حکومت امام زمان(عج).حکومت جهانی امام عصر

بی ارزش شدن پول و مادیات در زمان ظهور

با سلام و خسته نباشید
ایا این حرف ها واقعیات دارند که میگند امام زمان ظهور کند پول بی ارزش می شود و همه چیز رایگان می شود و همه ثروتمند می شوند و کسی مشکل مالی پیدا نمی کند؟
سپاس

وظیفه شیعیان در عصر انتظار

با سلام و خسته نباشید
من ۱۷ سال سن دارم
سوال من این است که با توجه به نامه های برخی مراجع ها و قرآن و ... ما هم اکنون در اوایل عصر ظهور به سر میبریم حال من به عنوان یک پسر ۱۷ ساله چه کار هایی میتوانم برای این مسئله بکنم !؟ مثلا تبلیغ یا تشویق یا ...

تطابق تصورات ما با واقعیت در حکومت امام زمان (عج)

به نام خدا.

با عرض سلام.

بنده در مورد نحوه حکومت حضرت امام زمان (عج) دچار سوالاتی شده ام که هر چقدر خودم بهش فکر کردم به نتیجه ای نرسیدم. میخواستم اگر ممکن هست بنده رو راهنمایی بفرمایید.

سوال به صورت خلاصه این هست : آیا حکومت امام زمان (عج) یک حکومت جبارانه و در نهایت قدرت هست که در اون مردم "وظیفه" دارند از ته دل ابراز رضایت کنند وگرنه سر و کارشون با کرام الکاتبین خواهد بود، هر چند که کوهی از چیزهایی که خوشایند نیست بر اونها سوار شده باشه؟

با اجازه در ادامه یکم توضیح هم عرض میکنم تا سوالم واضح تر بشه.

معمولا وقتی از حکومت امام زمان (عج) صحبت میشه، گفته میشه در زمان حکومت حضرت(عج)، عدل در زمین گسترده میشه. خوب تا اینجا به نظر خوشایند و مطلوب میاد، تا وقتی که ما دقت کنیم مفهوم عدل، "قرار دادن هر چیز در جای خود" هست و ممکنه جای یک چیز با اونچه ما در ذهن داریم و مطلوبمون هست متفاوت باشه! مثال عرض میکنم. یک فرد تعدی به حقوق فرد دیگری میکنه. دادگاه برپا میشه و بر اساس "عدل" حکم میده که متعدی باید مثلا فلان قدر جریمه بشه، اما اون فردی که بهش تعدی و ظلم شده ممکنه این مقدار جریمه رو کم بدونه! یا مثلا ممکنه فردی بدون آگاهی با فردی ازدواج کرده باشه و به دلیلی ( مثل نسبت رضاعی و یا ... ) این ازدواج حرام باشه! حالا هم زنش رو دوست داره هم باید جدا بشن که در این مورد هم "عدل" با "خوشایند" در تعارض هست.

پس تا اینجا دیدیم "عدل" لزوما به معنای "رضایت" نیست.

از طرف دیگه، بنده یک دو سه سالی هست که مشتری سخنرانی یکی از سخنرانان معروف کشور بودم. بر اساس فرموده های ایشون ( که البته با توجه به احادیث و آیاتی که به شاهد میارن بی ربط هم به نظر نمیرسه حرفشون ) کل داستان خلقت اینجوریه که "خدا اینطور خواسته که حکومت دست خاندان حضرت ابراهیم (ع) باشه، عموم ملت هم میخوان بخوان، نمیخوان هم تشریف ببرن جهنم! کسی حقی نداره که بیاد بگه ما این میخوایم و اون میخوایم و ... . خلق عالم وظیفه دارند گردن بذارن و هرچه حاکم تعیین شده از سمت خدا گفت، بگن چشم! " که با توجه به اینکه اصولا خدا خلق کرده و کسی در این جایگاه نیست که به خدا بگه چطوری خدایی بکنه، به نظر درست میاد این حرف ها و این برداشت من. در اینجا هم خبری از رضایت به اون مفهوم که ما رضایت رو قرین با خوشایند بودن میدونیم نیست. حکومت امام زمان(عج) حکومتی است که زور و قدرت خدا رو پشت سر خودش داره، و مردم هم باید بیان "رضایت بدن" نه اینکه حکومت رضایت مردم رو "تامین" کنه. تا وقتی هم که رضایت ندن، خدا حتی نمیفرسته امام (عج) رو!

پس اینجا هم میبینم اصلا مسئله ای به نام "رضایت" مطرح نیست!

خوب پس آیا درسته که بگیم حکومت امام زمان (عج) یه چیزیه مثل حکومت کیم جونگ اون با این تفاوت ها که در حکومت امام زمان (عج) زن ها محجبه هستند و در حکومت کیم جونگ اون فرد میتونه تو دلش راضی نباشه ولی تو حکومت امام زمان(عج) تو دلش راضی نباشه هم باید تشریف مبارک رو ببره جهنم چون حکومت مورد تایید خداست؟

من اگر بخوام جواب کوتاه بدم میگم "نه". اما نمیتونم دلیلی برای این "نه" بیارم! ممکن هست بنده رو راهنمایی کنید؟

ستایشگر :Gol:

حکومت جهانی مهدی موعود(عج)، حاکمیت حاکم مسلمان یا حاکمیت دین اسلام؟

سلام
از حکومت جهانی مهدی موعود بسیار شنیده ایم و هریک در مورد آن تصوری داریم اما با توجه به تنوع مطالب در این خصوص خوب است در این مورد بحث کنیم که حکومت امام عصر بر جهان به معنای حاکمیت حاکم مسلمان بر جهان است یا به معنای حاکمیت اسلام بر جهان ؟
شاید گفته شود مگر چه فرقی دارد ؟
فرقش این است که :
حاکمیت حاکم مسلمان بر جهان به معنای این است که یک حکومت جهانی با معیارهای حکومت الهی وجود خواهد داشت . کار این حکومت مسلمان کردن مردم جهان به زور و اجبار نیست بلکه تنها مامور حاکم ساختن عدالت اجتماعی است و اگر قرار باشد مردم به اسلام روی بیاورند از با طوع و رغبت و بخاطر مشاهده تحقق عدالت واقعی و برخورداری حاکمان از کمالات انسانی است و نه زور و اجبار آنها به دین
اما حاکمیت اسلام به معنای لزوم پذیرش اسلام توسط همه مردم جهان در تحت یک حکومت واحد است . در اینجا معنای حکومت اسلام به معنای گسترش جبری است اما در مورد اول آنچه ضروری است حاکمیت عدالت اجتماعی جهانی به دست حاکم الهی است .
نظر شما چیست ؟ و بر چه اساس ؟
یا علیم

مبنای حکومت امام زمان (عج) بر اساس نهج البلاغه

سلام،دوستان یکی از دوستان یه صحبتی کردند که گفتم با شما بیام بگم ببینم معتبره یا نه؟
مطلب دوستم این بود:
استفاده امام زمان از نهج البلاغه در حکومت یعنی مبنای حکومتشان بر اساس نهج البلاغه
یا علی

حکومت امام زمان (عج)

در این که به خواست خداوند حضرت صاحب الزمان (عج) ظهور خواهد کرد و دنیا را پر از عدل و داد نموده
و حکومتی عادلانه و الهی بر پا خواهد نمود هیچ تردیدی نیست . همه می دانیم آن عزیز در زمانی که
خداوند مقرر فرموده است ظهور کرده و با از بین بردن موانع و شکست بدخواهان نظامی پایدار را پایه ریز
ی خواهد نمود.
اما می خواهیم بدانیم بنیان حکومت ایشان بر چه پایه ای استوار است و ساختار حکومت ایشان چگونه است ؟
باید دانست که هر انقلاب و حکومتی بدون داشتن ساختار منظم حکومتی نمی تواند پایدار و مداوم
باشد و انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) نیز که مهمترین و گسترده ترین انقلاب جهانی است از این
قاعده مستثنی نیست.در دوران حکومت ایشان پیشرفت علم و صنعت-عدالت -اخلاق-اندیشه-کشاورزی
و دامداری-اقتصادو... به اوج می رسد و عالی ترین تمدن بشری و حکومت جهانی بر قرار می شود .
طبیعی است که چنین حکومتی باید در تمام مسئولیت ها و مراتب باید از افرادی کار آزموده -باتقوا-
دانشمندو فرمانبر استفاده کند.
امام صادق(ع)در بیانی فرمود:تعدادی از اصحاب مهدی (عج)را برای دوستان خود ذکر کرد. یکی از دوستا
ن ایشان به نام ابو بصیر از آن حضرت پرسید:آیا غیر از این تعداددر زمین(به هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) مومن یافت نمی شود؟
امام صادق (ع)پاسخ داد:"یافت می شود ولی اینها کسانی هستند که بزرگان و حاکمان و دانشمندان
حکومت را تشکیل می دهند.
در حدیثی دیگر به عدالت-شجاعت--زیرکی و تعدادیاران ایشان اشاره شده است که منظور کسانی است که ایشان را در بر پایی حکومت عادلانه یاری می دهند و امام زمان (عج)به کمک چنین یارانی اسلام را در تمام زمینه ها پیش می برد. چنان که امام صادق (ع)می فرماید:
روش امام مهدی (عج)همان روش پیامبر (ص)است .روش های باطل پیشین را ویران می کند همان گونه
که پیامبر (ص)چنین کرد و اسلام را نو سازی و تکمیل می کند.
حکومت امام زمان(عج)باعث چه دگرگونی هایی در جامعه می شود تا ساختار حکومت آن گونه که موجب رضایت پروردگار است شکل بگیرد؟
الف)اخلاقی و تربیتی:
حکومت های الهی به پیشرفت و تعالی اخلاق در جوامع و تربیت مردم بیشترین توجه را نموده اند و
پیامبران الهی یکی از اهداف خود را ارائه تربیتی صحیح به انسان ها می دانسته اند. رسول گرامی اسلام (ص)می فرماید:
"من برای این برگزیده شده ام که کرامت های اخلاقی را تکمیل نمایم ."
با توجه به این رویکرد حکومت های الهی -حکومت های جهانی حضرت مهدی (عج) نیز که بر پایه تعالیم الهی استوار است به تربیت انسانها توجه خاص دارد . در پرتو حکومت عادلانه ایشان اندیشه ها شکوفا شده و صفات ناپسند اخلاقی و کوته بینی ها که سر چشمه بسیاری از نابسامانی های اجتماعی و درگیری های سیاسی است از بین می رود.
امام باقر (ع)می فرماید:"چون قائم قیام کند دست خود را بر سر بندگان می گذارد و خرد آنانرا متمرکز می سازد و اخلاق شان را به کمال می رساند."
و هم ایشان در بیانی دیگر می فرماید:"در دولت مهدی(عج) به همه مردم حکمت و دانش می آموزند ."
ب)گسترش عدالت:
عدالت خواهی و گسترش آن در جوامعبشری از دیگر اهداف پیامبران و مصلحان بزرگ الهی بوده است. انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج)نیز بیش از هر چیز دیگری بر این موضوع تاکید می کند . امام علی (ع)هنگام سخن گفتن از عدالت می فرماید:"مهدی (عج)به شما نشان خواهد داد که سیرت عادلانه چگونه است." امام صادق (ع) درباره گسترش عدالت در زمان حکومت امام زمان (عج) می فرماید:
"امام مهدی (عج) با حکومت خود زمین را از قسط و عدل سرشار می سازد و عدالت را هم چنان که
سرما و گرما وارد خانه ها می شود وارد خانه ها می کند."
حکومت امام زمان (عج)نمونه کامل یک حکومت الهی است . زیرا در این حکومت روابط نامشروع فساد -رشوه -تبعیض و ربا خواری از بین می رود. مردم به عبادت و اطاعت روی می آورند . امانت ها به خوبی رعایت شده و حقوق به شایستگی ادا می شود . اشرار و مفسران نابود می شوند و افراد صالح باقی می مانند و هر گونه اقدامی که در جهت آسایش و رفاه مردم لازم باشد انجام می پذیرد . سرمایه ها به طور عادلانه تقسیم می شود به گونه ای که دیگر نیازمندی یافت نمی شود تا به او زکات پرداخت شود. چنین حکومتی نمونه بارز یک حکومت اسلامی عادلانه و استوار بر پایه دین است.
ج)شکوفایی اقتصادی:
تمام دانشمندان بر این عقیده اشتراک نظر دارند که حکومتی می تواند موفق و توانمند باشد که در تمام زمینه ها و به ویزه در زمینه اقتصاد پیشرفت داشته از رونق خوبی برخوردار باشد. در حکومت جهانی حضرت (عج) به اقتصاد نیز توجه ویزه ای صورت می گیرد تا جایی که در حدیثی از رسول گرامی اسلام می خوانیم:
"در آن زمان است من چنان از نعمت برخوردار شوند که هرگز امتی آن چنان از نعمت بر خوردار نشده باشد."
در دوران حکومت امام زمان (عج)سیاست گذاری های اقتصادی به سود گروه خاص یا طبقه ویزه ای نیست .بلکه به سود عامه مردم است و ربا خواری که مایه تضعیف اقتصاد و از بین رفتن توان عالی عامه مردم می شود ازبین می رود و عمران و آبادی گسترش می یابد .
امام باقر (ع)می فرماید:"در زمان حکومت مهدی (عج)زمین آباد و خرم و سر سبز می گردد ."
در آن زمان همه معادن و گنج های زیر زمینی استخراج می شود.ویرانی ها ترمیم می شود و مردم در تهیه مایحتاج زندگی شان با دشواری مواجه نمی شوند و این همه با اجرای عدالت اقتصادی که توسط آن حضرت اعمال می شود امکان پذیر می گردد.
د)داوری بین مردم:
یکی از مهمترین مسائلی که رضایت حکومت ها از مردم را در پی دارد. قضاوت و داوری عادلانه و صحیح میان مردم است . اگر قضاوت کنندگانی که از طرف حکومت به اختلافات میان مردم یا اختلافات میان مردم و دستگاههای حکومتی داوری مکنند عدالت را رعایت نکرده و حق مردم را تضییع نمایند نارضایتی گسترده ای در میان مردم ایجاد می شود .برای همین امر در زمان حکومت حضرت مهدی (عج)به مساله قضاوت توجه ویزه می شودو قضاوت در مرتبه ای خاص قرار می گیرد. ایشان با توجه با همه ادیان بین تمام اقوام و ملل به نحوی شایسته داوری خواهد نمود .
در حدیثی از امام باقر (ع)می خوانیم:
"حضرت مهدی (عج)میان اهل تورات با تورات و میان اهل انجیل با انجیل و میان اهل زبور با زبور و میان اهل قرآن باقرآن داوری خواهد کرد"
و)رهبری:
روش و سیره حضرت مهدی (عج)به عنوان رهبر یک انقلاب جهانی برای برپایی عدالت همانند زندگی اجداد بزرگوارش رسول خدا (ص) و حضرت علی (ع)ساده و بی آلایش است .
امام رضا درباره ظاهری حضرت مهدی (عج) می فرماید:
"لباس قائم (عج)جز پارچه ای خشن و غذای او جز غذای ساده ای نیست."
زندگی آن حضرت همانند زندگی عامه مردم است.لباسی همانند آنان می پوشد وبر مرکبی همانند مرکب آنان سوار می شود ودر مکانی همانند محل زندگی آنان سکنی می گزیند.توجه حضرتش به لباس و خوراک و مسکن نیست بلکه به این می اندیشد که چگونه احکام اسلامی را اجرا کند و آن چه از اسلام ترک یا فراموش شده را زنده کند و آن چه غیر از دین است ودر آن وارد شده از میان بردارد . بدین گونه است که بدعت ها و نوآوری هایی را که در طول سالیان و بر حسب سلیقه افراد وارد دین شده را نابود می کند و گمراهی ها را از بین می برد . در زمان حکومت ایشان هیچکس به خاطر تعلق به گروه -حزب -طبقه خاصی امتیاز نمی گیرد و برتری ها بر اساس تقوا و عدالت است .
آن حضرت در میان مردم به همان روشی رفتار می کند که رسول خدا(ص) رفتار می نمود . ایشان برای مردم بسیار بخشنده و مهربان است. اما برکارگزاران و مسولان دولت خویش سخت گیر است . او به حال فقیران و بی نوایان توجه ویزه دارد و با آنان با مهربانی خاصی رفتار می کند همان گونه که جدش حضرت علی (ع)با فقیران و مستمندان رفتار می نمود. حضرت مهدی (عج) فرمان خدا را اجرا می کند و با کسی حساب خوشایندی ندارد . هر چند او از علم الهی برخوردار است و کسی چون او عالم به زمان خود نیست اما با وزیران خود مشورت می کند تا دستیابی به اهداف آسان تر گردد. او زیبارویی است که گل لبخند در برابر مومنین همواره بر چهره اش شکوفاست و مردم در برخورد با او احساس آرامش خاطر می کنند. این گونه است که خداوند به وسیله او درهای حقیقت را می گشاید و درهای باطل را می بندد. به امید آن که توفیق زندگی در زمان دولت کریمه اش را داشته باشیم .
منبع:پزوشکده ی تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه
هیات تحریریه: جعفر رعایتی -ابراهیم علی برزی- مجید نوریان -حمید نجفی- مرتضی شیرودی
چاپ:میثاق
ناشر :معاونت آموزش های عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه


[/HR]

پلیس و یا ارتش در حکومت مهدوی

در این تاپیک میخوام بپرسم که آیا در حکومت مهدوی جرم و جنایت و زندان و دادگاه و کلانتری و آگاهی و... در هیچ جای جهان وجود دارد؟ چون بهرحال انسان ها جایزالخطا هستند.
دوما آیا پس اتز تثبیت حکومت حضرت قائم , جنگ و تعدی و زرادخانه و سلاح و پادگان و ذاقه مهمات و ارتش و... هیچکدومشون وجود دارند حتی ارتشی غیر تهاجمی و فقط با جنبه دفاع و بازدارندگی از حمله یا شورش و جرائم؟

حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)

حكومت جهاني حضرت مهدي(عج)يکي از ويژگي هاي دولت مهدوي عليه السلام، جهاني بودن آن است. حکومت مهدي عليه السلام، شرق و غرب عالم را فرا مي گيرد و آبادي اي در زمين نمي ماند؛ مگر اينکه گلبانگ محمدي از آن بر مي خيزد و سراسر گيتي از عدل و داد آکنده مي گردد. در آن دوران به دست آن حضرت، آرمان والاي تشکيل جامعه بزرگ بشري و خانواده انساني تحقّق مي پذيرد و آرزوي ديرينه همه پيامبران، امامان، مصلحان و انسان دوستان برآورده مي شود. اگرچه اين اميد به آمدن مصلح جهاني، ريشه در افکار و عقايد تمامي اقوام و ملل دارد و کم و بيش به گونه هاي متفاوت در همه جا وجود دارد؛ اما در تفکر شيعي به طور روشن و شفاف مطرح است. در اين تفکّر، امام منتظر و منجي نهايي، زنده است و روزي به فرمان خداوند ظهور نموده و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.