امامت و مهدويت

عقیده زیدیه در مورد مهدویت

سلام علیکم

در حوزه اعتقادات زیدیه،‌ آیا آنان اعتقادی به امام مهدی (علیه السلام) همچون سایر شیعیان دارند یا خیر؟

متشکرم.

ضرورت وجود 12 امام در زمان حاضر

ضرورت وجود 12 امام بعد از پیامبر (ص) چه بوده است؟ مثلا چرا 10 امام نداشته ایم یا حتی بیشتر؟
با توجه به علت هایی که برای عدم ظهور امام زمان مطرح می شود، می خواستم بدانم چرا ایشان ظهور نمی کنند و چرا خداوند از ایشان حفاظت نمی کنند تا از شر دشمنان در امان باشند. یعنی ایشان ظهور کنند و خداوند ایشان را حفاظت کند و ما از حضور ایشان بهره مند شویم. در دنیایی که حق و باطل مشخص نیست، تشخیص خیلی چیزها دشوار شده است. در نتیجه اعتماد از بین می رود. در آن زمان دنیا مثل امروز نبوده است، امامان در بین مردم حضور داشته اند ولی الان سالیان سال هست که ما دوست داریم امامی باشد. حق را از باطل بشناسد و به ما نشان دهد و ما به حضور ایشان برویم. فکر می کنم مشکلاتی که ما در این زمان به آن دسته پنجه نرم کنیم، خیلی بیشتر از آن زمان است. بی خدایی و بی دینی بیشتر می شود و کم کم افراد عقاید خود را از دست می دهند و انکار می کنند که خدایی هست و دینی هست که حق است. اگر این گونه نبود وضعیت ما این گونه نبود. گناهان انقدر آشکارا انجام نمی شد.بعضی زمان ها از اینکه این همه گناه در اطرافمان وجود دارد، دوست دارم به جایی پناه ببرم. دروغ، غیبت، رعایت نکردن حلال و حرام، دنیا پرستی، گناهانی دیگری که نمی توانم آن ها را نام ببرم. فکر می کنم پناه ببرم به جایی که هیچ انسانی در آن نباشد. یا حتی گاهی دوست دارم از این کشور به کشور دیگری بروم. از درامدی که دارم، مطمئن نیستم. انسان احساس می کند در این زمانه به آخر رسیده است.

دليل قرآني بر وجود امام زمان(عجّل الله تعالي فرجه الشّريف)

انجمن: 

[="Green"]تقديم به پيشگاه آقا امام زمان(عجّل الله تعالي فرجه الشّريف)...[/]
IMAGE(<div style="text-align:center"><a href="http://khademinkerman.ir/quran/wp-content/uploads/2012/06/15642227452687-300x225.jpg" class="bb-url" rel="nofollow">http://khademinkerman.ir/quran/wp-content/uploads/2012/06/15642227452687-300x225.jpg</a></div>)
همه ما ها كمي درباره امام زمان(عجّل الله تعالي فرجه الشّريف) شنيديم؛ اينكه ايشان در غيبت هستند و روزي ظهور خواهند كرد، قبل ظهور ايشان اتفاقاتي خواهد افتاد و چه و چه. من امروز قصد دارم به خاطر مقارنت نيمه شعبان و شروع فعاليت وبلاگي ام، فعاليتم را با پستي درباره امام زمان(عجّل الله تعالي فرجه الشّريف) شروع كنم و از خداوند متعال و در ذيل ايشان امام زمان(عجّل الله تعالي فرجه الشّريف) مي خواهم كه كمكم كنند تا مطلبي نو و به‌درد‌بخور براي شما عزيزان بگذارم:

[="rgb(255, 140, 0)"][="Tahoma"]دليل قرآني بر وجود امام زمان(عجّل الله تعالي فرجه الشّريف):[/][/]
در بيان ادلّه وجود حضرت مهدي(عج) بايد به اين نكته دقت كنيم كه ايدئولوژي و تفكّر مخاطبمان چيست و از چه چيز بايد سخن گفت. مخاطب من فعلاً دوستاني هستند كه اسلام و قرآن و شيعه را قبول دارند. إن‌شاءالله در آينده به "مهدويت" به طور وسيع خواهيم پرداخت. با وجود اينكه امروزه وهابيون به شدت بر "مهدويت" مي تازند و قصد دارند آن را برگرفته از "سوشيانت" زرتشت نشان دهند، قصد دارم دليلي از قرآن مبني بر وجود حضرت ولي عصر(ارواحنا له الفدا) بگذارم:
[="Black"]عَنْ [="Green"]أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام[/]، قَالَ: «يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ، خَاصِمُوا بِسُورَة[="green"]«إِنَّا أَنْزَلْناهُ‏»[/] تَفْلُجُوا، فَوَ اللَّهِ، إِنَّهَا لَحُجَّةُ اللَّهِ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- عَلَى الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله، وَ إِنَّهَا لَسَيِّدَةُ دِينِكُمْ، وَ إِنَّهَا لَغَايَةُ عِلْمِنَا...»1[/]
ترجمه: از [="green"]امام باقر(ع)[/] روايت است كه فرمود: « اي شيعيان، با سوره [="green"]"إنّا أنزلناه"[/] استدلال كنيد تا پيروز شويد. به خدا سوگند، آن -سوره "إنّا أنزلناه"- حجّت2 خداوند بزرگ و بلند مرتبه بر مردم پس از رسول الله(ص) و سرور دين شما و نهايت دانش ماست...»
چه نكته اي در سورة قدر وجود دارد كه اگر با آن استدلال كنيم پيروز مي شويم؟ يك بار سوره قدر را مرور مي‌كنيم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1)
وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2)
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3)
تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (4)
سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (5)

به فعل "تنزّل" دقت كنيد، اين فعل مضارع است و بر وقوع فعل در زمان حال نيز دلالت دارد و به اين معني است كه تنزّل ملائكه و روح درحال حاضر نيز اتفاق مي‌افتد3. از طرف ديگر، در زمان حضرت رسول (ص)، ملائكه و روح بر قلب ايشان نازل مي شدند:

وَإِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ، [="Green"]عَلَى قَلْبِكَ[/] لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ4

حال ملائكه و روح بر چه كسي نازل مي شوند؟ آيا اين شخص نبايد از نظر درجات معنوي و طهارت قلبي در مقام عصمت باشد تا شايستگي دريافت پيام الهي از طريق ملائكه را داشته باشد؟ شايد بتوان گفت كه ملائكه و روح مي‌توانند بر كساني كه در اثر تلاش و مجاهده في‌سبيل‌الله به درجات معنوي بالايي رسيده اند، وارد شوند؛ ولي بايد توجه داشت اين افراد مي‌گويند:
كجاست صوفي دجال فعل ملحد شكل/ بگو بسوز كه [="green"]مهدي[/] دين‌پناه رسيد5

در تفسير القمي آمده: "قولُهُ‏ تَنَزَّلُ‏ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها قَالَ تَنَزَّلُ‏ الْمَلَائِكَةُ وَ رُوحُ الْقُدُسِ عَلَى إِمَامِ الزَّمَانِ وَ يَدْفَعُونَ إِلَيْهِ مَا قَدْ كَتَبُوهُ مِنْ هَذِهِ الْأُمُورِ"
ترجمه: در آيه "تنزّل الملائكة و الرّوح" ملائكه و روح‌القدس بر امام زمان نازل مي‌شوند و آنچه را كه از اين امور نوشته‌اند به او مي‌دهند.6
ما از گزاره‌هاي فوق متوجّه مي‌شويم كه:
1. امام زمان(عج) اكنون زنده هستند و در ميان ما حضور دارند.
2. اين پندار كه " تئوري "امام زمان" برگرفته از از زرتشتي‌گري است" ناشي از عدم آشنايي با قرآن و معارف آن است.
"...أللهم اجعلني من أنصاره و أعوانه و الذّابين عنه و المسارعين إليه في قضاء حوائجه و الممتثلين لأوامره و المحامين عنه و السّابقين إلي إرادته و المستشهدين بين يديه..."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.الكافي، جلد 1، ص 618 و 619
2.برهان و دليل(لغتنامه لسان العرب)
3.الكافي، جلد 1، ص 618: "فَيَقُولُ: هَلْ تَكُونُ لَيْلَةُ الْقَدْرِ مِنْ بَعْدِي؟ فَيَقُولَانِ: نَعَمْ، قَالَ: فَيَقُولُ: فَهَلْ‏ يَنْزِلُ ذلِكَ الْأَمْرُ فِيهَا؟ فَيَقُولَانِ: نَعَمْ، قَالَ: فَيَقُولُ: إِلى‏ مَنْ؟ فَيَقُولَانِ: لَانَدْرِي، فَيَأْخُذُ بِرَأْسِي وَ يَقُولُ: إِنْ لَمْ تَدْرِيَا فَادْرِيَا، هُوَ هذَا مِنْ بَعْدِي..." حضرت رسول(ص) به عمر و ابوبكر فرمود: آيا آن امر بعد از من نازل خواهد شد؟ گفتند: بلي، فرمود: بر چه كسي؟ گفتند: نمي دانيم. حضرت سر حضرت علي (ع) را گرفتند و فرمودند: اگر نمي‌دانيد بدانيد، بعد از من بر او نازل خواهد شد...
4. سوره مباركه شعراء، آيات 192 تا 194
5.حافظ
6.تفسير القمي، ج2، ص431

دانلود کتاب امامت و مهدويت

[="DarkGreen"]مجموعه اى كه پيش رو داريد متشكل از چندين جزوه و مقاله و كتاب است كه توسط حضرت آية الله لطف الله صافى تدوين يافته و همه آنها در مورد امامت بطور اعم و در رابطه با حضرت مهدى (عج) بطور اخص مى باشد، كه قبلاً بطور مستقل و جدا چاپ شده بودند. بنابر مصالحى كه مؤلف محترم در نظر داشتند و نظر به اينكه هر يك از اين بحثها مكمل يكديگر است ، لذا پيشنهاد فرمودند كه همه آنها در دو جلد، تحت عنوان «امامت و مهدويت» چاپ و منتشر گردد، تا شيفتگان آستان امامت و ولايت هر چه بهتر و بيتشر از اين مجموعه سودمند و پر فايده بهره مند گردند.

دوستانی که گوشی نوکیا دارند یا نرم افزار pdf reader دارند میتوانند این کتاب را نیز در موبایل خود استفاده کنند.[/]