شب زنده داری

تذکر پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) درباره برتری نماز جماعت صبح بر شب زنده داری

انجمن: 

باسمه تعالی
با سلام و آرزوی توفیق و سلامت برای همه کارشناسان محترم و دوستان گرامی

در کتاب دعائم الاسلام روایت شده است:

متن روایت: قال الباقر(ع): قام علي(ع) الليل کله حتي اذا انشق عمود الصبح صلي الفجر و خفق برأسه، فلما صلي رسول الله(ص) الغداة لم يره، فاتي فاطمة فقال: اي بنية ما بال ابن عمک لم يشهد معنا صلاة الغداة؟ فاخبرته الخبر فقال: ما فاته من صلاة الغداة في جماعة افضل من قيام ليله کله، فانتبه علي لکلام رسول الله(ص) فقال له: يا علي ان من صلي الغداةفي جماعة فکانما قام الليل کله راکعا و ساجدا. يا علي اما علمت ان الارض تعج الي الله من نوم العالم عليها قبل طلوع الشمس.

ترجمه روایت: امام باقر(ع) فرمود:شبی امیر مؤمنان علی علیه السلام از آغاز تا انجام بنماز ایستاد، هنگامی که سپیده سحر دمید، نماز صبح را خواند و پس از نماز خواب او را فرا گرفت. پیامبر صلی الله علیه و آله آن صبح حضرت علی علیه السلام را در مسجد ندید، بعد از نماز نزد فاطمه علیها السلام آمد و فرمود: چه اتفاقی افتاد که پسر عمویت علی (ع) همراه ما در نماز صبح حاضر نگشت؟ و فاطمه جریان را به عرض پیامبر صلی الله علیه و آله رساند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: آن پاداشی که به خاطر نماز جماعت صبح به او می‏دادند، و از او فوت شده بهتر است از تمام نمازهایی که در آن شب خوانده است، علی علیه السلام وقتی صدای رسول خدا را شنید، از خواب بیدار شد، پیامبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود کسی که نماز صبح را با جماعت بخواند گویا همه شب را در حال رکوع و سجود به سر برده است.

درباره سند این روایت در تاپیکی دیگر صحبت شد (اینجا)

اما درباره محتوای آن دو سوال باقی ماند که موضوعی اعتقادی است:
آیا این روایت با مقام عصمت امیرالمومنین(ع) سازگار است یا خیر و آیا چنین مواردی در روایات معتبر، درباره امیرالمومنین(ع) نقل شده است یا نه؟

با سپاس

اعمال سیر و سلوک در زمان شب زنده داری

انجمن: 

با سلام و عرض احترام خدمت شما بزرگواران
با توجه به مطالعه ای که در زمینه سیرو سلوک و اعمال آن داشتم متوجه شم اختلاف سلیقه های زیادی در این باره وجود داره و متاسفانه خیلی کم به بیان جزییات پرداخته شده و بنده رو حقیقتا گیج کرده اند/
بنده احتیاج به راهنمایی در زمینه اعمالی که باید در زمان عبادت شبانه انجام داد، داشتم چه ذکر هایی باید گفته شود ، چه دعاهایی باید خوانده شود ؟ معمولا این اعمال رو چه زمانی از شب باید انجام دهیم ؟ و منظور از چله اول و ... چی هستش که بعضی از بزرگان خیلی سر بسته به آن اشاره می کنند مثل حاج آقا قنبری و..
شرمنده که زیاد شد ، ممنون میشم که بنده را در این زمینه راهنمایی کنید
ضمنا ابنجانب چند کار زیر رو انجام می دهم :
نماز شب (معمولا یک تا دو شب می خوانم) - نماز اول وقت ( با توجه به شرایط کاری تا آنجا که بتوانم- متاسفانه در نماز صبح سستی زیادی دارم) - مراقبت از گوش - مرافب از چشم را تازه شروع کردم (خیلی سخت است) - گفتن ذکر - خواندن قرآن
از جانب خداوند متعال نیز برکاتی به اینجانب اعطا شده که در راه کمک به خلق از آن استفاده می کنم.
با تشکر فراوان