خوب و بد

خوبی ها و بدی های مخلوقات

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب

شعیب;980346 نوشت:
اوست که هر لطیفى را لطافت بخشیده ، با این حال چگونه خود به لطافت توصیف مى شود؟

سوال بنده اینه که وقتی بحث خدا شناسی میشه ، خدارو با نحوه خلقت مخلوقاتش میشناسیم و مثلا میگیم خداوند موجودات لطیف آفریده پس لطیف است ، ولی چرا نمیگیم خداوند در مخلوفاتش ضدیت و دوگانگی آفریده پس خدا دوتاست ؟ یا مثلا نمیگیم خدا مخلوقات رو زوج آفریده پس خدا هم زوجه ؟

در واقع چرا فقط خوبی های مخلوقات رو به خدا نسبت میدیم و بدی هاشون رو نسبت نمیدیم ؟

با تشکر

انسان ها در این دنیا بر چه اساس خوب و بد آفریده می شوند؟

سلام خدمت همه دوستان....

یه سوال و مشکلی که من دارم اینه که من وقتی با افرادی در مورد خدا و دین صحبت میکنم به یه مشکلی بر میخورم....بیشتر وقت ها افراد مقابل من میپرسن که چرا تو این دنیا یکی میشه امام و یه آدم خوب و یا فرزندی که تو یه خونواده با ایمان و یا در رفاه به دنیا میاد ولی یه نفر دیگه میشه آدم بد و بی ایمان و تو یه خونواده فقیر و بی دین و ... به دنیا میاد....

میخوام یه جواب محکمی بدین تا بتونم جواب سوال کسایی که میگن چرا فلان بچه میشه فلانی ولی فلان بچه میشه فلانی....چرا یکی میشه خوب و یکی میشه بد...

ممنون میشم یه جواب محکم و اگه میشه با آیه قرآن اثبات کنید....

اگه سوال رو دقیق متوجه نشدین بگین تا بیشتر توضیح بدم....باتشکر...

دو وجهه ای بودن وجود خداوند !؟!

انجمن: 

به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

سلام و دورد بر شما .

یک سوال . البته امکانش زیاده که به این سوال در بحث هایی در تایپیک های این سایت پاسخ داده شده باشد . و اگر اینطور است مرا ببخشید .

میخواستم بدونم که آیا اول از همه این تحلیل من صحیح هست و اگر تحلیل دقیق تری هست لطفا مرا راهنمایی کنید .

خب اگر دید کلی به تمامی وضعیت این جهان و موجودات و همه چیز در کل بیندازیم میبینم که از دو وجهه خوب و بد ساخته شدن یعنی هم خوب رو دارن و هم بد .
حتی خود انسان هم داره چنین چیزی رو .

یعنی مثلا برای هر کاری ما دو قسمت داریم ، خوب و بد ، پول درآوردن ، آمیزش جنسی ، خندیدن که مربوط به انسان میشه و همچنین تمامی چیزای دیگه که مربوط به بشر یا غیر بشر میشه ، چنین قانونی وجود داره .

خب اگر چنین باشد ، برای مثال انسان در وجود ذاتیش هم بد داشته باشه و هم خوب . چطور خداوند که مطلق هست و کاملا خوب ، می تونه جنبه بد رو هم در انسان ها و موجوداتش قرار بده ؟

پاسخ من اینه : چون خوب از بد بالاتره . یعنی یه جوری خوب تکامل یک چیز هست و بد اونو ناقص می کنه و بر عکس اونه ، پس یعنی اگر ما کامل رو داشته باشیم می تونیم کاری بکنیم که ناقصش هم بیاد . یعنی اگر خوب باشیم می تونیم بد رو خلق کنیم تا مکمل هم بشن .
چون تا زمانی که بدی نباشه ، خوبی معنا نمیگیره .

حال سوالم اینجاست »»» که چطور خداوند که کاملا خوبه و منشا همه چیز هست . بدی رو هم ساخته تا خوبی معنا بگیره ؟ یعنی یک چیزی ضد خدا وجود داره ؟
یک قسمت بد ؟ یا هر چیزی که برعکس اون باشه .
یا اینکه خود خدا منشا و آغاز و پایان همه ی خوبی ها و بدی ها باشه . خب با اطلاعاتی که من دارم اگر اینطور بشه خدا جنبه دو وجهه ای به خودش میگیره .
و بعدش این سوال پیش میاد که آیا واقعا ذات خداوند دو وجهه ای هست که در تمامی مخلوقاتش و کار ها که ما ازآن با خبریم یا آنرا انجام میدیم به نوع خودشون ، هم بدی و هم خوبی قرار داده و دو وجهه ایشون کرده ؟

توجه : منظور از دو وجهه : خوب و بد

کارشناس بحث : محراب