شرایط و احکام امر به معروف و نهی از منکر

نهی از منکر شخصی در مقابل دیگران چه حکمی دارد؟

مثلا اگر یک خانم حجابش را رعایت نمیکند آیا باید فقط به خودش تنها نهی از منکر کرد یا اینکه اگر او در جمع باشد هم اشکال ندارد که او را نهی از منکر کرد؟

مثلا اگر یک دختر در خیابان همراه مادر یا دوستان خودش است اشکالی ندارد که جلوی بقیه او را نهی از منکر کرد؟

**مهم** چطور به ساپورت پوش ها تذکر بدهیم؟ چشم به راه تجربیاتتون دوستان....

یا حیــــ...

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم:Gol:

با سلام خدمت کارشناسان محترم و دوستان عزیز

چطور به ساپورت پوش ها تذکر بدیم؟
تا حالا برای شما پیش اومده؟ چیکار کردین؟
چطور میشه جلوی این بلای همه گیر و این فتنه رو گرفت؟

لطفا هرکس تجربه ای داره در اختیار بقیه هم بذاره....

تذکر به رانندگان وسایل نقلیه

سلام دوستان گرامی ، روزی نیست که اخباری از تصادف ها و نقص فنی خودروها که یکی از دلایل اصلی تصادف هستند نشنویم به شخصه هر موقع در خیابان هستم شاهد مواردی مثل صاف بودن لاستیک ماشینهای مختلف بودم که می تونه حادثه ساز باشه سوالم اینه که مسئولیت ما در قبال این افراد (راننده ) چیه ؟ باید آگاهشون کنیم چون شاید ندونن که لاستیک مثلا صافه یا نه ؟ اصلا ما باید بگیم بهشون ..؟ من همش فکر می کنم در قبال این مسئله کوتاهی کردم ..از امام جماعت محل هم پرسیدم ایشون گفتند این مسئله امر به معروفه و بگی بهتره اما مسئولیت نداری . ضمن اینکه این تیپ موارد زیاده .. اما من فکر می کنم اگه تذکر ندم در قبال اتفاق (خدای نکرده ) مسئولم خواهشآ راهنمائییم بکنین ؟....

11 استفتاء از امام خامنه ای راجع به امر به معروف و نهی از منکر

س: کسى که می‏خواهد شخصى را امر به معروف و نهى از منکر نماید، آیا باید قدرت بر آن را داشته باشد؟ در چه زمانى امر به معروف و نهى از منکر بر او واجب می‏شود؟

ج: آمر به معروف و نهى کننده از منکر باید عالم به معروف و منکر باشد، و همچنین بداند که فاعل منکر عمداً و بدون عذر شرعى مرتکب آن مى‏شود، و زمانى اقدام به امر ونهى واجب میشود که احتمال تأثیر امر به معروف و نهى از منکر در مورد آن شخص داده شود، و ضررى براى خود او نداشته باشد، و در این مورد باید تناسب بین ضرر احتمالى و اهمیت معروفى را که به آن امر مى‏نماید یا منکرى که از آن نهى می‏کند، ملاحظه نماید. در غیر این صورت، امر به معروف و نهى از منکر بر او واجب نیست.

س: اگر یکى از اقوام انسان مبادرت به ارتکاب معصیت کند و نسبت به آن لاابالى باشد، تکلیف ما نسبت به رابطه با او چیست؟

ج: اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت با او موقتا موجب خوددارى او از ارتکاب معصیت مى‏شود، به عنوان امر به معروف و نهى از منکر واجب است، و در غیر این صورت، قطع رحم جایز نیست.

س: آیا ترک امر به معروف و نهى از منکر بر اثر ترس از اخراج از کار، جایز است؟ مثلاً با اینکه مى‏بیند مسئول یکى از مراکز آموزشى که با طبقه جوان در دانشگاه ارتباط دارد، مرتکب اعمال خلاف شرع مى‏شود و یا زمینه ارتکاب گناه در آن مکان را فراهم می ‏آورد. اگر او را نهى از منکر نماید ترس آن دارد که از طرف مسئول مقدمات اخراج او از کار فراهم شود.

ج: به‌طور کلى اگر خوف دارد که در صورت اقدام به امر به معروف و نهى از منکر ضرر قابل توجهى متوجه خود او شود، انجام آن واجب نیست.

س: اگر در بعضى از محیطهاى دانشگاهى معروف ترک شود و معصیت رواج پیدا کند و شرایط امر به معروف و نهى از منکر هم وجود داشته باشد و امر کننده به معروف و نهى کننده از منکر شخصى مجرّد باشد که هنوز ازدواج نکرده است آیا به خاطر مجرّد بودن، امر به معروف و نهى از منکر از او ساقط می‏شود یا خیر؟

ج: اگر موضوع و شرایط امر به معروف و نهى از منکر محقق باشد، تکلیف شرعى و وظیفه واجب اجتماعى و انسانى همه مکلفین است، و حالت‏هاى مختلف مکلّف مانند مجرّد یا متأهل بودن در آن تاثیر ندارد، و به صرف اینکه مکلّف مجرد است، تکلیف از او ساقط نمیشود.

س: اگر شخصى داراى نفوذ و موقعیت اجتماعى خاصى باشد که اگر بخواهد می‏تواند بر معترضین به خود ضرر وارد سازد، و شواهدى هم دلالت کند بر اینکه وى مرتکب گناه و کارهاى خلاف و دروغگویى می‏شود، با این وضع، آیا جایز است امر به معروف و نهى از منکر را در مورد او ترک کنیم یا اینکه با وجود ترس از ضرر رساندن او، واجب است او را امر به معروف و نهى از منکر کنیم؟

ج: اگر ترس از ضرر منشأ عقلایى داشته باشد، مبادرت به امر به معروف و نهى از منکر واجب نیست، بلکه تکلیف از شما ساقط میشود. ولى سزاوار نیست کسى به مجرد ملاحظه مقام کسى که واجب را ترک کرده و یا مرتکب فعل حرام شده و یا به مجرد احتمال وارد شدن ضرر کمى از طرف او، تذکر و موعظه به برادر مؤمن خود را ترک کند.

س: گاهى در اثناى امر به معروف و نهى از منکر مواردى پیش می ‏آید که شخص گناهگار بر اثر عدم آگاهى از واجبات و احکام اسلامى، با نهى از منکر، نسبت به اسلام بدبین می‏شود، و اگر هم او را به حال خود رها کنیم، زمینه فساد و ارتکاب گناه توسط دیگران را فراهم میکند، تکلیف ما در این موارد چیست؟

ج: امر به معروف و نهى از منکر با رعایت شرایط آن یک تکلیف شرعى عمومى براى حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه است، و مجرّد توهم اینکه موجب بدبینى فاعل منکر یا بعضى از مردم نسبت به اسلام مى‏گردد، باعث نمی‏شود که این وظیفه بسیار مهم ترک شود.

س: اگر مأمورانى که از طرف دولت وظیفه جلوگیرى از فساد را بر عهده دارند، در انجام وظیفه خود کوتاهى کنند، آیا خود مردم می‏توانند اقدام به این کار کنند؟

ج: دخالت اشخاص دیگر در امورى که از وظائف نیروهاى امنیتى و قضایى محسوب می‏شود، جایز نیست، ولى مبادرت مردم به امر به معروف و نهى از منکر با رعایت حدود و شرایط آن، اشکال ندارد.

س: آیا وظیفه افراد در امر به معروف و نهى از منکر این است که فقط به امر به معروف و نهى از منکر زبانى اکتفا کنند؟ و اگر اکتفا به تذکر زبانى واجب باشد، این امر با آنچه در رساله‏ هاى عملیه به‌خصوص تحریر الوسیله آمده است، منافات دارد، و اگر مراتب دیگرِ امر به معروف و نهى از منکر هم براى افراد در موارد لزوم جایز باشد، آیا در صورت نیاز می‏توان همه مراتب مذکور در تحریر الوسیله را انجام داد؟

ج: با توجه به اینکه در زمان حاکمیت و اقتدار حکومت اسلامى مى‏توان مراتب دیگر امر به معروف و نهى از منکر را که بعد از مرحله امر و نهى زبانى هستند، به نیروهاى امنیتى داخلى (پلیس) و قوه قضائیه واگذار کرد، به‌خصوص در مواردى که براى جلوگیرى از ارتکاب معصیت چاره‏اى جز اعمال قدرت از طریق تصرّف در اموال کسى که فعل حرام انجام می‏دهد یا تعزیر و حبس او و مانند آن نیست، در چنین زمانى با حاکمیت و اقتدار چنین حکومت اسلامى، واجب است مکلفین در امر به معروف و نهى از منکر به امر و نهى زبانى اکتفا کنند، و در صورت نیاز به توسل به زور، موضوع را به مسئولین ذیربط در نیروى انتظامى و قوه قضائیه ارجاع دهند و این منافاتى با فتاواى امام راحل(قدّس ‏سرّه) در این رابطه ندارد. ولى در زمان و مکانى که حاکمیت و اقتدار با حکومت اسلامى نیست، بر مکلفین واجب است که در صورت وجود شرایط، جمیع مراتب امر به معروف و نهى از منکر را با رعایت ترتیب آنها تا تحقق غرض انجام دهند.

س: بعضى از رانندگان از نوارهاى موسیقى غنا و حرام استفاده میکنند و على‏رغم نصیحت‏ها و راهنمایی‏ها آن را خاموش نمی‏کنند، خواهشمندیم نحوه برخورد مناسب با این موارد و این افراد را بیان فرمایید، آیا برخورد شدید با آنان جایز است یا خیر؟

ج: با تحقق شرایط نهى از منکر، بر شما بیشتر از نهى زبانى از منکر واجب نیست، و در صورتى که مؤثر واقع نشود، واجب است که از گوش‌دادن به غنا و موسیقى حرام اجتناب کنید، و اگر به‌طور غیر ارادى صداى موسیقى حرام و غنا به گوش شما برسد، چیزى بر شما نیست.

س: از بعضى از منازل صداى موسیقى شنیده می‏شود که معلوم نیست جایز است یا خیر، و گاهى صداى آن بلند است به‌طورى که باعث اذیت و آزار مؤمنین مىیشود، وظیفه ما در برابر آن چیست؟

ج: تعرض به داخل خانه ‏هاى مردم جایز نیست و امر به معروف و نهى از منکر متوقف بر تشخیص موضوع و تحقق شرایط آن است.

س: امر و نهى زنانى که حجاب کامل ندارند، چه حکمى دارد، و در صورتى که انسان هنگام نهى زبانى از تحریک شهوت خود بترسد، چه حکمى دارد؟

ج: نهى از منکر متوقف بر نگاه با ریبه به زن نامحرم نیست، و بر هرمکلفى واجب است که از حرام اجتناب کند، به‌خصوص زمانى که مبادرت به انجام فریضه نهى از منکر مى‏ کند.

راهنمایی در مورد متذکر شدن نکته ای به دوست !!

سلام خدمت عزیزان
راستش من سه تا رفیق دارم که بسیار با همدیگه خوب هستیم !! اما بهرحال همونطوری که همه شما میدونید ، هر کسی ضعف مربوط به خودش رو داره که من هم از این قضیه خارج نیستم . آدم خشکی نیستم اما من در این جمع دوستانه بیشتر به مسائل مربوط به مذهبی و رفتاری اهمیت میدم و اگه کار یا رفتار بدی رو ببینم سعی میکنم با رفتارهام و حتی بصورت مستقیم بهشون بفهمونم که کارشون اشتباه هست .

خب با یکی از دوستام بیشتر راحت هستم و همیشه سعی میکردم و میکنم که اون رو بهتر راهنمایی کنم و روز به روز صمیمیت بینمون افزایش داشت چون همیشه سعی در اصلاح رفتارهایی داریم که همدیگه رو آزار میده و یا از لحاظ شرعی مشکل دار هست . از چهار سال پیش متوجه شدم که این دوستم و خانوادش کمی در مورد مسائل مربوط به حجاب بی خیال هستن !! مثلا یه بار رفتم خونشون و مادرش با موهای برهنه و لباس و شلوار راحتی اومد جلوم یا همین دوستم میگفت که ما با اقوام خیلی راحت هستیم و مثلا ما با دخترخاله هامون خیلی راحت هستیم بطوری که دست همدیگه رو میگیریم یا موی اونا جلو من برهنه هست و از این حرفا !!!
من که تحمل این چیزا واسم کمی دردناک بود سعی کردم کمی با اون سرد رفتار کنم تا متوجه بشه و ازم بخواد که دلیل این سرد بودن چیه . خب به این موضوع پی نبرده بود تا دیشب که ازم پرسید من خیلی اصلاح خودم کردم اما همچنان فکر میکنم که یه چیز دیگه ای آزارت میده که باعث شده با من سرد باشی ... منم بالاخره بهش گفتم که قضیه چیه و اون خیلی ناراحت شد و فکر میکنم از دستم هم ناراحت شد . ( دلیل ناراحتیش هم بنظرم به این برمیگرده که فکر میکنه همه تلاش هایی که واسه من کرده هرز بوده و شاید پشیمون شده از کارایی که کرده ) ...
حالا سوالم از شما عزیزان اینه که آیا من کار بدی مرتکب شدم که بهش این نکته رو گفتم ؟
دوست دارم بدونم کاری که کردم درست بوده یا نه !!! واقعا برام مهم هست پس از دوستانی که میتونن بهم کمک کنن درخواست دارم با پاسخگویی کاملشون ، لطف بزرگی رو به من بکنن ...
ایشالا موفق باشید .

وظیفه دینی ما در برابر دختر و پسری که می خوان با هم رابطه داشته باشند چیست؟

من چند وقت پیش رفتم جلو خونمون دیدم یه دختره ارایش کرده تو خیابون داره راه میره یه پسره هم تقریبا همسن و سال من دنبال دختره کرده بود یه کاغذی می خواست بهش بده همین طور ادامه داشت ..............
بعد دختره انگاری داشت میرفت خونشون من دیدمش گفتم حجابتو درست بکنی اون دیگه نمی افته دنبالت به پسره هم دیدمش مثل کسانی که هیچی نمیدونن بهش گفتم با اون چی کار داشتی؟ انگاری منو خیلی مثبت دیده بود بهم گفت برو خونه

حالا از نظر دین اسلام ایا من میتونستم برم با اون پسره دعوا بگیرم یه کتکی بهش بزنم ؟
تو جامعه که اگه دختره خواهرش باشه میزنه لهش میکنه

>>>نهی از منکر در مورد قوانین کشوری>>>فقهی

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام

این سوال از طرف یک سوخته دل است.
از طرف کسی که بعضاً از کار و زندگی می افتد و دائماً در این فکر است
که چطور نهی از منکر کند!!
از طرف یک درمانده است از دست این مردم و این اجتماع و این قوانین!!
که مجریان،به وظایف خود عمل نمیکنند و بار بر دوش این مسکینان است.



با توجه به اینکه
هیچ کس قوانینی مثل راهنمایی و رانندگی را رعایت نمیکند،
آیا تذکّر در این موارد واجب است؟
شما کسی را میشناسید که نه با موبایل حرف بزند،هرجا نوشته 20 km!!! با این
سرعت کاملا غیر عقلانی برود،از مبدا تا مقصد در کوچه پس کوچه ها کمربند ببندد،
در هنگام رانندگی سیگار نکشد،آدامس نخورد!!! ،اس ام اس نخواند،با هنزفری
صحبت نکند
،آب ننوشد،توقّف دوبله نکند،فقط از عابر پیاده و پیاده رو ها رفت آمد کند،
کلاه کاسکت بگذارد و از دستفروش خرید نکند،از سر چهارراه گل نخرد،....
در سفری که به قم که داشتم،بعضاً علما هم رعایت نمیکردند.لطفاً راهنمایی بفرمایید وظیفه
من چیست و آیا اصلاً ممکن است؟ آیا خود شما میتوانید ارشاد کنید؟


کارشناس بحث : پارسا

نهي منكر زنان توسط مردان

با سلام
آيا نهي منكر زنان توسط مردان مجرد صحيح است؟
ما در دانشگاه با دختران بد حجاب زياد مواجه مي شويم آيا مي توانيم آنها نهي از منكر كنيم؟
مرجع تقليد:امام خامنه اي(مد ظله)

امر به معروف نسبت به والدين

سلام
ميدونم اجازه داريم كه پدر ومادر را هم امر به معروف ونهي از منكر كنيم.
ولي خب اگر اين كار رو انجام بديم ناراحت ميشن وگاهي وقتا حمل بر بي احترامي نسبت به والدين ميكنند.
هميشه از اين واهمه دارم كه حتي اگر با كمال احترام هم بگم ناراحتشون كنم.
اينجا تكليف چيه ؟آيا بايد به احترامشون سكوت كنيم؟

چرا توي اين سايت كسي از امر به معروف و نهي از منكر خوشش نمياد؟

سلام يه سوال دارم چرا توي اين سايت پستهايي كه امر به معروف و نهي از منكر ميكنن سريع حذف ميشن؟:Sham: