بی تأثیری صلوات ناقص و کیفیت صلوات کامل
ارسال شده توسط ََAmir در شنبه, ۱۳۹۲/۰۱/۳۱ - ۱۹:۳۲انجمن:
[="]بی تأثیری صلوات ناقص و کیفیت صلوات کامل [/][="][/]
[="]امام رضا علیه السلام میفرماید: «هر كس از انجام عملی كه گناهانش را جبران كند ناتوان است، پس باید زیاد بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد؛ زیرا صلوات، گناهان را به كلی پاك میكند[/][="].»[/][="] [/]
[="] [/]
[="]صلوات فرستادن یکی از با فضیلت ترین و پر برکترین عباداتی است که در اسلام آمده و روایات بی شماری در این زمینه و سفارش به انجام آن به ما رسیده است. در اینجا به تعدای از فضایل و برکات آن به صورت اجمال اشاره میکنیم[/][="] : [/]
[="]1. كفاره گناهان[/][="]: [/]
[="]امام رضا علیه السلام میفرماید: «من لم یقدر علی ما یكفر به ذنوبه فلیكثر من الصلاة علی محمد و آله، فانها تهدم الذنوب هدما؛ ( به نقل از عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 1، ص 294، [/][="]) [/]
[="]هر كس از انجام عملی كه گناهانش را جبران كند ناتوان است، پس باید زیاد برمحمد و آل محمد صلوات بفرستد؛ زیرا صلوات، گناهان را به كلی پاك میكند[/][="].»[/]
[="] [/]
[="]2. وزینترین و برترین[/][="]: [/]
[="]از امام باقر یا صادق علیهماالسلام نقل شده است: «اثقل مایوضع فی المیزان یوم القیامة الصلاة علی محمد و علی اهل بیته (همان)؛ سنگینترین چیزی كه در روز قیامت در ترازو گذاشته میشود، صلوات بر محمد صلی الله علیه و آله و اهل بیت او میباشد[/][="].»[/]
[="]و از امام صادق علیه السلام روایت است كه «ما من عمل یوم الجمعة افضل من الصلاة علی محمد و آله ؛ روز جمعه هیچ كاری برتر و پرفضیلتتر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست[/][="].» [/]
[="] [/]
[="]3. دوستی خداوند[/][="]: [/]
[="]از امام هادی علیه السلام چنین روایت است كه: «انما اتخذ الله ابراهیم علیه السلام خلیلا، لكثرة صلاته علی محمد و اهل بیته، صلوات الله علیهم؛ تنها دلیلی كه خدا به خاطر آن ابراهیم علیه السلام را به مقام دوستی و خلیل بودن رسانید، كثرت صلوات فرستادن او بر محمد و اهل بیتش - كه درود خدا بر آنان باد - بود[/][="].»[/]
[="] [/]
[="]4. بخیل واقعی[/][="]: [/]
[="]پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله میفرماید: «البخیل حقا من ذكرت عنده فلم یصل علی(همان، به نقل از معانی الاخبار، ص 246)؛ بخیل حقیقی كسی است كه نزد او از من یاد شود و او بر من صلوات نفرستد[/][="].»[/]
[="] [/]
[="]5. صدای سخن عشق[/][="]: [/]
[="]از امام صادق علیه السلام روایت است: «اذا ذكر النبی صلی الله علیه و آله فاكثروا الصلاة علیه فانه من صلی علی النبی صلی الله علیه الف صلاة فی الف صف من الملائكة، و لم یبق شی ء مما خلقه الله الا صلی علی العبد، لصلاة الله علیه و صلاة ملائكته فمن لم یرغب فی هذا، فهو جاهل مغرور قد بری ء الله منه و رسوله و اهل بیته (كافی، ج 2، ص 492.)؛ هنگامی كه از پیامبر یاد میشود، زیاد بر او صلوات بفرستید؛ زیرا هركه بر پیامبر صلوات فرستد، خداوند در میان هزار صف از فرشتگان بر او هزار درود فرستد، و چیزی از مخلوقات خدا باقی نمیماند مگر اینكه بر این بنده درود میفرستند؛ چون خدا و فرشتگان بر او درود فرستاده اند. پس كسی كه در این باره بی علاقه باشد، جاهل و فریب خورده است و قطعا خدا و پیامبر او و اهل بیتش از او بیزارند[/][="].»[/][="][/]
[="]6. رهایی از مشكلات[/][="]: [/]
[="]از استاد اخلاق و عرفان آیت الله بهاءالدینی رحمه الله نقل شده است[/][="]:[/][="][/]
[="]«ما تجربه زیادی به دست آورده ایم و وجدان نمودیم كه برای رهایی از مشكلات راههایی هست كه بهترین آنها كه خود ما حس كرده ایم و به كمك آنها به حاجتهایمان رسیده ایم، چهار چیز است: نذر كردن گوسفند برای فقرا، خواندن حدیث كساء به طور پی در پی، پرداخت صدقه و ختم صلوات.» (آیت بصیرت، ص 68)[/][="][/]
[="] [/][="][/]
[="]7. كتابت صلوات[/][="]: [/]
[="]در پاداش نوشتن صلوات، حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل گردیده است: «من صلی علی فی كتاب لم تزل الملائكة تستغفر له مادام اسمی فی ذلك الكتاب (كنز العمال، ح 2243[/][="])[/]
[="]هر كه در نوشتهای بر من صلوات بنویسد، تا هنگامی كه نامم در آن مكتوب باقی است، فرشتگان پیوسته برای او استغفار میكنند[/][="].»[/]
[="]صلوات ناقص [/][="][/]
[="]بهتر است صلوات با صدای بلند باشد. از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله روایت شده است: «باصدای بلند بر من صلوات بفرستید كه نفاق را از بین میبرد[/][="].» [/]
[="]ذكر «اللهم صل علی محمد» بدون «و آله» ناقص و خلاف امر پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ چنان كه حضرت میفرماید: «من صلی علی و لم یصل علی آلی لم یجد ریح الجنة؛ 1 هر كه بر من صلوات بفرستد و بر خاندانم درود نفرستد، بوی بهشت را نمییابد[/][="].»[/]
[="]امام صادق علیه السلام میفرماید: مردی به كعبه درآویخته بود و چنین میخواند: «اللهم صل علی محمد». پدرم شنید و به او فرمود: «یا عبد الله لاتبترها، لا تظلمنا حقنا، قل: اللهم صل علی محمد و اهل بیته؛ 2 بنده خدا! صلوات را ناقص نكن و در حق ما ظلم نكن، بگو: خدایا بر محمد و اهل بیتش درود بفرست[/][="].»[/]
[="]در روایات فراوانی، حذف «آل محمد» از صلوات - كه كار یزیدیان است - نهی شده است. علامه طباطبایی رحمه الله پس از روایتی در این باره، مینویسد[/][="]: «جز این، هیجده حدیث دیگر از اهل سنت دلالت دارد بر صلوات كامل و پرهیز از ناقص... و اما روایات شیعه در این موضوع، فراوان و بی شمار است.»[/]
[="]در صحاح اهل سنت است: «اگر «آل محمد» نباشد، صلوات ابتر است و كسی كه آن را نگوید، دست رد بر سینهاش میخورد و به او خطاب میشود: «لا لبیك و لا سعدیك.» 3[/][="][/]
[="]كیفیت صلوات [/][="][/]
[="]مردی به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض كرد: دانستیم چگونه بر شما سلام كنیم، ولی صلوات بر شما چگونه است؟ آن حضرت فرمودند: بگو: «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد، كما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انك حمید مجید، اللهم بارك علی محمد و علی آل محمد كما باركت علی ابراهیم و آل ابراهیم انك حمید مجید.» 4[/][="][/]
[="]حضرت سجاد علیه السلام در پایان دعای مكارم الاخلاق چنین دعا میكند[/][="]: «اللهم صل علی محمد و آله، كافضل ما صلیت علی احد من خلقك قبله و انت مصل علی احد بعده؛ 5 بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، مانند بهترین درودی كه قبل از او بر هر یك از بندگانت نثار كردی و یا پس از او نثار كسی خواهی كرد.»[/]
[="]بهتر است صلوات با صدای بلند باشد. از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله روایت شده است: «ارفعوا اصواتكم بالصلاة علی فانها تذهب بالنفاق؛ 6با صدای بلند بر من صلوات بفرستید كه نفاق را از بین میبرد[/][="].»[/]
[="]البته برخی از افراد عامی در مشاهد مشرفه مثل رواقهای حرم حضرت رضا علیه السلام با صدای بلند و پی در پی توصیه به صلوات میكنند كه در آن اماكن، سنت بدی است؛ زیرا مزاحم افرادی است كه دعا، نماز و زیارت میخوانند[/][="]. بزرگان نیز به حفظ ادب و آهسته خواندن زیارتنامه سفارش كرده اند. 7[/]
[="] [/]
[="]پی نوشت ها[/][="] :[/]
[="]1) امالی صدوق، ص 167، ح 9؛ بحارالانوار، ج 8، ص 186.[/]
[="]2) اصول كافی، ج 2، ص 495، ح 21؛ عدة الداعی، ص 149.[/]
[="]3) ر. ك: صحیح بخاری، ج 6، ص 651؛ ج 4، ص 1802؛ صحیح مسلم، ج 1، ص 305؛ الغدیر، ج 7، ص 7 و الدر المنثور، ذیل آیه 56 سوره احزاب.[/]
[="]4) المیزان، ج 16، ص 344؛ ر. ك: اهل البیت فی الكتاب و السنة، ص 380، ح 901 - 902 نقل از بخاری، ج 3، ص 1233، ح 3190؛ و ج 4، ص 1802، 4519.[/]
[="]5) مكارم الاخلاق، دعای 20 صحیفه سجادیه.[/]
[="]6) الكافی، ج 2، ص 493، باب الصلاة علی النبی، ح 13.[/]
[="]7) تفسیر سوره حجرات، آیت الله دستغیب، ذیل آیه فوق.[/]
[="]فرآوری: محمدی[/][="] [/]
[="]بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان[/][="][/]
[="]منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره47. علی رضوان شهری[/][="][/]