دین نداریدع آزاده

آیا این کلام، جمله ای صحیح می باشد: «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»

سلام .
امیدوارم که خوب و خوش و سلامت باشین .

چند وقت پیش ایام محرم بود و کلامی از امام حسین که قبلا هم شنیده بودم رو باز شنیدم و این مساله این بار باعث شد که شبهه ای در درون ذهنم بوجود بیاد و بنابراین تصمیم گرفتم اون رو اینجا مطرح کنم . کلام ایشون این هست ( اگر دیندار نیستید لااقل آزاده باشید ) . میخواستم نظر شما رو در مورد این کلام بدونم . آیا با توجه به مصادیقی که هر روزه داریم باهاش برخورد میکنیم جمله درست تر و جمله بهتر این نیست که بگیم ( اگر آزاده نیستید لا اقل دین داشته باشید ) ؟؟؟

برای تبیین پرسشم نیاز به مطرح کردن اصول و مصادیقی دارم که در ذیل سعی میکنم تیتر وار به اونها اشاره کنم .

من شخص آزاده رو کسی میدونم که :
1. اگر زورگو یا ظالمی رو دید جلویه اون زورگو می ایستد .
2. اگر توانست به کسی کمک کند حتما این کار را میکند
3. اگر منافعش در گرو ضایع کردن حق کسی دیگر بود ... این کار را به هیچ وجه انجام نمیدهد .
4. اگر بچه یتیمی رو دید یا فقیری رو دید و خودش پولدار بود و اگر در درون جیبش 100 هزار تومن پول داشت ... حتی حاضر هست تمام پولش رو به اون بده .
5. خوبی و بدی را از دریچه خاصی نگاه نمیکند و نوع نگاهش نسبت به همه انسانها برابر هست .
و ...

و من شخص دیندار رو کسی میدونم که :
1. اعتقاد و باور خاصی رو نسبت به خدا داشته باشه و بقیه اعتقادات رو اشتباه بدونه .
2. نماز و روزه و خمس و زکاتش به جا باشه .
3. راست بگه ... ولی اگر مصلحت در این بود که دروغ بگه ... خوب دروغ بگه
4. غیبت نکنه ... ولی اگر مصلحت در این بود که غیبت بکنه ... خوب غیبت بکنه .
5. تجاوز نکنه ... ولی اگر مصلحت در این بود که تجاوز بکنه ... خوب تجاوز بکنه .
6. اگر یتیمی رو دید یا فقیری رو دید ... از جیبش یه 500 تومنی در میاره و میده و در درون دلش احساس شادی از کار خیری که کرده میکنه .
7. اگر با یک کشور خارجی قرار داد داشت که ازشون دزدی نکند ... از ایشان دزدی نمیکند ... در غیر اینصورت از ایشان دزدی میکند ( مساله cd های ویندوز و ... )

و ...

و اما مصادیق ...

1. مثلا من نمیتونم باور کنم که شخصی ادعای آزاده بودن بکنه و در زمانه کنونی 10 میلیارد تومن در درون حسابش پول باشه ... چون اعتقادم این هست که یک شخص آزاده نگاهی به همسایه اش میکند . نگاهی به فامیل میکنه . نگاهی به دو تا بیمارستان میکنه . نگاهی به دو تا یتیم خونه میکنه و نمیتونه چنین حسابی داشته باشه ... ولی من اعتقاد دارم یک حجت الاسلام یا آیت الله میتونه حساب 10 میلیارد تومنی داشته باشه .

2. مثلا در مورد زهرا کاظمی که روزنامه نگار بود و به جرم گرفتن عکس ؛ اون رو کشتن ... در تمام دنیا انسانهای آزاده بسیار زیادی بودند که دلشون از این ظلم به درد اومد ... و با صداشون یا متنشون این کار رو محکوم کردند . ولی صدای هیچ حجت الاسلام یا آیت الله در این مورد در نیومد .

3. مثلا در مورد زهرا بنی یعقوب که ایشون با نامزدشون در درون پارک نشسته بودند و بسیج همدان ایشون رو میگیره و زیر نظر بسیج کشته میشن ... خوب صدای آزاد مردان بسیاری در اومد ولی صدای یک حجت الاسلام یا یک آیت الله در این مورد در نیومد .

4. یا در مورد نرگس محمدی که به علت اعتراض به حکم اعدام 16 سال براش زندانی بریدند و این امر هم باعث شد صدای انسانهای آزاده زیادی در بیاد ... ولی خوب صدای یک حجت الاسلام یا یک آیت الله بابته این مساله در نیومد

5. یا در مورد همین پست ... یک انسان آزاده اون رو حذف نمیکنه ... ولی یک حجت الاسلام یا یک آیت اللله ممکن هست اون رو حذف کنه .

خوب من وقتی اصول یک انسان دیندار رو در کنار اصول زندگی یک انسان آزاده میزارم ... به این نتیجه میرسم که اصولا فیلتر آزاده بودن ... خیلی کارامد تر از اصول دیندار بودند هست ...

سوالم این هست ...
چرا امام حسین گفته اند اگر دیندار نیستید لااقل آزاده باشین ... آیا بهتر نبود ایشون میگفتند اگر آزاده نیستید ... لااقل دیندار باشید .

متشکرم .