رهبران حق و باطل

راه های شناخت رهبر جامعه

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر ما در زمان امیرالمومنین(علیه السلام) می بودیم در مقام شناخت آن حضرت به چه نتیجه ای می رسیدیم در حالی که:

- همسر پیامبر(صلی الله و علیه و آله) و اصحاب و شخصیت های مطرحی چون طلحه و زبیر را می دیدیم که می گفتند علی(علیه السلام) خلیفه پیشین را کشته است، علی(علیه السلام) قاتل است!!

- عده ای از اصحاب و یاران خود آن حضرت که پیشانی شان چون زانوی شتر پینه بسته بود می گفتند علی(علیه السلام) کافر است!!

- مردم شام را می دیدیم که می گفتند: علی(علیه السلام) تارک الصلاة است و نماز نمی خواند!!

- یک عده فقیرنشین در خرابه ها و حتی یک عده از جانبازان در رکاب امیرالمومنین(علیه السلام) را می دیدیم که به علی(علیه السلام) ناسزا می گفتند، و او را بی تفاو نسبت به خویش می دانستند!!

- یک عده را می دیدیم که می گفتند علی(علیه السلام) ملت خودمان را رها کرده و دارد پول یت المال ما را در شکم این اعاجم(ایرانی ها) می ریزد!

- از آن طرف برخی مسئولین که مستقیما از سوی امام علی(علیه السلام) انتخاب شده بودند چون منذر بن جارود را می دیدیم که به بیت المال دست اندازی کرده و خوشگذرانی می کردند...!!

- از طرف دیگر اخبار دروغ، و روایت های جعلی در فضائل قبای سیاسی علی(علیه السلام)، و نکوهش امام علی(علیه السلام) به گوشمان می رسید...!!

می بینید که دشمن با ابزار اطلاع رسانی قوی خودش، می تواند یک رهبری چون علی(علیه السلام) که نمونه ای در تاریخ ندارد را تا حد تبعیض، و قتل و کفر و بی نمازی پایین بیاورد!

در حالی که کارآمدی یک رهبر ولو آنکه امیرالمومنین(علیه السلام) باشد در گرو این است که مقبولیت مردمی داشته باشد، یعنی مردم ایشان را یک شخصیت مثبت بشناسند تا برای پیروی به ایشان اعتماد کنند، اما تشخیص این مسئله گاهی به این سادگی ها نیست، خصوصا آنکه دشمن هم این را خوب می داند، و محال است در راستای غبارآلود کردن فضا، و تخریب رهبر جامعه اسلامی تلاشی نکند...

امروز هم دشمنان این را به خوبی می داند، و عمده همت دشمن در ترور شخصیت رهبر جامعه است...

مدتی پیش در مجله یاران، چاپ بنیاد شهید خواندم که یکی از اعضاء منافقین در اعترافاتش مبنی بر اینکه چرا شهید بهشتی را اینقدر تخریب کردند، می گوید: «چون فکر می کردیم پس از امام(ره) تنها کسی که توانایی رهبری این جریان را دارد شهید بهشتی است...!!

خب این یک راهبرد روشن از جانب دشمن است! اما ما در برابر آن باید چه کنیم، و براستی برای شناخت رهبر جامعه چه روشی درست است؟