صحبت با نامحرم،حضور زن در جامعه

صحبت با نامحرم و حضور زن در جامعه

انجمن: 

با سلام
1: ايا صحبت كردن با نامحرم به غير از مواقع اضطراري (مثلا احوالپرسي و ...) جايز است ؟
2: ايا بيرون رفتن زن به جز مواقع اضطراري جايز است ؟
با تشكر مرجع : ايت الله سيستاني

سخت بودن حدود رابطه با نامحرم در اسلام

انجمن: 

[="Black"]بسم رب الحیدر

سلام و عرض ادب و احترام

با احادیث و روایاتی که در مورد حدود رابطه با نامحرم در دین اومده 99درصدمون هر روز داریم کلی گناه میکنیم

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کند به اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن گفته باشد ، خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت.


امام باقر علیه‌السلام:
سخن گفتن با زن نامحرم، از دام‌های شیطان است.

حضرت علی علیه‌السلام : اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل‌ها را منحرف می‌سازد.

یکی از راویان می‌گوید در کوفه به زنی قرآن می‌آموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیه‌السلام) شتافتم، امام باقر علیه السلام فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهره‌ام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن.

امام صادق علیه السلام: رسول خدا فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید.

یا مثلا حضرت مولا امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودن من به زنان جوان سلام نمیکنم (منظور جواب سلام نیست) تا یه وقت نشه صداشون در من اثر بزاره و احادیث دیگه ...

حالا ما اگه بخوایم اینجوری باشیم باید بریم بیرون از شهر چادر بزنیم زندگی کنیم چون شدنی نیست

ما هر روز هزاران جمله با نامحرم بطور غیر ضروری حرف میزنیم مثلا با دخترای فامیل و خیلی از اقوام، همکلاسی و ... کلا روابط زیادی که در جامعه داریم اینها نمونه ای از حرف زدن عادی

حالا بنظرتون شدنیه که اصلا خنده و شوخی توش نباشه؟

همه اینا به کنار فضای مجازی خودش به تنهایی کفایت میکنه

ممنونم ازتون

یاعلی مدد[/]

محدودیت ارتباط با نامحرم باید تا چه حد باشد؟

انجمن: 

رسول خدا فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید. (البته در رساله ی امام خمینی هم صحبت با نامحرم به غیر ضرورت بنا به احتیاط مکروه شمرده شده)

ضرورت اینجا یعنی چی؟!یعنی مثل موارد دیگه که از ضرورت در فقه صحبت میشه و گفته میشه که اگر جان ، آبرو یا مال قابل توجهی داشت از بین میرفت یا معنای دیگری دارد؟

در واقع برای زنی که میخواد با رعایت شئون اسلامی در جامعه حضور داشته باشد ایا چیزهایی مثل اشتغال یا تحصیل و یا... شامل مواردی که در این گونه احادیث از انها نهی شده میشود؟!

کارشناس بحث : سجاد