زکات،بروز نمودن، فقها

عدم انحصار زکات در موارد 9 گانه از دیدگاه قرآن و سنت

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام علیکم

1-با وجود حدود 30 آیه مکی و مدنی(که حتی یک اشاره و یا نقلی نداریم که بر 9 چیز باشد) و همچنین حدود 100 روایت از پیامبر و امامان (سلام الله علیهم) چگونه میتوان پذیرفت که زکات فقط منحصر در 9 چیز است (بر حسب روایتی از پیامبرکه ایشان غیر آن 9 چیز را معاف کرده اند که البته باید راویان آن هم مورد بررسی قرارگیرد)و در بقیه آن 9 چیز مستحب است؟

به نص آیه 141 سوره انعام زیتون وانار هم زکاتشان واجب است! و در این صورت باید بفرمایید موارد زکات شد 11 تا!!! (به این کتاب ذیل آیه 141 سوره انعام مراجعه کنید:http://forghan.org/images/book/pdf/forghan2.pdf

از سى آيه ى مكّى و مدنى درباره ى زكات، شانزده آيه اش مكّى است و 14 آیه مدنی است!!!!(مانند آیه 4 سوره مومنون) پس شبهه مدنی و مکی بودن آیات محلی از اعتبار ندارد!

2-اما روایات:

الف-محمد بن مسلم و زراره از امام باقر و صادق علیهما السلام نقل کرده اند که امام علی علیه السلام برای اسب هایی که به چراگاه می رفتند در هر سال 2 دینار زکات وضع کرد

ب-ابا بصیر از امام صادق صلوات الله علیه پرسید آیا برای برنج زکات مقرر شده؟ فرمود:بلی در آن زمان در مدینه برنج نبود لذا در باب آن چیزی گفته نشده ولی فعلا در مدینه برنج کاشته میشود چگونه برنج زکات ندارد در صورتیکه عموم مالیات عراق از برنج است(روایت معتبر است-روات آن:ابراهیم بن هاشم-حماد-حریز و ابوبصیرحلبی)

اگر در این دو روایت دقت بفرمایید 2نکته دریافت میشود:

الف-اگر زکات مانند رکعات نماز غیر قابل تغییر بود و ثابت هرگز امام علی و امام صادق برنج و اسب را هم جز زکات نمیدانستند که این خلاف قانون اسلامی است

ب-عدم وجود برنج در زمان پیامبر و وجود آن در زمان امام صادق و معرفی کردن آن به عنوان زکات واجب خود نشان میدهد که رسول خدا به عنوان صلاح دید حکومتی و با شرایط اقلیمی و زمانی چنین فرموده اند که در آن 9 چیز باشد (نقل روایات و تحلیل ها با مقداری اضافات از علامه جعفری در تفسیر نهج البلاغه ج 20 ص 103-105)

در انتها برخی از منابع گفته هایم را خدمت شما معرفی میکنم (http://www.olumquran.com/fa/publicat...m/resale-novin و http://www.olumquran.com/fa/publicat...arikh-andisheh)

با تشکر از شما

به روزر رسانی احکام زکات

با سلام شبهه ای مطرح است که  در زمان صدر اسلام زکات به اجناس اصلی رایج مثل گندم و شتر و گوسفند و ... واجب شده حال اینکه در آمد های اصلی در مورد همین اقلام بوده است ولی در عصر کنونی که مثلا کسی صاحب کارخانه مثلا روغن نباتی یا چیپس و پفک است که شاید درآمد های میلیونی داشته باشند چرا نباید زکات پرداخت کنند مسئله اصلی اینجاست که آیا نباید فقهای محترم ما احکام را بروز نمایند  کسی که از یک باغ پسته دویست میلیون محصول برداشت می کند زکات نمی دهد ولی دیگری با داشتن دو سه میلیون تومان گندم می بایست زکات پرداخت نماید لطفا پاسخ دهید متشکرم.