگردان است. خداوند در كتابش مى‏فرمايد : تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند .اصول کافی ج 1 ص 31

يـعـقـوب بن شعيب گويد : به امام صادق ع عرض كردم : چون براى امام حادثه‌ ای اتفاق افتد (وفـات نـمـايـد) مـردم چـه كـنـنـد ؟ فـرمـود : قـول خـداى عـزوجـل كـجـاسـت كـه مـى فـرمـايـد : پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند سـفـر كـنـنـدگـان تـا زمـاني كه در طلب هستند معذورند و آنها كه در انتظارند ، تا زمان بازگشت یاران خود معذورند . اصول کافی ج 1 ص 378

عـبـد الاعـلى گـويـد : از امـام صـادق ع راجـع بقول عامه پرسيدم كه گويند : رسول خدا ص فرموده : هر كه بميرد و امـامـى نـداشـتـه باشد، به مرگ جاهليت مرده است فرمود : درست است بخدا . عرض كردم : امامى وفات كرده و مردى در خراسان است و نميداند وصى او كيست ، همين دورى از امـام بـراى او عذر نيست ؟ فرمود: براى او عذر نيست . همانا چون امامی بميرد حجیت وصيش بـر كـسـانـى كـه در شهر او هستند خواهد بود و بـر كساني كه در شهر امام نيستند ، چون خبر وفات او را شنيدند ، لازمست كوچ كنند ، هـمـانـا خـداى عـزوجـل مـى فـرمـايد : پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند .اصول کافی ج 1 ص 378

مـحـمـد بـن مـسلم گويد : به امام صادق ع عرض كردم : براى مردم رواست كه چون امـامـى بـمـيـرد ، امـام بـعـد از او را نـشـنـاسـد ؟ فـرمـود : امـا بـراى اهـل ايـن شـهـر يـعـنـى مـديـنـه روا نـيـسـت و نسبت به شهرهاى ديگر معذوريت آنها به اندازه رسيدنشان است ، همانا خدا مى فرمايد : مؤمنان نمی توانند همگي كوچ كنند ، پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند بلکه خودداري كنند .اصول کافی ج 1 ص 378

امام رضا ع فرمود : خداوند می‌ فرماید : از اهل ذکر بپرسید اگر نمی دانید و می‌ فرماید : پس چرا از هر گروهي ، طايفه ‏اي از آنان كوچ نمي ‏كنند تا در دين آگاهي پيدا كنند تا هنگام بازگشت به سوي قوم خود آنها را هشدار دهند . پس همانا که بر شما سؤال کردن و رجوع به ما واجب و فریضه می‌ باشد .تفسیر العیاشی ج 2 ص 261 . بصائر الدرجات ص 59 . بحار الانوار ج 23 ص 183

احادیثی که صراحتاً مسلمانان را به طلب علم و یادگیری در دین دستور داده اند

مفضل گويد از امام صادق ع شنيدم كه مى ‏فرمود: بر شما واجب است كه در دين خدا دانشمند شويد و صحراگرد نباشيد زيرا آنكه در دين خدا دانشمند نشود خدا روز قيامت به او توجه نكند و كردارش را پاكيزه نشمارد .اصول کافی ج 1 ص 31

رسول خدا ص فرمود : دانشجوئى بر هر مسلمانى واجب است، همانا خدا دانشجويان را دوست دارد .اصول کافی ج 1 ص 30

حضرت صادق ع فرمود : دانشجوئى واجب است .اصول کافی ج 1 ص 30

امير المؤمنين ع ‏فرمود : اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدان است، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال واجب تر است زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و به شما مى‏رساند ولى علم نزد اهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آنرا از اهلش طلب كنيد ، پس آن را بجویید .اصول کافی ج 1 ص 30