شیخ کلینی

نظر علمای شیعه در مورد روایات کتاب کافی

با سلام

در یک مقاله خوندم که علمایی چون شیخ صدوق ، ابن ولید قمی ، شیخ مفید ، شیخ طوسی ، سید مرتضی و ... قائل به این نبودند که تمامی احادیث و روایت کتاب شریف کافی صحیح و معتبرند . میخواستم لطف کنید نظرات این بزرگان را در این باره کامل و مستند ذکر نمائید .

سپاس

گفتگوی پیامبر اسلام با الاغش "عفیر" و خودکشی این الاغ پس از رحلت پیامبر

با سلام

یک مطلب عجیب در یکی از سایت ها دیدم که نوشته بود پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم با الاغی بنام عفیر گفتگو کرد و این الاغ پس از رحلت پیامبر (ص) خودکشی نمود !! و یکسری مطالب عجیب دیگر هم در متن بود که من بخاطر احترام به ساحت قدسی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از آوردن اونها خودداری میکنم ...

آدرس این مطلب رو هم کتاب شریف کافی شیخ کلینی داده بود !

میخواستم توضیحاتی بر روی این مطلب ارائه نمایید که جریان از چه قرار است .

سپاس و تشکر از شما

زندگی نامه شیخ کلینی

ابوجعفر محمدبن یعقوب کلینی رازی معروف به «کلینی»، «شیخ کلینی»، «ثقه الاسلام کلینی» صاحب کتاب گرانقدر «کافی» و مشهورترین دانشمند و فقیه و محدث نامی شیعه در نیمه اول قرن چهارم هجری. کلینی، اصلا ایرانی، از روستای کلین در 38 کیلو متری شهر ری و نزدیک حسن آباد قم می باشد. در زمان امام عسگری در همین روستا بدنیا آمد. مراحل ابتدائی علوم اسلامی را نزد پدر و دائی خود، "علی بن محمد بن ابراهیم علان" استاد حدیث، گذراند. بعد از دوران کوتاهی که با منابع رجالی و حدیثی آشنا شد، برای ادامه تحصیل خود به شهر ری رفت. در آن موقع هر چند شهر ری بیشتر مردمانش
شافعی و حنفی مذهب بودند ولی به خصوص روستاهای آن شیعیان دلباخته اهل بیت و مرکز شیعه نشین بود و اکثر اهل تسنن آن شهر، به دلیل اخلاق و رفتار اسلامی شیعیان، همیشه تحت تاثیر آنان بودند، از این رو ری به شهر شیعه نشین معروف بود. فرقه اسماعیلیه هم با انگیزه تسلط بر ایران بیشتر از همه در این نقطه بودند و به ترویج تفکر و آراء خود پرداخته بودند و لذا شهر ری، مرکز برخورد آراء و اندیشه های فرقه اسماعیلیه، حنفی، شافعی و شیعه شده بود. شیخ کلینی در این زمان، در کنار گذراندن تحصیلات و علوم خود، ضمن آشنایی با اندیشه های دیگر مذاهب، پی برد که بعضی از این فرقه ها می خواهند تشیع را از مسیر واقعی خود خارج کنند. او درد را شناخت و برای درمان آن، هدفش را انتخاب و تصمیم گرفت که به نوشتن احادیث بپردازد. او درمحضر استاد "ابوالحسن محمدبن اسدی کوفی" ساکن ری حدیث را آموخت و همان زمان که قرمطیان با عقاید التقاطی خود که مخلوطی از عقاید زرتشت، مانوی و اسلامی بود و به مبارزه با عقاید و مقدسات مسلمین پرداخته بودند، آنها را به نقد کشید و کتاب «الرد علی القرامطه» را نوشت و در دسترس شیعیان گذاشت. کلینی برای تکمیل علوم و اهدافش، سپس راهی قم شد. در آنجا از هر مسجد و حسینیه ای که راویان و محدثان، نقل حدیث می کردند، حدیث می شنید. او با بسیاری از آخرین افراد محدثاتی که از زبان امام عسگری و یا امام هادی علیهما السلام، بدون واسطه حدیث شنیده بودند، ملاقات کرد و از محضر استادان بزرگی بهره ها برد که در میان همه آنها، کسی که نامش با کلینی و کلینی با او جاودانه بود، علی بن ابراهیم قمی است، محدثی که 7140 روایت کرده و کتاب تفسیرش، پایه تفسیر تشیع است. کلینی این محدث گرانقدر را لحظه ای رها نکرد، در مسجد و درس و بستر بیماری و ...

برچسب: