حق الناس ، ادای دین

شک در حق الناس

سلام

سالها پیش ، بیش از 18 سال پیش وقتی دانشجو بودم دانشگاه (دولتی ) ما جهت فراهم کردن خوابگاه برای دانشجویان یکی از مسافرخانه ها را کرایه کرد .

دوستان من در یک اتاق چهار تختی در این مسافرخانه بمدت بک ترم بودند. و خوابگاه من در جایی دیگر تعیین شد. بخاطر تنهایی و ... من خوابگاه را رها می کردم و بیشتر یا شاید آنطور

که یادم است تمام این یک ترم را در این اتاق گذراندم.

چون اتاق 4 تخته بود من روی زمین می خوابیدم.

آنطور که یادم هست داشتن یک مهمان هم در شب اشکالی نداشت.

البته مسافرخانه آنچنان بزرگی نبود و صاحب یا نگهبان آنجا هم در زمان ورود و خروج چیزی به من نمی گفتند و مانع من نمی شدند.

حالا بعد از این همه سال این فکر به ذهنم آمده که آیا در آن زمان کار من درست بوده آیا زمانی که از آب و حمام و امکانات دیگر استفاده می کردم غصبی نبوده؟

بعضی اوقات این فکر به ذهنم می رسه اگه کار من اشکال داشت چرا صاحب مسافرخانه چیزی نمی گفتند . شاید آنها کرایه را از دانشگاه بابت هر اتاق گرفته بودند و برایشان مهم نبوده دانشجویی اضافه در اتاق باشد.

لطفا بگویید تکلیف من چیست؟ممنون.

مرجع تقلید : مقام معظم رهبری

چرا خداوند حق الناس را نمی بخشد؟

باسمه تعالی

چرا خداوند حق الناس را نمی بخشد؟

با سلام؛

1-حدیثی از پیامبر(ص) داریم:

در قیامت بنده به سبب كارهای خوبش، در حالی که خوشحال است وارد محشر می شود. ناگهان شخصی از راه می رسد و می گوید: خداوندا! این شخص[در دنیا] به من ظلم کرده است. پس از کارهای نیک او گرفته می شود و به آن مظلوم داده می شود تا جایی که کار خوب و حسنه ای برای بدهکار باقی نمی ماند، ولی هنوز طلبکار راضی نشده و حقش را طلب می کند، آنگاه از گناهان طلبکار برداشته به بدهکار می دهند تا جایی که آن بنده، جهنمی می شود.»(ری شهری، میزان الحکمه، ج6، ص535)

حدیثی از امام صادق(ع) داریم :

«اِذا كَانَ یَومُ القِیامَةِ نَشَرَ اللّهُ تَبارَكَ وَ تَعالى‏ رَحمَتَهُ حَتّى یَطمَعَ اِبلِیسَ فِى رَحمَتِهِ»هنگامى كه قیامت فرا میرسد، خداوند به قدرى رحمت خودش را به روى مردم گسترش می‏دهد كه حتّى ابلیس در اینكه مورد لطف قرار گیرد به طمع میافتد.

سوال 1 - خداوند که دارای فضل عظیمی است میتواند به شخص طلبکار انقدر حسنات بدهد تا راضی شود، کسی که راضی به عذاب دیگران نیست، شخص طلبکار فقط میخواهد خود را نجات دهد...نمونه اش در همین دنیا وجود دارد، شخصی که کلی به دیگران بدهکار است و زندان بر او واجب شده، شخصی ضامن او میشود و تمام بدهی او را پرداخت میکند و او را از زندان ازاد میکند...ٱیا خداوند نمی تواند همچین ضمانتی کند؟؟

سوال 2 - با توجه به اینکه کشور هایی که دینشان اسلام نیست اما قوانین سفت و سختی دارند و به حقوق همدیگر احترام میگذراند، و چه بسا آن ها حق یکدیگر را بهتر از ما که مسلمان هستیم ادا کنند... یکی از نمونه هایش رعایت حق کپی رایت است که در کشور های خارجی اعمال میشود و به حق همدیگر احترام میگذارند، اما در کشور ما خیر... ما به بهانه ای که آن ها کشور های حربی هستند یا اینکه کافر هستند حقوق آن ها را ادا نمیکنیم...ما دلخوش هستیم نماز و روزه داریم و خدا با ماست درصورتی که ممکنه نتیجه برعکس بشود...

حالا با توجه به مواردی که گفته شد،چطور میتوان نتیجه گیری درستی از حق الناس داشت، و چطور این موارد با هم قابل جمع هستند؟؟

با تشکر.

آیا مبلغی که به شخصی بدهکاریم بعد از چند سال تغییر می کند؟

انجمن: 

عرض سلام و احترام خدمت اسک دینی های محترم@};-

این جانب در سال 84 به یک خانمی که خیاط هم هستند به مقدار ده هزار تومان بدهکار بودم که متأسفانه کوتاهی کرده و مبلغ را پرداخت نکردم اما همیشه در ذهنم بود ، حال می خواهم بدهکاری ام را پرداخت کنم چه مقداری باید به این خانم بدهم؟ همان ده هزار تومان؟!

حلالیت گرفتن برای ضرر ناچیز{ حق الناس}

انجمن: 

به نام خدا
آیا حلالیت گرفتن از کسی که ضرر ناچیزی به او زده ایم و مطمئنیم اگر حلالیت بخواهیم ۱۰۰ دزصد حلال میکند واجب است؟
اگر به جای او استغفار کنیم چه طور؟

آیا حق الناس را ببخشیم؟

انجمن: 

در روز قیامت کسانی که حقی به گردن ما دارند حقشان را از ما میخواهند.
و قطعا کسانی هستند که ما حقی به گردن آن ها داریم.
پس آیا بهتر نیست که ما حق خود را نبخشیم تا با ثوابی که از دیگران گرفته ایم حق دیگران را ادا کنیم؟
نمیدونم منظورم رو رسوندم یا نه.
اما اگه ما دیگران رو ببخشیم اونوقت باید از ثوابهای خودمون بدیم به دیگران.
اما اگه دیگران رو نبخشیم از ثواب اونا به دیگران میدیم.
ایا این استدلال درسته؟