حضرت زهرا(س)،امام خمینی(ره)

ویژگی های حضرت زهرا (س) در کلام امام خمینی (ره

[="Tahoma"]

مقام و منزلت

حدیث شریف طولانی که در تفسیر برهان، از کافی شریف، نقل فرموده و در آن حدیث است که نصرانی گفت به حضرت موسی بن جعفر که تفسیر باطن حم، وَالکتابِ المُبینِ اِنّا اَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ اِنّا کُنّا مُنْذِرینَ فیها یُفرَقُ کُلُّ اَمْرٍ حَکیم(1) چیست؟ فرمود: «اما «حم» محمّد صلی الله علیه و آله وسلم است. و اما «کتاب مبین» امیرالمؤمنین علی علیه السلام است. و اما «اللیلة» فاطمه علیهاالسلام است.

* * *

و از جمله تعقیبات شریفه، تسبیحات صدّیقه طاهره علیهاالسلام ، است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ، به آن معظّمه تعلیم فرمود. و آن افضل تعقیبات است. در حدیث است که اگر چیزی افضل از آن بود، رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ، آن را به فاطمه علیهاالسلام ، عطا می فرمود.

* * *

جبرئیل پس از فوت پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم ، می آمد و اخبار از غیب برای فاطمه می آورد و امیرالمؤمنین آنها را می نوشت و آن مصحف فاطمه است.

* * *

اصولاً رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و ائمه علیهم السلام طبق روایاتی که داریم قبل از این عالم، انواری بوده اند در ظلّ عرش و در انعقاد نطفه و طینت از بقیه مردم امتیاز داشته اند(2). و مقاماتی دارند الی ماشاءاللّه ، چنانکه در روایات معراج، جبرئیل عرض می کند: لو دنوتُ انملة لاحترقت(3) هر گاه کمی نزدیکتر می شدم سوخته بودم. یا این فرمایش که ان لنا مع اللّه حالات لایسعه ملک مقرّب و لانبی مرسل.(4) ما با خدا حالاتی داریم که نه فرشته مقرّب، آن را می تواند داشته باشد و نه پیامبر مرسل. این، جزء اصول مذهب ماست که ائمه علیهم السلام چنین مقاماتی دارند قبل از آن که موضوع حکومت در میان باشد. چنان که به حسب روایات، این مقامات معنوی برای حضرت زهرا علیهاالسلام ، هم هست(5) با این که آن حضرت نه حاکم است و نه قاضی و نه خلیفه. این مقامات سوای وظیفه حکومت است. لذا وقتی می گوییم حضرت زهرا علیهاالسلام ، قاضی و خلیفه نیست لازمه اش این نیست که مثل من و شماست یا بر ما برتری معنوی ندارد.

ادامه دارد....[/]