افشاگری و غیبت

برطرف کردن حق الناس غیبت

سلام من قبلا خیلی غیبت کردم و در غیاب افراد به آنها توهین کردم یا مورد تمسخر قرارشون میدادم. الان مدتی اس که تصمیم به ترک این گناه گرفتم و دوست ندارم حق الناس بیشتری به گردنم بیفتد، اما به خاطر حق الناس های گذشته نگرانم برای همین برای کسانی که از آنها زیاد غیبت میکردم از خدا طلب آمرزش میکنم و ذکر استغفرالله ربی اتوب الیه برای آنان میگم چون شنیدم این کار در چنین مواردی موجب رفع حق الناس میشود .. آیا همین کافیه و دیگه کار دیگه ای لازم نیست؟ تعداد افرادی که ازشون غیبت میکردم زیاده ولی میخوام حق همون تعدادی که میدونم رو ادا کنم 

غیبت در موارد علنی

سلام! آیا بدگویی در غیابِ کسی که کاری رو به‌طورِ علنی در یک مکان عمومی انجام می‌ده غیبت محسوب می‌شه؟ مثلاً بدگویی از کارهای استادی که در کلاس خود در حضور دانشجوها اون کارها رو انجام می‌ده غیبت محسوب می‌شه؟ یا مثلاً بدگویی دانش‌آموزها از رفتارِ معلم‌شون؟ خیلی ممنون.

افشاگری مسئولین و غیبت

    سلام همانطوری که می دانید مسئولین کشور عموما با رای مستقیم و یا غیر مستقیم مردم انتخاب می شوند. بصیرت سیاسی نیز لازمه یک انتخاب صحیح است. بدون شک یکی از راه های افزایش بصیرت سیاسی افشاگری درباره برخی از افرادی است که در معرض انتخاب قرار گرفته اند اما سابقه پنهان و پیدای خوبی ندارند. آیا افشاگری در مورد آنها که مستلزم غیبت از آنها است اشکال دارد؟ و یا به طور کلی غیبت سیاسیون و افرادی که سرنوشت کشور به آنها سپرده میشود از حرمت غیبت استثنا شده است؟