جبر واختیاردر قرآن

آیه 28 سوره انعام ، اختيار انسان رو نقض ميکنه

با سلام

با توجه به آيه 28 سوره مباركه انعام گناهكاران از همان اول قرار بوده گناهكار شوند و صالحان از همان اول قرار بوده صالح باشند و اگر در روز قيامت دوباره به دنيا بازگردند همان كارها را خواهند كرد.هر عملي كه از انسان سر مي زند معلول اراده ي اوست و اين اراده معلول اختيار اوست،واگر انسان اختيار داشته باشد پس اگر دوباره به دنيا باز گردد،اين اختيار را خواهد داشت كه همان اعمال گذشته را انجام ندهد.ولي اين آيه ي شريفه مي فرمايد اگر باز مي گشتيد همان اعمال را انجام مي داديد بنابراين اين دو در تناقضند و چون دو امر متناقض نمي توانند هر دو صحيح باشند پس بايد يكي از آنها غلط باشد و در نتيجه اختيار انسان نقض مي شود.

شبهه بنده دو حالت داره:يا استدلالم اشتباهه يا معناي آيه رو متوجه نشدم،در غير اينصورت اختيار انسان به كلي نقض ميشه بنابراين از شما دوستان عزيز و كارشناسان محترم خواهش مي كنم منو راهنمايي كنين

با تشكر

بررسی آیات قرآن در موضوع اختیار انسان

باسمه النور

عرض سلام و احترام

در بعضی آیات شریفه سخن از اختیار نیست بلکه فعل انسان به صراحت به خداوند نسبت داده شده است

نظیر آیۀ شریفۀ:"فلم تقتلوهم و لکن الله قتلهم و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی...."انفال/17

پس شما آنها را نکشتید،بلکه خدا آنها را کشت ، و تو تیر نیانداختی ، بلکه خدا آن را بیانداخت

تا مؤمنان را به آزمایشی نیکو بیازماید ،همانا خدا شنوا و داناست.

در آیه فوق نسبت فعل به عامل انسانی آن نفی و به خداوند اسناد داده شده است.

از مجموع آیات پیرامون رابطه افعال انسان با توحید فاعلی حق متعال چه نتیجه ای حاصل می گردد؟

آیا همه عالم مجاری و وسائط فعلیت و تحقق مشیّت حقند؟


با تشکر