خوب یا بد

نبرد قادسیه ؛ خوب یا بد؟

انجمن: 

سلام علیکم ما از یه طرف میگیم که اام علی (ع) با حمله به ایران مخالف بود. خودشون در جنگ شرکت نکردند و مشاوره هاشون برای مصلحت کشور بود و فلان و فلان. از یک طرف میگیم پیامبر وقتی کلنگ میزدند در خلال یه جنگ، نوید و مژده ی فتوحات ایران رو هم دادند. خب بالاخره حمله به ایران کار بدی بوده یا کار درستی؟ لطفا بدون مصلحت اندیشی جواب بدید و حاشیه نرید. اگر این حمله مصلحت الهی بوده باشه من یکی باهاش مشکلی ندارم. پس کامل و بدون مصلحت اندیشی توضیح بدید.

ازدواج موقت ؛ خوب یا بد ؟!

باسمه تعالی

با توجه به مباحث زیادی که درباره ازدواج موقت و مجدد (متعدد) در سایت مطرح شده که متأسفانه موجب ناخوشنودی بسیاری از کاربران را فراهم آورده است از این رو بر آن شدم که دیدگاه اسلام و فقه شیعی را در این باره به صورت خلاصه و گویا بیان کنم .

  1. ازدواج دائم و موقت دو نوع ازدواج شرعی بوده و به خودی خود کار ناپسندی نیست اما همان طور که یک ازدواج دائم می تواند انگیزه های نابجایی داشته باشد هدف از ازدواج موقت نیز می تواند کاملا نادرست و غیر قابل توجیه باشد.
  2. ازدواج موقت و مجدد برای مردان از نظر فقهی به خودی خود منعی ندارد بلکه برخی فقهاء به جهت توصیه هایی که در روایات وجود دارد ، قائل به استحباب ازدواج موقت نیز شده اند که می توان در بستر شرایط و ضوابط خود بدان عمل کرد.
  3. اگر ازدواج موقت را مستحب بدانیم هم ردیف دیگر مستحبات آن را قرار خواهیم داد یعنی عمل به آن مانند سایر مستحبات تنها یک توصیه و تابع شرایط خاص خود است اگر انفاق کردن یا به زیارت رفتن (به عنوان مشخصه شیعه) عملی نیکو و مستحب باشد بدین معنا نیست که برای همه و در همه جا و در هر شرایطی چنین است بلکه گاهی همین انفاق یا زیارتِ نیکو، نباید انجام گیرد و شرعا جایز نیست.
  4. انجام عمل مستحب اگر بخواهد به واجبی صدمه بزند ، قطعا ناپسند است و نباید انجام شود و از طرف دیگر اگر یک عمل مستحب مانع انجام گناهی گردد ، انجام دادنش لازم می شود اما نباید در عمل به واجبات مهم تر خدشه ای وارد سازد.
  5. لزومی ندارد اگر کسی در گذشته به مستحبی عمل کرده آن را علنی کند بلکه پنهان کردن آن ، افضل و به نفع زن و شوهر بوده و برای دوام و آسایش زندگی شایسته تر است.
  6. جایگاه ازدواج موقت در منظومه احکام دینی ، کاملا روشن است که این ازدواج برای افرادی که امکان رفع نیاز جنسی را با ازدواج دائم ندارند می تواند مفید باشد و آنان را از دامگاه شیطان و آلودگی به گناهان دور نگاه دارد.