خرید و فروش

هزینه انتقال سند در معامله ماشین

سلام

تقریبا 15 ماه پیش ماشینی را فروختیم و توافق کردیم که جهت ثبت سند محضر نرویم چون همان برگ سبز ماشین و پلاک که به نام خریدار می شود کافی است. و هزینه محضر اضافی ست.

ولی الان بعد از 15 ماه خریدار تماس گرفته و می گوید می خواهد ماشین را بفروشد و باید سند را محضری کند تا مشتری راضی به خرید ماشین شود و بدون سند محضری دچار مشکل شده. و ما هم باید نصف هزینه محضر را پرداخت کنیم.

الان می خواستم بدانم آیا نصف هزینه محضر بعهده ماست یا خیر؟

مرجع تقلید : مقام معظم رهبری

خرید و فروش مکرر مال یک شرکت

شرکتی یک پراید دارد و مبلغ 20 میلیون تومان نیز دارد و امکان معاملات مکرر بر روی پراید را برای کسانی که میخواهند فراهم می کند و نیت این اشخاص هم سود بردن از تفاوت خرید و فروش است بنابراین شرط می کند که هیچ یک امکان تحویل را نخواهند داشت و معاملات به این صورت است که مثلا شخص الف میگوید که میخواهد پراید بخرد شرکت به او مبلغ 20 میلیون تومان را قرض میدهد و و شخص دیگری نیز می گوید که قصد دارد که پراید را بفروشد و شرکت به او پراید را قرض میدهد و این دو معامله می کنند و سپس شرکت هم پراید و هم 20 میلیون تومان را دوباره از آنها قرض میگیرد تا به کسان دگیری که میخواهد معامله کنند قرض دهد و کسی که پراید را خریده است میتواند بعد از مدتی اقدام به فروش آن به شخص دیگری کند که در این صورت شرکت پراید را به او قرض میدهد تا بفروشد و همچنین کسی که پراید را فروخته است میتواند بعد از مدتی اقدام به خرید پراید کند شرکت قرضش را(20 میلیون تومان را) به او پس میدهد تا بتواند پراید بخرد و قرض خود به شرکت را (پراید )تسویه کند و سود و ضرر خود را شناسایی کند و و به این شکل معاملات مکرری روی پراید صورت خواهد گرفت و اگر تفاضل سفارشات خرید و فروش صفر نبود یعنی مثلا به ازای هر خریداری یک فروشنده وجود نداشت معاملات به یک شرکت بزرگتری ارجا داده می شود که در آنجا سفارش انجام شود(به همین شکل) و اگر باز در آن شرکت هم امکان انجام سفارش وجود نداشت(سفارش معادل در مقابلش وجود نداشت) سفارش به صورت واقعی در بازار واقعی ارجا داده خواهد شد یعنی مثلا اگر سفارش مربوط به خرید یک پراید باشد مبلغ 20 میلیون تومان به شرکت سایپا داده می شود تا یک پراید تحویل دهدلطفا بفرمایید آیا این معاملات شرعی است و آیا صوری است یا خیر و لطفا دلایلش را توضیح بفرمایید همچنین بفرمایید که اگر مثال را عوض کنیم و به جای پراید دلار قرار دهیم (خرید و فروش دلار) چگونه می شود؟

خرید با قیمتی کمتر از قیمت معمول (بُز خَری)

سلام.

نمیدونم سوالم شرعیه یا اخلاقیه یا هرچی!
حالا بذار بپرسم متوجه میشید.

من توی بازار رضا مشهد مغازه دارم و خرید و فروشم فقط و فقط نقدی هست. و مغازه ما به اینکار توی بازار معروف هست. این رسمیه که بابام خدابیامرز از قدیم توی این مغازه نهادینه کرده بود و من هم به رسمش دارم ادامه میدم.
اینارو گفتم تا بفهمید که مغازه ما توی بازار رضا طوری جا افتاده که هرکس به پول نقد فوری احتیاج داره و میخواد جنسشو بفروشه میفرستنش پیش ما.
حالا یک سوالی این وسط پیش میاد. گاهی اوقات مثلا من یه جنسی رو به اندازه مکفی علیهم (به اندازه کافی) دارم. توی اینجور مواقع که کسی جنسی برای فروش میاره و من از اون جنس حالا حالاها لازم ندارم از روی شکم سیری قیمت خودمو(قیمت بسیار پایین تر از قیمت واقعی اون جنس) بهش میگم . اگر داد ازش میخرم. و اگر نداد هم میره پی کارش.
آیا اگر طرف به پول احتیاج داشته باشه و مجبور باشه که بفروشه و من به قیمت پایین ازش بخرم این کارم اشکال داره؟؟؟؟ ایا پولش حرومه؟

سوال دوم: اگر در اینجور مواقع بگم اصلا نمیخرم بهتره؟ یا قیمت خودمو بگم و اگر داد بخرم؟

توضیح: شغل من عمده فروشی تسبیح از جنس سنگ های نیمه قیمتی هست. سنگ در بازار نرخ مشخصی ندارد. مثلا مثل طلا نیست که قیمتش مشخص باشه. هرکسی هر قیمتی دوست داشته باشه میخره و میفروشه.
و بیشتر به انصاف طرف ربط داره.
به عنوان مثال شما یک تسبیح رو از ۲۰تا مغازه قیمت بگیری ۲۰تا قیمت متفاوت مواجه میشی . و این علت های مختلف داره. ممکنه یکی گرون خریده باشه . و یکی مثل من ارزون.

حالا با توجه به تمام این توضیحات آیا بُزخری در شغل من که قیمت ها مشخص نیست... اشکال شرعی یا اخلاقی دارد یا خیر.
لطفا علاوه بر جواب شرعی جواب اخلاقی رو هم بگید.

سوال ۳_ در شغل های دیگه که قیمت ها مشخص هست چطور. حکم کلی رو هم بگید.

مرجع تقلید حضرت آیت الله خامنه ای

حکم پولهای بدست آمده از حرام چیست؟

سلام وقت به خیر

پولی که از فروش جنس حرام بدست اومده مثل مشروب، مواد مخدر، ماهواره، فیلم غیر اخلاقی، وی پی ان و سودهای بانکی و این قبیل پولها رو باید چه کرد؟

آیا باید به خربدار برگردوند یا صدقه و رد مظالم داد؟

آیا این پولها مصداق حق الناس برگردن ما هست؟

اگر باید به خریدار پس داد و فقط دسترسی به بعضی خریداران وجود داره و بعضی از این خریداران هم اعلام کنن که برگشت پول لازم نیست این پول باید با اصرار و اجبار پس داده بشه یا صدقه و رد مظالم داده بشه یا حلال هست؟

اگر میزانش مشخص نباشه مثلا چند بار مشروب خریده ولی معلوم نیست مبلغ دقیق چقدر بوده این مبلغ توافقی برگرده؟

با توجه به این که سیستم بانکداری فعلی در اکثر موارد سود ثابت و غیر متغیر پرداخت می کنه (شخصا نشنیدم جایی سود متغیر بدن) چرا جلوی این فعالیت در جمهوری اسلامی گرفته نمی شه و سودی که از این طریق کسب شده چطور به سیستم بانکی عودت داده بشه؟

آیا چواب قطعی در مورد حکم شرعی مورد فروش وی پی ان وجود داره؟

مرجع تقلید من: آیت الله بهجت

حکم پیش ثبت نام خودرو و فروش خودرو در بازار به قیمت بالاتر...

انجمن: 

با سلام

چند سالی میشه که می بینم بعضی از اطرافیان ( بضعی فامیل و بعضی از آشنایان کاری ) از روش پیش ثبت نام خودرو از کارخانه ( مثلا ایران خودرو یا سایپا ) و فروش خودروی تحویلی کارخانه در بازار آزاد با قیمتی بالاتر اقدام می نمایند و خوب این به نوعی برای این افراد شغل دوم محسوب میشه. از آنجایی که بنظرم می رسید که در این بین با این پول هیچ کار و تلاش و فعالیت مفیدی صورت نمیگیره میخواستم نظر اساتید گرامی را درباره صحیح و حلال بودن این روش کسب درآمد جویا شوم؟

خرید جنس و فروش آن به قیمت بالاتر

با سلام

من طراحی سایت انجام میدم

شرکت ها برای طراحی سایتشون ، نیاز به هاست (فضایی برای بارگذاری سایت روی اینترنت) دارند و باید هاست رو تهیه کنند

بعضی هاشون تهیه هاست رو به من می سپارند (چون می دونن من میتونم هاست خوب با قیمت مناسب تهیه کنم و یا اینکه خودشان اطلاعات کافی برای تهیه هاست ندارند)

من هاست رو برای این شرکت ها از یک شرکت دیگه میخرم و کمی گرون تر به اون شرکت میفروشم (در حد عرف حتی پایینتر)

آیا سود این کار حلال است البته اینو بگم که با اینکه من یه مبلغی رو روی قیمت خرید خودم میکشم اما باز به هرکی قیمت میدم میگه قیمت هات پایینه و در کل راضیه !!!

لطفا کامل شرح دهید چون برام مشکل شده

اجرتان با سیدالشهداء (ع)

التماس دعا