توحید افعالی، اراده الهی، رابطه طولی، علل طبیعی

چرا سلسله علل همواره به صورت طبیعی رخ می دهد؟

انجمن: 

سلام
می دانیم طبق دین همه چیز به خواست خدا رخ می دهد.
با این حال چرا همه پدیده ها بصورت طبیعی و کور رخ مید دهند؟
مثال :
در بارش باران یک سلسله علل و پدیده ها وجود دارند.که همین بارش باران هم در نهایت اگر بر اساس نگاه دینی قضاوت کنیم خواست خداست
اما آیا واقعا این طور به نظر می رسد؟ ظاهرا که خیر برای توضیح توجه کنید که ابرها هیچ وقت نگاه نمی کنند ببینن کجا بارون باید کم بیاد کجا زیادبیاد و یا کدوم منطقه به باران بیشتری احتیاج داره.مثلا همیشه شمال ایران بارون زیاد میاد.آیا باید بگیم چون باران دست خداست پس خدا خواسته شمال بارون زیاد بیاد؟ کسی معمولا این طور قضاوت نمیکند.بلکه علت بارون اومدن در شمال بنا به مقتضیات جغرافیایی ان منطقه می باشد.و این یک امر طبیعی جلوه میکند.ابرها هر جا علل طبیعی کور ایجاب کنن اونجا می بارن.ممکن است جایی اصلا نیاز به بارن نباشد ولی همش بارون اونجا بباره.و درنتیجه محصولات کشاورزان تلف بشه.جایی هم که کشاورز منتظر نزول باران هست تا محصولات دیمی اش سیراب شوند ولی بارون یا نیاد یا کافی نباشه در نتیجه محصولات این کشاورز هم در اثر کمی بارون از بین بره.خب اینجا خدا چیکار داره با کشاورزان این طوری رفتار کنه؟ ما که میگم در نهایتش خدا از سلسله علل طبیعی استفاده میکنه و خودش ابا داره که از واسطه استفاده نکنه با این وجود خدا جوری در باریدن بارون رفتار میکنه که انگار نه انگار در بارش بارون دخالت داره.و بارش به نظر کاملا در دست علل کور و فاقد شعور طبیعی هست.

به هر حال بنده واقعا درک نمیکنم چگونه خدا ناظره همه علت هاست ولی علل خودشون بنا بر حساب و کتاب طبیعی عمل می کنن انگار خدا علل طبیعت را به حال خودش رها کرده باشه؟