خلفا

آیا مسلمانان در جنگ های زمان خلفا مرتکب جنایت شده اند؟

انجمن: 

با سلام خدمت تمام اساتید و دوستان گرامی. سوالی داشتم که حقیقتا درگیرم کرده. دیده شده که شیعیان تو بحث با اهل سنت، در خصوص نامشروع بودن جنگ های خلفا از کتاب های خودشون دلیل میارن و راه رو برای هر توجیهی می بندن.مثالش جنگ ذات العیون هست که یک جنایت بزرگ هستش. اما حالا تو بحث با غیر مسلمانان، اون هایی معترض این جنگ ها هستن و جنایت اعراب مسلمان می دونن. و دیده شده که به طریقی دیگه پاسخشون داده میشه. در حقیقت اون جنایاتی که در بحث با اهل سنت مطرح میشه تو اینجا کمرنگ میشه . و حالا من نمی دونم و بین دو تا چیز می موندم. که ایا واقعا این جنایات که ازش صحبت میشه و اتفاقا در بحث های شیعه و سنی هم در باب نامشروع بودن جنگ های خلفا مطرح میشه حقیقت داره و یا اینکه نه ...
اگه میشه تو این زمینه منو کمکم کنید. خیلی ممنون@};-

نقش خلفا در سقیفه

انجمن: 

سلام
یک سوال تاریخی که همیشه ذهن من به خودش مشغول میکنه این هست که آیا خلفا در تشکیل سقیفه نقشی داشتند یا نقش اول برای انصار بود؟

ابوبکر و عمر اولین و دومین خلفای اثنی عشر؟!

انجمن: 

[=&quot]سلام علیکم

[/]
[=&quot]آیا این حدیث که بر اساس آن ابوبکر و عمر از خلفای اثنا عشر معرفی شده اند؛ بر اساس مبنای حدیثی اهل سنت معتبر است؟[/]
[=&quot]«[/][=&quot]سَيَكُونُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ خَلِيفَةً، أَبُو بَكْرٍ الصِّدِّيقُ لَا يَلْبَثُ بَعْدِي إِلَّا قَلِيلًا، وَصَاحِبُ رَحَى دَارَةِ الْعَرَبِ يَعِيشُ [/][=&quot]حَمِيدًا وَيَمُوتُ شَهِيدًا» . قِيلَ: مَنْ هُوَ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ فَقَالَ: «عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ»[/][=&quot].

[/]
[=&quot]متشکرم.[/][=&quot][/]

12 خليفه بعد از پيامبر چه كساني هستند

انجمن: 

سلام عليكم جميعا و رحمه الله

از همه برادران اهل تشيع و برادران اهل سنت و همچنين وهابيت دعوت مي كنم كه در اين مباحثه شركت كنند

سوال من اين است با توجه به اسناد موجود كه در ذيل آنها را نگارش مي كنم پيغمبر فرمودند: خلفاي بعد از من 12 نفر هستند كه همه آنها از قريشند

صحيح البخاري - الأحكام - الإستخلاف - رقم الحديث : ( 6682 )
‏- حدثني : ‏ ‏محمد بن المثنى ‏ ، حدثنا : ‏ ‏غندر ‏ ، حدثنا : ‏ ‏شعبة ‏ ‏، عن ‏ ‏عبد الملك ‏ ‏سمعت ‏ ‏جابر بن سمرة ‏ ‏قال : ‏سمعت النبي ‏ (ص) ‏ ‏يقول ‏ ‏: يكون إثنا عشر أميراً ‏، فقال : كلمة لم أسمعها ‏، ‏فقال أبي ‏: ‏إنه قال : ‏‏ كلهم من ‏قريش.

صحيح مسلم - الإمارة - الناس تبع لقريش والخلافة في قريش - رقم الحديث : ( 3393 )
‏- حدثنا : ‏ ‏قتيبة بن سعيد ‏ ، حدثنا : ‏ ‏جرير ‏ ‏، عن ‏ ‏حصين ‏ ‏، عن ‏ ‏جابر بن سمرة ‏ ‏قال : سمعت ‏ ‏النبي ‏(ص) ‏يقول ‏ ‏ح ‏ ‏، وحدثنا : ‏‏رفاعة بن الهيثم الواسطي ‏، ‏واللفظ له ‏ ، حدثنا : ‏ ‏خالد يعني إبن عبد الله الطحان ‏ ‏، عن ‏ ‏حصين ‏ ‏، عن ‏ ‏جابر بن سمرة ‏ ‏قال : ‏دخلت مع أبي على النبي ‏ (ص) ‏ ‏فسمعته يقول ‏: ‏إن هذا الأمر لا ‏ ‏ينقضي حتى يمضي فيهم إثنا عشر خليفة ، ‏‏قال : ثم تكلم بكلام خفي علي ، قال : فقلت ‏ ‏لأبي ‏: ‏ما قال : قال : ‏ ‏كلهم من ‏قريش.

صحيح مسلم - الإمارة - الناس تبع لقريش والخلافة في قريش- رقم الحديث Sad 3395 )
‏- حدثنا : ‏ ‏هداب بن خالد الأزدي ‏ ، حدثنا : ‏ ‏حماد بن سلمة ‏ ‏، عن ‏ ‏سماك بن حرب ‏ ‏قال : سمعت ‏ ‏جابر بن سمرة ‏ ‏يقولا :‏ سمعت رسول الله ‏ (ص) ‏‏يقول :‏ ‏لا يزال الإسلام عزيزاً إلى إثني عشر خليفة ‏، ثم قال : كلمة لم أفهمها ، فقلت ‏ ‏لأبي ‏، ‏ما قال : فقال : ‏‏ كلهم من ‏ ‏قريش.

و در بعضي از روايات با سند حسن فرمودند: همه انها از بني هاشم هستند

إنما أنت منذر ولكل قوم هاد } قال رسول الله صلى الله عليه وسلم المنذر والهادي رجل من بني هاشم
الراوي: علي بن أبي طالب - خلاصة الدرجة: رجاله ثقات - المحدث: الهيثمي - المصدر: مجمع الزوائد - الصفحة أو الرقم: 7/44

140344عن علي في قوله { إنما أنت منذر ولكل قوم هاد } قالرسول الله صلى الله عليه وسلم : المنذر والهاد رجل من بني هاشم

الراوي: عبد خير الهمداني - خلاصة الدرجة: إسناده صحيح - المحدث: أحمد شاكر - المصدر: مسندأحمد - الصفحة أو الرقم: 2/227

من هو هذا الهاشمي الهادي بعد رسول الله ؟؟؟؟

عن ابن عباس قال : لما نزلت هذه الآية في قوله { ولكل قوم هاد } وضع رسول الله صلى الله عليه وسلم يده على صدره وقال : أنا المنذر وأومأ إلى علي وقال : أنت الهادي بك يهتدي المهتدون بعدي

الراوي: سعيد بن جبير - خلاصة الدرجة: إسناده حسن - المحدث: ابن حجرالعسقلاني - المصدر: فتح الباري لابنحجر - الصفحة أوالرقم: 8/226

حال سوال من از تمامي دوستان اين است اسامي اين 12 امام و يا خليفه بعد از پيغمبر چيست؟

البته همه دوستان اين را در نظر داشته باشند كه آخرين آن حضرت مهدي ع هست كه حتي ابن تيميه نيز به اين موضوع اشاره نموده:

وأحاديث المهدي معروفة رواها الإمام أحمد وأبو داود والترمذي وغيرهم كحديث عبد الله بن مسعود ، عن النبي (ص) : إنه قال : لو لم يبق من الدنيا إلاّّ يوم لطول الله ذلك اليوم حتى يبعث فيه رجلاًًً من أهل بيتي يواطىء إسمه إسمى وإسم أبيه إسم أبي يملأ الأرض قسطاًً وعدلاًً كما ملئت ظلماًً وجوراًً.
إبن تيمية - منهاج السنة النبوية - الجزء : ( 4 ) - رقم الصفحة : ( 95)

روایات مهدى شناخته شده است که آن ها را امام احمد حنبل و ابو داود و ترمذى و غیر آنان نقل کرده‌اند. مانند روایت عبد الله بن مسعود از رسول خدا صلى الله علیه وآله که فرمود: اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقى بماند، خداوند آن روز را طولانى کند تا این که مردى از اهل بیت من که نام او نام من و نام پدر او نام پدر من است بر انگیخته شود، او زمین را از قسط و عدل آکنده سازد همانگونه که از ظلم و جور پر شده ‌است.

تذكر: خواهش عاجزانه بنده از دوستان اين است كه اسامي را ذكر كنند و در صورت لزوم در مورد اسامي مباحثه كنند و خواهشا در مورد اشاره به اين كه آيا مهدي ع بدنيا آمده و يا قرار است بدنيا بيايد خواهشا بحث نفرمايند تا تاپيك به انحراف كلامي كشيده نشود

آیا استفاده از صفت صدیق برای ابوبکر صحیح است یا خیر؟

انجمن: 

باسلام وعرض خسته نباشید

کتاب صحیحین از دیدگاه اهل سنت از اول تا آخرش صحیحه
صحیح مسلم و صحیح بخاری

نظر امیرالمومنین درباره خلفا
میگه خلیفه دوم گفت من جانشین پیامبر هستم وشما دونفر (منظور حضرت علی(ع) و عباس) اعتقاد داشتین که من و ابوبکر دروغگو ، گناهکار ، مکار و خائن هستیم یعنی خلیفه دوم داره میگه که نظر حضرت علی (ع) درباره آن دو این بود وآنها این صفات رو داشتند صحیح مسلم جلد 3 صفحه 1378 حدیث 1757
درجایی دیگه آورده که خلیفه دوم به حضرت علی (ع) وعباس میگه که ابوبکر گفت من جانشین پیامبر هستم وشما پندار غلطتان این بود که
او(یعنی ابوبکر) یک ظالم وفاجر است بعد از ابوبکر من به ولایت رسیدم وشما باز گفتید من ظالم و فاجر هستم

مورد بعدی صحیح بخاری
حضرت علی (ع) یک نفر رو فرستاد پیش ابوبکر اگه میخای بیای بیا اما عمر رو باخودت نیار که کراهت دارم ببینمش صحیح بخاری جلد 4 صفحه 1549 حدیث 3998
چه فرقی داشتند این دو باهم؟ یکی آمر بود ویکی عامل(در قضیه آتش زدن درخانه) و کسی که زده دیدنش درد بیشتری داره
در ادامه امام به ابوبکر میفرماید که تو استبداد کردی در امر ما یعنی خلافت
همچنین در نامه 53 نهج البلاغه آمده است:
این دین قبل از من دست اشرار اسیر شده بود که بانام دین به هوا پرستی پرداخته ودنیای خود را بدست می آوردند
وخطبه 150 نهج البلاغه

وبنیان اسلامی را تغییر داده ودر جای دیگری بنا نهادند آنان کانون هر خطا و گناه و پناه هر فتنه جو بودند که سرانجام در سرگردانی فرو رته ودر غفلت مستی به روش وآیین فرعونیان درآمده یا ازهمه بریده ودل به دنیا بستند ویا پیوند خود بادین گسستند
با این اوصاف وبراساس این اسناد آیا حضرت از ابوبکر با عنوان شجاع یاد کرده اند؟

دراینجا صفات جناب ابوبکر زیرسوال رفته و نفی میشه ودیگر با دروغگو دانستن ابوبکرو عمر توسط حضرت امیر ابوبکر صدیق معنی نمیدهد

حال درباره صدیق بودن ابوبکر بفرمایید صحیح است یا خیر
باتشکر

درود امام حسین (ع) بر خلفا با وجود غصب خلافت؟

با سلام خدمت کارشناس محترم سایت..
من تا کنون 3-4 پرسش مطرح کرده ام و انصافا تا حالا جواب های خوبی هم گرفتم.دست بانیان این سایت و همینطور کارشناسانش درد نکنه
سوال:
در ویکی پدیا مدخل امام حسین (ع) نوشته شده:
"حسین با یکی از شیعیانش در بصره به همراه دو پسرش دیدار کرد و به سران قبایل پنجگانه مهم در امور مشورتی بصره نامه‌هایی یکسان نوشت. او در نامه نوشتخداوند محمد را بهترین بندگان خود قرار داد و خانواده و اهل بیتش را وصی و وارث خود نمود، اما قریش این حق را که به اهل بیت منحصراً تعلق داشت را از آن خود دانست. اما اهل بیت به خاطر وحدت امت با این امر موافقت نمود. آنانی که حق خلافت را غصب نمودند، با این حال حق را به پا داشتند و درود خدا بر آنان و اهل بیت محمد باد. قرآنو سنت محمد را به یاد شما امت می‌آورم. دین خدا نابود شده و بدعتها در دین گسترش یافته‌است. اگر از من اطاعت کنید شما را به راه حق رهنمون خواهم شد.

ویلفرد مادلونگ معتقد است که محتویات این نامه بسیار شبیه به دیدگاههای علی در مورد حق پایمال شده خلافتش و در عین حال ستایش جایگاه ابوبکر و عمر است. "

من کاری به این که حق رو به پا داشتند یا نداشتند ندارم فقط برام یه سوال پیش اومده:
1-این نامه بخش درودش صحیحه؟
2-اگه صحیحه ما با لعنت فرستادن بر خلفا در انتهای زیارت عاشورا به دلیل غصب خلافت جلوتر از امام خودمون حرکت نکردیم؟(بماند که عده ای میگن در نسخه اولیه لعن انتهایی نیست و بعدا اضافه شده).راستش خیلی زور داره برام بخاطر لعن اینا برم جهنم در صورتیکه مستحق لعن نباشن.
لازم به ذکره که هنوز دیدگاه من همون دیدگاه شیخ صدوقه ولی اونوقت صحت اون نامه امام حسین(ع) چی میشه؟:شیخ صدوق:
باب اعتقاد در مورد ظالمین… اعتقاد ما در مورد ظالمین این است که آن­ ها ملعون هستند و اظهار برائت و بیزاری از آنان واجب است (بعد آیاتی را مطرح فرموده در ادامه چنین می­ گوید:) ظلم یعنی قرار دادن شیء در غیر موضع خود، بنابراین کسی که ادعای امامت کند و امام نباشد، چنین کسی ظالم و ملعون است. کسی که امامت را به غیر اهلش بسپارد، چنین شخصی هم ظالم و ملعون می­ باشد.(آن­ گاه روایاتی را ذکر می ­کند) امام صادق (علیه ­السلام) می­ فرماید: «کسی که در کفر دشمنان و ظلم کنندگان به ما شک داشته باشد، کافر است»… اما فاطمه ـ که درود خداوند بر ایشان باد ـ پس اعتقاد ما در مورد ایشان آن است که ایشان بانوی زنان دو عالم از اوّلین و آخرین هستند. و [نیز معتقدیم که] خداوند غضب می­ کند به غضب ایشان و راضی می­شود به رضایت ایشان. و [معتقدیم که] آن حضرت از دنیا مفارقت کرد در حالی که بر کسانی که بر او ظلم کرده، حقش را غصب کردند و مانع ارثش شدند، غضب­ناک بود… و اعتقاد ما در برائت این است که برائت از «اوثان اربعه»، «انداد اربعه» و از جمیع پیروان و تابعین آن­ها واجب است. و [معتقدیم که] آن­ ها بدترین خلق خداوند هستند و اقرار به خداوند و رسولش و اقرار به ائمه­ ی معصومین (علیهم ­السلام) کامل نمی ­شود، مگر با برائت جستن از دشمنان آن­ ها. اعتقاد ما در مورد قاتلین انبیای الهی و ائمه­ ی معصومین (علیهم ­السلام) این است که آن ­ها کافر و مشرک هستند و در پایین­ ترین جای دوزخ جای دارند. و کسی که در مورد آن­ ها اعتقادی غیر از این چیزی که گفتیم داشته باشد، به نظر ما در دین خدا نیست.»

آیا عمر، خلیفه دوم، انسان بدی بوده است؟

سلام
الحمد للله
یک روز یه روحانی داشت می گفت
سامری امت پیامبر، عمر خلیفه دوم است
می گفت اگر بر اساس ابجد عدد بگیریم عدد عمر میاد 310 و عدد (اصحاب شمال یا سامری و... خلاصه یه چیزی تو همین مایه ها)
هم 310 است.می گفت دشمن بزرگ حضرت علی است؟؟؟؟

برچسب: 

مشاوره امام على (ع) در فتوحات خلفا

انجمن: 

با سلام به شما دوستان عزيز و آرزوى قبولى عبادات شما در اين ماه مبارك
سوالى براى بنده پيش آمده، در تحقيقات خودم در مورد فتوحات خلفا به اين مطلب برخوردم كه در ذيل آورده ام:

طبق بعضى از گزارش‌هاى تاريخى‌، ابوبكر براى فتح‌شام از اصحاب نظرخواهى كرد. هركس نظرى داد كه مورد پذيرش وى واقع نشد، ولى‌نظر على (ع) را پذيرفت‌. حضرت در اين باره فرمود: «چه خليفه خود به اين نبردروى آورد و چه لشكرى از جانب خويش روانه كند، در هر دو حال پيروز خواهد بود.زيرا از پيامبر«ص» شنيده است كه آيين اسلام بر همه اديان غلبه خواهد كرد.» آن گاه‌على‌«ع» خليفه رابه صبرو استقامت در اين امر سفارش نمود. ابوبكر در حالى كه ازشنيدن چنين خبرى خوشحال شده بود، مسلمانان را به جهاد با تحريك و تشويق روميان‌نمود و آنان را به اطاعت از خدا و پيروى از فرماندهانشان امر كرد*

*ابن اعثم‌، همان‌، ج 1، ص 80ـ81؛ محمدبن عبداللّه الازدى‌، تاريخ فتوح الشام‌، تحقيق عبدالمنعم عبدالله‌عامر، ص‌4ـ54 و احمد بن ابى‌يعقوب بن وهب بن واضح (يعقوبى )، تاريخ اليعقوبى‌، ج‌2، ص 133.

آيا اين حرف سندى دارد؟ و حقيقت دارد يا جعلى است؟ تا جايى كه من ميدانم امام على مخالف فتوحات بوده اند و خودشان فتوحاتى نداشته اند،پيامبر نيز به نامه نوشتن به سران كشورها بسنده كردند و هرگز تهديد نكردند كه يا اسلام بياوريد يا با شما ميجنگيم. اصولا جهاد ابتدايي روش و سيره گسترش اسلام نبوده است.

ممنون از پاسخ شما

سوال درباره خاندان بنی امیه ولعن آنها

انجمن: 

آيا در ميان خاندان بني‌اميه هيچ مسلماني وجود نداشته است كه همگي مستحق لعن و نفرين شده‌اند؟ در حالي كه كساني مثل عمر بن عبدالعزيز و معاويه بن يزيد در بين آنها بوده است؟

خلافت خلفا عندالله است یا عند الناس؟

انجمن: 

دوستان بفرمایند که خلافت ابوبکر و عمر و عثمان علی عند الله و از جانب خدا بوده یا عند الناس و از جانب مردم؟
و یا هر کدام نوع خاصی را داشتند؟

کارشناس بحث : مقداد