احکام نذر ، عهد و قسم

قسم دروغ و تخلف از قسم

سلام لطفا بگید طبق نظر رهبر حکم تخلف از قسم چیست مثلا اگر کسی قسم بخورد که فلان کار را انجام یا ترک کند اما به آن عمل نکند چه حکمی و چه کفاره ای دارد؟ و 2: اگر کسی قسم دروغ بخورد به نام خدا که حرف دروغ است اما آن شخص قسم میخورد حرام است با خیر؟ اگر به نام معصومین کسی قسم دروغ بخورد چه؟ و 3: آیا قسم خوردن  به نام خدا به طور کلی مکروه است؟ قسم خوردن به نام معصومین چی مکروه است؟

ابهام در صیغه نذر

با سلام و احترام. در گذشته در مواردی، این طور نذر کردم: "خدایا، نذر می‌کنم اگه فلان کار انجام بشه فلان طور می‌کنم". چون نام خدا را در جمله به طور مخاطب گفتم، نمی‌دانم نذرم صحیح هست یا نه؟ مقلد آیت الله سیستانی هستم. باتشکر.

آیا قسم دادن یا قسم خوردن حرام است؟

با سلام  مرجع تقلید من رهبره لطفا بفرمایید که آیا قسم خوردن بر روی نام خدا یا ائمه یا جان یک عزیز حرام است یا خیر ؟ مثلا  گفته بشه به خدا قسم. یا به خدا، به امام هشتم، به امام حسین، به جان فلانی و ..  لطفا هر کدام را بفرمایید که حکم قسم خوردنشون چیه و آیا عهد و قسم بر اونها محقق میشه؟   و آیا روزه داری که قسم میخوره روزه اش باطل میشه؟

کفاره شکستن عهد

با عرض سلام و خسته نباشید  اگر کسی عهد خود را چندین بار شکسته باشد آیا باید به تعداد دفعات شکستن عهد کفاره پرداخت کند یا یک کفاره کفایت میکند؟

قسم خوردن

ميخواستم بپرسم حكم قسم دروغ خورده اونم قسم جلاله خوردن ! چيه ؟
اگر خانمي اين قسم جلاله به نام الله و دروغ رو در حضور چندين نفر مثلا در چت ، خورده باشه كه من فلان شخص نيستم! و بعد مشخص بشه دروغ بوده گناهش چيه ؟