بررسی ،روایت

درخواست بررسی سندی حدیثی از امیر مومنان علی علیه السلام درباره فتنه ها

سلام علیکم و رحمه الله

لطف بفرمایید حدیث زیر را بررسی سندی و رجالی نمائید .

امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام میفرمایند :

« أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ‏ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللَّهِ یَتَوَلَّى فِیهَا رِجَالٌ رِجَالًا فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ لَمْ یَخْفَ عَلَى ذِی حِجًى وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ لَمْ یَکُنِ اخْتِلَافٌ وَ لَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ فَیَجِیئَانِ مَعاً فَهُنَالِکَ اسْتَحْوَذَ الشَّیْطَانُ عَلَى أَوْلِیَائِهِ وَ نَجَا الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنَى »

« الکافی (ط – الإسلامیة) / ج‏۱ / ص ۵۴ »

سپاس

بررسی چند روایت

انجمن: 

با سلام.

در این تایپیک قصد دارم چندی از احادیث و روایاتی را که نمیدانم ضعیف ،جعلی و یا صحصیح هستند با کمک کارشناسان بررسی کنم.گرچه ممکن است برخی از روایات در جایی دیگر بررسی شده باشند اما خواهشمندم در صورت امکان علت صحیح یا ضعیف بودن ذکر شود.ممنون

1.امام صادق ع می گوید: اشکالی ندارد که دختر باکره صیغه (متعه) شود تا زمانی که بکارت خود را حفظ کند به خاطر که این بد است و تا به خانواده او عیب نکنند. (جلد 21 حدیث 26447 محمد بن یعقوب عن محمد بن یحیی عن احمد و عبدالله ابنی محمد بن عیسی عن علی بن الحکم عن زیاد بن أبی الحلال قال سمعت أباعبدالله ع یقول:

لابأس أن یتمتع البکر ما لم یفض إلیها کراهیة العیب علی أهلها. )
2.اسحاق بن عمار گفت از امام صادق ع سوال کردم دختر باکره ای متعه مردی شد به این شرط که بکارتش حفظ شود ولی پس از آن اجازه داد بکارتش از بین برود؟ امام ع گفت: وقتی اجازه داد اشکالی ندارد. (ج 21 ح 26449 محمد بن علی بن الحسین بإسناده عن إسحاق بن عمار عن أبی عبدالله ع قال قلت له رجل تزوج بجاریة عاتق علی أن لایقتضها ثم أذنت له بعد ذالک قال إذا أذنت فلا بأس. )


3.از فردی نقل شده است از امام صادق ع سوال کردم در مورد صیغه (متعه) دختران باکره ؟ امام صادق ع جواب داد آیا صیغه برای غیر از دختران باکره درست شده است؟ پس باید پنهان کنند تا عفت بورزند. (ج 21 ح 26450 و بإسناده عن علی بن أسباط عن محمد بن عذافر عمن ذکره عن أبی عبدالله ع قال سألته عن التمتع بالأبکار فقال هل جعل ذالک إلا لهن فلیستترن و لیستعففن.)

4. امام رضا ع گفت: دختر باکره متعه (صیغه) نمی شود مگر با اجازه پدرش. توضیح: گفته شده از این حدیث دختر صغیر (کمتر از ده سال) منظور است. (ج 21 ح 26451 عبدالله بن جعفر فی قرب الإسناد عن احمد بن محمد بن عیسی عن احمد بن محمد بن أبی نصر البزنطی عن الرضا ع قال البکر لاتتزوج متعة إلا بإذن أبیها. )


5.ازامام صادق ع سوال شد در مورد صیغه کردن دختران باکره ای که خرج پدر و مادرشان را می خورند امام ع گفت: اشکالی ندارد و نظر ما مثل نظر این مردانی که خیری در آنها وجود ندارد، نیست. (ج 21 ح 26452 محمد بن الحسن بإسناده عن محمد بن احمد بن یحیی عن موسی بن عمر بن یزید عن محمد بن سنان عن أبی سعید قال سئل أبو عبدالله ع عن التمتع بالأبکار اللواتی بین الأبوین فقال لابأس و لاأقول کما یقول هؤلاء الأقشاب. )


6.ابو سعید قماط گفت: از امام صادق ع سوال کردم در مورد دختر باکره ای که سرّی و پنهان از پدر و مادرش که مرا به سوی خود می خواند پس این کار را بکنم؟ امام ع گفت: این کار را بکن و بترس از اینکه بکارتش را از بین ببری. گفتم اگر راضی شد به اینکه بکارتش از بین برود چه؟ امام ع گفت این کار برای دختران ننگ و عار است. (ج 21 ح 26453 و بهذا الإسناد عن أبی سعید القماط عمن رواه قال قلت لأبی عبدالله ع جاریة بکر بین أبویها تدعونی إلی نفسها سرّاً من أبویها فأفعل ذالک قال نعم واتق موضع الفرج قال قلت فإن رضیت بذالک قال فإن رضیت فإنه عار علی الأبکار.)


7.امام صادق ع گفت: ازدواج با دختر باکره وقتی خودش اجازه داد، بدون اجازه پدر و مادرش اشکال ندارد. (ج 21 ح 26454 و عنه عن العباس بن معروف عن سعدان بن مسلم عن رجل عن أبی عبدالله ع قال لا بأس بتزویج البکر إذا أذنت من غیر إذن أبویها. )


8. از امام صادق ع در مورد مردی که دختر باکره را صیغه (متعه) می کند سؤال شد؟ گفت: مکروه است به خاطر عیبی که بر اهلش میکنند. (ج 21 ح 26456 و بإسناده عن محمد بن أحمد بن یحیی عن یعقوب بن یزید عن إبن أبی عمیر عن حفص البختری عن أبی عبدالله ع فی رجل یتزوج البکر متعة قال یکره للعیب علی أهلها.)


9.مهلب دلال می گوید با نامه سؤال کردم از ابی امام کاظم ع زنی با من در خانه بود پس مرا برای خود ازدواج کرد و ملائکه را بر این ازدواج شهادت گرفت پس پدر او هم او را به ازدواج مرد دیگری در آورد نظر شما در این مورد چیست پس امام ع در جواب نوشت: ازدواج دائمی بدون ولی و دو شاهد امکان ندارد و دختر باکره هم متعه نمی شود پس پیش خود پنهان و کتمان کن خدا ترا رحمت کند. (شیخ این حدیث را نقل کرده و گفته، در حال تقیه گفته شده است) (ج 21 ح 26457 و عنه عن احمد بن عیسی عن الفضل بن کثیر المدائنی عن المهلب الدلال أنه کتب إلی أبی الحسن ع أن مرأة کانت معی فی الدار ثم إنها زوجتنی نفسها و أشهدت الملائکة علی ذالک ثم إن أباها زوجها من رجل آخر فما تقول فکتب ع التزویج الدائم لایکون إلا بولیّ و شاهدین و لاتکون تزویج متعة ببکر أستر علی نفسک و اکتم رحمک الله.)


10.ابوبکر حضرمی امام صادق ع گفت: ای ابوبکر دور باشید از دختران باکره و آنها را متعه (صیغه) نکنید (ج 21 ح 25459 احمد بن محمد بن عیسی فی نوادره عن القاسم بن محمد عن جمیل بن صالح عن أبی بکر الحضرمی قال قال أبوعبدالله ع یا أبابکر إیاکم و الأبکار و لاتزوّجوهنّ متعة.)


11.ابن دراج گفت: سؤال کردم از امام صادق ع آیا دختر باکره را می توان متعه (صیغه) کرد؟ گفت اشکالی ندارد تا وقتی که او را کوچک نشمارد. (ج 21 ح 26461 محمد بن یعقوب عن علی بن ابراهیم عن أبیه عن إبن أبی عمیر عن جمیل بن دراج قال سألت أباعبدالله ع یتمتع من الجاریة البکر؟ قال لابأس ما لم یستصغرها. )


12.امام کاظم ع گفت: وقتی دختر نه ساله متعه (صیغه) شد خدعه نمی شود (یعنی بالغ است و متعه کردن او اشکال ندارد) (ج 21 ح 26463 محمد بن هاشم عن الصفار عن موسی بن عمیر عن الحسن بن یوسف عن نصرعن محمد بن هاشم عن أبی الحسن الأول ع قال: إذا تزوجت البکر بنت تسع سنین فلیست مخدوعة.)


13.از امام صادق ع سؤال شد چرا برای زنا چهار شاهد و برای قتل دو شاهد قرار داده شده است؟ امام ع گفت: خدا برای شما متعه را حلال کرد و می دانست که به زودی بر علیه شما انکار می شود (و جلوی آن را می گیرند) پس چهار شاهد (برای زنا) قرار داد و اگر این نبود بر علیه شما (به زنا) حکم می کردند و کم است که چهار شاهد چهارتایی بر یک چیز پیدا شود (یعنی چهار شاهد یکجا باید شهادت دهند و اگر بین شهادت آنها هم فاصله شود شهادت آنها پذیرفته نیست. (ج 21 ح 26369 قال و قیل لأبی عبدالله ع لم جعل فی الزنا أربعة من الشهود و فی القتل شاهدین؟ قال: إنّ الله أحلّ لکم المتعة و علم أنها ستنکر علیکم فجعل الأربعة الشهود احتیاطاً لکم و لولا ذلک لأتی علیکم و قلما تجتمع (أربعة أربعة) علی شهادة بأمر واحد. )


14.امام صادق ع گفت: اگر مرد در بین دو کنیز یا دو زن آزاد (غیر کنیز) بخوابد اشکالی ندارد، البته زنان شما به منزلۀ بازی اند. (ج 21 ح 26894 محمد بن یعقوب عن محمد بن یحیی عن احمدبن محمد عن محمد بن یحیی عن غیاث بن ابراهیم عن ابی عبدالله ع قال: لابأس أن ینام الرجل بین أمتین و الحرتین إنما نسائکم بمنزلة اللعب. )

15.محمد بن مسلم گفت امام صادق ع از من سؤال کرد متعه کردی؟ گفتم نه. امام ع گفت: از دنیا خارج نشو مگر اینکه سنت را زنده کرده باشی (یعنی قبل از مرگ حتماً سنت متعه را انجام بده). (ج 21 ح 26398 و بالاسناد عن ابن عیسی عن ابن الحجاج عن العلا عن محمد بن مسلم عن ابی عبدالله ع قال: قال لی: تمتعت؟ قلت لا قال ع: لاتخرج من الدنیا حتی تحیی السنة. )

16.امام صادق ع گفت: مردی نزد عمر آمد و گفت: من زنا کردم مرا پاک کن. و عمر دستور داد او را رجم (سنگسار) کنند پس به امام علی ع خبر دادند امام ع گفت: چگونه زنا کردی؟ زن گفت: رفته بودم صحرا و تشنه شدم از یک مرد بیابانی آب خواستم و او به من آب نداد مگر اینکه تسلیم شوم و با من نزدیکی کند وقتی تشنگی به من فشار آورد و بر جان خود ترسیدم تسلیم او شدم و او به من آب داد. امیر المؤمنین ع گفت: به خدای کعبه قسم، این ازدواج است. (ج 21 حدیث 26506 و عنه عن أبیه عن نوح بن شعیب عن علی بن حسن عن عبدالرحمان بن کثیر عن أبی عبدالله ع قال جائت امرأة إلی عمر فقال إنی زنیت فطهّرنی فأمر بها أن ترجم فأخبر بذالک أمیر المؤمنین ع فقال کیف زنیت؟ قالت: مررت بالبادیه فأصابنی عطش شدید فاستسقیت أعرابیا فأبی أن یسقینی إلا أن أمکنه من نفسی فلما أجهدنی العطش و خفت علی نفسی سقانی فأمکنته من نفسی فقال أمیر المؤمنین ع: تزویجٌ و رَبّ الکعبة. )


17.زراره گفت: از امام باقر ع سؤال کردم، مردی زنی را متعه می کند و مدت متعه تمام می شود و مرد دیگری او را متعه می کند سپس از او جدا می شود و مرد اول او را متعه می کند و همین طور ادامه پیدا می کند تا سه بار و مرد سه بار ازدواج می کند آیا برای مرد اول حلال است که با او ازدواج کند؟ امام ع جواب داد: بلی. این صیغه مثل ازدواج دائم با زن آزاد نیست، بلکه این اجاره است و این (متعه یا صیغه) به منزلۀ کنیز است و مثل زن دائم نیست که سه طلاق، موجب حرمت تکرار ازدواج شود. (ج 21 حدیث 26530 محمد بن عن علی بن ابراهیم عن أبیه عن ابن أبی عمیر عن بعض اصحابنا عن زرارة عن أبی جعفر ع قال قلت له: الرجل یتزوج المتعة و ینقضی شرطها ثم یتزوجها رجل آخر حتی بانت منه ثم یتزوجها الاول حتی بانت منه ثلاثا و تزوجت ثلاثة ازواج یحل للاول أن یتزوجها؟ نعم کم شاء لیس هذه مثل الحرّة هذه مستأجرة و هی بمنزلة الإماء. )


18. از امام صادق ع سؤال شد در مورد مردی که با کنیز خود نزدیکی می کند در حالی که در خانه کسی است که می بیند و می شنود؟ امام ع فرمود: اشکالی ندارد. (ج 21 ح 26877 محمد بن الحسن بإسناده عن الحسین بن سعید عن حماد بن عیسی عن عبدالله بن ابی یعفور عن ابی عبدالله ع فی الرجل ینکح الجاریة من جواریه و معه فی البیت من یری ذلک و یسمعه قال: لابأس. )


19.
ج 4 ح 5554 محمد بن یعقوب عن محمدبن یحیی عن احمد بن محمد عن علی بن الحکم عن العلاء بن رزین عن محمد بن مسلم عن ابی جعفر ع – فی حدیث – قلت الأمة تغطی رأسها إذا صلت؟ فقال: لیس علی الأمة قناع. (از امام باقر ع سؤال شد، بر کنیز لازم است که در نماز سر خود را بپوشاند؟ گفت: بر کنیز نیست که مقنعه (و چیزی که سرش را بپوشاند) داشته باشد. )


20.
ج 4 ح 5562 و عن أبیه عن علی بن سلیمان عن محمد بن الحسین عن أحمد بن محمد بن أبی نصر عن حماد بن عثمان عن حماد اللحام قال: سألت أبا عبدالله ع عن المملوکة تقنّع رأسها فی الصلاة؟ قال: لا قد کان أبی إذا رأی الخادم تصلی و هی مقنعة ضربها لتعرف الحرّة من المملوکة. (از امام صادق ع سؤال شد، آیا کنیز باید در نماز مقنعه سر کند؟ گفت: نه، پدرم (امام باقر ع) وقتی می دید کنیزی در حال نماز مقنعه برسرخود کرده، او را زد (که مقنعه بر سرنکند) تا زن آزاد (غیر کنیز) از کنیز شناخته شود (یعنی مقنعه بر سر گذاشتن و سر را پوشاندن به خاطر این است که معلوم شود این زن کنیز نیست و کنیز هم نباید سر را بپوشاند تا معلوم شود کنیز است). )