حق نشر سازندگان خارجی در ایران

سوال درباره‌ی حلال بودن کسب درآمد از طریق سایت فیلم

با سلام

در مورد یک کسب و کار اینترنتی از شما سوال داشتم.
طبق جستجو هایی که در انجمن askdin و سایر سایت های اینترنتی داشتم کسب درآمد از طریق سایت های نرم افزاری قفل شکسته (اصطلاحا کرک شده) طبق نظر آیت الله خامنه‌ای باید مطابق با قرارداد ایران با آن کشور باشد. و در صورتی که ایران قراردادی با آن کشور نداشته باشد (که در حال حاضر ندارد)، کسب درآمد صحیح است. منظور بنده سایت هایی مثل p30download.com و soft98.ir هست که از طریق این نرم افزار های قفل شکسته بازدید کسب کرده از طریق تبلیغات و فروش نرم افزار ها به صورت DVD درآمد کسب می‌کنند.

سوال بنده از 4 جهت با این سایت ها:
1. این موضوع در رابطه با سایت فیلم به چه شکل هست؟ یعنی در مورد فیلم هم مشابه نرم افزار که قراردادی با کشور‌ها وجود ندارد، کسب درآمد از طریق آن حلال است؟ و حق الناس در این رابطه به چه صورت هست؟ (در مورد عوامل فیلم که زحمت کشیدند و فیلم را ساختند)

2. اگر کسب درآمد در خارج از کشور باشد آیا حلال است؟ یعنی فیلم ها خارج از قوانین آن کشورها در اختیار کاربران آن کشور‌ها (که مسلمان نیستند) قرار بگیرد، و از این طریق کسب درآمد صورت گیرد.

3. اگر بازدیدکنندگان سایت (که مسلمان نیستند) از طریق دیدن فیلم ها به گناه بیفتند، گناه آن بر گردن خودشان است یا صاحب سایت؟

4. اگر فیلم ها به صورت سانسور شده در سایت قرار بگیرند پاسخ سوال های 1 تا 3 تغییر میکنند؟

در صورت امکان نظر سایر مراجع را هم ارسال کنید.

با تشکر از شما

استفاده و انتشار آموزش های خارجی حرام است ؟

با سلام من درباره فایل های آموزشی که مردم کشورهای خارجی (مثلا آمریکا) تولید می کنند دو سوال زیر را دارم :

1.با توجه به اینکه قیمت آنها در داخل کشور بسیار پایین تر از قیمت اصلی سازنده است آیا استفاده از آنها حرام است ؟

2.با توجه به اینکه محتوای آنها اشکال شرعی نداشته باشد ، آیا انتشار دادن این فایل ها در سایت های ایرانی اشکال شرعی دارد ؟

کارشناس پاسخگو : سجاد