حدیث -مفهوم

توضیح حدیثی از امام رضا (ع)؛ لباس های حضرت در خانه

سلام
منظور از حدیثی که‌داخل کتاب حلیه المتقین اومده مه گفته امام رضا علیه السلام در خانهدلباس های گنده میپوشیدند و چون بیرون می امدند برای مردم زینت میکردند . منظور از جامه های «گنده » چیست ؟ چطوری خونده میشه اصلن این کلمه ؟ روی گنده فتحه داره یا ضمه ؟

مفهوم حدیث نبوی درباره سلمان فارسی

با سلام و عرض ادب و احترام

در ابتدای کتاب "سلمان پاک" نوشته دکتر شریعتی حدیثی نبوی در مورد سلمان فارسی ذکر شده که معنای آن ذیلا ذکر میشود :

پیامبر (ص) : آنچه که سلمان میداند اگر ابوذر میدانست کافر میشد.

لطفا در مورد این حدیث و مفهوم آن توضیح دهید. با تشکر

ترجمه حدیث

انجمن: 

سلام چند تا حدیث را ترجمشونا میخواستم. ممنون میشم لطف بفرمایید

[=&amp]بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏46 ؛ ص
39[/]


[=&amp]إِيَّاكَ‏ أَنْ تَشُدَّ رَاحِلَةً بِرَحْلِهَا فَإِنَّ مَا هُنَا مَطْلَبُ الْعِلْمِ حَتَّى يَمْض

[=&amp]بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏36 ؛ ص246[/]

[=&amp]إِيَّاكَ‏ أَنْ تَجِدَ فِي نَفْسِكَ حَرَجاً مِمَّا أَقْضِي فَتَكْفُر
[/]

[/]
[=&amp]بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏42 ؛ ص190[/]

[=&amp]إِيَّاكَ‏ وَ اصْطَفَانِي وَ إِيَّاكَ‏ وَ اخْتَارَنِي لِلنُّبُوَّةِ وَ اخْتَارَك‏

[/]

[=&amp]
[/]

معنای این کلام حضرت علی (ع) چیست؟

انجمن: 

با سلام
لطفا معنی گفته ذیل که منتسب به حضرت علی (ع) است را شرح دهید. با تشکر.

[=&amp]اين ستارگان شهرهايي مانند شهرهاي روي زمين هستند و هر شهري با شهر ديگر , با ستوني از نورمربوط مي باشد .[/]

توضیح آیه 12 سوره ممتحنه

سلام علیکم

در مورد حدیث زیر سوال این است که این اعمالی که بعنوان معروف ذکر شده است تنها برای زنان است یا مردان را هم شامل می شود ؟

« عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ عَلَيْهِ السَّلام قَالَ : لَمَّا فَتَحَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه مَكَّةَ بَايَعَ الرِّجَالَ ثُمَّ جَاءَ النِّسَاءُ يُبَايِعْنَهُ، فَأَنْزَلَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ : ﴿ يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى‏ أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللهِ شَيْئاً وَلا يَسْرِقْنَ وَلا يَزْنِينَ وَلا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَلا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللهَ إِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴾ ممتحنه ، 12 ، فَقَالَتْ هِنْدٌ أَمَّا الْوَلَدُ فَقَدْ رَبَّيْنَا صِغَاراً وَقَتَلْتَهُمْ كِبَاراً وَقَالَتْ أُمُّ حَكِيمٍ بِنْتُ الْحَارِثِ بْنِ هِشَامٍ وَكَانَتْ عِنْدَ عِكْرِمَةَ بْنِ أَبِي جَهْلٍ يَا رَسُولَ اللهِ مَا ذَلِكَ الْمَعْرُوفُ الَّذِي أَمَرَنَا اللهُ أَنْ لا نَعْصِيَنَّكَ فِيهِ ، قَالَ : لا تَلْطِمْنَ خَدّاً وَلا تَخْمِشْنَ وَجْهاً وَلا تَنْتِفْنَ شَعْراً وَلا تَشْقُقْنَ جَيْباً وَلا تُسَوِّدْنَ ثَوْباً وَلا تَدْعِينَ بِوَيْلٍ فَبَايَعَهُنَّ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه عَلَى هَذَا ، فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللهِ كَيْفَ نُبَايِعُكَ قَالَ إِنَّنِي لا أُصَافِحُ النِّسَاءَ فَدَعَا بِقَدَحٍ مِنْ مَاءٍ فَأَدْخَلَ يَدَهُ ثُمَّ أَخْرَجَهَا فَقَالَ أَدْخِلْنَ أَيْدِيَكُنَّ فِي هَذَا الْمَاءِ فَهِيَ الْبَيْعَةُ . »

( کافی ، ج 5 ، ص 527 ، ح 5 )

و اینکه چرا خداوند برای بیعت مردان با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم این شروط را ذکر نفرموده است ؟ ، مثلا چرا برای زنان فرموده است که شرک نورزند و دزدی و زنا نکنند ولی برای مردان چنین شروطی قید نکرده است ؟

تشکر ...

چرا در بیان حضرت عبدالعظیم علیه السلام به خمس اشاره ای نشده!؟

بسم الله

سلام علیکم.
در کتاب داستانهای بحارالانوار محمود ناصری که بر گرفته از مجموعه عظیم بحار است این داستان نقل شده.
برای بنده سوال است چرا در کلام ایشان به خمس اشاره ای نشده.
ممنون.

حضرت عبدالعظیم علیه السلام مى گوید:
محضر آقاى خودم امام على النقى الهادى علیه السلام رسیدم . همین كه چشمش به من افتاد فرمود: خوش آمدى اى اباالقاسم ! تو به راستى دوست ما هستى . عرض كردم : فرزند رسول خدا! مى خواهم دین خود را بر شما عرضه كنم . چنانچه این اعتقاد من مورد پسند شماست در آن ثابت قدم باشم تا بمیرم . فرمود: بگو!
عرض كردم : من معتقدم كه خداى تبارك و تعالى یگانه است و مانند او چیزى نیست و از حد ابطال و تشبیه بیرون است (خارج از حد نفى خدا و تشبیه او به موجودات است ). جسم ، صورت ، عرض و جوهر نیست ؛ بلكه او پدید آورنده جسمها و صورتگر صورتها و آفریننده همه عرض و جوهر است و آفریدگار و مالك هر چیز است و معتقدم به این كه محمد صلى الله علیه و آله بنده و پیامبر او و خاتم انبیاء است و بعد از او پیغمبر تا روز قیامت نیست و شریعت او پایان همه شریعتهاست و پس از شریعت او شریعتى نیست و معتقدم كه امام ، جانشین و پیشواى بعد از او امیرالمؤ منین على بن ابى طالب علیه السلام است و پس از او امام حسن علیه السلام و بعد از او امام حسین علیه السلام و بعد على بن الحسین علیه السلام سپس ‍ محمد بن على علیه السلام پس از آن جعفر بن محمد علیه السلام بعد از آن موسى بن جعفر علیه السلام و بعد على بن موسى علیه السلام سپس محمد بن على علیه السلام و بعد شما اى سرور من امام مى باشید.
آن گاه حضرت فرمود: پس از من فرزندم حسن است . چگونه خواهد بود حال مردم نسبت به جانشینى او؟
عرض كردم : مگر چطور مى شود سرورم ؟!
فرمود: به خاطر اینكه جانشین فرزندم ، دیده نخواهد شد و بردن نام مخصوص او (م ح م د) جایز نیست تا آن گاه كه ظهور كند و زمین را پر از عدل و داد نماید پس از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد. عرض كردم : به امامت ایشان هم اقرار مى كنم و مى گویم دوست آنها دوست خدا و دشمن آنها دشمن خداست نیز مى گویم معراج حق است . سؤ ال در قبر حق است . بهشت و جهنم حق است . صراط حق است و میزان حق است . روز قیامت خواهد آمد و شكى در آن نیست و خداوند مردگان را زنده مى كند اعتقاد دارم عملهاى واجب بعد از ولایت و دوستى شما، نماز و زكات و روزه و حج و جهاد و امر بمعروف و نهى از منكر است .
امام هادى علیه السلام فرمود: اى اباالقاسم (كنیه حضرت عبدالعظیم )! به خدا سوگند، این است همان دینى كه خداوند براى بندگانش پسندیده و بر این اعتقاد پابرجا باش ! خداوند تو را بر گفتار استوار و محكم در دنیا و آخرت ثابت قدم بدارد.

آیا اعتقاد یا عمل به معنای ظاهری احادیث واجب است؟

[="Times New Roman"][=&quot] سلام[/]

[=&quot]اگر کسی حدیثی بیاورد و ادعا کند سندی متقن دارد، آیا اعتقاد یا عمل به محتوای آن (یا محتوایی که شنونده از آن می‌فهمد) لازم است و اگر کسی نپذیرد کافر می‌شود؟[/]

[=&quot]عالم یا عامی بودن این فرد تفاوتی می‌کند؟

[/]

[=&quot]ممنون می‌شوم سؤال را به یکی از کارشناسانی که سعهٔ صدر زیاد دارند ارجاع کنید. سپاس [/][/]

زمان و آداب تسبیحات حضرت زهرا(س)

انجمن: 

با سلام وعرض ادب
کارشناس گرامی با مطالعه بر این حدیث مفهوم تیتر مشخص شده را متوجه نشودم ممنونم می شوم که در فهم دقیق این حدیث مرا یاری دهید.:Gol:
عجرکم عندالله
عَنْهُ عَنْ يَحْيَى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (ع) قَالَ: مَنْ سَبَّحَ اللَّهَ فِي دُبُرِ الْفَرِيضَةِقَبْلَ أَنْ يَثْنِيَ رِجْلَيْهِتَسْبِيحَ فَاطِمَةَ (ع) الْمِائَةَ وَ أَتْبَعَهَا بِلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مَرَّةً وَاحِدَةً غُفِرَ لَهُ».