شهید مطهری ،سیستان

آیا شهید مطهری سیستانی بود؟

فرزند شهید مطهری در مورد اصالت خانوادگی شهید مطهری اینگونه بیان کردند:

- از خود استاد شنیدم که می گفتند؛ تا آنجا که می دانم اجدادم همه روحانی بوده اند. پدربزرگ استاد مرحوم آخوند محمد علی بوده که کتابی به نام «وقایع الایام» در 1005 صفحه از ایشان به خط بسیار خوش باقی است، جد استاد در آن کتاب از پدر خود به نام شیخ محمد رضا یاد می کنند. نسب استاد در واقع به سیستان بر می گردد، زیرا پدربزرگ استاد شهید، اهل سیستان بوده و به مشهد مهاجرت می کند و پدرشان (مرحوم شیخ محمد حسین) در مشهد به دنیا می آید. مرحوم شیخ محمد حسین پس از بازگشت از نجف نزد برادرش به «عبدالاباد» می رود و چند سال در آنجا می ماند. بعد با دختری از روستای «قلندراباد» ازدواج کرده و حدود سه سال در همان قلندرآباد می مانند. به دلیل پیدا شدن اختلاف میان پدر استاد و خان قلندرآباد، ایشان به فریمان مهاجرت کرده و باقی عمر خود را در فریمان سپری می کنند و همۀ فرزندان ایشان از جمله استاد در فریمان به دنیا می آیند.
این توضیحات را از این جهت عرض کردم که اخیرا دیدم یکی از آقایان در مصاحبه ای با یک ماهنامه گفته بودند پدر استاد در یکی از کشورهای همسایه به دنیا آمده و سپس شهید مطهری همراه پدر به ایران آمده اند. تنها عموی ما که اکنون در قید حیات است از این سخنان مبهوت مانده بود و آنچه عرض کردم عمویمان مکرر از مرحوم شیخ محمد حسین (پدر استاد) شنیده است.
منبع خبر : http://www.mortezamotaha...wsView.html?NewsID=78827

بر اساس نقل قول سید صادق طباطبایی از روحانیون سیستان و نماینده سابق مجلس از منطقه سیستان قبل از انقلاب شهید مطهری را در مشهد ملاقات و طی صحبت هایی با ایشان پس از اینکه شهید مطهری متوجه می شوند سید صادق طباطبایی سیستانی هستند اظهار می دارند که من(مرحوم مطهری ) هم اصالتا سیستانی و از طایفه قاسمی هستم.