حرم

آیا این سخنرانی از شهید بهشتی است؟

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

پاسخ شهید بهشتی به انحراف طلاکوبی در حرم ها و نذری/ این چه چهره ای است که از حضرت عباس ساخته اید؟

منبع
عرض سلام و احترام خدمت کارشناسان گرامی

آیا این سخنرانی از شخص شهید بهشتی است؟

مگر شهید بهشتی فرق بین اولیای الهی و اولیای شیطان را نمیداسته؟ مگر ایشان نمیدانسته چه کسانی شفیعان امتند و چه کسانی شفیع نیستند؟مگر نمیدانسته چگونه میتوان به خدا نزدیک شد و مگر فلسفه نذر برای اولیای الهی را نمیدانسته؟

اگر حقیقتا" این نظر شهید بهشتی بوده یعنی ایشان مثل بعضیها، عقیده به تعظیم شعائر و ترویج دین نداشته اند. دلیل این دیدگاه ایشان چه بوده؟

باتشکر

*.*.* کبوتران حرم *.*.* ( روایت دلدادگی شهدا به امام رضا علیه السلام )

بسم الله الرحمن الرحیم

کبوتران حرم



روایت دلدادگی
شهدا به امام رضا علیه السلام

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ

:parandeh::parandeh::parandeh:

تقدیم به امام خوبی ها
غریب الغربا، معین الضعفا
هشتمین ستاره آسمان ولایت و امامت
علی ابن موسی الرضا علیه السلام
و تمامی کبوتران خونین بالی که
عاشقانه به طواف حریم نورانی اش
نائل شدند و برات شهادت خود را از
مولای خود دریافت کردند.

:parandeh::parandeh::parandeh:

چگونه باید خدا را شکر کنیم؟ آیا کسی توانایی تشکر از حضرت حق را دارد؟ فقط برای همین یک نعمت!
اینکه ما اهل ایران در جوار آستان نورانی اش هستیم. اینکه خدا به ما توفیق داد تا بتوانیم به آسانی امام معصوم خود را زیارت کنیم.
واقعا این نعمت بزرگی است که از درک آن عاجزیم.
و در این میان کسانی بودند که عاشق بودند؛ عاشق صادق.
صداقت آن ها از رفتار و اعمالشان هویدا بود و عشق آن ها به امام شان آن ها را شهره شهر کرده بود. در عشق می سوختند و داروی درمان خود را طواف بر گرد حرم دوست می دانستند.
آب سقاخانه ی یار، جام شرابی بود که آن ها را مست و فارغ از خود می کرد. پروانه وار بر گرد حرمش طواف کرده و حدیث دلدادگی را مرور می کردند.
آری، در دوران ما ستارگانی درخشیدند، تا نور خورشید ولایت که از آسمان خراسان بر سرزمین ما تابیده است را بهتر درک کنیم.
این ستارگان، محو در خورشید شدند. همه ی وجودشان با محبت خورشید درآمیخت تا اینکه با عنایت حضرت حق به وصال محبوب خود نائل شدند:
من سرچشمه ی خورشید نه خود بردم راه
ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد

آنان چون کبوتران به طواف حرم یار مشغول شدند تا اینکه نظر لطف امام شامل حالشان شد. دست آنان را گرفت و راهی آسمان ها کرد.

می گویند عشق و عاشقی بازاری دوسویه است. تا از معشوق کششی نباشد تلاش عاشق به جایی نمی رسد.
و این عاشقان راستین با مدد مولای خود مسافر آسمان عشق شدند. آنان برای ما و آیندگان چراغ راه شدند تا راه را گم نکنیم.
تا بدانیم که از حرم مقدس سلطان دین، تا حریم یار فاصله ای نیست. تا بفهمییم که می توان در این کوره راه دنیا، راه را چگونه پیدا کرد.
شرح دلدادگی این کبوتران آن قدر دلنشین و زیباست که جز مهر و محبت امام رئوف چیز دیگری را نمایان نمی کند.
آری، «کبوتران حرم» شرح عاشقی بیدار دلی است که از آستان قدس رضوی راه قرب به پروردگار را یافتند وامیدواریم که ما نیز کبوتر حرم باشیم.

منبع: کبوتران حرم
گروه فرهنگی
شهید
ابراهیم هادی


✜✜✜ جوک قرن!!! ✜✜✜ پیام داعش برای حمله به حرم ائمه اطهار+عکس

[="Tahoma"]پیام داعش برای حمله به حرم ائمه اطهار

گروهک تروریستی داعش با ارسال پیامی به تروریست‌های خود، از آنان خواست تا برای تخریب ضریح مطهر امامان شیعه(عليهم السلام) آماده شوند.

سایت خبری "وردنا" عراق دراین‌باره نوشت، گروهک تروریستی داعش در ایالت فلوجه عراق، طی نامه‌ای تحت عنوان "آمادگی برای جنگ بزرگ" از اعضای خود خواست تا برای حمله به مرقد امامان شیعه(عليهم السلام) آماده شوند.


در این نامه که در یکم ماه رجب منتشر شده آمده است: "به زودی در زمین هیچ بتی که به غیر از خدا پرستیده شود، باقی نخواهد ماند.(!)
از شما می‌خواهیم برای ساعت صفر آماده شوید که به خدا سوگند، این همان غزوه بزرگ است."

گفتنی است داعش هیچ اطلاعاتی را در رابطه با زمان و نحوه حمله بیان نکرده است.

اما به نظر می‌رسد داعش به خوبی می‌داند که حمله به حرم مقدس ائمه اطهار در عراق به معنی پایان عمر این گروهک خواهد بود؛ و این قبیل پیام‌ها بیشتر برای تقویت روحیه شکست‌خورده عناصر این گروهک ارسال می‌شود.

منبع:جبهه جهانی مستضعفین[/]

مدافعان حرم حضرت زینب(س) ...... ما همه عباس تو ایم زینب جان

انجمن: 



عباس‌ها حریم تو را حفظ می‌کنند
خمپاره گرچه صحن حرم را نشان گرفت...

تصاویر حرم ها ی ائمه

بسم الله الرحمن الرحیم
الهم صلی علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم والعن اعدائهم اچمعین
سلام لطفا تصاویر حرم های شریف رو اینجا بذارین
اما صبر کنید مادرمون حرم نداره................
تصاویر مسجد جمکران و بقیع یادمون نمیره
یا علی مدد

--------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بیستون هیچ، دماوند اگر سد بشود
چشم تو قسمت من بوده و باید بشود
زده ام زیر غزل؛ حال و هوایم ابریست
هیچ کس مانع این بغض نباید بشود
بی گلایه به در خانه تان آمده ام
نکند در نظر اهل محل بد بشود؟
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فیلم - حرم مطهر حجر بن عدي قبل از تخریب-دانلود

گزارش تصویری: بازسازی حرمین امامین عسکریین (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

با آغاز اجرای پروژه طلاکاری گنبد حرم مطهر امامین عسکریین (ع) توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات از اواخر سال گذشته، عملیات نصب خشت‌های طلای مناره‌های حرم مطهر نیز آغاز شد.
کارگاه تولیدی خشت‌های مطلای حرم مطهر امامین عسکریین (ع) از دوازدهم تا هجدهم تیر ماه جاری مجموعا ۳۶۰ خشت مسی و قطعات مختلف نظیر آبچکان‌ها را تولید کرده است همچنین این کارگاه پروژه تهیه قوس پرگار، برش و نورد ناودانی رینگ گنبد حرم مطهر امامین عسکریین (ع) را نیز به اتمام رسانده است‌.


واحد رنگ‌کاری کارگاه حرم مطهر نیز عملیات شستشو، رنگ و کوره ۳۷۳ قطعه را در همین مدت به انجام رسانده و در بخش پرداخت قطعات کارگاه نیز ۳۰۷ قطعه خشت مورد نیاز، پرداخت‌کاری شده و ۲۱۸ قطعه نیز پولیش نهایی شده است.


واحد آبکاری کارگاه تولید خشت‌های مطلای حرم امامین عسکریین (ع) در فاصله زمانی دوازدهم تا هجدهم تیر ماه جاری مجموعا ۴۵۶ قطعه خشت را آبکاری طلا کرده است و در بخش نصب نیز کروم زیرکار آبچکان ردیف دوم گنبد انجام شده و ۶۰ قطعه از آبچکان‌ها نصب شده است.


کارگاه طلا‌کاری گنبد حرم مطهر امامین عسکریین (ع) تا‌کنون ۷ هزار و ۶۰۳ قطعه خشت مسی تولید کرده که تاکنون ۶ هزار و ۸۹۶ قطعه آن آبکاری شده و از این تعداد ۲ هزار و ۷۴۸ قطعه بر روی ساقه گنبد حرم مطهر و مناره‌ها نصب شده است‌.


۩۞۩ 40 ثانیه در حرم امام حسن مجتبی علیه السلام ۩۞۩


به نام علی اعلی

سلام

40 ثانیه در حرم امام حسن مجتبی علیه السلام

زیر لب زمزمه می کنم:

السلام علیک یا ابا محمد یا حسن بن علی ایها المجتبی یا بن رسول الله ....

دیگر اشک امانم نمی دهد یا بن رسول الله . . .

التماس دعا

๑۩๑ حرم امام رضا (علیه السلام)، تاریخی به وسعت یازده قرن ๑۩๑ صـــوتـــی ♪

انجمن: 

حرم امام رضا:doa(6):، تاریخی به وسعت یازده قرن
..................................................................................................................

حرم مطهر امام رضا(ع) مهمترین بنای تاریخی و مذهبی ایران است که سالانه بیش از 17 میلیون بازدید کننده و زائر از اقصی نقاط ایران و جهان دارد.
خیل مشتاقانی که از گوشه و کنار ایران و جهان به خراسان و مشهدالرضا می‌آیند به قدری است که هیچ زمانی نمی‌توان به راحتی بر ضریح مطهر امام دست یافت و برای تبرک به آن دست بزنند.
به جرات می‌توان گفت که این مجموعه فرهنگی و تاریخی بعد از بیت‌الله الحرام و حرم مطهر پیامبر اکرم در مدینه یکی از مهمترین بناهای مذهبی مسلمانان است که در کنار تاریخ تغییرات زیادی داشته است.
حرم مطهر امام رضا(ع) مجموعه ای تقریباً مدور، که گنبد درخشان و طلایی برفراز آن قرار دارد، تقریباً در مرکز بناهای آستان مقدس و قبر امام هشتم در نقطه میانی آن قرار دارد.
براساس منابع تاریخی مکانی که پیکر مطهر امام رضا (ع)دفن شد در اصل قریه‌ای کوچک با نام سناباد بود که در حاشیه شهر توس قرار داشت و به برکت وجود امام رضا(ع) آن دهکده شهری بزرگ شد که حول محور حرم امام رضا (ع)ساخته شد و شهر توس حاشیه‌ای بر این شهر شد که به مشهدالرضا مشهور است.
براساس روایات تاریخی امام رضا(ع) بعد از قبول ولایتعهدی مامون و ورود به خراسان به مرو مرکز خلافت رفت.
مقام ولایتعهدى مامون که با شعار الرضا من آل محمد صورت گرفت؛ به طور رسمى در ماه رمضان سال 201 هجرى قمرى اعلام شد و مأمون آن را به تمامى آفاق کشور ابلاغ نمود و به نام نامى حضرت رضا(ع) سکه زد.
اما این ولایتعهدی به دلیل عهد شکنی مامون به طول نکشید و خلیفه عباسی بعد از کشتن وزیر خود فضل بن سهل در سرخس امام رضا (ع) را به روایتی در سرخس و به روایتی در توس مسموم و به شهادت رساند و دستور داد پیکر مطهر ایشان را در قریه سناباد توس در دارلاماره حمید بن قحطبه طایی به خاک بسپارند.
دارالاماره و یا باغ حمید بن قحطبه طایی، در دهکده سناباد دژ نظامی بوده، که تاریخ ساخت آن به قبل از اسلام می رسد.
این محل بر سر سه راهی سناباد و نیشابور و سرخس و طوس و رادکان واقع بوده، در واقع به عنوان راهداری، تأمین کننده امنیت راه های آن منطقه و محل استقرار مرزبانان بود.
براساس قول مورخین اصل بنای داخلی تالار دارالاماره معبد (آتشکده) بوده، که پس از دفن هارون به دستور مأمون تخریب و به سبک معماری خراسان، چهار دیوار ساده با ارتفاعی نسبتا کوتاه که با گنبدی با خیز کم پوشش یافته بود، ساخته شد.
این مکان بعد از دفن امام رضا به از سوی شیعیان و علویانی که تعداد آن‌ها در میان خراسانیان کم نبود به عنوان مشهدالرضا تغییر نام داد.
همین علویان در بعد از به قدرت رسیدن آل بویه اقدام به ساخت مقبره برای امام رضا شدند.
نخستین سنگ مضجع منوّر امام (ع)، که هم اکنون در موزه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود، سنگ مرمری است، با ابعاد چهل سانت طول و سی سانت عرض و قطر شش سانتیمتر.
روی سنگ عباراتی مشتمل بر آیه قرآن و اسامی پیشوایان معصوم، به خط کوفی نوشته شده، که از لحاظ قدمت و نوع خط، حائز اهمیت بسیار است.
این سنگ از قرن پنجم هجری ، بر مرقد منور قرار گرفت. تاریخ حک شده بر سنگ، سال 516 هجری قمری را نشان می دهد.
به مرور زمان سنگ مرقد، ارتفاع و حجم یافت. در دوره‌های بعدی مکعبی به شکل صندوق با حجم و ارتفاع بیشتری ساخته و بر فراز مرقد شریف قرار گرفت. این مقدمه برای ساخت ضریح بود که در دوره شاه تهماسب بر مرقد امام رضا(ع) قرار گرفت.
نخستین بنایی که گرداگرد مرقد مطهر امام رضا (ع)ساخته شد، به دوره سامانیان و حکومت آن‌ها در خراسان می‌رسد. اما براساس گفته برخی از مورخین از جمله ابن اثیر در الکامل:« سلطان محمود غزنوی عمارت مشهد طوس را که مرقد علی بن موسی الرضا (ع) و رشید در آن است، پس از تخریبی که پدرش سبکتکین غزنوی در قبه به وجود آورد از نو ساخت و بنایی زیبا بر آن بنیاد نهاد.»
گنبد این بنا در دوره سلجوقیان نصب شد. اما در اوایل قرن هفتم هـ .ق، دوران سلطنت سلطان محمد خوارزمشاه، بار دیگر ازاره حرم مطهر با کاشیهای ممتاز، معروف به کاشی سنجری تزئین یافت واکنون این کاشیها با تاریخ اثنی عشر و ستمائه (612) در حرم موجود است.
علاوه بر این، اطراف درِ پیش روی مبارک در ضلع شمالی رواق دارالحفاظ، کتیبه ای از کاشی چینی مانند ممتاز، مربوط به عهد خوارزمشاهیان تزیین یافت. در این کتیبه به خط ثلث برجسته، نام و نسب حضرت امام رضا(ع) تا حضرت امیرالمؤمنین (ع) مکتوب است.
دوران تیموریان یکی از دوران‌هایی بود که تغییرات زیادی در حرم امام رضا به وجود آمد و تعداد زیادی از بناهای گرداگرد آن ساخته شد.
بخش مهمی از این بناها در دوران شاهرخ و به همت امیرعلیشیر نوایی وزیر وی ساخته شد.
از آثار مهم این دوره، می‌توان به مسجد گوهرشاد در جنوب حرم مطهر و دو رواق تاریخی دارالحفاظ و دارالسیاده اشاره کرد.
مدرسه پریزاد، مدرسه دو در و مدرسه سابق بالاسر که متصل به ضلع غربی دارالسیاده بوده و اکنون جزء رواق دارالولایه درآمده نیز به همین دوره مربوط است.
دوران صفویه با توجه به استقرار حکومت شیعیان و ارادتی که شاهان این سلسله به ائمه داشتند یکی از دوران‌هایی بود که حرم مطهر رونق پیدا کرد.
شاه طهماسب صفوی اقدام نخستین ضریح مرقد منور را سال 957هـ .ق ساخت.
وی در سال 932 هـ .ق دستور داد تا گنبد را را با طلا پوشاندند. علاوه بر این، ایوان امیر علیشیر و گلدسته کنار گنبد را نیز طلا کاری کرد.
اما مهمترین تغییری که در حرم مطهر امام رضا (ع)روی داد با معماری شیخ بهایی که امروز در حرم مطهر دفن است ساخته شد.
پس از این که در سال 997 ه. ق عبدالمؤمن خان ازبک اقدام به غارت اموال آستان قدس رضوی و طلاهای گنبد منور کرد؛ شاه عباس اول در سفری که به مشهد آمد مجدداً گنبد را طلاکاری کرد، این کار در سال 1016 هـ . ق. پایان یافت.
جریان آمدن شاه عباس و طلاکاری گنبد به خط ثلث و خطاطی علیرضا عباسی در کتیبه کمربندی گنبد مکتوب است. علاوه بر آن، شاه سلیمان صفوی به تعمیر رواق دارالسیاده و طلاکاری مجدد گنبد که در اثر زلزله سال 1084 هـ . ق. آسیب دیده و فروریخته بود اقدام کرد.
طلاکاری مجدد گنبد درعهد شاه سلیمان بر چهارترنج ساقه گنبد به خط محمدرضا امامی کتیبه شده است. رواقهای توحید خانه، گنبد الله وردیخان، گنبد حاتم خانی نیز از آثار عهد صفویه است.
از دوره صفویه به بعد حرم امام رضا (ع)علاوه بر تزئیناتی که سلسله‌های مختلف بر آن افزودند گسترش یافت.
دومین ضریح در سال 1160 به دستور شاهرخ، نوه نادر ساخته و وقف مرقد مطهر شد.
این ضریح فولادی مرصع بدون سقف که معروف به "ضریح نگین نشان" بود، پنجره ها و شبکه های چهار طرف آن دارای گوی و ماسوره هایی بود که با نگین های کوچک یاقوت و زمرد تزیین یافته و تعداد آنها بالغ بر 2000 می شود.
در عصر پادشاهی فتحعلی شاه قاجار به دستور وی ضریحی فولادی و ساده به ابعاد (3×4) و ارتفاع 2 متر ساخته و روی ضریح دوم (ضریح نگین نشان) نصب شد.
این ضریح از 5 ضریح مرقد مطهر امام رضا(ع)، کوچک تر است، به همین دلیل با ضریح دیگری تعویض شد و اکنون در موزه تاریخ مشهد نگهداری می شود.
ضریح چهارم به ضریح ملمع "طلا و نقره" و ضریح "شیر و شکر" معروف بود. این ضریح نیز در سال 1338 بر روی ضریح نگین نشان یا ضریح دوم نصب شد.
طراحی این ضریح توسط مرحوم حافظیان انجام گرفت و حاج محمد تقی فروتن اصفهانی با نظارت استاد حافظیان کار اجرا و قلمزنی آن را انجام داد.
ضریح پنجم که در سال 79 جایگزین ضریح چهارم شد، بر اساس طرحی از استاد محمود فرشچیان ساخته شده است. قلمزنی این ضریح با نظارت عالی هنری استاد، توسط استاد خداداد زاده اصفهانی انجام شد.
در دوره پهلوی با تهیه نقشه‌های جدید حرم طرح توسعه حرم امام رضا (ع)آغاز شد.
این طرح بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با تغییراتی زیر نظر آستان قدس رضوی پیگیری شد.
مهمترین تغییرات افزودن چند صحن به صحن‌های اصلی حرم امام رضا (ع) راه اندازی و تجهیز مجهزترین کتابخانه ایران، راه اندازی موزه و سایر سیستم‌های رفاهی به زائران است.

تزیینات روضه منوره

دیوارهای حرم مطهر از سطح به بالا، دارای چند قسمت است : ابتدا حاشیه ای کوتاه از سنگ مرمر، به ارتفاع 20 سانتی متر، قسمت پایین دیوارها را پوشانده است.
بالای این حاشیه، یعنی ازاره حرم مطهر به ارتفاع 92 سانتی متر، از کاشی های بسیار نفیس و ممتاز، مشهور به کاشی های سنجری، با اشکال هندسی منظم معمولاً شش و هشت و چهارضلعی، با رنگ های بسیار بدیع و دلپذیر، که درنوع خود بی نظیر است، پوشش یافته، بر روی اغلب این کاشی ها که از قدمت و سابقه تاریخی هشتصد ساله برخوردار است، با خطوط رقاع، ثلث و نقوش اسلیمی بطور برجسته، آیات و احادیث و کلمات قصار و امثال و اشعاری مکتوب و منقوش شده است.

تزیینات غیر معماری داخل حرم مطهر

حرم امام، علاوه بر شکوه معماری، مزین به برخی از نفایس و مآثر ارزشمندی است، تعدادی از هدایای بزرگان و حکمرانان گذشته، در قاب هایی تعبیه شده، در مکان هایی از حرم مطهر، در برابر دید زائران قرار دارد. این جواهرات و نفایس که در هشت قاب چیده شده، شامل 104 قلم اشیای مختلف استقدیمی ترین آنها سلیمانیه هایی است، با دور نقره، مربوط به 550 سال پیش، و دیگر شمشیری جواهر نشان و خنجر الماس نشان، و مروارید و تسبیح و انگشترهایی از الماس و برلیان درشت گنبد طلا و بخشی از جواهرات انیس الدوله همسر ناصرالدین شاه قاجار است.