جنود عقل و جهل، ناسازگاری عدد و معدود در حدیث، طمع، حرص

بررسی حدیث جنود عقل و جنود جهل

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض ادب .

حدیث جُنود عقل و جهل حدیثی اخلاقی از امام صادق(ع) است. در این حدیث که به روایت سماعة بن مهران آمده، امام صادق(ع) در جمعی از دوستان خود ضمن تشریح چگونگی آفرینش عقل و جهل برای هر کدام از عقل و جهل ۷۵ لشکر ذکر می‌کند که در برگیرنده بسیاری از فضائل و رذائل اخلاقی است. برخی مانند ملاصدرا، ملا صالح مازندرانی و امام خمینی حدیث را شرح کرده‌اند.
(اصول کافى-ترجمه مصطفوى، ج‏1، ص: 24)

بنده این حدیث رو خوندم و دیدم تعداد جنود که نام برده شده از هفتاد و پنج تا بیشتر است و این مساله بنده را به شک انداخت ، اما مساله ی بعدی این است که برخی جنود مانند حرص و جهل دوبار نام برده شده اند ، مساله دیگر هم این است که طمع که معمولا مردم آن را زشت می دانند در لشکر عقل آورده شده .

بنده فکر کردم شاید باید طمع را برداشت و در ضد توکل گذاشت و از طرفی کلمه ای مانند آمال و امید را ضد یاس و نا امیدی گذاشت .

و فکر کردم شاید حدود سه تا از این لشکرهایی که از تعداد هفتاد و پنج بیشتر است را بعدا اضافه کرده اند ( مثلا توضیحی چیزی )

و فکر کردم شاید باید کلمه ی عمی یا مثلا از هم خانواده های آن را به عنوان فرمانده لشکر ضد عقل نامید ، به نظر شما چطور باید این مسائل را حل کرد؟