الاعلم فالاعلم

از نظر کدام مراجع « الاعلم فالاعلم » واجب است؟

با عرض سلام و خسته نباشید

ببخشید بنده رساله امام خامنه ای رو میخوندم که فرموده بودن

در فتواهای احتیاط واجب ، و هنگام عدول به یک مرجع دیگه « احتیاط واجب » است که

الاعلم فالاعلم رعایت بشه

حالا میخواستم ببینم بقیه مراجع نظرشون در مورد الاعلم فالاعلم چیه ؟ بقیه هم احتیاط دادن در مورد الاعلم فالاعلم؟

آیا میشه به مرجعی که از نظر ما توی اعلمیت رتبه سوم یا چهارم رو داره طبق فتوای یه مرجع دیگه رجوع کرد؟

تشکر میکنم از تالار خوبتون

عدول به مرجع دیگری

سلام علیکم. بنده مدتی است در مورد نظر مراجع تقلید و مجتهدین در مورد ازدواج موقت تحقیق میکنم :
الف) در بحث احتیاط واجب به موضوعی برخوردم که باید به مجتهد دیگری با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع کرد . حال به موضوعی مشکوک شدم که در زمان قدیم که چیزی بنام جامعه مدرسین نبوده و مردم مجتهدی را بعنوان عالم انتخاب و از او تبعیت میکردند و دیگر گروهی بنام جایز التقلید نبوده. حالا میخواهم بدانم اگر کسی احتیاط واجب میدهد ، آیا باید به همان گروه جایز التقلید عدول کرد یا میتوان به مراجع دیگر که حتی ممکن است ایرانی هم نباشند مراجعه نمود؟زیرا مسائل دینی ربطی به ملیت ندارد و مربوط به قرآن و سنت و روایات و احادیث و قدرت اجتهاد مجتهد بر میگردد .

ب) ضمنا من مقداری به انتخاب این گروه مشکوک شده ام که ممکن بوده دلایل سیاسی را هم وارد کرده باشند. چرا که در بحث اذن ولی در ازدواج همگی این گروه جایز التقلید، یا احتیاط واجب داده اند یا لزوم اذن. در صورتی که مراجع بزرگی ( ایرانی و غیر ایرانی از جمله آقایان محمد سعید حکیم و شاهرودی و جناتی و صادقی تهرانی و روحانی و غروی علیاری و ... ) به شرط نبودن آن حکم داده اند. نظر شما چیست ؟

ج) در آخر میخواهم بدانم نظر جنابعالی در مورد اذن ولی ، با توجه به عدم لزوم آن از سوی مجتهدین بزرگ قدیمی و جدید و روایات موجود ، چیست؟

بسیار ممنون و متشکرم از جنابعالی . عذر خواهم از شما بابت اینکه متن بنده طولانی شد .


کارشناس بحث : نور